Jotta teknologia ei syrjäytyisi naisista WomenIT –teknologiaa tytöille kuin leikiten Johanna Matinmikko Projektipäällikkö, WomenIT:n kasvatus- ja koulutussektori
Jotta teknologia ei syrjäytyisi naisista WomenIT -projekti Koulutus-, tutkimus- ja kehittämishanke V Kursseja, kerhoja ja koulutusta yli 40:ssä päiväkodissa, koulussa, oppilaitoksessa, yliopistossa, yrityksessä ja työmarkkinajärjestössä Kainuu ja Oulun seutu
Jotta teknologia ei syrjäytyisi naisista WomenIT projektin tavoitteet Naisten ja miesten yhtäläiset mahdollisuudet työssä ja koulutuksessa Tyttöjen ja naisten tukeminen ei-sukupuolen mukaisiin valintoihin Tyttöjen ja naisten työllistymisen tukeminen teknologia- ja teollisuusaloille Sukupuolten välistä epätasa-arvoa aiheuttavien rakenteiden purkaminen
Jotta teknologia ei syrjäytyisi naisista •Kiinnostaako tekniikka tyttöjä? •Miten tekniikka ja varhaiskasvatus liittyvät toisiinsa? •Eivätkö lapset pelaa tietokonepelejä tarpeeksi kotonaan? •Mitä merkitystä on lapsen sukupuolella päiväkodissa? •Jo päiväkoti-ikäisillä on selkeitä käsityksiä naisten ja miesten tehtävistä ja ammateista… Varhaiskasvatus WomenIT –projektissa - kysymyksiä
Jotta teknologia ei syrjäytyisi naisista Varhaiskasvatus, esi- ja alkuopetus WomenIT –projektissa •Kajaanissa: –Nakertajan päiväkoti –Montessorileikkikoulu –Huuhkajavaaran päiväkoti ja koulu –Teppanan koulu –Pietari Brahen koulu
Jotta teknologia ei syrjäytyisi naisista Varhaiskasvatus WomenIT –projektissa •Toimintatavat, jotka rohkaisevat erityisesti tyttöjä •Teknologian, leikin, ilmaisun ja draaman yhdistäminen •Henkilökunnan asenteet tekniikkaa kohtaan •Henkilökunnan tietotaidon lisääminen
Jotta teknologia ei syrjäytyisi naisista •Katoaako herkkyys tekniikan myötä? •Miten aika riittää kaikkeen? •Innostusta tarvittiin •Koulutukset tekniikkaan ja tasa-arvoon liittyen Haastava alku
Jotta teknologia ei syrjäytyisi naisista Tietotekniikkaa ja rakentelua tytöille •Tavoitteena teknisten valmiuksien kehittäminen •Uusia mahdollisuuksia tietokoneen käyttöön ja rakenteluleikkeihin mm. tyttöjen oma Lazy - rakentelusarja •Tekniikka osaksi leikkejä ja arkea –mm. kuvan- ja tekstinkäsittely –aikuisten työt
Jotta teknologia ei syrjäytyisi naisista Tytöt oppivat tekniikkaa •Aikuisten innostus tarttuu •Tyttöryhmät kannustavat ottamaan tekniikkaa haltuun •Tytöt toivovat usein henkilökohtaista tukea •Tytöt haluavat tehdä itse •Materiaalia ja välineitä tulee olla riittävästi
Jotta teknologia ei syrjäytyisi naisista Tytöt oppivat tekniikkaa/2 •Monipuolisuus innostaa: –Askartelun ja rakentelun yhdistäminen esim. legot ja niiden mallintaminen paperille –Satu- ja runoprojektit, videokamera, digikuvat, multimediaesitykset, ex-tempore –esitykset –Digitaalinen portfolio, omat kansiot –Lehden tekeminen –Puutyöt, sähkötyöt
Jotta teknologia ei syrjäytyisi naisista Havaintoja tytöistä ja pojista tekniikassa •Pojilla on usein rohkeutta tarttua asiaan ja kokeilla –Pitkäjänteisyyttä ja kiinnostuksen monipuolistamista tarvitaan •Tytöt miettivät ja kyseenalaistavat mitä laitteella voisi tehdä
Jotta teknologia ei syrjäytyisi naisista •Ympäristössä on paljon tekniikkaa, jota ei huomata hyödyntää •Tietokoneen ei tarvitse olla erityistä ja jännittävää •Aikuiset asettavat rajat, lapset voivat sitten käyttää vapaasti •Henkilökunta (yleensä naiset) käyttää tietokoneita, ongelmatilanteissa apuun pyydetään mies? •Tietokoneet eivät ole aina koko henkilökunnan käytössä Havaintoja (tieto)tekniikasta päiväkodeissa
Jotta teknologia ei syrjäytyisi naisista Havaintoja rakenteluvälineistä ja tietokonepeleistä •Rakentelusarjat suunnattu usein joko tytöille tai pojille •Kuka kehittäisi monipuolisen tietokoneohjelman joka kiinnostaisi sekä tyttöjä että poikia?
Jotta teknologia ei syrjäytyisi naisista AJATUKSIA? KOMMENTTEJA?
Jotta teknologia ei syrjäytyisi naisista Yhteystiedot WomenIT Oulun yliopisto Kajaanin yliopistokeskus PL 51 (Seminaarikatu 2) KAJAANI puh faksi s-posti: Oulun toimisto: WomenIT/Johanna Matinmikko PL 4400 (Kasarmintie 4) OULUN YLIOPISTO puh