Tulevaisuuden työelämäyhteistyö Nuoret ja muuttuva työelämä -seminaari Oulu ke 23.1.2013 Opetusneuvos Seija Rasku seija.rasku@minedu.fi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Advertisements

Kirsi Juva1 MILLAINEN KOULUTUS VALMENTAISI 2020-LUVUN TÖIHIN? Koulutuksen tulevaisuudennäkymät Pohjois-Savossa Jarmo Immonen
Tulevaisuuden työ tapahtuu verkostoissa
RASEKO ja yhteinen koulutusstrategia 2015+
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
NITOJA – Nivelvaihe, toiminta ja jatko työelämään – Projektityöntekijät: Marja Riitta Lygdman, projektipäällikkö, p Päivi.
Tulevaisuuden työelämän osaamistarpeet
AMMATTIKOULUTUKSEN KEHITTÄMIEN –YKSIKKÖ (AmKe)
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Itä-Suomen ESR-päivät Opetusministeriön puheenvuoro Merja Niemi Opetusministeriö.
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Suomalainen koulutusjärjestelmä
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Alueellisen koulutustarpeen ennakointi Päivi Holopainen, Lapin liitto Pohjoiskalotti osana arktista aluetta,
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Tulevaisuuden koulutus ja osaamistarpeet IOY:n koulutuspäivä , Turku Hamburger Börs.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Kielitaito on kilpailuetu
Tulevaisuuden osaamistarpeet verkostomaisesti toimivassa taloudessa:
HEVOSOPPILAITOSTEN YHTEISTYÖPÄIVÄT
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Kokkolan ammattiopisto
Ammatillinen koulutus ja Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Työyhteisöhaastattelujen yhteenveto. Työyhteisöt: -haastateltu huhti-kesäkuussa työyhteisöjen esimiehiä, henkilöstöpäälliköitä, työnantajia, yrittäjiä.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Teija Felt, TM Ohjauspalvelut julkisten työvoimapalvelujen strategiassa Teija Felt, TM
PALVELUT 1.koulutuspalvelut 2.kehittämispalvelut 3.tilaustuotepalvelut yhteisenä nimittäjänä ”pedagoginen sensitiivisyys”
Itä-Suomen ESR- ohjelman toteutus TE-keskuksien näkökulmasta Itä-Suomen ESR- päivät Kirsi Vainikainen Pohjois-Savon TE-keskus.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Opetus- ja kulttuuriministeriön vetovoimaneuvottelukunnan viestintästrategia Ilo irti kilpailuista – yhteistyöstä lisäarvoa -laivaseminaari M/S Silja Symphony.
Työantajan näkökulmaa nuorten palkkaukseen ja oppisopimukseen TEM
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
AMMATILLINEN KOULUTUS UUDISTUU – AJANKOHTAISTA KOULUTUKSESTA Koulutuspolitiikan asiantuntija Soile Koriseva Metsäteollisuus ry.
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
Ammatinkuvaus Etunimi Sukunimi.
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Ammatillisen koulutuksen reformi
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Esityksen transkriptio:

Tulevaisuuden työelämäyhteistyö Nuoret ja muuttuva työelämä -seminaari Oulu ke 23.1.2013 Opetusneuvos Seija Rasku seija.rasku@minedu.fi

Tulevaisuuden työelämä osaamistarpeiden ennakoinnin valossa Työ irtaantuu rutiineista ja työn vaihtelevuus kasvaa. Lopputulosta kohti voi edetä monella tavalla. Muutokset heijastuvat myös työn organisointiin ja johtamiseen. Työn sisällöt ja säännöt täytyy määritellä itse tai muiden kanssa. Yhä harvempia töitä tehdään yksin. Moniosaajuus syntyy ryhmissä. Lähde: Oivallus-hanke, Kirsi Juva EK, kuvitus Rami Niemi, EK)

Seitsemän näkökulmaa ammattiin valmistumiseen – tutkimuksen näkökulma Enemmistö tekee mielekästä, koulutusta vastaavaa työtä vakaassa työsuhteessa, kaikki eivät Työssäoppimisjaksot toimivat siltana koulutuksen ja työelämän välillä Nuorilla perinteinen käsitys työstyä, valoisa tulevaisuus ja suuret vaikutusmahdollisuudet Koulutusalojen välillä syviä kuiluja Tutkinnon ja ammatin suhde yksioikoinen: uusien työmarkkinoiden synnystä ei näy merkkejä Pelkkä tutkinto ei riitä Alanvaihtosuunnitelmat yleisiä – jatko-opinnoissa tähdätään korkea-asteelle Lähde: Janne Mikkonen ja Elina Lavikainen. Rahkeet duuniin.

Tärkeimmät työhön liittyvät ominaisuudet Lähde: Janne Mikkonen ja Elina Lavikainen. Rahkeet duuniin.

Lähde: AMIS 2011. Ammatillisten opiskelijoiden työ ja elämä. Onnellinen elämä Lähde: AMIS 2011. Ammatillisten opiskelijoiden työ ja elämä.

Lähde: AMIS 2011. Ammatillisten opiskelijoiden työ ja elämä. Hyvä työpaikka Lähde: AMIS 2011. Ammatillisten opiskelijoiden työ ja elämä.

Koulutuspoliittinen näkökulma TYÖ-ELÄMÄ-YHTEIS-TYÖ Ammattitaitoisen työvoiman saannin helpottaminen Koulutuksesta työelämään siirtymisen edistäminen Koulutuksen ja työelämän vuorovaikutuksen lisääminen Tutkinto-rakenteen valmistelu Ennakointi (määrälli-nen ja laadullinen) Työurien pidentäminen Tutkinnon perusteiden valmistelu Koulutuksen työelämä-vastaavuuden lisääminen Koulutus-poliittisten linjausten valmistelu Työmarkkinoilla tarvittavan osaamisen parantaminen (ammattio-saaminen + työelämä-valmiudet + huippuo-saaminen) Koulutuksen järjestäjien opsit TYÖ-ELÄMÄ-YHTEIS-TYÖ Uudistus- ja kehittämis-hankkeet Työssäoppiminen Oppisopimuskoulutus Ammatti-osaamisen näytöt Koulutuksen laadun ja vaikuttavuuden parantaminen TYKE-tehtävä Näyttö-tutkintojen järjestäminen ja valvonta Opettajien osaamisen kehittäminen Koulutuksen ja työn vuorottelu/yhteensovittaminen

Osaamisen kehittäminen Työssäoppiminen Opettajien työelämä-jaksot Työpaikkaohjaajien koulutus Kehittämishankkeet Pedagoginen kehittäminen

Tulevaisuuden työelämäyhteistyön tunnussanoja jatkuvuus systemaattisuus erilaiset verkostot kumppanuus luottamus vastavuoroisuus räätälöinti, yksilöllisyys rajojen madaltuminen innovointi , yhdessä kehittäminen, uskallus ?