AMMATILLISEN KOULUTUKSEN KEHITTÄMINEN EU-KONTEKSTISSA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Laajennetun työssäoppimisen mahdollisuudet
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
SEINÄTÖN PAJA- VERKOSTOTAPAAMINEN Työpaja-seinillä ja ilman
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
EU-rahoitus Järjestöpäivä Taneli Tiilikainen.
Oppisopimus ja Eurooppa
Elinikäinen ohjaus yhteiskunnallisesta näkökulmasta Elinikäinen ohjaus ammatillisessa koulutuksessa –kutsuseminaari Ulla-Jill Karlsson neuvotteleva.
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Itä-Suomen ESR-päivät Opetusministeriön puheenvuoro Merja Niemi Opetusministeriö.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ammatillisen koulutuksen uudistaminen Pääjohtaja Timo Lankinen Pääjohtaja Timo Lankinen
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Tutkimus- ja kehittämisprosesseja keväällä 2012 Heikki Hannula.
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Työmarkkinakeskusjärjestöjen esitykset koulutuksen ja työelämän yhteistyön kehittämiseksi Ehdotukset valmisteltu työurasopimuksen pohjalta käynnistetyssä.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Hallitusohjelman haasteita koulutusjaoston kannalta Mika Helva
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NUORISOTAKUU SAK/Pirjo Väänänen.
Koonnut Anna-Liisa Kiiskinen Keski-Suomen ELY-keskus KESYTYS-hanke (korostukset kokoajan)
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
Employer Counselling for employers Työvoimaa kuntoutujista – ja kaikki voittaa! Mood For Work -hankkeen päätösseminaari.
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
Oppisopimuskoulutuksen ajankohtaiskatsaus Pasi Rentola
EU:n ulkorajayhteistyöohjelmien (ENI CBC) valmistelu ohjelmakaudelle Petri Haapalainen Työ- ja elinkeinoministeriö.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositukset epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon.
Tulevan ohjelmakauden ( ) suunnittelua Tiedonkulun tehostaminen ja koulutuksen kehittäminen B1.2 Siru Aura, ohjelmavirkailija, tiedotus ja koulutus,
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Valmentajan osaamisen eurooppalainen viitekehys The European Framework for the recognition of coaching competence and qualifications VOK-messut
EU monikielisyyttä edistämässä Hannele Nevalampi
EU KANSALLISEN KOULUTUSPOLITIIKAN SPARRAAJANA Jari Jokinen, projektijohtaja opetusministeriö.
Quo vadis – oppisopimuskoulutus
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Ammatillisen koulutuksen rahoitus Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos Seija.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Lukion kehittämissuunnitelmat Johtaja Jorma Kauppinen AOL Helsinki.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
Teija Felt, TM Ohjauspalvelut julkisten työvoimapalvelujen strategiassa Teija Felt, TM
E ”The future is already here— It is just unevenly distributed.” William Gibson.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Eurooppalainen työnvälityspalvelu EURES OHJAUS 2004-seminaari Jyväskylä, Rantasipi Laajavuori Miten liikkua eurooppalaisilla työmarkkinoilla?
Levels? Matti Isokallio Berliinin kommunikea “Ministers encourage the member States to elaborate a framework of comparable and compatible qualifications.
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
1 European Commission Agora ICT-foorumi, Jyväskylä, Olli Rehn Euroopan komission jäsen Kasvu ja työllisyys Euroopan unionin haasteena.
Avaussanat – UCEF Markku Markkula: Yliopistollisen aikuiskoulutuksen erityishaasteet Taloudellinen perusta on saatava kestäväksi –Nykyiset markkinat.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Suomalaisen ammatillisen koulutusosaamisen vienti
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. IVETA International conference 2014 Helsinki 19 – 21 August 2014 St. Petersburg 22 – 23 August 2014.
NUORTEN TYÖLLISYYSFOORUMI Hanasaari ”Tulevaisuus on mahdollisuus – Nuoret ja työllistymisen edellytykset EU:ssa” Mika Launikari CIMO/Euroguidance.
Examples of succesful LEADER implementation and good practices Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto: Eurooppa investoi maaseutualueisiin.
Perustietoja Luokka-asteet 1 – 9 = yhtenäiskoulu NYT: 650 oppilasta, koulu kasvaa voimakkaasti Oppilasmääräarvio: syksy 2013/750, syksy 2014/> opettajaa.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Ohjaus uudistuvassa ammattikoulutuksessa Elise Virnes
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Yhdessätekemistä yli rajojen
ARCTIC MATERIALS TECHNOLOGIES DEVELOPMENT
Ryhmä 2 Keväällä 2016 haussa olevat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan valtakunnalliset ESR-toimenpidekokonaisuudet Osuvaa osaamista: Sujuvat.
Lissabonin strategia 2010 Tavoitteena on luoda Euroopasta maailman kilpailukykyisin ja dynaamisin tietoon perustuva talous, joka kykenee ylläpitämään kestävää.
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

