Työpaja 25.3.2009. Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI
Advertisements

Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
R2 OPISKELIJAT Opiskelijan viikko
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Tallenteiden käyttö opetuksessa Pedakahvila
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
VOA-oppimispäiväkirja
Musiikin ryhmäkoulutus
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä- tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä,
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu.
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
Minä oppijana 1 ov..
YLIOPISTO-OPISKELUSTA JA OPISKELIJA-KULTTUURISTA
Opiskelijapalautteen keruu Krister Lindén Yleisen kielitieteen laitos.
Sopiva avoimuus, joustavuus, saavutettavuus ja henkilökohtaisuus.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Tekijänoikeudet ”Tekijänoikeudella tarkoitetaan laissa säädettyjä määräämisoikeuksia, jotka kuuluvat luovan työn tekijälle.” Lähde:
osana opiskelijan PLE:tä
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI.
Edusaimaa-opetusverkko HarjoitustyönHarjoitustyön esitys.
Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille , Päivi.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
KOULUTUSPALVELUT, Paula Airaksinen Noppa-portaali opintoja sujuvoittamassa Paula Airaksinen, koulutuspalvelut.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
RYHMÄMME TUOTOS VIRTUKAMPUS Ideariihi Mitä Virtukampuksen tulisi olla? 2January 12, 2015 YHDISTÄVÄ TEKIJÄ Virtuaalisuus Yhteinen rajapinta.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Luotettavaa tietoa KARELIA AMK, Kirjasto Sisältö o Miten tunnistat luotettavan tiedon? o Emme elä villissä lännessä - muista tekijänoikeudet!
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Opetusmateriaalin hallintajärjestelmä ”Matahari” Jouni Huotari ja IST5S1-ryhmä Kevät 2006.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Minä oppijana yliopistossa - opintopsykologisia näkökulmia ESOK-seminaari Tampereella Satu Eerola Opintopsykologi.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
PBL-OPINTOJAKSON LUOMINEN VERKKOTOTEUTUKSENA
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Opiskelutaidot ja aineenopettajan ohjaus
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Hanke
Muokkaus Mari Lampinen,
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Kehittäjätyöntekijä Ellinoora Mantere, Rovaniemen kaupunki
Esityksen transkriptio:

Työpaja

Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen opintojakson, aikataulut, tiedot ja materiaalit synkronoituvat automaattisesti omaan sähköiseen lukujärjestykseen ja/tai ympäristöön.  Esimerkiksi aikataulut, muutokset, tiedotus  Sähköiset muistiinpanovälineet

Mikäli lähden kampukselle …  Ruokalistan tarkistus, bussiaikataulut  Miksi lähden kampukselle?  Yhteisöllisyys – tarvitaanko f2f-tapaamisia (esim. motivaatio)?  Kahvitauot, lounastauot, vapaa-aika?  Verkkoyhteisöt vs. f2f-yhteisöt  Tasavertaisuus: Kaikki opiskelijat eivät osaa toimia verkossa tai löydä sieltä impulsseja omaan työskentelyynsä, vaan tarvitsevat f2f-kohtaamisia.  Voimmeko siis pakottaa opiskelijat verkkoon?

Mikäli jään kotiin …  Kaksi näkökulmaa: ”Minun ei tarvitse lähteä kotoa pois”; ”Minä en saa lähteä kotoa pois”

Ryhmäytyminen  Ryhmäytyminen: f2f / verkko?  Helpottaako ryhmäytymistä se, että näkee ryhmän jäsenet edes kerran?  Vai onko kasvamassa sukupolvi, joka ei tarvitse f2f- tapaamista ryhmäytymiseen tai yhteisölliseen työskentelyyn?

Luentojärjestelyt  Mahdollisuus osallistua lähiluennolle  Onko opettaja paikalla vai omassa työpisteessään?  Lähi- ja etäopiskelijoiden tunnistus

Informaali oppiminen  Miten aikaisemmin opittu tunnistetaan ja tunnustetaan?  Opiskeluputki vai luovaa soveltamista?  => Alussa ohjatumpaa opiskelua, vähitellen – opiskelutaitojen kasvaessa – itsenäisempää työskentelyä ja sovellusmahdollisuuksia oman kiinnostuksen mukaan.

Opiskelu vs. työelämä  Opiskellessa opitaan samalla työelämätaitoja.  Vapaa-ajan verkkoyhteisöjen käyttö oppimisessa saattaa alentaa kuria ja kontrollia.  Opintosuoritusten arviointi vs. oppimistehtävien tekijän tunnistus => osaaminen ja taidot punnitaan työelämässä  Onko työnantajalla oikeus käydä katsomassa työnhakijan Facebook-ryhmiä?

Tukipalvelut  Opettajan ja opiskelijoiden pitää voida keskittyä omaan substanssiosaamiseensa ja sisältöihin.  Miten syvällisesti opettajan tai opiskelijan pitää tuntea toimintaympäristö ja sen toiminnot, jotta sitä voi tehokkaasti ja vaivattomasti käyttää?  Miten toimintaympäristö ohjaa itsessään, mihin asioihin tarvitaan tukihenkilöä?

Teknisiä seikkoja  Käyttäjäautentikointi: Yksi tunnus joka paikkaan  Peliympäristöjen tai vapaa-ajan työkalujen kanssa ei kannata ryhtyä kilpasille  Helppokäyttöinen, mukava, hyödyllinen, pääsy mistä tahansa mihin tahansa.  Dokumenttien jako, kirjanmerkit, näyteportfolio, …  Varmuuskopiointi  Opintosuoritusten dokumentointi (laki) vs. sosiaalisen median työkalujen käyttö (esim. YoTube)

Millainen on opiskelijan Virtukampus?  Toimintaympäristö, jossa on eri tasoja:  Kun kirjaudun koneelle, toiminko sen jälkeen koko ajan Virtukampuksella?  Virtukampus = intranet?  Virtukampus = ainoa toimintaympäristö, jossa on mahdollista käyttää tarvittavia ohjelmia ja tallentaa materiaaleja?  Näkyvyys muille?  Profilointi testien ja valintojen perusteella  Toimintaympäristö + käyttöjärjestelmä

Apuva  Voi kysyä mitä vaan  Automaattiset vastaukset  Tukihenkilö tarvittaessa  Muistutuspalvelu  Karttapalvelu  Sähköposti?

Viikon vinkit  Aamukampa  Opiskelijalla jäljellä olevat opintopisteet  Opettajalla lomakampa  Viikon paras blogi ym. poimintoja  Häpeäpaalu: Viikon plagioija