Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTarja Nurmi Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ammatillisen koulutuksen uudistaminen 27.5.2008 Pääjohtaja Timo Lankinen Pääjohtaja Timo Lankinen www.oph.fi
2
2 Osaamisen ja sivistyksen asialla Globaaleilla markkinoilla menestyminen ja hyvinvointipalvelujen turvaaminen korostaa huippuosaamista ja laajaa osaamisen kirjoa 1990-luku: –Korkeaa osaamista vaativat tehtävät meille, muut työt ´kehittyviin maihin` 2000-luku: –Kaikenlainen työ, kaikilla tasoilla voidaan siirtää ´kehittyviin maihin` Työn raju muutos – jatkossa etenkin asiantuntijatyön osittuminen Uusilla teknologioilla mahdollisuus korvata tehtäviä ja yrityksiä Riskinalaista työtä rutiininomainen työ millä tahansa koulutus- tai osaamistasolla Toinen suuri osittuminen (Baldwin) - koskettaa aikaisempaa vahvemmin palveluja Globaali osaamisen kilpajuoksu
3
3 Osaamisen ja sivistyksen asialla 3 Toisen asteen globalisaatio – Globalisaation uusi vaihe – toimintojen välinen kilpailu Yritys sopimusten solmukohtana (nexus of treaties) Maan menestyksen eväät = riittävä määrä sopimusverkoston ydinkohtia maassa –liikkeenjohdon strategisen ytimen ja T&K –toiminnan yhteys –T&K –toiminnan ja tuotannon läheisyyteen havahduttu –teollisen tuotannon säilyttämisen merkitys korostuu Kasvututkimus ja globalisaatiostrategia –koulutus on jakautunut tasaisesti eri koulutustasoille (J. Park 2006) – korkeampi koulutus ei aina parempi kuin alempi –erityinen huomio perusopetukseen ja ammatilliseen koulutukseen sekä koulutusjakauman tasapainoon
4
4 Osaamisen ja sivistyksen asialla USA - EUROOPPA KEHITTYVÄT MAAT Ammatillinen huippuosaaminen Rutiinityö (ihmisten) Luova työ Rutiinityö (koneilla) KEHITTYVÄT MAAT
5
5 Osaamisen ja sivistyksen asialla 5 Globalisaation vaatimuksia koulutukselle ja osaamiselle – mitä menestykseen tarvitaan? The New Commission on The Skills of The American Workforce 2007 Luovuus Esi- ja perusopetuksen ratkaisevuus – investoinnin erityinen kohde Ammattiosaamisen laaja kirjo – eri alojen ammatilliset huippuosaajat Korkeakoulutettujen asiantuntijoiden osaamisen syvyys
6
6 Osaamisen ja sivistyksen asialla 6 Luovuuden ja innovatiivisuuden kasvu the Rise of the Creatives – vaatimuksia koulutukselle The New Commission on The Skills of The American Workforce 2007 Viimeisintä teknologian tasoa Valtavaa luovuutta Jatkuvaa käytännön innovaatiota ja kekseliäisyyttä Kykyä toimia monimutkaistuvassa ympäristössä Organisaatioiden ja yksilöiden jatkuvaa oppimista Empatiaa Globaalia ymmärrystä erilaisista yhteiskunnista ja yhteisöistä
7
7 Osaamisen ja sivistyksen asialla Ammattikoulutusjärjestelmän toimintaympäristön muutoshaasteet –kasvaviin alakohtaisiin ammattiosaamistarpeisiin vastaaminen – globaalit markkinat, kotimarkkinat, hyvinvointipalvelut –työvoiman joustavuus ja työn tuottavuus uuden teknologian ja innovaatioiden käyttöönotto muuttuvat työskentelytavat ja palvelussuhteet laaja ammattiosaamisen kirjo –ikääntyvä työvoima 1) nuorten työelämään siirtyvien ammattipätevyyden turvaaminen, 2) työvoiman osaamisen uudistaminen ja päivittäminen –kansainvälistyminen –maahanmuutto –lisääntyvä osaamisen kehittäminen työpaikoilla –työelämän sitoutuminen
