PALVELUDIREKTIIVI VIITTÄ VAILLE VOIMASSA Onko virastosi valmis hoitamaan uudet velvoitteet? 4.11.2009 Marjaana Aarnikka Kaupallinen neuvos Työ- ja elinkeinoministeriö.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Palvelut ja tiedot käyttöön: Palveluväylä
Advertisements

2 Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten ja yksittäisten henkilöiden tuotekehitys- ja innovaatiotoimintaa tukeva asiantuntijapalvelu Yritys- tai hankekohtaisesti.
Welcome Office Slussen Neuvontakeskus? Matalan kynnyksen palvelua maahanmuuttajille Pia Hägglund |
Työ- ja elinkeinokeskus HÄMEEN TE-KESKUS APUNA YRITYKSESI OMISTAJANVAIHDOKSESSA Loppi Hannele Heikkinen Sukupolvenvaihdosten edistäminen ja.
Kuntalaispalautteen kokoamispalvelu Multibase Oy Tämä on kuvaus palvelumallista, jonka pohjalta Kauniaisten kaupunki käynnisti pilottiprojektin. palvelumalli:1-3.
Kuluttajan e-lasku Lyhyt tietopaketti kuluttajalle
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Henkilökohtaisen avun keskus Kaakkois-Suomeen Oma koti – oma elämä –seminaari
Valtavirtaistaminen käytäntöön (2010 – 2012) -hanke
Barometri 2009 Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Vastaajia 59.
EURA2007 – rakennerahastohankkeiden hallintajärjestelmä Heli Rintala
Suupohjan seutuportaali –hanke
Projektipäällikkö Heli Sillanmikko
1 Kaakkois-Suomen Venäjä kasvusopimus. hallitusohjelma, joka korostaa kaupunkipolitiikkaa, kaupunkiseutulähtöisyyttä ja suurten keskuskaupunkien merkitystä.
YRITYKSEN PERUSTAMINEN
Rakennetun ympäristön ja asumisen palvelukokonaisuus
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
Etäpalvelu osana julkisen hallinnon asiakaspalvelun kehittämistä Etäpalvelupilottien päätösseminaari Hallitusneuvos Tarja Hyvönen.
MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.
PALVELULAIN VIRANOMAISIIN KOHDISTUVAT VELVOITTEET Mikko Holm Sisämarkkina- ja kuluttajapolitiikan ryhmä 4. marraskuuta 2009.
Asiakastyytyväisyyskysely ulkomaisen tutkinnon tunnustamispäätöstä hakeneille 2009 Opetushallitus Tutkintojen tunnustaminen ja vertailu –yksikkö.
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Kansalaisneuvonnan markkinointi Neuvontapalveluiden yhteistyötilaisuus
Tukikelpoisuus alkaa Rakennerahastolaki tulee voimaan Rakennerahastoasetus tulee voimaa Tukikelpoisuusasetus tulee voimaa
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Yrittäjyydestä ja yhteistyöstä Teollisuusneuvos Heikki Vesa.
Valviran Sampo-järjestelmä ja Terhikki-rekisteri
MuotoCon tavoitteena on luoda palvelu, josta pk-yritys saa kootusti tietoa muotoilun käytön hyödyistä, löytää tekijät ja saa tietoa rahoitusmahdollisuuksista.
Kansalaisen asiointitili asiakkaan näkökulmasta Sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Osa Suomi.fi-portaalia.
Hyrrä-verkkopalvelu Hanketukien infotilaisuus
Hyrrä Sähköinen asiointi hanke-, yritys- ja rakennetuissa
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Mitä Osaamispankki voi tarjota? Juulia Tuominen
Vastavuoroinen tunnustaminen VANK syysseminaari Säätytalo Leila Vilhunen.
ENPI CBC –ohjelmat Kuopio Petri Haapalainen.
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
Tiivistelmät EU:n lainsäädännöstä: ja esittely 2009.
VALTIOVARAINMINISTERIÖ HKO, Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Julkishallinnon sähköisen asioinnin rakenneosat Kehitettävät yhteiset alustat,
VARASTOJEN JA TERMINAALIEN HYVÄKSYMISMENETTELY Tarja Toivainen Ympäristöterveystarkastaja Kuopion kaupunki Ympäristöterveystoimisto
Osallistuminen ja arviointi Suunnittelijan on ymmärrettävä niin kommunikaation kuin ympäristövaikutusten perusteet Suunnittelija käy useita kasvokkaisia.
HAKA-projekti VirtAMK-seminaari HAKA Käyttäjän tunnistus yli korkeakoulurajojen VirtuaaliAMK-seminaari Mikael Linden,
ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS –TAVOITE ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMA
VALVIRA / Ohry Alustus Valvira tarvitsee tietoja Virrasta 3 tapauksessa: opiskelijan (valmistunut) aloitteesta, opiskelijan (valmistunut) puolesta.
SUUPOHJAN PALVELUPORTIT. Suupohjan palveluportit Suupohjan palveluportit-hankkeen tavoitteena on asumis- ja hoivapalvelujen sekä seudun yhdistysten verkkopalvelujen.
Sähköisen asioinnin visio, toiminta- ja tietoarkkitehtuuri
T E - PALVELU - UUDISTUS MAAHANMUUTTAJIEN OSALTA Bahar Mozaffari
Suomi.fi-palvelut Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0.
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Neuvontaa ja vientiosaamista elintarvikealan pk-yrityksille www. evira
Laajakaistan toimeenpano- ohjelma
Kansallinen palveluväylä PERTIVA-kokous
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Yrittäjä-/yritysasiakkaan palvelut
Suomi.fi-yrityssivusto
Teollisuusneuvos Sirpa Alitalo TEM Konserniohjaus
Elämässä mukana – muutoksissa tukena
Maakunta- ja soteuudistuksen ajankohtaiskatsaus Asko Peltola
KOHTAAMO Verkko-Ohjaus
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Kansallinen palveluväylä
Ajankohtaista julkisista hankinnoista
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Esityksen transkriptio:

