Armi – arkiohjauksen malli Paremmin arjentaidoin ja opintojen kautta työelämään Marko Harapainen
Rahoittajat Euroopan sosiaalirahasto Opetushallitus Toteuttajat
Tavoitteet Opiskelijan opiskeluprosessia opintojen eri vaiheissa tukevan mallin kehittäminen (ARKIOHJAUSMALLI) Opettajien ja opiskelijahuoltohenkilöstön arkiohjaustaitojen parantaminen (KOULUTUS) Ammattiopintojen keskeyttämisilmiön parempi tuntemus (TUTKIMUS) Opintojen keskeyttämisten vähentäminen Helsingin kaupungin ammatillisissa oppilaitoksissa
Tutkimus - Projektirahoituksella tehdään tutkimus , jossa tutkitaan arkiohjauksen vaikuttavuutta ja ammattiopintojen keskeytymistä ilmiönä. Tutkimus valmistuu projektin loppuun (5/2013) mennessä. Arkiohjaaja toimii osana oppilaitoksen opiskelijahuoltoa, mutta on uudenlainen, jalkautunut opiskelijahuollon toimija. Arkiohjaaja työskentelee oppilaitoksessa, mutta voi lähteä opiskelijan mukaan myös oppilaitoksen ulkopuolelle tueksi erilaisiin virasto- yms. asiointeihin. Arkiohjaajassa on vähän kuraattoria (opiskelijan tukemista raha-, asunto- yms. toimeentuloon liittyvissä asioissa), vähän koulunkäyntiavustajaa (opiskelijan perään soittelua ja koulussakäynnin varmistamista), vähän nuoriso-ohjaajaa (opiskelijan aktivointia harrastuksiin, kesätöihin yms.), vähän olkapäätä (tyttö- ja poikaystävähuolien kuuntelua), vähän äitiä (patistelua ja houkuttelua) ja vähän, tai ehkä paljonkin jotain muuta… Seuraan projektin etenemistä tutkimuksen keinoin kevääseen 2013 asti. Minua kiinnostaa arkiohjaajuus ilmiönä ja toimintana – mitä se on, mitä eri muotoja se oppilaitoksissa saa, miten se kehittyy, mitä siitä muotoutuu? Kuka määrittelee arkiohjaajuuden; arkiohjaaja itse, projektipäällikkö, oppilaitos vai opiskelija? Olen haastatellut arkiohjaajia projektin käynnistymisestä lähtien noin kahden kuukauden välein ja lisäksi olen nauhoittanut useita erilaisia projektipalavereja. (Sissi Huhtala)
Tutkimus Erityispedagogiikan pro gradu –tutkielma projektiin liittyen, Sari Rainio Opiskelijoiden haastattelut tehtiin 11-12/11, työ valmistunee syksyn 12 aikana. Arkiohjauksen toteutumisen muodot? -opiskelijan näkökulma -arkiohjaajan itsensä kokemana -arkiohjauksen ”raamit” Aineisto: -9 opiskelijan haastattelut (olleet arkiohjauksessa) -3 arkiohjaajan haastattelut -Armi-hankkeen projektipäällikön haastattelu
2. Koulutukset/työpajat Keväällä 2012 kolme työpajaa: 10.2. 9-12 ”Ohjauksen mahdollisuudet opintojen keskeyttämisessä – onko niitä? Ihan aikuisten oikeesti?” 9.3. 9-12 ”Nuoret ammatillisessa koulutuksessa tänään ja tulevaisuudessa” -alustajana nuorisotutkija Tomi Kiilakoski -opettajan rooli ammattiin ohjaamisen ytimessä 17.4. 9-12 ”Päihteet vuonna 2012” -alustajana hankekoordinaattori Ari Karppinen ja lähipoliisi Pasilan poliisipiiristä -päihteiden käytön tunnistaminen, ja siihen puuttuminen ammatillisissa oppilaitoksissa -Syksyllä 2012 kaksi työpajaa 19.10. ja 16.11. -Työpajat ovat kaikille avoimia ja maksuttomia
