W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU JA TOTEUTTAMINEN
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
VOA-oppimispäiväkirja
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Minä oppijana 1 ov..
Työrauha ja haastavat tilanteet
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Oppimisen ohjaus ja arviointi verkkokurssilla
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Mobiilit ohjaajat. Pedagogiset lähtökohdat Kokemuksellisen oppimisen kehässä korostuu oppimisen prosessi. Lähde: David Kolb, 1984.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
KummiWiki Verkostoituminen ja jaettu asiantuntijuus yrittäjyyden oppimisympäristönä Turku Sirkka Hulkkonen Omnia.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät Opettaja digitaalisen oppimateriaalin käyttäjänä/ laatijana  vähintään.
Aikuisopiskelijan transformaation käynnis- täminen ja tukeminen verkko-oppimisprosessissa Aikuisopiskelijan transformaation käynnis- täminen ja tukeminen.
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Toiminnallisen opinnäytetyön prosessi
Oppiminen.
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Laurea/Näyttöseteli Opiskelija voi käyttää näyttöseteliä opintojen räätälöintiin tai täydentämiseen Yhdellä näyttösetelillä opiskelija voi näyttää osaamisensa.
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Esityksen transkriptio:

w w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne Koli 2007

w w w. a o k k. f i OPPIMISEN JA OPPIMISPROSESSIN OHJAUS •Ohjauksen suunnittelun tavoitteena luoda edellytykset oppimiselle ja oppimisprosessille verkossa •Ohjausta tehdään valituilla menetelmillä ja työtavoilla, jotka edistävät oppijoiden tiedonprosessointia (mm. ohjeistukset, tiedottaminen, oppimistehtävät ja niiden toimeksiannot ja käytetyt pedagogiset mallit) •Ohjauksen tarkoituksena on aktivoida oppijaa työskentelemään, oppimaan ja kehittämään omia metakognitiivisia taitojaan sekä ohjaamaan ja säätelemään omaa oppimistaan. •Ohjauksen avulla ylläpidetään oppimis- ja opiskeluprosessia (pidetään kiinnostusta yllä  learner engagement)

w w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS ohjaajan työn eri vaiheissa I VAIHE – OHJAUKSEN VALMISTELU JA ENNAKOINTI –Suunnittelu ja edellytysten luominen: oppimisprosessi, oppimistilanteet ja ohjaus –Toteutus: suunnitelma verkkoon II VAIHE – OPISKELIJAN TOIMINNAN OHJAUS –Ohjaustoiminta: oppimisprosessin aikainen ohjaus III VAIHE – OHJAUKSEN JA OHJAUSTOIMINNAN ARVIOINTI JA KEHITTÄMINEN

w w w. a o k k. f i Ohjaus ohjaajan työn suunnittelun kannalta AIKANAJÄLKEENENNEN VERKKO-OPPIMISPROSESSI SUUNNITTELU ja VALMISTELU VERKKOON OHJAUSTOIMINTA ARVIOINTI ja KEHITTÄMINEN

w w w. a o k k. f i OHJAUKSEN VALMISTELU JA ENNAKOINTI •Verkko-opetuksen valmistelu- ja ennakointivaiheessa ohjaaja suunnittelee oppimisprosessin ja oppimistilanteet sekä samalla valmistelee ja ennakoi ohjausta tekemällä valintoja ja ratkaisuja resurssilähtöisesti.

w w w. a o k k. f i OHJAUKSEN VALMISTELU JA ENNAKOINTI SUUNNITELLAAN •OPPIMISPROSESSI, OPPIMISTILANTEET (muutetaan tavoitteet opiskelijan ja ohjaajan toiminnaksi) •OPPIMISTEHTÄVÄT •OHJAUSRESURSSI (ohjaajan ajankäytön suunnitelma)  OPPIMISTEHTÄVIEN OHJAUS, PROSESSIN OHJAUS JA PALAUTTEET •OHJAUKSEN MUODOT (ennakkoon strukturoidut, ennakkoon päätetyt, On-demand, Ad hoc, vuorovaikutuksen ohjaus) •OPPIMISEN EDISTÄMINEN JA METAKOGNITIIVISTEN TAITOJEN KEHITTÄMISEN TUKEMINEN (Mitä, miten ja kuka/mikä ohjaa?) •OHJEET •OHJAUSPYRKIMYKSET •OPPIMISTILANTEIDEN OHJAUS •OPISKELUN SEURANTA •MUUT OHJAUKSEN VÄLINEET •OHJAUKSEN MEDIAT •OHJAUSYMPÄRISTÖT

w w w. a o k k. f i OPISKELIJAN TOIMINNAN OHJAUS •Aloitetaan oppimis- ja opiskeluprosessi •Ylläpidetään oppimisprosessia eri keinoin •Tiedotetaan eri vaiheista •Annetaan palautetta yksilölle, pienryhmälle, suurryhmälle •Ohjataan oppimista, opiskelua, keskusteluja, vuorovaikutusta •Seurataan opiskelun edistymistä •Päätetään oppimis- ja opiskeluprosessi

w w w. a o k k. f i OHJAUSYMPÄRISTÖT esim. Logi tai MobiLogi •TYÖKALUJA ohjaukseen ja ohjaajan työn helpottamiseen  Ohjaajan mentaalinen kuormitus vapautuu muistamisesta itse oppimisen menetelmälliseen ohjaamiseen •Ajatteluprosessien ulkoistaminen ja prosessin jaettu muisti (opettajan ja oppijan yhteinen muisti) •Kieli ja ilmaisut ohjauksen välineenä •Valmiit ohjauslauseet tai -aihiot •Tiedustelevat kysymykset •Kuvat, symbolit, värit, hymiöt •Oppijan tilanne näyttäytyy tai hän näyttää sen – ohjaus – oikea-aikainen mahdollistuu

w w w. a o k k. f i 1. Ohjattava –valikko 2. Portfolio 3. Ohjauslause -valikko (vain opettajalla) 4. Omien ohjauslauseiden luontityökalut 5. Ohjausdialogin viestieditori 6. Ohjausdialogi 1. LOGI muodostuu portfoliosta sekä dokumentoidusta ohjausdialogista ohjaajan ja opiskelijan välillä.

w w w. a o k k. f i Ohjauskategoriat ja ohjauslauseet

w w w. a o k k. f i MIHIN LOGI SOPII? MITÄ KÄYTTÖTARKOITUKSIA SILLE VOIDAAN KEHITTÄÄ?

w w w. a o k k. f i Opintojaksot

w w w. a o k k. f i KV06 eCampus – sisällöt, rakenteet VIRTUAALINEN YHTEISÖ Moodle - yhteisöllinen Ääni- ja videokonferenssit LOGI/MobiLOGI – yksilöllinen Blogit – pienryhmät Wiki TUULIA –tiedotus AVOIN SULJETTU