Tietoliikennepalvelun kokonaiskustannusten arviointi hankintavaiheessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Advertisements

2 Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten ja yksittäisten henkilöiden tuotekehitys- ja innovaatiotoimintaa tukeva asiantuntijapalvelu Yritys- tai hankekohtaisesti.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management ServiTrans.
 Logististen toimintojen kehittäminen •Ostotoiminta, varastointi, tuotanto, myynti •Asiakkaina PK -tuotantoyritykset  Energiankäytön optimointipalvelut.
Isännöinnin uusi rooli taloyhtiön viestinnässä
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Moniverkkoliityntä asiakkaan näkökulmasta
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Liite 4: Prosessi- ja liittymäkuvaukset
Jussi Laitinen & Reko Martti
Tietotekniikan hankintojen toimintaprosesseja. •Esivalmistelut  teknologiat, tuotteet, testaukset, markkinat, infra •Hankintojen suunnittelu  tietohallintopalvelut/teknologia-
Yrityksen toimintojen kartoitus Toimintavaihtoehtojen selvittäminen
Ohjaaja: Ville Hentilä, Elisa Oyj Valvoja: Prof. Jukka Manner
Projektimuotoinen lopputyö
Tietokannan suunnittelu
Hankintaprosessi- asianhallinta /Tampere
Avi Studio Oy. Yritys •Osakeyhtiö, perustettu maaliskuussa 2007 •Kaksi päätoimialaa:  Sisällön ja opastusjärjestelmien tuotanto matkailun ja kulttuurin.
Valvoja: Prof. Riku Jäntti Ohjaaja: FM, MBA Tapio Heinäaro
Kasarminmäki Living Lab ”Tarjoama”
Metropolian tietoturvapolitiikka Tai miltä se voisi näyttää.
Viljan sopimustuotannon sähköinen toimintamalli
Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
S Sosiaalitekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka.
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustusten käyttö ja käytön valvonta Yleistä avustusten myönnöstä Valtionavustuspäätös Avustuksen käyttötarkoitus/hyväksyttävät.
Wlan –teknologian rooli Suomen laajakaistamarkkinoilla Tekijä: Markus Aarnio Valvoja: professori Heikki Hämmäinen suorituspaikka: ei suorituspaikkaa.
1 Elintarvikkeiden hintaseuranta –hanke 2009 (2010) Seurantaohjeet.
Ohjelmistotuotanto kevä 2010 Juho Hirvonen Mikko Nieminen Tuomas Saarela.
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Tietoliikenteen laadun seuraaminen ja parantaminen yritysverkossa Tekijä: Heikki Matikainen Valvoja: Raimo Kantola Yritys: Kemira Oyj.
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Laajakaistatoimitusprosessin kustannustehokkuus Diplomityöseminaari Simo Sorvari 56880R.
Aikakauslehtien Ylivoimapankki Vesa Väisänen IROResearch Oy.
Diplomityöseminaari : Uudet tietoverkkoteknologiat perinteisen liiketoiminnan vauhdittajina Tekijä: Sami Jaatinen Valvoja: Prof. Raimo Kantola.
Viestintäsuunnitelma
Valvoja: Professori Raimo Kantola Ohjaaja: DI Saara Marmo
Esa Jaakola Valvoja: Professori Raimo Kantola
ITÄ-SUOMEN RAKENNERAHASTOPÄIVÄT MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN ARVIOINTI Aila Ryynänen Neuvotteleva virkamies TEM, alueiden kehittämisyksikkö.
Hankintasuunnitelma.
Tukiasemaohjaimen ohjelmiston muutostoimitusten automatisoitu testaustyöympäristö Mikko Harila Työn valvoja:Professori Sven-Gustav Häggman Työn.
© 2010 IBM Corporation1 Sivustoalue  Internet sivu rakentuu sivustoalueista, jotka yleensä on jaoteltuna toiminnoittain osa-alueisiin.  Sivustoalueella.
Opinnäytetyöprosessi
Jorma Hanhiala/TT Turku1 Teollisuuden merkitys Rauman seudun hyvinvoinnille.
TeSSA 2 Template © 1999 Juho Heikkilä Luottamus Tietoturvallisuuteen liittyvät käytettävyyskysymykset Kristiina Karvonen Tietoliikenneohjelmistojen ja.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Kulttuurin ja luovan alan T&K-projektien sisäisen arvioinnin kehittäminen Metropolia Ammattikorkeakoulussa Robert Arpo
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Heikki Vesterinen Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy 2009 Epälineaarinen hinnoittelu:
1 ASIAKAS/PALVELIN -JÄRJESTELMÄ Järjestelmän tarkoituksena on mahdollistaa käyttäjän kyselyt tietokantaan asiakasohjelman avulla. Asiakasohjelma ottaa.
Lehden tietojärjestelmän suunnittelu ja käyttöönotto.
Tutkimussuunnitelma 1. Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan?
The HUR Natural Transmission Paineilma-vastus Edut Portaaton vastuksensäätö Tasainen vastus myös nopeassa liikkeessä Turvallista ja tehokasta Matala.
Uudet palvelut (räätälöity): Tomin kommentit Painopiste on kuvassa mielestäni huono, tässä vaiheessa ja tätä ennen pitää panostaa eniten Jos näissä vaiheissa.
Hankintasuunnittelu ja tarjouspyynnöt - pilvipalvelu
Henkilökierto valtionhallinnossa
Turvapalvelut alkaen -vaihtoehtojen vertailu
BMC - Liiketoimintasuunnitelma
Tutkielman teko-ohjeet
LIIKEKIRJEET.
TAHE keskitetty toimintamalli
Tilastokeskuksen tutkijapalvelut Käyttöluvat ja hakuprosessi
Monetising mobile customer’s perceived value
Langattoman lähiverkon tilaus-toimitusprosessi
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Projektin ohjaus, seuranta ja raportointi Riitta Rautava .
Avainresurssit ja kyvykkyydet
SAKKOMAKSUJEN KÄSITTELYN AUTOMATISOINTI -KOkeilu
Esityksen transkriptio:

Tietoliikennepalvelun kokonaiskustannusten arviointi hankintavaiheessa Tekijä: Alexander Chekurov Valvoja: professori Heikki Hämmäinen Suorituspaikka: InfoCare Finland Oy

Diplomityö on kirjoitettu osana tutkielmassa käsiteltävän esimerkkiyrityksen ICT-järjestelmän uusimisprojektia. Työn perimmäisenä tarkoituksena oli tuottaa yritykselle ICT-järjestelmä, joka on kokonaiskustannuksiltaan edullinen ja turvaa yrityksen muuttuvia tarpeita vuosiksi eteenpäin.

Sisällysluettelo 1/2 ALKULAUSE SISÄLLYSLUETTELO 1 Johdanto 1.1 Työn tausta ja tavoite 1.2 Rajaukset 1.3 Menetelmät 1.4 Rakenne 2 Teoreettiset viitekehykset 2.1 Käyttäjäkeskeinen palveluiden suunnittelu 2.1.1 Miten hankkia tietoa käyttäjästä? 2.1.2 Esteetön suunnittelu 2.1.3 Käyttäjäkeskeisen suunnitteluprosessin konseptointi ja validointi 2.2 Kustannuslaskenta 2.2.1 TCO 2.2.2 TCO:n historia 2.2.3 Ellramin & Siferdin määrittämä TCO 2.2.4 TCO-mallin muodostaminen ja implementointi 2.3 Ostoprosessi 2.3.1 Ostosprosessin tilanteet 2.3.2 Ostoprosessin vaiheet

Sisällysluettelo 2/2 3 Esimerkkiyrityksen tarpeet ja niihin liittyvät teknologiat 3.1 Yrityksen tilanne 3.2 Tarvekartoitus 3.2.1 Kyselyn ja haastattelun implementointi 3.2.2 Konseptin luominen 3.3 Tarpeita mahdollistavat teknologiat 4 Neuvottelut teleoperaattoreiden kanssa 4.1 Tarjouspyynnön laatiminen 4.2 Saatujen tarjousehdotuksien jäsentely ja sopivan tarjouksen valinta 5 Saavutettavissa olevan hyödyn arvioiminen 5.1 Nykyisen järjestelmän kustannukset 5.2 Mahdollisen järjestelmän kustannukset 5.3 Saavutettavissa oleva hyöty 6 Johtopäätökset 6.1 Tulokset 6.2 Tulosten arviointi 6.3 Tulosten hyödyntäminen 6.4 Jatkotutkimus Kirjallisuuslähdeluettelo Verkkolähdeluettelo LIITE 1 (Kysely) LIITE 2 (Kyselyn tulokset) LIITE 3 (Haastattelu) LIITE 4 (Tarjouspyyntö) Haastatellut henkilöt

Diplomityön rakenne Kirjallisuustutkimus TCO / Ostosprosessi Palveluita mahdollistavat teknologiat Käyttäjäkeskeisyys Tarvekartoitus Kirjallisuustutkimus Valitun ratkaisuehdotuksen taloudellinen tarkastelu Saavutettavissa olevan hyödyn arvioiminen Tarjouspyynnön tekeminen ja sen kautta saatujen tarjousehdotuksien tutkiminen

Työn tausta Yritys ei tiedä mitä hakea Yritys ei tiedä millä hinnalla kannattaa ostaa

