Www.womenit.info Jotta teknologia ei syrjäytyisi naisista WomenIT –teknologiaa tytöille kuin leikiten Johanna Matinmikko Projektipäällikkö, WomenIT:n kasvatus-

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Setlementtien sukupuolisensitiivinen nuorisotyö
”Mitä opiskelija voi tarjota ammattilaisille?” ”Mitä on moniammatillinen yhteistyö?” Simo Pernu Mikko Pohjola.
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
Nuorten tieto- ja neuvontapiste yESBOx, Espoon kaupunki.
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Innostaa, uudistaa ja yhdistää. Annetaan jokaisella lapselle mahdollisuus…
Mitä on kansainvälisyys?
Päiväkoti Myllytontun ja palvelutalo Ursulan yhteistyö
Teknodida Orivesi Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto OKL.
KÄSITYÖN VIRTUAALILUOKAT TOIMINTAMALLIN ESITTELY - VERKKO-OPETUS - - OPETTAJAVERKOSTO - - VERKKOMATERIAALIT - Pirjo Sinervo 2004.
Meri Heinonen Kestävän kehityksen kasvatuksen pääsuunnitteluryhmän kokous
GrIFK tyttöjalkapallon kehittämisprojekti GrIFK jalkapallo Seurassa Pelaajia 510, 16 ikäluokkaa ja 74 valmentajaa, joista tyttöjä/naisia 11 Tyttöjä.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Veli-Matti Karppinen 2006 Nakertaja – Hetteenmäen kyläyhdistys ry.
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
LAADULLISEN TUTKIMUKSEN TUTKIMUSSUUNNITELMA
Nyt puhuvat tytöt Esitys oppituntikäyttöön
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
TEAM työsuojeluviikko
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Creative Commons ja yhteisöttömän aineiston lumo Tietoisku Jari Sarja Otavan Opisto.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
■ Vantaan Nicehearts ry on vuonna 2001 perustettu tyttö- ja naistoimintaa tuottava yhdistys, joka toimii alueellisena Naisresurssikeskuksena. Yhdistyksen.
_______________________________________________________ Tasa-arvotyön perusasiakirjat Brighton Declaration 1994 Piikkarit-toimikunnan mietintö.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Janne Junes Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy 2009 Tutkimus varasto-virtaussysteemin.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
YLIOPISTO- KESKUKSET Esittely KUUSI YLIOPISTOKESKUSTA Yliopistokeskukset ovat osa suomalaista korkeakoulujärjestelmää. Ne toimivat kuudella.
Helena Karento HELSINGIN YLIOPISTO KOULUTUS- JA KEHITTÄMISKESKUS PALMENIA VANTAA Suomalais-venäläinen tasa- arvofoorumi Pietari
TYÖLLISYYTTÄ JA HYVINVOINTIA EDISTÄVÄ TAITEEN JA KULTTUURIN SENIORIAKATEMIA Helka Luttinen Projektipäällikkö Kajaanin Yliopistokeskus Aikuiskoulutus PL.
Osaamisen ja sivistyksen asialla PERUSOPETUSPROJEKTI 2 ROMANILAPSEN MAAILMA Kirjoittajan nimi :Satu Blomerus Tilaisuuden nimi: Romanilasten perusopetuksen.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Tytöt teknologian taitajiksi
KUHA: TIETOKANTAPOHJAINEN WWW-SOVELLUS OPINTO- OHJAUKSEEN Kati Mäki-Kuutti Tietotekniikan graduseminaari
JavaStation haastaa PC:n oppilaitoksissa Pasi Häkkinen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet muodot, Tampere-talo.
Yhteenveto palveluketjuseminaarisarjan keskeisestä sisällöstä Minna Anttila TtT, Projektitutkija Turun yliopisto hoitotieteen laitos
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Valkeisenmäen päiväkoti Nella Baltzar 9J
Tampereen Tyttöjen Talo. TAUSTAA: Tyttöjen talon toiminta käynnistyi keväällä 2004 Tyttöjen Talo on osa Setlementti Naapurin toimintaa Toimintaa rahoittaa.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
VASU:n jalkauttaminen Raumalla
Sukupuolten tasa-arvo – aktualisoitunut haaste koulutuksessa
Leikin avulla oppimista Projekteja kiinnostavista asioista
Sosioemotionaalinen kehitys
Kohtaamisia pelimaailmassa
Opeka-kyselyn tulokset
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
Tasa-arvosuunnitelma
Nojatuolipedagogiikkaa päiväkodissa
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Loikkeliini päiväkodin toimintasuunnitelma 2017
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
NUPPA VIIKKOKALENTERI vk 46
Erotilanteen palveluilla kohti sovinnollisuutta
Sukupuolivaikutukset vammaispalveluissa
Mediakasvatus tietotekniikan opettajankoulutuksen näkökulmasta
OSAAMISKANSIO Nimi.
Webcast klo Koulutus työelämää koskevista yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolain muutoksista Vuoden 2015 alussa tuli voimaan uusi yhdenvertaisuuslaki.
Kortepohjan päiväkotikoulu
Esityksen transkriptio:

Jotta teknologia ei syrjäytyisi naisista WomenIT –teknologiaa tytöille kuin leikiten Johanna Matinmikko Projektipäällikkö, WomenIT:n kasvatus- ja koulutussektori

