Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Suunnistuksen kuivaharjoitus Aapo Leskinen/Sporzz.

Samankaltaiset esitykset

Esitys aiheesta: "Suunnistuksen kuivaharjoitus Aapo Leskinen/Sporzz."— Esityksen transkriptio:

1 Suunnistuksen kuivaharjoitus Aapo Leskinen/Sporzz

2 Tässä harjoituksessa on yhdeksän rastiväliä. Ensin tulee dia, jossa näkyy rastiväli. Sinun tehtävänäsi on tehdä välille reitinvalinta ja miettiä, mitkä ovat ne kohteet, joihin suunnistuksessasi tukeudut. Seuraavalla dialla näkyy minun kuviteltu reittini ja kohteet, jotka itse ajattelen tärkeiksi. Huomaa, että minun valintani ei aina ole ainoa oikea valinta. Mitään aikarajaa välien katsomiseen ei ole, seuraava dia tulee aina klikkaamalla. Pyri kuitenkin aina tekemään valintasi mahdollisimman nopeasti. Laita nyt diaesitys käyntiin ja keskity!

4 On vähän makuasia mistä nousee ekan mäen yli. Itse valitsin hieman viivan oikealta puolelta, jolloin säästän hieman nousua ja pääsen hyvin tähtäämään seuraavan mäen päähän. Mäen päädyn vasempaan reunaan nojaten ja suo jää vasemmalle. Rastimäkeen ylös avokallionenää jyrkänteiden välistä ja katse hakee oikealla olevaa mäen huippua. Avokallioinen mäenhuippu johdattaa kivasti rastille.

6 Laakean notkon poikki katseella hyvää alustaa hakien kohti seuraavaa huippua, jossa jyrkänteistä varmistus sijainnista. Oikealle jää avokalliokumpare ja katse hakee rastia edeltävää avokalliokumparetta. Tässä on hyvä huomata, että vasemmalta ei voi mennä ohi, koska mäki lähtee laskemaan. Eli voi huoletta nojata hieman vasemmalle niin, että mäenreuna on hallussa.

8 Vasemmalta kiertäminen ei houkuttele, joten ekaa pitkää mäkeä huipulle asti. Isoissa jyrkänteissä on pieni kolo heti korkean kohdan jälkeen, joten siitä alas. Rastia edeltävään mäkeen nojaten ja notkosta ylös (oikealle jää kumpare) ja kääntö rastille. Pienet kivet voi myös sijoittaa kartalle mäen reunassa jos ne silmiin sopivasti osuvat. Lopun voisi mennä myös suorempaan (oranssi katkoviiva), mutta tällä punaisella valinnalla rastivälin loppu on vauhdikas eikä ole riskiä törmätä jyrkänteisiin.

10 Vasemmalle jää iso jyrkänne. Pienet avokalliokumpareet hyödyntäen kohti seuraavaa isompaa mäkeä, jossa pitkä jyrkänne ja kivet ohjaavat kohti loivasti laskevaa pitkulaista avokalliota. Siitä onkin helppo tiputella rastille.

12 Lähtösuunta kuntoon ja tähtäys jyrkänteen päähän. Jyrkänteiden jälkeen mäkeen ja mäen muoto halliten kohti korkeimman kohdan oikeaa reunaa. Siitä vielä kompassilla viimeinen varmistus ja tiputus kohti rastia.

14 Heti pistää silmään tummanvihreä tiheikkö, joka kannattaa kiertää. Eli hieman vasemmalle viivasta, alkuvälillä kannattaa peilata aukkoa ja oikealle jäävästä mäestä laskevaa nenää. Rastivälin puolen välin jälkeen olevalla pitkulaisella avokalliomäellä pitää tietää tarkka sijainti, jottei laske sinne tiheikköön. Siitä kompassille tyhjän alueen yli, rastia edeltävän mäen muoto haltuun ja mäen yli rastille. Hyvä myös huomata, että rasti on aukean reunassa.

16 Mäki ylös ja tarkasti kompassilla laskemaan oikeaan suuntaan. Tärkeää huomata, että isosta mäestä laskiessa rastin vasemmalla puolella on pienempi mäki (iso sininen ympyrä). Tämän mäen reunalla olevat jyrkänteet johdattaa rastille.

18 Iso jyrkänne haltuun ja ylös seuraavaan mäkeen. Ylös noustessa pitkulainen avokalliotasanne (sinisten viivojen väli) on hyvä huomata ja hyödyntää. Oikealle jää korkea kohta, vasemmalle nenä jossa kumpare. Rastin oikealla puolella myös korkea kohta, jota hyvä peilata rastille mennessä.

20 Nenän yli iso jyrkänne haltuun. Hetken aikaa voi hyödyntää polkua, kunnes mäki kääntyy. Ylös mäkeen ja päällä olevia avokalliokumpareita hyödyntäen. Isompi huippu vasemmalla saattaa myös näkyä. Alas laskiessa oikealle jää jyrkänne ja kompassilla taas viimeiset kymmenet metrit rastille.

Lataa ppt "Suunnistuksen kuivaharjoitus Aapo Leskinen/Sporzz."