AMMATILLISEN KOULUTUKSEN KEHITTÄMINEN EU-KONTEKSTISSA Pääjohtaja Timo Lankinen Ammatillisen koulutuksen johdon seminaari 30.8.2011 Finlandia-talo

EU:n päätavoitteet Unionin päätavoitteena on rauhan, omien arvojen ja kansojen hyvinvoinnin edistäminen. Unioni muodostaa vapauteen, turvallisuuteen ja oikeuteen perustuvan alueen, jolla ei ole sisärajoja. Tavoitteena ovat sisämarkkinat, joilla kilpailu on vapaata ja vääristymätöntä kestävä kehitys, joka perustuu tasapainoiseen talouskasvuun ja hintojen vakauteen, erittäin kilpailukykyiseen sosiaaliseen markkinatalouteen, joka pyrkii täystyöllisyyteen ja sosiaaliseen kehitykseen sekä ympäristönsuojelun ja ympäristön laadun parantamisen korkeaan tasoon tieteellisen ja teknisen kehityksen edistäminen syrjäytymisen ja syrjinnän torjuminen, oikeuden ja sosiaaliturvan edistäminen, naisten ja miesten välinen tasa-arvo, sukupolvien välinen solidaarisuus ja lasten oikeuksien turvaaminen taloudellisen, sosiaalisen ja alueellisen yhteenkuuluvuuden edistäminen sekä jäsenvaltioiden keskinäinen solidaarisuus

USA - EUROOPPA KEHITTYVÄT MAAT Luova työ Rutiinityö (ihmisten) Koulutus, osaaminen, huippuosaaminen Rutiinityö (ihmisten) Rutiinityö (koneilla) KEHITTYVÄT MAAT KEHITTYVÄT MAAT KEHITTYVÄT MAAT

Kilpailuetu - innovaatiot Tehdään halvemmalla kuin muut Tehdään paremmin kuin muut Tehdään mitä muut eivät tee tai osaa tehdä Innovaatioiden diffuusio – toimeenpano

Talouskriisin jälkeinen aika Globaalikilpailussa menestyminen ja hyvinvointipalvelujen turvaaminen = laaja osaamisen kirjo ja huippuosaaminen 1990-luku: Korkeaa osaamista vaativat tehtävät meille, muut työt ’kehittyviin maihin’ 2000-luku: Kaikenlainen työ, kaikilla tasoilla voidaan siirtää ´kehittyviin maihin` Talouskriisin jälkeinen aika 2010-luku: Tietotalouden ja informaatioyhteiskunnan evoluutio Työn raju muutos – myös asiantuntija/palvelutyön osittuminen Uusilla teknologioilla mahdollisuus korvata tehtäviä ja yrityksiä Uuden teknologian ja median vaikutus oppimiseen Globaali osaamisen kilpajuoksu Talouskriisi haastaa koulutuksen talouden ja pitkäjänteiset investoinnit

EUROOPPA 2020 – horisontaalisia keinoja tavoitteiden saavuttamiseksi Sisämarkkinoiden tiivistäminen Koheesiopolitiikka Ulkosuhteet Budjetti Rahoitusjärjestelmän uudistukset EMU-koordinaatio

