Menestyksellisen matkailuyhteistyön haasteet ja mahdollisuudet – case Levi Jussi Töyrylä Toimitusjohtaja Levin Matkailu Oy Halutuin.
Agenda www.levi.fi Levi 2010-2011 Matkailualueen organisoituminen Organisoitumisen onnistuminen Levin Matkailu Oy Yhteismarkkinointi Levillä Case ”Official Partners of Levi” Yhteismarkkinoinnin Hyödyt Mahdollisuudet Haasteet www.levi.fi
Levi 2010/2011 www.levi.fi Noin 200 yritystä Levillä 45 rinnettä, 26 hissiä 5 välinevuokraamoa, Lastenmaa, hiihtokoulu 230 km maastohiihtolatuja 886 km hoidettuja kelkkareittejä 23 000 vuodepaikkaa 6 hotellia, 5 huoneistohotellia Yli 50 ohjelmapalveluyritystä Noin 15 000 anniskelupaikkaa, 38 ravintolaa ja 9 rinneravintolaa 2,7 milj. yöpymisvuorokautta 600 000 vierailijaa www.levi.fi
Matkailukeskuksen organisoituminen Muoto: yhdistys tai osakeyhtiö Yhteismarkkinointi Myynti Tiedottaminen Sisäinen Ulkoinen Kehittäminen Hankkeet/projektit (esim. lentoliikenne) Uutuudet ja innovaatiot Koulutus Tapahtumat Asiakaspalveluun tai –viihtyvyyteen liittyvät toiminnot Matkailuneuvonta Reittien kunnossapito Matkailukeskusten välinen yhteistyö Esim. yhteiskampanjat ja edunvalvonta www.levi.fi
Organisoitumisen onnistuminen Lisäarvon tuottaminen yrityksille/kunnalle Yritysten, kunnan ja työntekijöiden sitoutuminen Uskottavuuden rakentaminen Selvät pelisäännöt liittyen esim. Puolueettomuuteen Oikeudenmukaisuuteen (esim. mark. maksut) Vapaamatkustajiin Pitkäjänteisyys Organisoitumisen muoto ja siitä seuraava toiminta hyväksyttävä Toimintojen rahoittaminen Markkinointimaksut Välitysprovisiot Mediamyynti Hankerahoitus tai muu julkinen rahoitus Ulkopuoliset yhteistyökumppanit Muu mahdollinen esim. rojaltit www.levi.fi
Levin Matkailu Oy Markkinointi Levin markkinointi Yhteismarkkinointi Keskusvaraamo Matkailuneuvonta Matkatoimisto Levi Travel Ltd Oy Levi Events Ltd Kiinteistöyhtiö Levin Origo Uudet toimitilat v. 2009 Liikevaihto M € Perustettu v. 1989 Henkilökuntaa 25 Omistus 14% Kittilän kunta 86% yritykset Rahoitus 98,5% yksityistä ja 1,5% kuntarahoitusta
Markkinointi www.levi.fi Markkinointi Levin asiakkaille Markkinointibudjetti n. 1,3 milj. € /v. Perinteinen ja sähköinen Yhteismarkkinointi alueen sisällä N. 200 yritystä Levillä Vuositttainen markkinointimaksu (385 € - 30 000 €) Osa Keskusvaraamon tuloista käytetään myös markkinointiin Sisäinen markkinointi Viestintää ja koulutusta Säännölliset tapaamiset yritysten kesken Kehitystyötä ja hankkeita Official Partners of Levi Carlsberg, Fazer, Halti, Nissan, Mandatum sekä Sonera mediapartnerina NRJ www.levi.fi
OFFICIAL PARTNERS OF LEVI Uusi ja innovatiivinen konsepti, jossa alansa johtavat brändit tekevät tiivistä yhteistyötä Levin viralliset yhteistyökumppanit Partnerit näkyvät ja kuuluvat yksinoikeudella Levin viestinnässä ja jalkautuvat aktiivisesti tunturiin Konsepti on tässä laajuudessaan mahdollista ainoastaan Levillä Oy Levi Ski Resort Ltd = rinnetoiminnot Oy Levi Restaurants Ltd = rinneravintolat Levin Matkailu Oy = markkinointi, keskusvaraamo, matkailuneuvonta, matkatoimisto Oy Levi Events Ltd = tapahtumat & tapahtumamarkkinointi Ajatusmalli rakennettu asiakkaan näkökulmasta Jollain on tultava Leville = Nissan On pukeuduttava = Halti On syötävä ja juotava = Fazer & KOFF Pitää kommunikoida = Sonera On huolehdittava taloudesta = Mandatum Life Lomafiilistä ja tiedonjanon sammuttamista = NRJ
Yhteismarkkinointi - hyödyt Keskustason markkinointi Internet näkyvyys Esitenäkyvyys Mahdollisuus ostaa lisätilaa Levi logon ja brändin käyttöoikeus Levi.fi sähköpostiosoite Kuvapankin käyttöoikeus Mahdollisuus osallistua work shoppeihin ja messuille Tutustumis- ja mediamatkojen hyödyt ja osallistuminen Matkanjärjestäjäkontaktit Tiedotus & kokoontumiset LeviPassi ja HUBA-toiminta Keskusvaraamon ja matkatoimiston myynnit www.levi.fi
Yhteismarkkinointi - mahdollisuudet Yhdessä tekeminen Mahdollisuus vaikuttaa Sitoutuminen Myyntikanavien lisääntyminen Tuotteiden kehittyminen Alueen muiden yritysten parempi tunteminen Keskinäisesti kilpailusta alueelliseen kilpailuun ”Levin henki” www.levi.fi
Yhteismarkkinointi - haasteet Eri yritysten omat intressit Laatuerot yritysten välillä – asiakas ostaa loman Levillä Epärealistiset odotukset Sitoutumiserot yritysten välillä Pienet vastaan suuret yritykset Kasvun hallinta Erilaisuuden sietäminen ”Änkyrät” www.levi.fi
KIITOS!