Arkiohjauksen malli OPINTOJEN LOPUSSA -yhteydenpito opiskelijoihin VALMISTUMINEN, TULEVAISUUS OPINTOJEN LOPUSSA -yhteydenpito opiskelijoihin -työnhaussa avustaminen Arkiohjaajan työ ei ole sidottu oppilaitokseen vaan arkiohjaaja voi lähteä tarvittaessa opiskelijan kanssa virastoihin ja muihin paikkoihin asiointiavuksi. Arkiohjaaja järjestää oppilaitoksiin yhteistä toimintaa, joka parantaa opiskelijoiden yhteisöllisyyttä ja koko oppilaitoksen viihtyisyyttä. Arkiohjaus on ongelmia ennaltaehkäisevää, se ehkäisee pienien ongelmien kasaantumista suuriksi. OPINTOJEN AIKANA -opiskelijoiden avustaminen tilanteen vaatimalla tavalla (yhdessä muun opiskelijahuollon kanssa) -kuulumisten kyseleminen, ryhmien tilanteesta selvillä olo yhdessä tekeminen -keskeytykseltä palaavien opiskelijoiden tukeminen OPINTOJEN ALKU -ryhmäyttäminen -opiskelijoihin tutustuminen -arkiohjauksen tunnetuksi tekeminen -ryhmä- ja yksilökeskustelut -yhteinen tekeminen Arkiohjaaja ei ole koulua edustava auktoriteetti, vaan helposti lähestyttävä, tuttu aikuinen, jolle voi kertoa ilot ja surut. Matalan kynnyksen ohjaus. Arkiohjaaja on helposti tavoitettavissa ilman ajanvarausta henkilökohtaisesti, puhelimitse tai sähköisesti.
3. Arkiohjaus Rinnalla kulkija Yhteistyöverkostojen rakentaja Puheeksiottamisen tukija Ryhmänohjaajan työpari Opettajien tukija tarvittaessa Saatavilla oleva – walk-in tukea Valmentaja Osallisuuden vahvistaja Työelämätaitojen tukija Arjen asioissa auttaja Opiskelijan tavoittelija Opiskeluun ja oppilaitokseen tutustuttaja (sisäinen palveluohjaus) Ryhmän toiminnan tukija Uudenlaisten työtapojen rakentaja oppilaitoksessa
Arkiohjaajan roolit- aina voi kysyä Oppilaitosyhteisö Osallisuuden vahvistaja (eri työmuodot) Uudenlaisten työtapojen rakentaja Opettajien tukija tarvittaessa Opiskeluryhmät Puheeksiottamisen tukija Ryhmänohjaajan työpari Ryhmän toiminnan tukija (eri työmuodot) Opiskelija Rinnalla kulkija Työelämätaitojen tukija Arjen asioissa auttaja Opiskelijan tavoittelija Opiskeluun ja oppilaitokseen tutustuttaja (sisäinen palveluohjaus) Saatavilla oleva – walk-in tukea Valmentaja Tukiverkostojen rakentaja, palveluihin ohjaaja
Arkiohjaajan osaaminen Tuntee nuoret ja osaa tutustua heihin Nuorisokulttuurin asiantuntemus Osaa luoda aidon kontaktin ja kohdata rohkeasti eri tilanteissa olevia nuoria Osaa ohjata ryhmiä ja rakentaa hyvää ryhmätoimintaa Tuntee palvelujärjestelmää ja osaa luoda yhteistyöverkostoja Ammattimainen aikuinen Ohjaustaidot (hyvä kuuntelija, omaa hyvät vuorovaikutus- ja läsnäolon taidot) Yhteistyötaidot oppilaitoksessa
Arkiohjaaja kulkee opiskelijan rinnalla Palveluohjaus Nuoren kokonais-hyvinvoinnin tukeminen Ryhmän toiminnan tukeminen Opiskelijan arjentaitojen vahvistaminen
Marko Harapainen marko.harapainen@hel.fi 040-156 2645 09-310 82037