Eurooppalaisen koulutuspolitiikan tavoitteet 2020 Elinikäinen oppiminen ja liikkuvuus osaksi arkipäivän toimintaa elinikäisen oppimisen strategioiden valmistelu EQF komission tiedonanto Nuoret liikkeellä ja neuvoston suositus (mm. liikkuvuuden esteiden poistaminen) Koulutuksen laadun ja tehokkuuden parantaminen perustaidot EQAVET New skills for new jobs Tasapuolisuuden, sosiaalisen yhteenkuuluvuuden ja aktiivisen kansalaisuuden edistäminen keskeyttämisen vähentäminen Edistetään luovuutta, innovointia ja yrittäjyyttä kaikilla koulutusasteilla edistetään luovuutta ja innovatiivisuutta opetusta ja oppimista kehittämällä työelämän ja oppilaitosten kumppanuudet

Viitearvotavoitteet vuodelle 2020: Aikuisten elinikäinen oppiminen: aikuisista keskimäärin vähintään 15 % osallistuu elinikäiseen oppimiseen Perustaidoissa heikosti menestyvät: lukemisessa, matematiikassa ja luonnontieteissä heikosti menestyvien 15-vuotiaiden osuus on alle 15 % Korkea-asteen opinnot suorittaneet: vähintään 40 prosentilla 30–34-vuotiaista korkea-asteen koulutus (nykyisin 31%) Opintonsa keskeyttäneet: opintonsa keskeyttäneiden määrä vähennettävä alle 10 %:iin (nykyisin 15 %) Varhaiskasvatus: vähintään 95 % nelivuotiaista ja sitä vanhemmista alle kouluikäisistä osallistuu varhaiskasvatukseen (komission tiedonanto 2/2011, pj-maan päätelmät valmisteilla) Lisäksi valmisteilla viitearvot liikkuvuutta, työllistyvyyttä ja kieltenopetusta varten.

EU Ammattikoulutus 2020 – huippuosaamista ja koulutuksellista tasa-arvoa Peruskoulutus vetovoimainen koulutusväylä, joka vastaa hyvin työelämän tarpeisiin ja, josta avoimet väylät korkeakouluopintoihin Jatko- ja täydennyskoulutusta helposti saatavilla eri elämäntilanteisiin yksilön osaamisen kehittämisen ja uran vaihdon edistämiseksi Joustavat koulutus- ja tutkintojärjestelmät, jotka perustuvat osaamisen tunnustamiseen ja tukevat yksilöllisiä koulutuspolkuja Riittävä tuki erityistuen tarpeessa oleville Rajojen yli tapahtuva liikkuvuus keskeinen osa ammattikoulutuksen käytäntöä European Commission: A new impetus for European cooperation in Vocational Education and Training to support the Europe 2020 strategy (2010).

Neuvoston päätelmät ammatillisen koulutuksen eurooppalaisen yhteistyön tavoitteista 2011 – 2020 (10/2010): Ammattikoulutuksesta vetovoimainen vaihtoehto: laadun parantaminen, opettajien ja rehtoreiden osaamisen kehittäminen, avaintaitojen sisällyttäminen opetussuunnitelmiin, yritysten osallistuminen koulutuksen rahoitukseen (esim. ajanmukaiset välineet), valmistuneiden työllistymisen seuranta Laadun varmistaminen: jäsenmaiden laadittava laadunvarmistuksen viitekehys vuoteen 2015 mennessä EQAVET- suosituksen mukaisesti siten, että sitä sovelletaan myös työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen Opettajien, kouluttajien ja ohjaajien osaamisen varmistaminen: työelämäjaksot, parhaiden käytäntöjen etsiminen/levittäminen, perus- ja täydennyskoulutuksen kehittäminen Ammattikoulutus vastaa työelämän tarpeita: yritysyhteistyö, osaamisen ennakointi, oppisopimustyyppisen koulutuksen kehittäminen