Jotta teknologia ei syrjäytyisi naisista WomenIT -projekti Koulutus-, tutkimus- ja kehittämishanke V Kursseja, kerhoja ja koulutusta yli 40:ssä päiväkodissa, koulussa, oppilaitoksessa, yliopistossa, yrityksessä ja työmarkkinajärjestössä Kainuu ja Oulun seutu

Jotta teknologia ei syrjäytyisi naisista WomenIT projektin tavoitteet Naisten ja miesten yhtäläiset mahdollisuudet työssä ja koulutuksessa Tyttöjen ja naisten tukeminen ei-sukupuolen mukaisiin valintoihin Tyttöjen ja naisten työllistymisen tukeminen teknologia- ja teollisuusaloille Sukupuolten välistä epätasa-arvoa aiheuttavien rakenteiden purkaminen

Jotta teknologia ei syrjäytyisi naisista •Kiinnostaako tekniikka tyttöjä? •Miten tekniikka ja varhaiskasvatus liittyvät toisiinsa? •Eivätkö lapset pelaa tietokonepelejä tarpeeksi kotonaan? •Mitä merkitystä on lapsen sukupuolella päiväkodissa? •Jo päiväkoti-ikäisillä on selkeitä käsityksiä naisten ja miesten tehtävistä ja ammateista… Varhaiskasvatus WomenIT –projektissa - kysymyksiä

Jotta teknologia ei syrjäytyisi naisista Varhaiskasvatus, esi- ja alkuopetus WomenIT –projektissa •Kajaanissa: –Nakertajan päiväkoti –Montessorileikkikoulu –Huuhkajavaaran päiväkoti ja koulu –Teppanan koulu –Pietari Brahen koulu

Jotta teknologia ei syrjäytyisi naisista Varhaiskasvatus WomenIT –projektissa •Toimintatavat, jotka rohkaisevat erityisesti tyttöjä •Teknologian, leikin, ilmaisun ja draaman yhdistäminen •Henkilökunnan asenteet tekniikkaa kohtaan •Henkilökunnan tietotaidon lisääminen

Jotta teknologia ei syrjäytyisi naisista •Katoaako herkkyys tekniikan myötä? •Miten aika riittää kaikkeen? •Innostusta tarvittiin •Koulutukset tekniikkaan ja tasa-arvoon liittyen Haastava alku

Jotta teknologia ei syrjäytyisi naisista Tietotekniikkaa ja rakentelua tytöille •Tavoitteena teknisten valmiuksien kehittäminen •Uusia mahdollisuuksia tietokoneen käyttöön ja rakenteluleikkeihin mm. tyttöjen oma Lazy - rakentelusarja •Tekniikka osaksi leikkejä ja arkea –mm. kuvan- ja tekstinkäsittely –aikuisten työt

Jotta teknologia ei syrjäytyisi naisista Tytöt oppivat tekniikkaa •Aikuisten innostus tarttuu •Tyttöryhmät kannustavat ottamaan tekniikkaa haltuun •Tytöt toivovat usein henkilökohtaista tukea •Tytöt haluavat tehdä itse •Materiaalia ja välineitä tulee olla riittävästi

Jotta teknologia ei syrjäytyisi naisista Tytöt oppivat tekniikkaa/2 •Monipuolisuus innostaa: –Askartelun ja rakentelun yhdistäminen esim. legot ja niiden mallintaminen paperille –Satu- ja runoprojektit, videokamera, digikuvat, multimediaesitykset, ex-tempore –esitykset –Digitaalinen portfolio, omat kansiot –Lehden tekeminen –Puutyöt, sähkötyöt

Jotta teknologia ei syrjäytyisi naisista Havaintoja tytöistä ja pojista tekniikassa •Pojilla on usein rohkeutta tarttua asiaan ja kokeilla –Pitkäjänteisyyttä ja kiinnostuksen monipuolistamista tarvitaan •Tytöt miettivät ja kyseenalaistavat mitä laitteella voisi tehdä

Jotta teknologia ei syrjäytyisi naisista •Ympäristössä on paljon tekniikkaa, jota ei huomata hyödyntää •Tietokoneen ei tarvitse olla erityistä ja jännittävää •Aikuiset asettavat rajat, lapset voivat sitten käyttää vapaasti •Henkilökunta (yleensä naiset) käyttää tietokoneita, ongelmatilanteissa apuun pyydetään mies? •Tietokoneet eivät ole aina koko henkilökunnan käytössä Havaintoja (tieto)tekniikasta päiväkodeissa

Jotta teknologia ei syrjäytyisi naisista Havaintoja rakenteluvälineistä ja tietokonepeleistä •Rakentelusarjat suunnattu usein joko tytöille tai pojille •Kuka kehittäisi monipuolisen tietokoneohjelman joka kiinnostaisi sekä tyttöjä että poikia?

Jotta teknologia ei syrjäytyisi naisista AJATUKSIA? KOMMENTTEJA?

Jotta teknologia ei syrjäytyisi naisista Yhteystiedot WomenIT Oulun yliopisto Kajaanin yliopistokeskus PL 51 (Seminaarikatu 2) KAJAANI puh faksi s-posti: Oulun toimisto: WomenIT/Johanna Matinmikko PL 4400 (Kasarmintie 4) OULUN YLIOPISTO puh