Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

NUORTEN TYÖLLISYYSFOORUMI Hanasaari 6.-7.9.2012 ”Tulevaisuus on mahdollisuus – Nuoret ja työllistymisen edellytykset EU:ssa” Mika Launikari CIMO/Euroguidance.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "NUORTEN TYÖLLISYYSFOORUMI Hanasaari 6.-7.9.2012 ”Tulevaisuus on mahdollisuus – Nuoret ja työllistymisen edellytykset EU:ssa” Mika Launikari CIMO/Euroguidance."— Esityksen transkriptio:

1 NUORTEN TYÖLLISYYSFOORUMI Hanasaari 6.-7.9.2012 ”Tulevaisuus on mahdollisuus – Nuoret ja työllistymisen edellytykset EU:ssa” Mika Launikari CIMO/Euroguidance Finland

2 Miksi olen täällä tänään puhumassa? Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO (Centre for International Mobility CIMO) edistää suomalaisen koulutuksen, työelämän, nuorisotoimen ja kulttuurin kansainvälistymistä. http://www.cimo.fihttp://www.cimo.fi Euroopan ammatillisen koulutuksen kehittämiskeskus Cedefop (European Centre for the Development of Vocational Training Cedefop) on Thessalonikissa, Kreikassa toimiva EU-virasto. Se tuottaa koulutusta ja työmarkkinoita koskevaa tutkimus- ja selvitystietoa Euroopan komission, Euroopan parlamentin ja EU-jäsenvaltioiden poliittista ja strategista päätöksentekoa varten. http://www.cedefop.europa.eu9/21/2016

3 EU:n haasteet suhteessa nuorisotyöllisyyteen Korkea ja sitkeä nuorisotyöttömyys Pitkittyneet siirtymät koulutuksesta työelämään Koulutustausta ja työtehtävät eivät kohtaa Epävarmuus työpaikan pysyvyydestä Riskiryhmien vaikeudet työllistyä (esim. maahanmuuttajat, oppimis- vaikeuksista kärsivät ja muut erityistarpeita omaavat,...) Yhä enemmän ns. NEET-nuoria (Neither in education, employment nor training) YHTEENVETONA nämä asiat lisäävät syrjäytymisriskiä! 9/21/2016

4 EU:n kunnianhimoiset tavoitteet 2020 Työllisyysaste 20-64-vuotiailla EU-kansalaisilla on tällä hetkellä 68-69% -> Tavoite 2020 on 75 % Korkea-asteen tutkinto 30-34-vuotiailla EU-kansalaisilla tällä hetkellä 31%:lla –> Tavoite 2020 on vähintään 40 % Nykyisin noin 9% EU-kansalaisista osallistuu elinikäiseen oppimiseen -> Tavoite 2020 on vähintään 15 % Koulupudokkaiden määrä tällä hetkellä selvästi yli 10 % ikäluokasta EU:ssa -> Tavoite 2020 on saada määrä putoamaan alle 10 %:n 9/21/2016

5 Miten em. haasteisiin ja tavoitteisiin vastataan? Esimerkiksi: Koulutus- ja tutkintojärjestelmien modernisointi (Bologna- ja Kööpenhamina-prosessit) Opetus- ja ohjaushenkilöstön osaamisen kehittäminen Työmarkkinoiden joustavuuden parantaminen (flexicurity) Nuorten työelämään tutustuminen kiinteäksi osaksi opintoja (erityisen tärkeää ammatillisessa koulutuksessa) Yhteistyö työmarkkinajärjestöjen kanssa (esim. työnantajakampajat) Työpaikoilla tapahtuvaa sukupolvien välistä oppimista lisätään (engl. intergenerational learning) Tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluiden kehittäminen (European Lifelong Guidance Policy Network, Euroguidance-network) Moniammatillisen ja poikkihallinnollisen yhteistyön lisääminen EU-jäsenmaiden välinen vertaisoppiminen ja kokemustenvaihto 9/21/2016

6 Euroopan unionin määritelmä työllistyvyydestä Työllistyvyys [Employability (engl), Anställbarhet ruotsi)] on yhdistelmä tekijöitä, jotka mahdollistavat yksilön työllistymisen (employment), pysymisen työllistyneenä ja etenemisen työuran aikana. Yksilön työllistyvyys riippuu: (a)Henkilökohtaisista ominaisuuksista (sisältäen tietojen ja taitojen riittävyyden); (b)Siitä, miten henkilökohtaiset ominaisuudet esitetään ja millaisina ne näyttäytyvät työmarkkinoilla; (c)Sosiaalisesta kontekstista ja ympäristön vaikutuksesta (s.o. kannustimet ja mahdollisuudet oman osaamisen kehittämiseen ja päivittämiseen) (d)Talouden tilasta (esim. nousu- tai laskukausi). Cedefop (2009). Terminology of European education and training policy. http://www.cedefop.europa.eu/EN/Files/4064_en.pdf http://www.cedefop.europa.eu/EN/Files/4064_en.pdf9/21/2016