5. Joustava koulutukseen pääsy ja tutkintojen suorittaminen: joustavat koulutusjärjestelyt, työelämäyhteistyö, osaamisen tunnustaminen, ohjauksen kehittäminen (työllisyys- ja neuvontapalvelut, uranhallinta) 6. Kansainvälistyminen ja liikkuvuus: kansainvälisyys osaksi opetussuunnitelmia ja oppilaitoksen normaalia toimintaa, kaikki (opettajat, opiskelijat, työpaikkaohjaajat, johto) mukaan kansainväliseen toimintaan, liikkumaan ja työharjoitteluun, ECVET ja Europass aktiiviseen käyttöön 7. Innovaatiot, luovuus ja yrittäjyys osaksi toimintaa: yritysyhteistyö, yrityskasvatus, uusien yritysten tukeminen 8. Osallistava ammatillinen koulutus: jatkokoulutusvalmiuksien varmistaminen, keskeyttämisen vähentäminen

Bryggen kommunikea 7.12.2010 The Bruges Communiqué on enhanced European Cooperation in Vocational Education and Training for the period 2011-2020 Improving the Quality and Efficiency of VET and enhance it's attractiveness and relevance Making I-VET an attractive learning option Fostering the excellence, quality and relevance of both I-VET and C-VET Quality assurance Quality of teachers, trainers and other VET professionals Labour market relevance

Actions at national level: Organise activities aimed at promoting VET attractiveness and excellence, which may include campaigns and skills competitions; Support activities, which enable young pupils in compulsory education to become acquainted with vocational trades and career possibilities; Take adequate measures to implement the EQAVET Recommendation and make progress towards national quality assurance frameworks for VET; As appropriate, ensure that key competences and career management skills are adequately integrated in I-VET curricula and that they can be acquired through training opportunities in CVET; Governments, social partners and VET providers should make the necessary arrangements to: maximise work-based learning, including apprenticeships, in order to contribute to increasing the number of apprentices in Europe by 2012; create opportunities for enhanced cooperation between VET institutions and enterprises (profit and non-profit), for example through traineeships for teachers in enterprises; provide VET institutions with feedback on the employability of VET graduates; Pursue work on setting-up monitoring systems on transitions from learning to work.

Support at EU level: Policy document on the role of vocational excellence for smart and sustainable growth; Consider European support for VET promotion campaigns, including Eurobarometer on VET attractiveness; Encourage skills competitions at European and/or global levels; Guidance and technical support for EQAVET implementation; Review the implementation of EQAVET at national level in 2013; Thematic networking of Quality Assurance projects within the Leonardo da Vinci Programme; Vademecum/study on successful work-based learning models (with input from Cedefop); Strengthen the anticipation of skills and competences development, notably through skills forecasts (Cedefop) and by setting up European Skills Councils; Develop a common language aimed at bridging the world of education & training and the world of work (ESCO), consistent with other EU instruments, such as the EQF; Consider the adoption of an EU benchmark for employability on the basis of a Commission proposal; Work on best practices and guiding principles with respect to the changing profiles of VET teachers and trainers (together with Cedefop).

Making lifelong learning and mobility a reality Enabling flexible access to training and qualifications Developing a strategic approach to the internationalisation of I-VET and C-VET and promoting international mobility

Actions at national level: In order to maximise the contribution of VET to the "ET2020" 15% benchmark on the participation of adults in lifelong learning, review the use of incentives, rights and obligations for all stakeholders involved, and take appropriate action to encourage participation in C-VET; Implement the EQF Recommendation: development of comprehensive NQFs based on the learning outcomes approach. Use the NQF as a catalyst for creating more permeability between VET and higher education, for developing or maintaining VET at post-secondary or higher EQF levels, and for realising flexible learning pathways; referencing NQF levels to EQF levels by 2012; Develop and promote the use of procedures for the validation of non-formal and informal learning supported by EQF/NQFs and guidance; Provide integrated (education, training, employment) guidance services closely related with labour market needs; Progress towards ECVET implementation in line with the Recommendation, and participate in testing ECVET for mobility;

