Ketterän kehittämistyön suunnittelu Tavoitteena on  harjoitella tehtävien mitoitusta ja arviointia  tehdä työ sovituissa puitteissa  oppia tekemisen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

OTA ESILLE MUISTIINPANOVÄLINEET! Esim. iPad:in ja iPod Touch’in muistio
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
treeni.fi harjoituspäiväkirja
1. ● Ottakaa omat läppärit ja kuulokkeet ● Kuunnelkaa tekstikappaleet 1-5 1) Hello world! s.1 2) Here I am s.2 3) Hanging out s.3 4) We're the champs!
Projektin hallinta Ohjausprosessina Scrum
Yksilölliset opetussuunnitelmat
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Lähipäivä T Business process development methods 1.
Tik Tietojenkäsittelyopin ohjelmatyö Palautuspalaveri 5 Projektin esittely lyhyesti Projektin arviointi –projektin tila –suunnitelmat LU-vaiheelle.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
T Projektikatselmus Ampel 3. Toteutusvaihe
Testaus Tiptopissa draft Mats Lindstedt, Mika Rintala.
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Todennäköisen käsite alakouluikäisille
Älä pelkää UX-suunnittelijaa, hän on ystäväsi
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Työluotsityö työterveyshuollossa – kokemuksia
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
Työluotsityö työterveyshuollossa – kokemuksia
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Opinnäytetyöprosessi Perustutkinnot
Projektin hallinta Ohjausprosessina Scrum
(mukaellen Haikala & Mikkonen 2011, 29)
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
MONIALAINEN LIIKKUVA TUKI HAJAUTETTUUN ASUMISEEN Arviointityöskentely
A SIAKASPALVELUKOULUTUS Antin kalvot M ITEN KEHITTÄÄ ASIAKASPALVELUA ? Kehittämistä voi lähestyä kahdesta suunnasta 1. Organisaation Miten luomme.
Projektikatselmus Publicum Teknillinen korkeakoulu Publicum-ryhmä.
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Älykäs LEDien valintataulu Tuomas Hiltunen. Projektityön tavoite Älykäs LEDien valintataulu helpottamaan Farnellista tilattavien yleisimpien LEDien valintaa.
Älykäs LEDien valintataulu Tuomas Hiltunen. Työn rakenne (suunniteltu) Esiopiskelu 10 h Toiminnallisuuden suunnittelu, komponenttivalinnat, tilaukset.
Älykäs LEDien valintataulu Tuomas Hiltunen. Tavoite Luoda älykäs LEDien valitantaulu helpottamaan Farnellista tilattavien yleisimpien komponenttien valintaa.
T Iteration Demo Data Sailors I1 Iteration
Tehtävä: lukiokoulutusten vertailu
T Loppudemo Kaffetauko eAuction
T Loppukatselmus OtaShop2 Halme, Inkinen, Karanko, Kosunen, Kärkkäinen, Larmo, Ojanen.
Tehtävä: ammatillisten koulutusten vertailu 2. Mene opintopolun demoon, osoitteeseen ja täytä hakulomake.
Iltapäivän raporttiin käytettävän ajan puolittaminen
Work Shadowing- osana opetusta
TIPTOP-projektin kartoituksen vaihe korkeakoulujen tietomallin muutostarpeiden osalta Petri Heinonen Juha-Pekka Pihlajakoski Lauri Stigell Opi-Synergia.
Menetelmä Markowitzin mallin parametrien estimointiin (aihe-esittely)
Tik Tietojenkäsittelyopin ohjelmatyö Palautuspalaveri 3 Projektin esittely lyhyesti Projektin arviointi –projektin tila –suunnitelmat P1-vaiheelle.
Oma koti - osaprojekti Kohti sujuvampaa arkea. Mistä on kyse? Tavoitteena on, että pystymme täyttämään kasvavan asiakastarpeen järkevästi siten, että.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 5 – Henri Tokola Optimointiopin seminaari - Syksy 2009 Kotitehtävä 5: LEKIN-ohjelman käyttö.
S11-09 Control System for an Autonomous Household Robot Platform Väliraportti Lauri Mäkelä Nhat Quang Doan.
S11-08 Workflow-tuote tuotantojärjestelmien integraatiossa Teemu Pekkanen Timo Schwarte.
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2011 / Jyväskylän yliopisto.
Yhtenäiset metatiedot ja tietorakenteet (284) (VM003:00/2007) Ohjausryhmän kokousmuistio Pekka Kuittinen projektipäällikkö.
Ti Sisältötuotanto Abdoulmajid Hakki DI Sisältötuotanto.
Projektityö Lähe: Projektityömateriaali BB:n sivulla.
Valmentajakoulutus Harjoittelun suunnittelu Liedon Pallo Hannu Paatelo.
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
Projektin tilannekatsaus
Super-Ippo Lopetuskerta.
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Varjostus Oppia ikä kaikki tarjoaa verkoston jäsenille mahdollisuuden varjostaa kollegaa toisessa oppilaitoksessa. Varjostus on vertaisoppimisen menetelmä.
Tietopaketti tuoteomistajalle
Kirjastojen hankerekisteri
Projektin tilannekatsaus
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
[Projektin nimi]: Jälkianalyysi
Projektin tilannekatsaus
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
UUSI SAIRAALA Y-RAKENNUS tilaajan puheenvuoro
Tilanne/palvelu merkintöjen tekeminen TYPPI-järjestelmässä
Esityksen transkriptio:

