2005/Avustus/JJ RAY:n perustehtävä •RAY on julkisoikeudellinen yhdistys, jonka tehtävänä on hankkia pelitoiminnalla varoja yleishyödyllisten toimijoiden.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Advertisements

VALTIONHALLINNON YLIMMÄN VIRKAMIESJOHDON PALAUTEPÄIVÄ
SUOSITUKSET • viisi ministeriötä - sosiaali- ja terveysministeriö - opetus- ja kulttuuriministeriö - ympäristöministeriö - liikenne- ja viestintäministeriö.
Nuoriostyön avustukset Ilmajoki&Kokkola. Julkishallinnon avustukset avustustahoittain •Lääninhallitusten kautta •Suoraan Opetusministeriöstä •CIMO.
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Lähipalveluhanke / Hämeenlinna (erityisesti Kalvola) Juva, Joroinen, Rantasalmi = JJR Porin yhteistoiminta-alue (Luvia,
Luottamus kansakunnan pääomana ja talousjohtamisen tavoitteena Valtiontalouden tarkastusviraston pääjohtaja, OTT Tuomas Pöysti Ylimmän virkamiesjohdon.
Joensuu EQUAL Aktivoivan ja sosiaalisen työllistymisen malli 1 Joensuu EQUAL Aktivoivan ja sosiaalisen työllistymisen malli.
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Kyläfoorumi Valtimolla
Yhteistyö kehittämisen avaintekijänä Emma & Elias –ohjelma.
Yhteisöllisyys sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen
Terveyden edistämisen politiikkaohjelma Kulttuurin hyvinvointivaikutusten toimintaohjelman asiantuntijaryhmä
Terveyden edistämisen määrärahat 2009
Vapaaehtoisten ääni esiin Ray-rahoitteisessa toiminnassa
Mika Pyykkö, RAY:n avustustoiminnan tulevaisuuden näkymistä osastopäällikkö Mika Pyykkö Kumppanuusfoorumi Tuusula.
Marttilan kunnan suunnitelma ikääntyneen väestön tueksi vuosille Ikäihmisten palveluiden tulevaisuuden visio Osallistava ja turvallinen kunta,
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN JÄRJESTÖJEN JA YHDISTYSTEN KUMPPANUUSFOORUMI Tervetuloa.
Keskustelutilaisuus hedelmöityshoitotoiminnasta Jussi Holmalahti, FaT Johtaja Valvira.
Mikkeli Mikkelin kaupungin avustuskäytännöt liikunta- ja nuorisojärjestöille •Avustusten päämäärä –Edistää liikuntaa, kilpaurheilua ja niihin liittyvää.
Uudistuva sosiaalihuoltolaki ja työelämäosallisuus
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.
Toimintasuunnitelma – Lapin sosiaali- ja terveysalan järjestöjen yhteistyöhanke.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Tilaaja-tuottaja-toimintatapa hyvinvointitoimijat.
Etelä-Karjalan hyvinvointistrategia 2010 Terveyden ja sairaanhoidon kehittämisalue.
Avustus, Elina Varjonen1 Kansalaisjärjestötoiminnan edellytykset ja merkitys hyvinvoinnin rakentamisessa Pohjois-Karjalan maakunnan järjestöpäivät.
Järjestöjen toiminta tulevaisuudessa – kansalaistoimintaa vai myytäviä palveluja osastopäällikkö Mika Pyykkö Sininauhaliiton jäsenjärjestöpäivät
Järjestöt toimijoina kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa Lahti, Fellmanni Marja Vuorinen Sosiaali- ja terveysturvan keskusliitto.
1 SOSIAALINEN YRITYS. 2 Palkkatuki Palkkatukea voidaan maksaa sosiaaliselle yritykselle pitkäaikaistyöttömän tai vaikeasti työllistyvän palkkauskustannuksiin.
Georg Henrik Wrede1 Lapsi- ja nuorisopolitiikan uudistuvat tavoitteet.
Avustusosasto, Pekka MYKRÄ, Vapaaehtoistyön haasteista Pekka Mykrä kehittämispäällikkö
Järjestöjen taloudelliset toimintaedellytykset JÄSENMAKSUT OMA VARAINHANKINTA RAY, VEIKKAUS, FINTOTO TUKI ERI MINISTERIÖILTÄ KUNTIEN.
TURUN LASTEN JA NUORTEN HYVINVOINTIKUMPPANUUS TAUSTAA Turun koulut liikkeelle – hankkeen myötä syntynyt innovatiivinen kumppanuus koulujen ja kaupungin.
Hallitusohjelman arviointi Juha Kettunen.
Terveysvaikutusarviointi kaikessa päätöksenteossa Jouni Tuomisto, Mikko Pohjola YMAL.
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Sininauhaliitto on kristillisten päihdejärjestöjen keskusliitto
Lähipalveluseminaari RAY Hyvän tahdon pelejä!
PM1 Erityisryhmien päivätoiminnan avustaminen Sininauhaliiton jäsenjärjestöpäivät Kokouskeskus Onnela
Terveys kansanterveysohjelma
Tervetuloa! Iltapäivän ohjelmassa
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
LÄHILIIKUNTA TUTUKSI – HANKE Kohderyhmä: Lapset ja nuoret, perheet Kohdealue: Kuopion kaupunki, lähiliikunta-alueet Taustakuvaus / Lähtökohdat Taustalla.
Sosiaalihuoltolaki.
Tiedosta hyvinvointia Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Imatra Kansallinen mielenterveys- ja päihdesuunnitelma.
Tuula Partanen Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattori Eksote Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Toimintarakenteet 2013.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Ikääntyvä Suomi ja yhteistyö iäkkäiden kuntoutuksessa EIJA SORVARI säätiönjohtaja MIINA SILLANPÄÄN SÄÄTIÖ REHABILITATION FINLAND (RIFI) RY:N SEMINAARI.
Palvelutoiminta haastaa vapaaehtoistoiminnan vai toisin päin? Järjestöt - kansalaistoiminnan koordinoijia vai palveluntuottajia Puheenjohtaja / STKL Raimo.
JJ RAY Avustusosasto1 MITEN RAY:N UUSI AVUSTUSSTRATEGIA HUOMIOI ERITYISRYHMÄT? Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Naantali Janne Juvakka.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Helsingin sosiaaliviraston palvelustrategia Jarmo Räihä.
Yhdistykset kumppaneina kunnan kanssa – tasavertaista yhteistyötä Huhmari Kari Hyvärinen, yhteistyökoordinaattori Pohjois-Karjalan kansanterveyden.
TERVETULOA KEHITTÄMISPÄIVÄÄN Ylilääkäri Sinikka Bots Suunnittelija Taru Syrjänen 9/25/20161.
Kuntien parhaat palvelukäytännöt Hyvä Suomi
Järjestöt Satasotessa
Malli 8:Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Hyvinvointikoulun toimintamalli
PoSoTe – työryhmän kokous
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali- ja terveysasiat
Pirkanmaan HYTE-teemaryhmän toimeenpanosuunnitelma Maakuntien HYTE-vertaisfoorumi Ylilääkäri Maarit Varjonen-Toivonen 1.
Valvira Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Kansanterveyden edistäminen Lastensuojelu- ja nuorisotyö
Osallistava kerhotoiminta
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Hyvät käytännöt pysyvään käyttöön Tavoitteet:
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Esityksen transkriptio:

2005/Avustus/JJ RAY:n perustehtävä •RAY on julkisoikeudellinen yhdistys, jonka tehtävänä on hankkia pelitoiminnalla varoja yleishyödyllisten toimijoiden terveyttä ja sosiaalista hyvinvointia edistävä työn tukemiseen. Tätä varten RAY:llä on yksinoikeus raha-automaatti- ja kasinopelitoimintaan sekä kasinon pitoon Suomessa.

2005/Avustus/JJ HALLITUS RAY:n ORGANISAATIO 2005 YHDISTYKSEN KOKOUS Raha-automaatit Risto Lehtinen RAY-pelisalit ja ravintolakasinopelit Marja-Riitta Lindén Grand Casino Helsinki Hannu Jokipaltio Valmistelu Henry Honkanen Valvonta Olli Paikkala AVUSTUSTOIMINTA Hannu Salokorpi VALTIONEUVOSTO SM, STM, VM Viestintä Tutkimus ja kehitys Sisäinen tarkastus TOIMITUSJOHTAJA Markku Ruohonen RAHAPELITOIMINTA Esko Romppainen Markkinointi Teknologioiden kehitys HALLINTO Seppo Pyykkönen Taloushallinto Tietojärjestelmäpalvelut Henkilöstöhallinto Kiinteistö- ja toimitilapalvelut JOHTOKUNTA

2005/Avustus/JJ Kenelle raha-automaattivaroista avustusta? •Yleishyödylliset yhteisöt: –mm. yhdistykset ja säätiöt ja yleishyödylliset osakeyhtiöt –toiminta kohdistuu terveydenhuollon ja sosiaalisen hyvinvoinnin alueelle •Ei kunnille, valtiolle tai uskonnollisille yhdyskunnille •Ei osuuskunnille - yleishyödylliset osuuskunnat kylläkin •Ei henkilöyhtiöille •Ei yksityisille kansalaisille