Take appropriate measures to boost mobility in VET, including: Encourage a greater number of I-VET students and VET professionals to participate in transnational mobility; Encourage local and regional authorities, as well as VET providers, to develop an internationalisation culture and internationalisation strategies, including cross- border mobility; Address legal and administrative obstacles related to the transnational mobility of apprentices and trainees; Encourage professional chambers, business organisations and other relevant organisations to support the host and sending enterprises in providing appropriate conditions for apprentices and trainees in transnational mobility; Ensure the provision of language learning and intercultural competences in VET curricula; Make optimal use of other EU tools (e.g. EQF, EQAVET, Europass) for enhancing the mutual recognition f qualifications and competences.

Support at EU level: Policy handbook on access to and participation in C-VET; Guidance and technical support for EQF implementation, notably with view to applying a learning outcomes approach; Mapping of developments of NQF by CEDEFOP and ETF; Council Recommendation on the validation of non-formal and informal learning (2011); Progress report on the development of lifelong guidance policies, systems and practices - 2011 (CEDEFOP, ETF and ELGPN); Guidance and technical support for ECVET implementation; Periodic review of ECVET implementation (together with Cedefop); Thematic networking of ECVET projects within the Leonardo da Vinci programme; Recommendation on learning mobility (2011); Consider the adoption of an EU benchmark for VET mobility on the basis of a Commission proposal (2011); Proposal for a quality framework for traineeships; Promote mobility for apprentices, including by means of a support portal, within the framework of the Lifelong Learning Programme/ Leonardo da Vinci Programme; Develop a European skills passport as part of Europass by 2012.

Enhancing creativity, innovation and entrepreneurship Fostering innovation, creativity and entrepreneurship, as well as the use of ICT (in both I-VET and C-VET)

Actions at national level: Encourage partnerships for creativity and innovation (VET providers, higher education institutions, and design, art, research and innovation centres); Encourage effective and innovative, quality-assured use of technology by all VET providers (including public-private networking and partnerships) supported by the necessary equipment, infrastructure and networks, with continuing improvements that reflect developments in Technology and pedagogical understanding; Take measures to promote entrepreneurship, e.g. by promoting the acquisition of relevant key competences, enabling practical experiences in enterprises, and involving experts from businesses. Support at EU level: Set up an EU-level VET / Business Forum with a focus on the following themes: role of VET in the knowledge triangle; transitions from VET to business: how to support VET graduates in starting up enterprises.

Promoting Equity, Social Cohesion and Active Citizenship Realising inclusive I-VET and C-VET

Actions at national level: Take preventive and remedial measures to maximise the contribution of VET in combating early leaving from education; Consider specific measures aimed at raising the participation of low-skilled and other "at risk" groups in education and training, including by developing flexible pathways in C-VET and using appropriate guidance and support services; Use ICT to maximise access to training and to promote active learning, as well as to develop new methods in both work- and school-based VET, in order to facilitate the participation of "at risk" groups; Use existing monitoring systems to support the participation of "at risk" groups in VET: see short-term deliverable 6. Support at EU level: Vademecum of best practices on inclusion of "at risk" groups through a combination of work-based learning and key competences; Council Recommendation on reducing early school leaving (2011).

Transversal objectives Greater involvement of VET stakeholders and greater visibility for the achievements of European cooperation in VET Coordinated governance of European and national instruments in the areas of transparency, recognition, quality assurance and mobility Intensifying cooperation between VET policy and other relevant policy areas Improving the quality and comparability of data for EU policymaking in VET Making good use of EU support

Actions at national level: Establish communication strategies for different stakeholder groups, focused on implementation and the added value of tools (ECVET, ECTS, referencing of NQFs to EQF, quality assurance systems in line with EQAVET); Set up structured cooperation mechanisms between VET sector and employment services at all levels (policy and implementation), including the social partners; Contribute to improving EU level data on I-VET students, including mobility and employability. Support at EU level: Support the achievement of the above objectives through the Lifelong Learning Programme and, where appropriate, the European Structural Funds; Support peer-learning between participating countries and innovative projects; Setting up an enhanced coordination procedure for the implementation of common European tools in the field of education and training; European communication strategy on European transparency tools; Develop structured cooperation with VET provider associations at EU level; Strengthen structured cooperation between the education and training and the employment policy fields; Improve EU level data on I-VET students, including mobility and employability; Social partners at all levels should continue to play an active role in the Copenhagen process (governance and ownership) and contribute to the realisation of the above mentioned short-term deliverables; Report on VET developments in Member States and partner countries; Reinforce exchanges with enlargement and neighbourhood countries.