PALVELUDIREKTIIVI VIITTÄ VAILLE VOIMASSA Onko virastosi valmis hoitamaan uudet velvoitteet? Marjaana Aarnikka Kaupallinen neuvos Työ- ja elinkeinoministeriö

Palvelualojen keskitetty asiointipiste 1) Toimintamallin esittely 2) Uusi palvelualojen verkkopalvelu ja Yritys-Suomi-puhelinpalvelu 3) Sähköisen asioinnin kehittäminen  Viranomaisten rooli osana keskitettyä asiointipistettä  Miten keskitetty asiointipiste vaikuttaa viranomaisten toimintaan käytännössä?

Palvelualojen keskitetty asiointipiste; toimintamalli Lähtökohdat •Kaikki palvelutoiminnan aloittamiseen ja harjoittamiseen liittyvät menettelyt ja muodollisuudet sekä keskitetyn asiointipisteen kautta että toimivaltaisen viranomaisen kanssa, myös etäältä ja sähköisesti •Käytännön toteutus yhteistyössä toimivaltaisten viranomaisten kanssa  TEM:in palveludirektiivityöryhmä  Kahdenkeskiset keskustelut ja valmistelut verkkopalvelun osalta

Palvelualojen keskitetty asiointipiste; toimintamalli Asiakaslähtöinen ja monikanavainen palvelu •Lähtökohtana jo olemassa olevien tai valmisteilla olevien yrityksille suunnattujen neuvontapalvelujen ja sähköisen asioinnin järjestelmien hyödyntäminen > Yritys-Suomi – palvelut täytäntöönpanon alustana •Asiakas itse valitsee kulloiseenkin tilanteeseen hänelle sopivimman palvelukanavan 1) Yritys-Suomi/palvelualojen verkkopalvelu (su, ru, en) 1)Yritys-Suomi –puhelinpalvelu 2)Toimivaltaiset viranomaiset

Puhelin- Palvelu Yritys-Suomi Vastuuviran- omaiset Palvelualojen keskitetty asiointipiste Suomessa Yritys-Suomi Palvelualojen verkkopalvelu TE-keskukset (15) • yritystoiminnan käynnistäminen, kehittäminen ja neuvonta Järjestöt ja muut keskeiset organisaatiot • neuvonta, lisätiedot Seudulliset yrityspalvelupisteet • neuvonta, lisätiedot Yhteensovittaminen Työ- ja elinkeinoministeriö Kuluttajavirasto Sähköinen asiointi Marjaana Aarnikka