7 EU benchmark on graduate employability By 2020, the share of employed graduates* (20-34 year olds) having left education and training no more than three years before the reference year should be at least 82%** (as compared to 76,5 % in 2010). *) Graduates with upper secondary (ISCED 3), post-secondary, non tertiary (ISCED 4), and tertiary education attainment (ISCED 5-6) **)The target level refers to an EU average and does not constitute a national target for individual member states. 9/21/2016

8 EU policy and strategy documents on employability Council conclusions on a strategic framework for European coopera- tion in education and training ”ET 2020” (2009) ”… enhance employ- ability through education and training to meet current and future labour market challenges …” http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2009:119:0002:0010:EN:PDF Council conclusions on the role of education and training in the implementation of the Europe 2020 strategy (2011) ”… enhance employability of the transition towards learning outcomes-based qualification systems and the greater validation of skills and competences acquired in non-formal and informal contexts …” http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/educ/119282.pdf http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/educ/119282.pdf Council conclusions on promoting youth employment to achieve the Europe 2020 objectives (2011) ”… implement policies at national, regional and local level to increase the labour market access and employability of young people …” http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_Data/docs/pressdata/en/lsa/122831.pdf9/21/2016

9 EU policy and strategy documents on employability Council conclusions on the modernisation of higher education (2011) ”… strengthen links between higher education institutions, employers and labour market institutions to take greater account of labour market needs in study programmes, to improve match between skills and jobs, and to develop active LM policies aimed at promoting graduate employment …” http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/educ/126375.pdf Council conclusions on the employability of graduates from educa- tion and training (2012) ”… contribution of education-training systems to the employability of graduates could be made through career guidance and counselling, stronger links between education and training institu- tions and relevant stakeholders, the alignment of curricula with LM needs, strengthening entrepreneurship education (etc.) … attention should be paid to the employability of young people with special needs on the LM …” http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/educ/130142.pdf9/21/2016

10 EU-viitekehys: AVAINTAIDOT (key competences, 2006) Nämä avaintaidot on määritelty tietojen, taitojen ja asenteiden yhdistelmänä suhteessa kulloiseenkin kontekstiin. Niihin sisäl- tyvät aspekteina mm. kriittinen ajattelu, luovuus, ongelman- ratkaisu, riskien arvioiminen, päätöksenteko ja rakentava tunteiden hallinta. 1. Äidinkielen taidot 2. Vieraiden kielten taidot 3. Matemaattiset tiedot ja –taidot sekä perustiedot tieteissä ja teknologiassa 4. Digitaalinen kompetenssi 5. Oppimaan oppimisen taito 6. Sosiaaliset ja yhteiskunnalliset tiedot ja taidot 7. Aloitekyky ja yrittäjyys 8. Kulttuurinen tietämys ja ilmaisu 9/21/2016

11 Importance of skills for employers in recruiting graduates European Commission, 2010. Employers´perception of graduate employability http://ec.europa.eu/public_opinion/flash/fl_304_en.pdfhttp://ec.europa.eu/public_opinion/flash/fl_304_en.pdf9/21/2016

12 Council Resolution on better integrating lifelong guidance into lifelong learning strategies (2008) Citizens' lives are increasingly characterised by multiple transitions: notably from school to vocational education and training (VET), higher education or employment, or from employment to unemployment, further training or departure from the labour market. Guidance plays a decisive role in the major decisions that individuals have to take throughout their lives. It can contribute to empowering individuals to manage their own career paths in a more secure way in the context of today's labour market, and to achieve a better balance between their personal and professional lives. http://www.consilium.europa.eu/ueDocs/cms_Data/docs/pressData/en/educ/104236.pdf9/21/2016

13 URANHALLINTATAIDOT Uranhallintataidot viittaavat useisiin kompetensseihin, jotka antavat yksilöille ja ryhmille hallitun tavan kerätä, analysoida ja jäsentää omaa itseään, koulutusta ja ammatteja koskevaa tietoa sekä taidon tehdä ja toimeenpanna päätöksiä ja siirtymiä. (Professori Sultana; käännös Mika Launikari) Career management skills (CMS) refer to a whole range of competences which provide structured ways for individuals and groups to gather, analyse and organise self, educational and occupational information as well as the skills to make and implement decisions and transitions. (Professor Ronald Sultana, Malta, 2009) 9/21/2016

14 Mika Launikari CIMO/Euroguidance Finland PL 343 FI-00531 HELSINKI Puh. +358-295-338570 Sposti mika.launikari@cimo.fimika.launikari@cimo.fi


Lataa ppt "NUORTEN TYÖLLISYYSFOORUMI Hanasaari 6.-7.9.2012 ”Tulevaisuus on mahdollisuus – Nuoret ja työllistymisen edellytykset EU:ssa” Mika Launikari CIMO/Euroguidance."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google