EU-kysymykset ammattikoulutuksen kansainvälisten painoalana EU 166 art. ”Unioni toteuttaa ammatillista koulutusta koskevaa politiikkaa, joka tukee ja täydentää jäsenmaiden toimia…” EU:n ammatillisen koulutuksen yhteistyön tiivistäminen: yhteiset linjaukset, välineiden kehittäminen (Europass, EQF, ECVET, EQAVET), vertaaminen, kehityksen seuranta, politiikkasuositukset Koulutusohjelmat: elinikäisen oppimisen ohjelma Rakennerahasto-ohjelmat Koulutuksen harmonisointi sisämarkkinoilla eräillä aloilla

Pääministeri Jyrki Kataisen hallitusohjelma 2011: ammattikoulutus Suomi sijoittuu OECD-maiden kärkijoukkoon keskeisissä nuorten ja aikuisten osaamisvertailuissa, koulupudokkaiden vähyydessä sekä nuorten ja työikäisten korkea-asteen koulutuksen suorittaneiden väestöosuudessa vuoteen 2020 mennessä. Koulutustarjonta mitoitetaan kansakunnan sivistystarpeiden ja työmarkkinoiden pitkän aikavälin tarpeen perusteella. Koulutuksen ennakoinnilla ohjataan koulutuksen ja tutkintojen rakenteita, sisältöjä sekä määrällistä tarjontaa. Varmistetaan ammatillisen koulutuksen riittävä tarjonta ja kohdennetaan se alueellisen tarpeen mukaan. Oppilaitosverkkoa sopeutetaan väestökehitykseen koulutuksen saatavuus ja sivistyksellinen yhdenvertaisuus maan kaikissa osissa turvaten.

Pääministeri Jyrki Kataisen hallitusohjelma 2011: ammattikoulutus… Aiemmin ja muualla opitun tunnistaminen ja tunnustaminen otetaan osaksi kaikkea koulutusta perusasteelta aikuiskoulutukseen. Edistetään tutkintojen osaamisperusteista määrittelyä. Koulutuksen työelämäyhteyksiä sekä tietoa kansalaisen, työntekijän ja yrittäjän oikeuksista ja velvollisuuksista antavaa työelämä- ja yrittäjyyskasvatusta vahvistetaan kaikilla koulutusasteilla. Vahvistetaan opinto-ohjausta kaikilla koulutusasteilla. Laaditaan hyvän opinto-ohjauksen kriteerit lukioihin ja ammatilliseen koulutukseen. Elinikäisen oppimisen tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelut ovat tarjolla kaikille yhden luukun periaatteen mukaisesti.

Pääministeri Jyrki Kataisen hallitusohjelma 2011: ammattikoulutus… Suomalainen sivistys ja koulutus ovat avoimesti kansainvälisiä. Maahanmuuttajien kotoutumista ja työllistymistä sekä kulttuurienvälisyyttä ja rasisminvastaisuutta edistetään koulutuksen keinoin. Erityistä huomiota kiinnitetään niihin maahanmuuttajanuoriin, jotka saapuvat Suomeen oppivelvollisuusiän loppupuolella tai oppivelvollisuusiän jälkeen. Maahanmuuttajien jo olemassa olevan osaamisen, kielitaidon ja ammattitaidon tunnustamista kehitetään. Jokaiselle peruskoulun päättäneelle taataan koulutuspaikka lukioissa, ammatillisissa oppilaitoksissa, oppisopimuksessa, työpajassa, kuntoutuksessa tai muulla tavoin. Perusasteen päättäneet ja ilman toisen asteen tutkintoa ja koulutuspaikkaa olevat hakijat valitaan ensin toisen asteen opiskelijavalin-nassa. Vahvistetaan kuntien vastuuta perusopetuksen päättävien nuorten ohjauksesta.