Palvelualojen keskitetty asiointipiste; verkkopalvelu Yritys-Suomi/palvelualojen uusi verkkopalvelu Tietopakettina etusivulle, julkistaminen vuoden 2009 loppuun mennessä •Kaikki palvelutoiminnan aloittamiseen ja harjoittamiseen liittyvä keskeinen tieto – yleisesti ja toimialakohtaisesti sovellettavat > ohjaa eteenpäin oikealle viranomaiselle, neuvontaorganisaatiolle -Kootaan asioiden vireillepanossa tarvittavat lomakkeet ja linkit > Yritys-Suomen lomakealusta 1.Palveluelinkeinojen harjoittaminen Suomessa (kaupparekisteri, verohallinnon rekisterit) 2.Yleiset lupa- ja ilmoitusmenettelyt (elintarvikehuoneistot, terveydensuojelulain mukainen hyväksyminen, ympäristösuojelulain mukaiset luvat, toimintailmoitus tietosuojavaltuutetulle 3.Toimialakohtaiset lupa- ja ilmoitusmenettelyt (aakkosjärjestyksessä, pääotsikoittain) 4.Toimialakohtaisia tietopaketteja (päivittäistavarakauppa, ravintolat, hius- ja kauneudenhoitoala) 5.Neuvontapalvelujen yhteystietoja

8

9 Esim. valmismatkaliikkeen harjoittaminen Mitä valmismatkaliikkeen harjoittamisella tarkoitetaan? •Valmismatkalla tarkoitetaan etukäteen järjestettyä yhdistettyyn hintaan tarjottavaa matkailupalvelujen yhdistelmää, johon sisältyy sekä kuljetus että majoitus taikka toinen näistä ja lisäksi muu kokonaisuuden kannalta olennainen matkailupalvelu. Matkan tulee kestää yli 24 tuntia tai sen tulee sisältää yömajoitus. •Valmismatkaliikkeen harjoittamisella tarkoitetaan valmismatkojen järjestämistä, tarjontaa, välittämistä tai lentokuljetusten järjestämistä, tarjoamista, tai välittämistä kuluttajille, jos kuljetuksen järjestää, tarjoaa tai välittää muu kuin lentoliikenteen harjoittaja. Rekisteröintivelvollisuus ja vakuuden asettaminen •Valmismatkaliikettä saa harjoittaa vain valmismatkarekisteriin merkitty elinkeinonharjoittaja. Rekisteröinti antaa oikeuden harjoittaa valmismatkaliikettä matkanjärjestäjänä, matkanvälittäjänä tai molempina sen mukaan kuin rekisteröintipäätöksessä on määrätty. •Vain rekisteröity valmismatkaliikkeen harjoittaja saa käyttää toiminimessään tai toiminnassaan nimitystä matkatoimisto tai valmismatkaliike. •Rekisteriin merkitsemisvelvollisuus koskee pääsääntöisesti jokaista Suomessa toimivaa valmismatkan järjestäjää ja välittäjää sekä ulkomaisen matkanjärjestäjän välittäjää riippumatta siitä, harjoittaako valmismatkatoimintaa kiinteässä toimipisteessä ja/tai Internetissä. •Rekisteröinnin lisäksi matkanjärjestäjän on asetettava pääsääntöisesti maksukyvyttömyytensä varalta Kuluttajavirastolle sen hyväksymä vakuus. •Rekisteriin merkittyjen tietojen muutoksista on viipymättä ilmoitettava kirjallisesti Kuluttajavirastolle. Jos muutosilmoitus koskee valmismatkaliiketoiminnan lopettamista, ilmoitukseen on liitettävä selvitys korvausvaatimuksista ja maksuvelvoitteista, jotka voivat tulla suoritettaviksi vakuudesta. Rekisteröintiviranomainen •Rekisteri-ilmoitus tehdään Kuluttajavirastolle, joka merkitsee valmismatkaliikkeen harjoittajan ylläpitämäänsä valmismatkarekisteriin. Määräaika •Rekisteröinti tehtävä ennen valmismatkaliiketoiminnan aloittamista. Lomakkeet •Ilmoitus on tehtävä kirjallisesti Kuluttajaviraston vahvistamalla lomakkeella. Ilmoituksen voi tehdä myös sähköisesti. Lomakkeet ovat Kuluttajaviraston internetsivuilla. •Yksityisen elinkeinonharjoittajan ilmoittautuminen valmismatkaliikerekisteriin [e] • •Yhteisön tai säätiön ilmoittautuminen valmismatkaliikerekisteriin [e] • Maksut •Rekisteröintipäätös on maksullinen. Ilmoitus katsotaan tehdyksi vasta sitten, kun maksu on suoritettu. Lisäksi rekisterissä olevilta peritään vuotuinen valvontamaksu. Lisätiedot •Kuluttajavirasto, Säädökset •Laki valmismatkaliikkeistä (939/2008)