Käytetyt menetelmät Käyttäjäkeskeinen suunnittelu TCO (Total Cost of Ownership) Haastattelut

Käyttäjäkeskeisyys Käyttäjäkeskeisessä suunnittelussa on kyse siitä, että tuotteen-, palvelun- tai järjestelmän suunnittelussa käyttäjä asetetaan suunnittelutyön keskipisteeseen

Käyttäjäkeskeisyys On selvitettävä käyttäjien taidot, halut sekä käyttäytymiset Kysyminen Seuraaminen Kirjallisuus Esteettömyys Erilaiset henkisesti ja fyysisesti rajoittuneet

Käyttäjäkeskeisyys Konseptointi Validointi Monta eri tapaa luoda uudet ideat Validointi Kyselyt, haastattelut, jne.

TCO (Total Cost of Ownership) TCO on laskentamenetelmä, joka auttaa yrityksen johtoa ja muita osallisia selvittämään hankkeen suorat ja välilliset kustannukset sekä hyödyt Ottaa huomioon muunkin, kuin tuotteen/palvelun hankintahinnan

TCO Total Cost of Ownership Hankintaa edeltävät komponentit -Tarpeen tunnistaminen Toimittajien tutkiminen Toimittajien hyväksyntä Toimittajan lisääminen yrityksen järjestelmiin Toimittajan ja yrityksen välisen yhteistyön kehittäminen Hankinnan komponentit -Hinta Tilauksen valmistelu / teko Toimitus Laskutus / maksaminen Tarkastus Viallisten osien palautus / vaihto Seuranta ja raportointi Hankinnan jälkeiset komponentit -Tuotantolinjan seisominen Vialliset lopputuotteet Lopputuotteen heikko kestävyys Lopputuotteen huolto Yrityksen ja lopputuotteen imago Varaosat Ylläpito ja korjaus.

TCO-mallin muodostaminen Vaihe 1 Tarpeen tunnistaminen Vaihe 4 Oleellisten kustannusten tunnistaminen Vaihe 3 Työryhmän muodostus Vaihte 2 Tuotteen tunnistaminen Vaihe 5 Mallin testaus ja implementointi Vaihe 6 Mallin hienosäätö Vaihe 7 Linkitys muihin järjestelmiin Vaihe 8 Mallin valvonta ja ylläpito

InfoCare Finland Oy (esimerkkiyritys) IT- ja kodin elektroniikan-huoltopalvelut Yrityksessä on noin 60 henkilöä työllistävä yksikkö, minkä lisäksi lähitulevaisuudessa avautuu useita muita toimipisteitä ympäri Suomen. Yrityksen henkilökuntaan kuuluu myös noin 270 on-site tehtäviä hoitavaa ihmistä.

Keskeiset tulokset Käyttäjätutkimuksen avulla on saatu selville yrityksen todelliset ICT-tarpeet Henkilöstö on jaettu useampaan käyttäjäryhmään, joista jokaiselle on määritelty tarpeita vastaavat palvelut Myös yritystasolla on määritetty tarvittavien palveluiden laatu

Keskeiset tulokset Luotu kaksi mahdollista konseptia, joiden eroavaisuudet ovat laitteiston vuokralle ottamisessa ja laitteiston omistamisessa Kuvattu karkeasti millä teknologioilla kyseiset konseptit voidaan toteuttaa.

Keskeiset tulokset, toimittajien arviointi 1/2

Keskeiset tulokset, toimittajien arviointi 2/2

Nykyisen järjestelmän kustannukset

Mahdollisen järjestelmän kustannukset 1/2

Mahdollisen järjestelmän kustannukset 2/2

Kustannuksien tarkastelu Nykyinen järjestelmä kustantaa n. 21000€/kk Mahdollisen järjestelmän kuukausierä on n. 11500€ + alkusijoitus 6000€. Säästöä kertyy 9500€/kk (45%) Jos nykyinen järjestelmä jätetään sopimuksen loppuun asti (48kk), niin kustannuksia kertyy n. 1 000 000€

Kustannuksien tarkastelu Mahdollinen järjestelmä maksaisi samoilla kuukausilla n. 550 000€ ja 72 kuukauden vuokralla n. 830 000€ Mikäli laitteisto ostetaan n. 80 000€:lla, niin säästöä kertyy n. 8 000€ kuudessa vuodessa. Ei kannata.

Johtopäätökset Soveltamalla käyttäjäkeskeistä suunnittelua ja TCO:ta on mahdollista luoda yrityksen tarpeisiin sopiva ICT-järjestelmä kustannustehokkaasti

Jatkotutkimus Toimittajien systemaattinen kilpailuttaminen Puhelinjärjestelmän irtisanomisesta aiheutuvien kulujen arviointi ICT-järjestelmän integroiminen osaksi yritystä