Pääministeri Jyrki Kataisen hallitusohjelma 2011: ammattikoulutus… Ylioppilastutkintoa ja ammatillisia tutkintoja kehitetään erillisinä tutkintoina. Lisätään joustavia mahdollisuuksia suorittaa osia tutkinnosta yli tutkintorajojen. Nuorisoikäluokan koulutuksen ensisijaisena tavoitteena on kokonaisen tutkinnon suorittaminen. Vahvistetaan työpaikalla tapahtuvan opiskelun roolia sekä työvaltaisten oppimisympäristöjen ja opetusmenetelmien käyttöä ja monipuolistetaan niiden toteuttamismahdollisuuksia ammatillisessa koulutuksessa. Selvitetään monityönantajaisen oppisopimuksen kehittämistä. Parannetaan nuorten, maahanmuuttajien ja vammaisten mahdollisuuksia osallistua oppisopimuskoulutukseen. Rahoitus myönnetään koulutuksen järjestäjille. Uudistetaan ammatillisen koulutuksen rahoitus tukemaan nykyistä paremmin koko ikäluokan kouluttamista, koulutuksen läpäisyn parantamista ja nopeampaa siirtymistä työelämään. Oppilaitoksia palkitaan koulutuksen laadusta ja laadun parantamisesta.

Pääministeri Jyrki Kataisen hallitusohjelma 2011: ammattikoulutus… Osana Sade-hanketta kehitetään sähköinen sivistyskeskus, jonka palvelusta kansalainen voi löytää kaiken Suomessa tarjotun koulutuksen. Oppilaitoksille luodaan taloudellisia kannustimia kouluttaa tutkintoa vailla olevia aikuisia ja niitä kannustetaan työpaikkojen kanssa tehtävään yhteistyöhön ja hakevaan toimintaan. Tutkintoa vailla olevilta aikuisilta poistetaan tutkintomaksut. Näyttötutkintojärjestelmää vahvistetaan työelämässä hankitun osaamisen osoittamisen välineenä. Näyttötutkintokoulutuksen rahoitus järjestetään siten, että rahoitus ei kannusta tarpeettoman valmistavan opetuksen järjestämiseen. Tutkintotoimikuntien resurssit mitoitetaan huomioiden toimikuntien luonne viranomaistoimintana.

Pääministeri Jyrki Kataisen hallitusohjelma 2011: ammattikoulutus - menosäästöt Valtionosuusprosentin tilapäinen muutos - 631 milj. euroa Hallinnonalan rakenteen uudistaminen - 15 milj. euroa Ammatillinen koulutus - 28 milj. euroa Ammatillinen lisäkoulutus - 8 milj. euroa Oppisopimuskoulutus - 21 milj. euroa Ammattikorkeakouluverkon ja rahoitusjärjestelmän uudistaminen - 51 milj. euroa Toisen asteen opintojen enimmäistukiajan rajaaminen - 1 milj. euroa

Pääministeri Jyrki Kataisen hallitusohjelma 2011: ammattikoulutus - yhteiskuntatakuu Toteutetaan nuorten yhteiskuntatakuu niin, että jokaiselle alle 25-vuotiaalle nuorelle ja alle 30-vuotiaalle vastavalmistuneelle tarjotaan työ-, harjoittelu-, opiskelu, työpaja- tai kuntoutus-paikka viimeistään kolmen kuukauden kuluessa työttömäksi joutumisesta. Määrärahaa voidaan käyttää työllistämistoimien lisäksi myös opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan ammatillisen koulutuksen opiskelijapaikkoihin, oppisopimuskoulutukseen, työpajatoimintaan ja/tai etsivään nuorisotyöhön. Nuorille kohdennettujen työllisyyttä edistävien toimien lisäys 60 milj. euroa/vuosi.