8
8 Osaamisen ja sivistyksen asialla Ammattikoulutusjärjestelmän haasteet Koulutusjärjestelmän haasteet – koulutusprosessin tehokkuuden parantaminen – koulutuksen laadunvarmistus ja –hallinta – opettajiston ja työpaikkaohjaajien osaaminen – työelämän kehittäminen ja palvelutoiminta – opiskelijakunnan moninaistuminen
9
9 Osaamisen ja sivistyksen asialla Toimintaympäristön haasteet Tavoitteiden haasteellisuus ja eri suuntiin kulkevat odotukset – Opiskelijoiden yksilöllistyvät tarpeet Ammattikoulutuksen työelämävastaavuus ja laatu – työelämän sitoutuminen – työelämässä olevien koulutusstrategiat Lukiokoulutus yleissivistävänä ja jatko-opintoihin tähtäävänä koulutusmuotona – ylioppilastutkinto ohjaa toteutumista Perusopetuksesta lukiokoulutukseen tai ammattikoulutukseen siirtyminen (nivelvaihe) – sähköinen haku, valmistavat koulutusmuodot Koulutustarpeiden ennakoinnin tarve ja vaikeus
10
10 Osaamisen ja sivistyksen asialla Työelämässä olevien koulutusstrategioiden lujittaminen Osaamisen uudistaminen ja päivittäminen Työelämän koulutusvastuu ja kehittyminen oppimisorganisaatioina –työelämän nykyistä suurempi vastuu investoinneista inhimilliseen pääomaan Heikommassa työmarkkina-asemassa olevien erityishuolto Joustavuuden haaste koulutusjärjestelmälle ja koulutusorganisaatioille –koulutusohjelmien tarjonta ja rahoitus –aikaisemmin ja muualla hankitun osaamisen tunnustaminen –tutkintojärjestelmän avoimuus ja ymmärrettävyys –koulutusorganisaatioiden kokonaisvastuu ja –ohjaus
11
11 Osaamisen ja sivistyksen asialla Ammattikoulutuksen kehittäminen Koulutuksen järjestäjäverkon konsolidointi – ammattiopistot Koulutustarjonnan laajentaminen etenkin Uudellamaalla Laadun varmistaminen ja tuloksellisuusrahoituksen kasvattaminen Työpaikalla tapahtuvan opiskelun vahvistaminen: työssäoppiminen, ammattiosaamisen näytöt, oppisopimuskoulutus Opettajien työelämäosaamisen varmistaminen ja työpaikkaohjaajien osaamisen kehittäminen Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen
12
12 Osaamisen ja sivistyksen asialla Tutkinnot Eurooppalainen tutkintojen viitekehys (EQF) Ammatillisten tutkintojen tutkintojärjestelmän kehittäminen kokonaisuutena ja joustavuuden lisääminen Tutkinnot perustuvat osaamiseen ja työelämän toimintakokonaisuuksiin Perustutkintojen työelämävastaavuuden vahvistaminen: laaja-alaiset ammatilliset valmiudet, alakohtainen ammattipätevyys, jatko-opiskeluvalmiudet Monipuolisemmat suoritusmahdollisuudet: tutkinnon osat ja ammattiosaamisen syventäminen Työnjohto- ja esimieskoulutus – erikoisammattitutkinto ja perustutkintokokeilu
13
13 Osaamisen ja sivistyksen asialla Oppisopimuskoulutuksen laatu Oppisopimusviranomaisten osaaminen ja vastuu –Viranomaistehtävän vastuu –Oppisopimustehtävät mm. A ammatillisesta koulutuksesta 6 §: oppisopimusta hyväksyttäessä henkilökohtainen opiskeluohjelma –Oppisopimusten pituudet –Peruskoulutuksen ja lisäkoulutuksen käytön suhde Koulutuksen toteutuksen laatu –Työpaikkojen soveltuvuus työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen –Työnantajan sitoutuminen –Tietopuolinen koulutus työpaikalla työtehtävien yhteydessä järjestettävien opintojen täydentäjänä
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.