Palvelualojen keskitetty asiointipiste; puhelinpalvelu Yritys-Suomi –puhelinpalvelu/TE-keskukset, TE-toimistot •Puhelinpalvelun pilotti aloittaa lokakuussa 2009 (ma ja pe klo 9-16)  Julkistaminen (ma-pe, suomi, ruotsi ja englanti)  Valtakunnallinen numero •Tarvittaessa asiointi ohjataan oikeaan julkiseen yrityspalveluun/viranomaiselle, sähköiseen ja/tai henkilökohtaiseen palvelukanavaan •Toiminnan alkuvaiheessa palvelu koskee lähinnä alkavan yrittäjän asiakassegmenttiä •Yrityksen perustamiseen liittyvää neuvontaa (rahoitus, verotus, luvat, yritysmuoto, perustamistoimet ym.) •TE-keskuksen ja TE-toimistojen yrityspalveluiden neuvonta sekä sähköisten palveluiden neuvonta •Palvelu laajenee vuoden 2010 aikana koskemaan myös toimiville, kasvaville ja kansainvälistyville yrityksille suunnattuja yrityspalveluita

Palvelualojen keskitetty asiointipiste; viranomaiset Toimivaltaisten viranomaisten rooli  Kukin viranomainen vastaa jatkossakin oman toimialansa osalta luvista, rekisteröinneistä ja ilmoituksista osana keskitettyä asiointipistettä hakemukset ja päätökset suoraan viranomaisille/viranomaisilta Käytännössä: 1)YS:n palvelualojen verkkopalvelun tietojen ajan tasalla pitäminen, verkkopalvelun jatkokehitystyöhön ja yhteistyöverkostoon osallistuminen (yhteyshenkilön nimeäminen ao. verkkotoimituksesta) 2)Palveluntarjoajien ja vastaanottajien neuvonta; palvelutoiminnan aloittamisessa ja harjoittamisessa noudatettavien menettelyjen ja muodollisuuksien tulkinta 3)Tieto- ja neuvontapyyntöihin vastaaminen mahdollisimman nopeasti ja jos pyyntö on erheellinen tai perusteeton, ilmoitettava kysyjälle viipymättä 4)Sähköisen asioinnin edistäminen omalla hallinnonalalla, mm. verkkolomakkeiden saatavuuden parantaminen (ml. englannin kieliset)

Palvelualojen keskitetty asiointipiste; sähköinen asiointi •Valtiovarainministeriö on asettanut sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelman (SADe-ohjelma)  Tavoitteena edistää sähköistä asiointia siten, että kansalaisten ja yritysten sähköinen asiointi on mahdollista vuoteen 2013 mennessä kattaen kaikki keskeiset palvelut (hallituksen kannanotto ) •Palveludirektiivin täytäntöönpano sähköisen asioinnin vauhdittajana  Minimiedellytysten saavuttaminen lupaviranomaisissa vuoden 2009 loppuun mennessä, juridinen velvoite

Palvelualojen keskitetty asiointipiste; sähköinen asiointi TEM:n selvitys (11/2008) ja sähköisen asioinnin kysely viranomaisille (05/2009) – tämän hetkinen tilanne: •Useimpien viranomaisten Internet-palveluista löytyy tulostettavia ja täytettäviä lomakkeita, englannin kielisten lomakkeiden saatavuudessa parantamisen varaa •Vasta 52,9% tapauksista yritystoiminnan aloittamiseen tai harjoittamiseen liittyvän lomakkeen voi jättää myös käsiteltäväksi verkossa •Yrityksille tarkoitettuja sähköisiä asiointipalveluja on vielä suhteellisen vähän •Vahvaa sähköistä tunnistamista edellytetään vain vähän (66,7% tapauksissa salasana-käyttäjätunnus riittää)

