Helpdesk-työhön liittyvän neuvonnan treenaaminen opintojaksolla Karoliina Kemppainen Jarmo Heikkinen Satu Kylmänen
Mitä HelpDesk työ on? Eri suuntautumisvaihtoehdon valinneille oma osa-alue kuten esimerkiksi. järjestelmätuen valinneille kurssilaisille. Kurssilaiset voisivat miettiä ryhmässä Mitä taitoja HelpDesk -työ vaatii? Mitkä niistä ovat tärkeimmät? Miten niitä voidaan kuivaharjoitella, vai voidaanko? Harjoittelu tulosten mukaan
HelpDesk neuvonnan treenaus Asiakaspalvelutaidot Erittäin tärkeä osa-alue tietojenkäsittelyn koulutuksessa, tekninen ei tärkein. Osattava kuunnella asiakasta, yleensä asiakas on turhautunut ”ongelmaan” joka on jossain. Kokemus tuo varmuutta ehkä sitä voisi harjoitella käytännössä esim. puolipäivää koulun helpparissa katsomassa miten homma toimii. Tai pitämällä kuvitteellisia tukipyyntötilanteita. Oppilaat esimerkiksi ”näyttelevät” jonkun tilanteen.
HelpDesk neuvonnan treenaus Tiedottaminen Tähän löytyy varmasti teoriapohjaa, miten eri asioista kuten muutoksista tiedotetaan selkeästi. Tutkimalla malleja esim. tekemällä palvelupyyntöjä Internetissä ja arvioimalla heidän malleja sekä jatkokehittämällä omia malleja.
HelpDesk neuvonnan treenaus Tekninen osaaminen Ei kaikkein tärkein osa-alue HelpDesk toiminnassa Esim. pieniä harjoituksia miten opastan käyttäjää vaihtamaan salasanan käytössä olevaan käyttöjärjestelmään.