2005/Avustus/JJ Avustusten hakuajankohdat •MAALISKUUN LOPPUUN MENNESSÄ –uudisrakentaminen –suurehkot peruskorjaukset •TOUKOKUUN LOPPUUN MENNESSÄ –kokeilu- ja kehittämisavustukset –tutkimushankkeet •SYYSKUUN LOPPUUN MENNESSÄ –toiminta-avustukset –rakentamis- ja peruskorjausavustusten jatkorahoitus –peruskorjaukset, alle 200 te –toukokuun hankkeiden jatkorahoitus

2005/Avustus/JJ Avustustoiminnan päämäärä ja tavoite •Terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen yleishyödyllisten yhteisöjen toimintaa ja hankkeita tukemalla •Painotetaan erityisesti sellaisia toimintoja ja hankkeita, jotka tukevat ja edistävät kansalaisten omaa aktiivisuutta, itsenäistä selviytymistä ja elämänhallintaa

2005/Avustus/JJ Avustustoiminnan kaksi päälinjaa •Heikommassa asemassa olevien tuki: –sosiaaliset vaikeudet –taloudelliset vaikeudet –pitkäaikaistyöttömyys –päihde- ja mielenterveys –vammaisuus –pitkäaikaissairaat –lapset, nuoret,perheet –ikääntyneet •Ehkäisevä toiminta: –kansanterveysongelmat –syrjäytyminen –terveyden edistäminen –työ- ja toimintakyky –huono-osaisuus –oma-ehtoisuuden edistäminen –perheiden integroimiseen

2005/Avustus/JJ Järjestöjen perustehtävät ja avustustoiminta •Kansalaisjärjestötoiminta •Kokeilu- ja kehittämistoiminta •Vapaaehtoistoiminnan organisointi •Palvelutoiminta •Korostetaan yhteistoiminnan lisäämistä sekä järjestöjen kesken että kuntasektoriin ja muihin toimijoihin päin

2005/Avustus/JJ Kansalaisjärjestötoiminta •Pienet ja yhteiskunnalliselta asemaltaan heikot ryhmät •syrjäytyminen, lasten turvattomuus, suurten kansansairauksien ehkäisy

2005/Avustus/JJ Kokeilu- ja kehittämistoiminta •Innovatiiviset, huolellisesti suunnitellut ja valmistellut hankkeet, joissa päämäärien ja konkreettisten tavoitteiden asettamiseen on kiinnitetty riittävästi huomiota ja joissa projektien seuranta, arviointi ja tulosten hyödyntäminen on suunniteltu huolellisesti

2005/Avustus/JJ RAY:n tavoitteena lisätä kehittämistoiminnan vaikuttavuutta •tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden painottaminen •projektinhallintaopas julkaistiin 90-luvun lopulla •projektisuunnittelun ohjaus •suuret hankkeet / hankekokonaisuudet •yhteistyön korostaminen •arviointitoiminnan painottaminen •projektien loppuselvityskäytännön tehostaminen •projektirekisteri •itsearviointiopas •valmistelukriteerien systematisointi •kehittämistoiminnan rahoitusohjelmia valmistellaan

2005/Avustus/JJ Vapaaehtoistoiminta •Vapaaehtoistoimintaa sen eri muodoissa lisätään •Kohdennetaan erityisesti painoaluelinjauksissa mainittuihin väestöryhmiin ja alueille, joilla omia mahdollisuuksia välttämättömien palveluiden järjestämiseen on vähemmän

2005/Avustus/JJ Palvelutoiminta •Julkisen palvelujärjestelmän ensisijainen vastuu •yrityspohjainen palvelutuotannon määrä ja palvelun tuottajien välinen kilpailutilanne •erityisesti taloudellis-sosiaalisilta rakenteiltaan heikommille alueille

2005/Avustus/JJ Palvelutoiminnan linjaus •Laajamittaisen, elinkeinotoimintaan verrattavaan ja korvausta vastaan tapahtuvaan palvelutoimintaan ei avustuksia pääsääntöisesti enää myönnetä. •Pienten erityisryhmien palvelujen ja tuen turvaamiseen avustuksia voidaan myöntää, koska yleensä niiden osalta ei muuta palvelujen tarjontaa ole. •Palvelutoimintaan avustuksia myönnettäessä selvitetään aina kuitenkin luotettavasti muu, vaihtoehtoinen palvelutarjonta maantieteellisesti ja laadullisesti merkittävällä markkina-alueella

2005/Avustus/JJ