Internet-kenttä ja aineistontuotanto Tietoyhteiskunnan etnografiaa 5.5.2008.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Naakan oppilaskunta Tervetuloa! Kasvu yrittäjyyteen -hanke - 2 Projekti Idea projektista syntyy kun: –tarvitaan jotain, jotain puuttuu (rahaa.
Advertisements

Mielen hyvinvointi –levittämishanke
M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.
Historia • Blogger-palvelun perusti pieni sanfranciscolainen yritys nimeltään Pyra Labs jo vuoden 1999 elokuussa • Bloggerin kehittivät kolme kaveria,
KUNNALLISVAALIT 2008 PROJEKTISUUNNITELMA
Tietotaitotalkoot tutkimuksen tilanne 3/2011. Tutkimukseen koottu aineisto  Ohjausryhmän haastattelut  15 avaininformanttihaastattelua  5 talkoon osallistujahaastattelut.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Avaudutaan arjesta. Suomalaisnaisten Internet-elämäjulkaiseminen ja maskuliinisuuden esittämisen keinot. Sari Östman, Turun yliopisto, Kulttuurituotannon.
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Metodologian ja menetelmien valinta
Miksi tärkeä? Yliopiston tehtävät lähtökohtana Tiedostaminen, analyysi – mitä YVV:llä tarkoitetaan? Yhteiset vai eriytyneet kriteerit: -ks. Ritsilä ym.
Pelin suunnittelu Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 /
Aineistonhallintasuunnitelma osana tutkimuseettistä lausuntopyyntöä
OpinTori Marjatta Jomppanen Giellagas-instituutti.
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Aikataulu Esisuunnitteluvaihe Kevät 2005 •-projektin menestymisen mahdollisuuksien arvioiminen •-esisuunnitelman tekeminen Asettamisvaihe Toukokuu.
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
Suomen Oppimiskeskus ry Projektipalaveri Outi Vahtila.
Lauri Rauhalan ihmiskäsitys
kielten keskus Säädösten ymmärtämistä selvittävä kysely- ja haastattelututkimus Vesa Heikkinen & Aino Piehl Säädöskielihankkeen.
UMF I Luento 2. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
Ympäristöfilosofia Ympäristöfilosofiassa pohditaan ihmisen suhdetta ympäristöön: mitä ympäristö meille merkitsee, ympäristökäsityksiämme. Onko luontosuhteemme.
Rajapintojen käyttöönottohankkeet Jyväskylässä
Etnografinen aineisto maahanmuuttotutkimuksessa
Minun tiedonhankinnan ympäristö
Työnohjauksen hallinta
Tenttiakvaario - uhka vai mahdollisuus?
Päiväkeskustoiminnan tutkimushanke Sininauhaliitto Tutkija Aki Rogel.
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
TEKNILLINEN KORKEAKOULU HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY TIMANTTI Kokemusperäisen tietämyksen jakaminen organisaatiossa TKK / BIT-tutkimuskeskus SAFIR-puoliväliseminaari.
Vammaisten ihmisoikeudet Kommenttipuheenvuoro Esa Kalela Kuuloliiitto.
Projektitoiminnan opiskelu tietoverkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET.
Arkisto Nina Granlund Julkinen arkisto tuo valmiit tietopalveluvastaukset myös asiakkaiden ulottuville. Arkisto on arvokas tietopankki.
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
AHOT - Opiskelijalle. Lomakkeen hyödyntäminen Ei menetelmiä luotuna? Hyödynnyksessä kysymyksiä? Mikä on etenemis prosessi? Miten päätös näkyväksi? Onko.
Kokonaisuudet: Aineistojen hallinta Henkilöresurssit Innovaatiotoiminta Johtaminen, kehittäminen ja arviointi Julkaiseminen ja tulosten hyödyntäminen Tiedonhaku.
Vastausarkisto Nina Granlund Kirjastot.fi Tietopankki Julkinen arkisto tuo valmiit tietopalveluvastaukset myös asiakkaiden ulottuville. Arkisto.
ESTEETTÖMÄT VIESTINTÄPALVELUT
Julkaisu ja viestintä -vahvuusalue Tavoitteet Tavoitteena on edistää koulutustutkimuksen ja sen tulosten tunnetuksi tekemistä sekä laitoksen.
Linkkikirjasto Nina Granlund Kirjastot.fi Linkkikirjasto Kirjastojen.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmöijän nimi Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy/Kevät 200X Virheraportoijien jakaumat.
INTERNET ja ROTARY Piiri 1420 Piirineuvottelu ROTARY INTERNATIONAL PIIRI 1420 PIIRINEUVOTTELU INTERNET JA ROTARY Jaakko Castrén Lauttasaaren.
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Avoimuuden mahdollisuudet tutkimusprosessissa Tuuli Toivonen Helsingin yliopisto Geotieteiden ja maantieteen laitos Tämä teos.
Opetusteknologioista Mikko Myllymäki. Tekniikkalähtöisyys vs. tarvelähtöisyys TeknologiaOpetus Miten voitaisiin käyttää.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Jarl Wahlström MITEN TEHDÄÄN VÄITÖSKIRJA? Psykoterapian monitieteisen tohtorikoulutusohjelman aloitusseminaari
Tutkijoiden osaamiskoulutus Työpajankooste
Kuukkeliverkoston yhteistoiminnallisuus Kuukkeliverkoston loppuseminaari Lapua Riikka Borg.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Tutkimustyypit ja aineistonkeruun menetelmät
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
Avoimen datan jakaminen ja uudelleenkäyttö
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Persoonallisuuspsykologian peruskysymyksiä (kertaus)
Kaikki Käy Koulua -toimintamallin arviointitutkimus
FINSKÝ INTENSIVNÍ  Titta Hänninen.
Tuukan ja Siskon seikkailut gradumaailmassa
Aineistonhallintasuunnitelmatyökalu dmpTuuli
Juha T. Hakala Gaudeamus – Helsinki Tammer - Paino Oy, Tampere 2005
Mitä avoimuus on?.
Tietopaketti tuoteomistajalle
Opettajan nimi | kurssin numero
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Esityksen transkriptio:

Internet-kenttä ja aineistontuotanto Tietoyhteiskunnan etnografiaa

Luennon sisältö 1. Avaudutaan arjesta 2. Internetin kulttuurinen omaksuminen  Internetin elämäjulkaisuja tutkimassa  Blogi tutkimusprosessin avaajana  Internet-puhelu haastatteluvälineenä

Tietoyhteiskunta  Keskeistä tiedon mahdollisimman laaja hyväksikäyttö  Tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen mm. kilpailukyvyn, sosiaalisen tasa-arvon, hyvinvoinnin ja elämänlaadun edistämiseksi (

Avaudutaan arjesta  Tutkimuskohteena suomalaisnaisten  Elämäjulkaiseminen Internetissä (blogit, kotisivut)  Maskuliinisuuden esittämisen keinot  Aineistoina  Julkaisut  Sähköpostihaastattelut  Tutkimusprosessi blogissa

Internet etnografisen tutkimuksen kenttänä  Elämäjulkaisija kaltaisiaan tutkimassa  Sisäpiirikatse:  Varovaisuus tarpeen, mutta tässä hyöty oli suuri  Pyrkimys kattavaan otokseen  Internet-ympäristön haasteet  Aineiston käyttöluvat!!  Kohteen ’kunnioitus’

Sähköpostihaastattelut  Teemarunko x 2  Haastattelu vai kysely vai jotain muuta..?  Osittain hakuammuntaa  Kirjoittaminen ominainen itseilmaisun tapa  Ei sovi kaikille, elämäjulkaisijoille hyvä  Yllättävän hyvä vastausprosentti ( / 30)  Olisi voinut mennä hätistelyksi

Sähköpostihaastattelut  Yllättäväkin avomielisyys / luottamus tutkijaan  Tutkijanetiikan tarkka harjoittaminen  Kysymysten muotoilu  Tutkijan ja aineistontuottajan välinen vuorovaikutus eroaa f-2-f –haastattelusta  Miten tukea, rohkaista, edistää?

Tutkijankammion portailla  Henkilökohtainen vuorovaikutus puuttuu;  Miten luoda tutkittaville kuva tutkijasta?  Blogin käyttömahdollisuudet monipuoliset  Aineistonkeruu, osallistuva havainnointi, itsereflektio Aineistonkeruu  Luonnostelu, valmiin julkaiseminen, keskustelu…  Prosessin avaaminen osallistuneille ja kiinnostuneille

Tutkijankammion portailla …ei kaikki haaveet aina toteen käy…  Mitä voi / ’uskaltaa’ julkaista?  Ei välttämättä osallistuvaa havainnointia  Tutkimusblogin funktio vrt. ’elämäjulkaisu’  Blogiin tallentui prosessi, mutta ei se aiottu Blogiin tallentui prosessi  Tutkija sai kuitenkin kasvot: Ihminen ja elämäjulkaisija, ei hahmoton graduntekijä

Sähköiset äänihaastattelut  Asiantuntijahaastattelut Internetin kulttuurinen omaksuminen -projektille, kesä 2007  Pikaviestiohjelmat: Skype ja GoogleTalk  Yksi face-to-face -haastattelu ja yksi puhelinhaastattelu(n yritys)  Ja kuinkas sitten kävikään…

Sähköiset äänihaastattelut  Audacity ei toiminutkaan toivotusti, siis:  Sanelin kaiuttimen kylkeen  Koiran läähätystä, köhää, vaimon huutelua, katkoja, särinää, räsähtelyä…  Joitakin asioita oli vaikea tulkita ilman kasvoja Ja se puhelinhaastattelu…  Tehtiin koska kaiuttimet eivät yllättäen toimineet  Sanelin + puhelin testattiin muutamalla lauseella, mutta  Lopputulos oli katastrofi

Sähköiset äänihaastattelut +  Ei tarvitse matkustaa (ei kustannuksia)  Aikataulujen sovittaminen helpompaa  Sosiaalisen tilanteen paine voi olla pienempi _  Äänihäiriöitä paljon  Litterointi vaikeampaa  Sanaton kommunikaatio jää pois  Tulkintaongelmat, vierauden tuntu  Tekniikka voi pettää (ja ellet vähintään tripla- varmista, se tekee sen)

So?  ”Uusi” kenttä, vanhat menetelmät  Menetelmät tavoitteiden mukaan  Eettiset kysymykset huomioitava, mutta ei takerruttava  Tekniikka entistäkin merkittävämmässä osassa (siis se, että toimiiko…) -> tarkista aina!