Armi – arkiohjauksen malli

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VUOSIKELLO ARKIOHJAAJA (2011)
Advertisements

ARMI - Arkiohjauksen malli HESOTE
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Hoitotyön koulutuksen keskeyttäminen - opiskelijan näkökulma
Tuumasta toimeen – opiskelijahuollon suunnitelmat eläviksi Jipot ja jekut Loimaa Mervi Leino Projektikoordinaattori.
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Lähipalveluhanke / Hämeenlinna (erityisesti Kalvola) Juva, Joroinen, Rantasalmi = JJR Porin yhteistoiminta-alue (Luvia,
NITOJA – Nivelvaihe, toiminta ja jatko työelämään – Projektityöntekijät: Marja Riitta Lygdman, projektipäällikkö, p Päivi.
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Kolmas sektori ja koulutus kotouttajana
Kokemuksia akatemiakiertueelta / Humu Keskustelun Top 6 aiheet lasten liikunta urheilijan arki ja sen haasteet valmennusosaaminen, valmennuksen johtaminen.
Hankkeen toiminta ja taloudellinen tilanne. Tutkimus -Erityispedagogiikan pro gradu –tutkielma projektiin liittyen, ”Arkiohjauksen arki” Sari Rainio -Haastattelut.
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
Hyvä vapaa-aika -kehittämis- ja tutkimushanke 2013–2017 Projektipäällikkö Eeva Ahtee Tutkija Anna Anttila Nuoriso-ohjaajat Mirkka Kesti-Helia & Jaakko.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Opinnäytetyö (Yamk) Varustamon päätösseminaari Eija Nyrhilä.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
Ohjaus-hankkeen verkostopäivät, Espoo
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
Vertaisohjaajatoiminta - itsearviointi ja auditointi 3/29/2015Tommi Ripatti / Nuorisoasiainkeskus.
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke TUETUN TYÖSSÄOPPIMISEN MERKITYS KOULUNKÄYNTIAVUSTAJAN NÄKÖKULMASTA Leena Koivisto
Vanhempainilta Sari Vahtera ja Anne Mattsson
OHJAUKSEN ALUEMALLI TANSKASSA näkökulmia ohjauksen kehittämiseen Kommenttipuheenvuoro Jukka Eero Vuorinen Suomen opinto-ohjaajat ry.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Vapaaehtoisuus ammattioppilaitoksessa Kuvaus vapaaehtoisuustoiminnan pilottiprojektista Espoon Omnian ammattioppilaitoksessa.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Armi – arkiohjauksen malli Paremmin arjentaidoin ja opintojen kautta työelämään Marika Lius ja Katja Bergström.
Auli Ryhänen Projektipäällikkö Jyväskylän ammattikorkeakoulu, ammatillinen opettajakorkeakoulu
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
JOOP- projekti joustavat oppimisympäristöt –
Siirtymät sujuviksi- hanke SISU PKKY, OSAO, WinNova ja SEDU yhteishanke Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelma.
Sosiaalisen median hyödyntäminen ja kehittäminen nuorille suunnatuissa sosiaalipalveluissa Case: nuorten Facebook-palveluohjaus Oulussa Saila Lähteenmäki,
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Kaikki Käy Koulua -toimintamallin arviointitutkimus
OIVA - ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen
OPPILAANOHJAUS YLÄKOULUSSA
RYHMÄNOHJAAJANA TOIMIMINEN
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Fysioterapeutit kouluille
Esityksen transkriptio:

Armi – arkiohjauksen malli Paremmin arjentaidoin ja opintojen kautta työelämään Marko Harapainen

Rahoittajat Euroopan sosiaalirahasto Opetushallitus Toteuttajat

Tavoitteet Opiskelijan opiskeluprosessia opintojen eri vaiheissa tukevan mallin kehittäminen (ARKIOHJAUSMALLI) Opettajien ja opiskelijahuoltohenkilöstön arkiohjaustaitojen parantaminen (KOULUTUS) Ammattiopintojen keskeyttämisilmiön parempi tuntemus (TUTKIMUS) Opintojen keskeyttämisten vähentäminen Helsingin kaupungin ammatillisissa oppilaitoksissa

Tutkimus - Projektirahoituksella tehdään tutkimus , jossa tutkitaan arkiohjauksen vaikuttavuutta ja ammattiopintojen keskeytymistä ilmiönä. Tutkimus valmistuu projektin loppuun (5/2013) mennessä. Arkiohjaaja toimii osana oppilaitoksen opiskelijahuoltoa, mutta on uudenlainen, jalkautunut opiskelijahuollon toimija. Arkiohjaaja työskentelee oppilaitoksessa, mutta voi lähteä opiskelijan mukaan myös oppilaitoksen ulkopuolelle tueksi erilaisiin virasto- yms. asiointeihin. Arkiohjaajassa on vähän kuraattoria (opiskelijan tukemista raha-, asunto- yms. toimeentuloon liittyvissä asioissa), vähän koulunkäyntiavustajaa (opiskelijan perään soittelua ja koulussakäynnin varmistamista), vähän nuoriso-ohjaajaa (opiskelijan aktivointia harrastuksiin, kesätöihin yms.), vähän olkapäätä (tyttö- ja poikaystävähuolien kuuntelua), vähän äitiä (patistelua ja houkuttelua) ja vähän, tai ehkä paljonkin jotain muuta… Seuraan projektin etenemistä tutkimuksen keinoin kevääseen 2013 asti. Minua kiinnostaa arkiohjaajuus ilmiönä ja toimintana – mitä se on, mitä eri muotoja se oppilaitoksissa saa, miten se kehittyy, mitä siitä muotoutuu? Kuka määrittelee arkiohjaajuuden; arkiohjaaja itse, projektipäällikkö, oppilaitos vai opiskelija? Olen haastatellut arkiohjaajia projektin käynnistymisestä lähtien noin kahden kuukauden välein ja lisäksi olen nauhoittanut useita erilaisia projektipalavereja. (Sissi Huhtala)