Palvelualojen keskitetty asiointipiste; sähköinen asiointi •Suurimmassa osassa tapauksia sähköisten lomakkeiden avulla tapahtuva asian vireillepano ei edellytä sähköistä allekirjoitusta (80%) •Kehittämisvaraa erityisesti sen suhteen, että viranomaispäätökset tai muut ratkaisut voitaisiin toimittaa myös sähköisessä muodossa (n. 29,4% tapauksista mahdollista) •Kehittämistyöhön ja toteutukseen kaivataan lisää taloudellisia- ja henkilöresursseja. •Yritys-Suomi nähdään keskeisenä palvelumuotona ja sopii sähköisen asioinnin portaaliksi

Palvelualojen keskitetty asiointipiste; sähköinen asiointi TEM:n sähköisen asioinnin edistämishanke lokakuu 2009-joulukuu 2010 •Toimenpiteet, joiden tarkoituksena edistää palveludirektiivin soveltamisalaan kuuluvien viranomaisten sähköistä asiointia koskevia menettelyjä, TEM:n 05/2009 kyselyn pohjalta •Erityisenä painopisteenä nopealla aikataululla (v loppuun mennessä) toteutettavat toimenpiteet > kahdenkeskiset tarkentavat keskustelut konsultin ja ao. viraston kesken •Tavoitteena esittää toimivaltaisille viranomaisille käytännöllisiä ja heti toteutettavissa olevia ratkaisumalleja – ei lisärasitteita, vaan tukitoimia I vaihe (Netum Oy) vuoden 2009 loppuun 1. Kartoitetaan jo toiminnassa olevat sähköisen asioinnin palvelut lomake.fi -palvelussa 2. Parannetaan sähköisten lomakkeiden saatavuutta ja viedään verkkolomakkeet osaksi lomake.fi –palvelua, ml. englannin kieliset lomakkeet 3. Selvitetään, miten voitaisiin edistää sähköisten viranomaispäätösten antamiseen liittyvää kehittämistyötä direktiivin soveltamisalalla (ottaen huomioon mm. asiointitilin valmistelut) 4. Selvitetään aluehallinnon uudistusten (v alusta) vaikutukset viranomaisten sähköiseen asiointiin 4. Laaditaan ehdotus II vaiheen sisällöksi ja toimenpiteiksi

Keskitetty asiointipiste viranomaisten näkökulmasta; mitä uutta? 1) PALVELUALOJEN VERKKOPALVELUSTA KOOTUSTI YLEISTÄ JA TOIMIALAKOHTAISTA TIETOA •Viranomaisten omien neuvontapalvelujen tukena, samansisältöisenä kolmella kielellä •Lomakkeiden ja muiden mahdollisten sähköisen asioinnin palvelujen linkkaaminen osaksi YS:n lomakealustaa – helppo löytää •Uusi kansallinen yhteistyöverkosto verkkopalvelun ylläpitoa ja jatkokehitystyötä varten •Kuluttajavirastolle uusi rooli viranomaisten välisessä hallinnollisessa yhteistyössä •Tietoa muiden viranomaisten verkkopalvelujen kehittämistoimista, yhteistyömahdollisuuksia 2) SÄHKÖISEN ASIOINNIN PALVELUJEN KOKOAMINEN JA KEHITTÄMINEN •Viranomaisten sähköisen asioinnin edistäminen osana Yritys-Suomen asiointialustaa (lomake.fi) •TEM:n hanke tukemaan virastojen sähköisen asioinnin kehittämistyötä, erityisesti verkkolomakkeiden saatavuuden parantamiseksi ja keskittämiseksi lomake.fi –palveluun

Keskitetty asiointipiste viranomaisten näkökulmasta; mitä uutta? 3) YRITYS-SUOMI-PUHELINPALVELU •Viranomaisten omia neuvontapalveluja täydentävä palvelu, joka ohjaa eteenpäin ja toimii sähköisen asioinnin tukena 4) MUIDEN EU-JÄSENVALTIOIDEN KESKITETYISTÄ ASIOINTIPISTEISTÄ MAAKOHTAISTA TIETOA •EU:n laajuisesti tarkoitus luoda keskitetty Internet-sivusto •Palvelujentarjoajat löytävät helposti keskitetyn asiointipisteen kustakin jäsenmaassa – verkkopalvelu, mahdollisesti oma virasto  rajan yli tarjoaminen/toiseen jäsenvaltioon etabloituminen Paljon uusia hyviä elementtejä, jotka tukevat viranomaisten omaa toimintaa ja neuvontapalveluja – avaa uusia mahdollisuuksia yhteistyöhön