Ketterän kehittämistyön suunnittelu Tavoitteena on  harjoitella tehtävien mitoitusta ja arviointia  tehdä työ sovituissa puitteissa  oppia tekemisen arvioinnista  oppia arvioimaan omat voimavarat Kalvojen sisältö pohjautuu sivun esimerkkeihin

XP Game Tarina, tehtäväkortti esimerkki ( Korttitalo Rakenna nelikerroksinen talo korteista. Arvioi monimutkaisuus: 1 – 2 – 3 – 5 – 8 – mahdoton Liiketoiminta-arvo: 500 Tarina Ohjelmistokehitys, ict2tn007 Valsta 2

Estimointi, arviointi Voiko tämän edes tehdä? 1.Mene työpöytään - olette kehittäjiä 2.Tutkikaa saamaanne tarinavalikoimaa 3.Ottakaa 1. sprintin tarinakortit ja lukekaa kaikki sprintin tarinat (kortit) 4.Kyselkää asiakkaalta mahdollisia täsmennyksiä ja kirjatkaa täsmennykset ao. tarinakorttiin 5.Järjestäkää sprintin kortit haluamaanne järjestykseen ja pisteyttäkää tarinat (1, 2, 3, 5, 8, mahdoton). Mahdoton siirretään takaisin alkuperäiseen tarinavalikoimaan Ohjelmistokehitys, ict2tn007 Valsta 3

Suunnittelu Tarvitaanko suunnitelmaa oikeasti? 1.Pelittäjä (vrt. PO) kertoo sprintin LT-arvotavoitteen ja, tai aikataulun 2.Valitkaa tarinat (kortit), jotka mahtuvat aikatauluun ja tuottavat odotettua liiketoiminta-arvoa 3.Siirtäkää valitsematta jääneet kortit takaisin tarinavalikoimaan 4.Järjestäkää valitut kortit  sprintin tehtäväpino 5.Kirjatkaa suunnitelma tuloskortille 6.Jättäkää tuloskortti pöydälle 7.Nimetkää tiimistänne ajanottaja Ohjelmistokehitys, ict2tn007 Valsta 4

Tuloskortti Esimerkki ( Sprintin nro.1..Kehitystiimin nimi Tarina#Arvio, kesto Toteutunut kesto Liiketoi- minta-arvo Kokonais- arvo Onnistu- neisuus ? Ohjelmistokehitys, ict2tn007 Valsta 5 Sprintin tulos Toteutuneet kustannukset Ansaittu liike- toiminta-arvo

Toteutus Jos ilmenee ongelmia, keskeyttäkää työ ja palatkaa arvioimaan vaihtoehdot tilaajan kanssa! 1.Ajanottaja käynnistää kellon 2.Ottakaa ensimmäinen suunniteltu tehtävä 3.Ajatelkaa, puhukaa: miten teette tehtävän? 4.Toteuttakaa tehtävä 5.Kun tehtävä valmistuu ja sprintin aikaa on jäljellä, ottakaa pinonne seuraava tarina  askel Ohjelmistokehitys, ict2tn007 Valsta 6

Hyväksyminen Palaute on oppimiskokemus  Onko sprintin tehtävät tehty ja oikein?  Merkitkää tehtävät tehdyksi ja sprinttiin käytetty aika tuloskorttiin sekä OK, jos tehtävä on oikein ja valmis.  PS. Tällä kertaa ei seurata yksittäisen tehtävän valmistumisaikaa Ohjelmistokehitys, ict2tn007 Valsta 7

Suunnitelmassa pysyminen Epäonnistumisen riskit ja seuraamukset  Aika merkitsee!  Yrittäkää pysyä suunnitellussa tavoitteessa!  Kesken jääneen tarinan liiketoiminta-arvo  jää saavuttamatta ja  puolittuu siirtyessään työn alle jossakin seuraavista sprinteistä.  Uusi sprintti käynnistyy estimoinnilla (kalvo 3) Ohjelmistokehitys, ict2tn007 Valsta 8

Tuloskortti Esimerkki ( Sprintin nro.1..Kehitystiimin nimi Tarina#Arvio, kesto Toteutunut kesto Liiketoi- minta-arvo Kokonais- arvo Onnistu- neisuus ? OK kesken OK Ohjelmistokehitys, ict2tn007 Valsta 9 Sprintin tulos Toteutuneet kustannukset 19 Ansaittu liike- toiminta-arvo 1500

Jälkipuinti  palautus seuraavalla tunnilla  Mitä pelissä havaittiin  tiimin toiminnasta?  paineen alla työskentelystä?  arvioinnin haasteista?  tulosten aikaansaamisesta?  Mitkä havainnoista on hyvä muistaa scrummattaessa  julkaisun suunnittelukokouksessa?  sprintin tehtäväjonon suunnittelukokouksessa?  päivän sprintissä?  kehittämistyön aikana?  Mitkä scrumin vaiheet estimointiharjoitus kattoi? Ohjelmistokehitys, ict2tn007 Valsta 10

Tuloskortti Esimerkki ( Sprintin nro....Kehitystiimin nimi Tarina#Arvio, kesto Toteutunut kesto Liiketoi- minta-arvo Kokonais- arvo Onnistu- neisuus ? Ohjelmistokehitys, ict2tn007 Valsta 11 Sprintin tulos Toteutuneet kustannukset Ansaittu liike- toiminta-arvo

Lähteet  [viitattu ] Ohjelmistokehitys, ict2tn007 Valsta 12