Tutkimus Erityispedagogiikan pro gradu –tutkielma projektiin liittyen, Sari Rainio Opiskelijoiden haastattelut tehtiin 11-12/11, työ valmistunee syksyn 12 aikana. Arkiohjauksen toteutumisen muodot? -opiskelijan näkökulma -arkiohjaajan itsensä kokemana -arkiohjauksen ”raamit” Aineisto: -9 opiskelijan haastattelut (olleet arkiohjauksessa) -3 arkiohjaajan haastattelut -Armi-hankkeen projektipäällikön haastattelu

2. Koulutukset/työpajat Keväällä 2012 kolme työpajaa: 10.2. 9-12 ”Ohjauksen mahdollisuudet opintojen keskeyttämisessä – onko niitä? Ihan aikuisten oikeesti?” 9.3. 9-12 ”Nuoret ammatillisessa koulutuksessa tänään ja tulevaisuudessa” -alustajana nuorisotutkija Tomi Kiilakoski -opettajan rooli ammattiin ohjaamisen ytimessä 17.4. 9-12 ”Päihteet vuonna 2012” -alustajana hankekoordinaattori Ari Karppinen ja lähipoliisi Pasilan poliisipiiristä -päihteiden käytön tunnistaminen, ja siihen puuttuminen ammatillisissa oppilaitoksissa -Syksyllä 2012 kaksi työpajaa 19.10. ja 16.11. -Työpajat ovat kaikille avoimia ja maksuttomia

Arkiohjauksen malli OPINTOJEN LOPUSSA -yhteydenpito opiskelijoihin VALMISTUMINEN, TULEVAISUUS OPINTOJEN LOPUSSA -yhteydenpito opiskelijoihin -työnhaussa avustaminen Arkiohjaajan työ ei ole sidottu oppilaitokseen vaan arkiohjaaja voi lähteä tarvittaessa opiskelijan kanssa virastoihin ja muihin paikkoihin asiointiavuksi. Arkiohjaaja järjestää oppilaitoksiin yhteistä toimintaa, joka parantaa opiskelijoiden yhteisöllisyyttä ja koko oppilaitoksen viihtyisyyttä. Arkiohjaus on ongelmia ennaltaehkäisevää, se ehkäisee pienien ongelmien kasaantumista suuriksi. OPINTOJEN AIKANA -opiskelijoiden avustaminen tilanteen vaatimalla tavalla (yhdessä muun opiskelijahuollon kanssa) -kuulumisten kyseleminen, ryhmien tilanteesta selvillä olo yhdessä tekeminen -keskeytykseltä palaavien opiskelijoiden tukeminen OPINTOJEN ALKU -ryhmäyttäminen -opiskelijoihin tutustuminen -arkiohjauksen tunnetuksi tekeminen -ryhmä- ja yksilökeskustelut -yhteinen tekeminen Arkiohjaaja ei ole koulua edustava auktoriteetti, vaan helposti lähestyttävä, tuttu aikuinen, jolle voi kertoa ilot ja surut. Matalan kynnyksen ohjaus. Arkiohjaaja on helposti tavoitettavissa ilman ajanvarausta henkilökohtaisesti, puhelimitse tai sähköisesti.

3. Arkiohjaus Rinnalla kulkija Yhteistyöverkostojen rakentaja Puheeksiottamisen tukija Ryhmänohjaajan työpari Opettajien tukija tarvittaessa Saatavilla oleva – walk-in tukea Valmentaja Osallisuuden vahvistaja Työelämätaitojen tukija Arjen asioissa auttaja Opiskelijan tavoittelija Opiskeluun ja oppilaitokseen tutustuttaja (sisäinen palveluohjaus) Ryhmän toiminnan tukija Uudenlaisten työtapojen rakentaja oppilaitoksessa

Arkiohjaajan roolit- aina voi kysyä Oppilaitosyhteisö Osallisuuden vahvistaja (eri työmuodot) Uudenlaisten työtapojen rakentaja Opettajien tukija tarvittaessa Opiskeluryhmät Puheeksiottamisen tukija Ryhmänohjaajan työpari Ryhmän toiminnan tukija (eri työmuodot) Opiskelija Rinnalla kulkija Työelämätaitojen tukija Arjen asioissa auttaja Opiskelijan tavoittelija Opiskeluun ja oppilaitokseen tutustuttaja (sisäinen palveluohjaus) Saatavilla oleva – walk-in tukea Valmentaja Tukiverkostojen rakentaja, palveluihin ohjaaja

Arkiohjaajan osaaminen Tuntee nuoret ja osaa tutustua heihin Nuorisokulttuurin asiantuntemus Osaa luoda aidon kontaktin ja kohdata rohkeasti eri tilanteissa olevia nuoria Osaa ohjata ryhmiä ja rakentaa hyvää ryhmätoimintaa Tuntee palvelujärjestelmää ja osaa luoda yhteistyöverkostoja Ammattimainen aikuinen Ohjaustaidot (hyvä kuuntelija, omaa hyvät vuorovaikutus- ja läsnäolon taidot) Yhteistyötaidot oppilaitoksessa

Arkiohjaaja kulkee opiskelijan rinnalla Palveluohjaus Nuoren kokonais-hyvinvoinnin tukeminen Ryhmän toiminnan tukeminen Opiskelijan arjentaitojen vahvistaminen

Marko Harapainen marko.harapainen@hel.fi 040-156 2645 09-310 82037