Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 INTERNET ON MEDIA EI TEKNOLOGIA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tervetuloa eLiiketoiminnan tietoiskuun 1. / / /
Advertisements

SOME Eli sosiaalinen media ja lähinnä sitä Facebook Roast.
Varainhankinnan uusi aikakausi!
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen Internet-markkinointi & hakukoneoptimointi LAMK Kirsi Mikkola.
Sosiaalisen median platform 24 Onlinella RunToShop-suosittelu on tehokas markkinointityökalu, joka valjastaa 24 Onlinen tyytyväisten asiakkaiden antaman.
Sosiaalisen median palveluita - facebook Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
Tiedonhaku Internetistä PODCASTING Katarina Andersson TU08se
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Yritysfoorumi Työpajat. Työpaja 1: Liiketoimintamahdollisuuksien kasvattaminen sähköisen myynnin ja markkinoinnin avulla (vetäjä Mari Uusitalo)
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Asiakaspalvelu verkossa
Sensing the Web 2. lokakuuta, 2007Puh: Petteri Hannonen
Tiedonhaku internetistä Viralliset tiedonlähteet
Miksei kukaan käy meillä?
Sosiaalinen media. Timo Suvanto
Kotisivujen tehokkuuden kasvattaminen -Enemmän irti verkosta
1. kysymys  Ikäjakauma vuotta  Teemahaastatteluun vastanneista on:  Miehiä 60%, naisia 40%  Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45%  Tampereella.
Sosiaalinen media.
SOME (sosiaalinen media)
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Lausteen koulun TVT-STRATEGIA
Sähköisen kaupan toimintaympäristö
PALVELUT MAINOSTAJILLE Rakentaja.net – johtava yhteysasema.
Web-Käyttöliittymä, käytettävyys Asiakas on kuningas, hiiri aseena Jos asiakas ei löydä tuotetta, hän ei osta sitä.
Ohjelmistokehittäminen. Luku 1 – Mitä on ohjelmistokehittäminen?
LinkedIn yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Viestintää ja tiedonhallintaa helposti ja tehokkaasti Olli Aro Kehittämiskonsultti – Business Development Consultant.
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
Internetmarkkinointi Venäjällä – kotipesä kuntoon.
SearchIM Search Mikko Ketola Regional Manager (Finland, Ireland, Baltic States) Helsinki Nuorten yhteisöt netissä – miten kommunikoin ja viestin.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen, Marjut Lahtela ja Katariina.
Internetistä haku: USB portti – tiedonhaun vertailua Jouni Ojanperä TP09S
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
SOSIAALINEN MEDIA HELMET-PALVELUSIVUSTON TEKIJÖILLE Krista Auvinen, projektisuunnittelija, Kiravo-hanke Pasilan kirjasto
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Netvibes Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille , Päivi.
WEB 2.0 — Sitä sun tätä Juha Kurri. Folksonomia Flickrissä on luovuttu tieteellisestä, tai muusta vakiintuneesta luokittelusta ja hierarkisesta lajittelusta,
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
Web 2.0 tiivistetysti 1. Ohjelmistoalusta on Web. Webtop korvaa Desktopin. Keskeistä yhteisöllisyys ja ”Software as a Service”. 2. Kollektiivisen älyn.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Aini Iivari, Merja Maijala, Sirpa Mäkinen Google -markkinointi.
Muuttuva viestintä yhdistyskentän tukena
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Viestintäsuunnitelma
* Miksi ja kenelle www-sivut halutaan tehdä? * Mitkä ovat tavoitteet? * Kohderyhmän käyttäjien määritely ! SUUNNITTELUN PERUSTEITA.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Asiallinen aamiainen Vauhtia myyntiin sähköä markkinointiin Tornio – Kemi Paula Aikio-Tallgren, puheenjohtaja Länsipohjan Yrittäjät.
Luotettavaa tietoa KARELIA AMK, Kirjasto Sisältö o Miten tunnistat luotettavan tiedon? o Emme elä villissä lännessä - muista tekijänoikeudet!
Toteutuuko yhdenvertaisuus kuntien verkkopalveluissa? Selkokieliseminaari Kuntatalo Sami Älli Kehitysvammaliitto / Papunet verkkopalveluyksikkö.
VERKKOKAUPAT T-TK-1-2 Sara Rocco, Jaana Malm, Miko Pukkinen.
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
Heigo Anto WWW-sivuston Google-optimointi Heigo Anto
SOSIAALINEN MEDIA MARKKINOINTIKANAVANA KASPER HAKUNTI.
SUURI matkakohde, PIENET resurssit Savonlinnan Seudun Matkailu Oy Tj. Pia Kokki.
© Ilkka Kauppinen Matkailun markkinointi Internetissä.
Linkki: ”MY STAY” Visitfinland.comin ”My Stay” matkailutuotteiden tuotetietokanta esittelee Suomen.
Jarkko Muhonen TeamProg
Vinkkejä sähköiseen viestintään
Työelämän tekstejä sähköposti.
Lue siitä lisää Microsoft SharePoint-uutiset
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen JAMK
Dos and don’ts #effiefinland #sanomista
Esityksen transkriptio:

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 INTERNET ON MEDIA EI TEKNOLOGIA

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen

Sähköisen markkinoinnin perusteet Lounas Internet-markkinoinnin suunnittelutyöryhmä

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 KUKA?

VAATEKAUPPA

WWW-sivu

WWW-sivu

8 www-sivu Kuvagalleria Mobiili Yhteisö Blogi Video Karttapalvelu Yhteisö www-sivu Mashup www-sivu

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen MIKSI?

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 I D A A

TAVOITE

KÄVIJÄT

KONVERSIO

BUDJETTI?

80/20

MUUTOS?

Internetin radikaali muutos käynnissä •Teknologian sijaan on muuttumassa sen toimintalogiikka •Verkko on muuttumassa dynaamiseksi, yhteisölliseksi ja multimediaa hyödyntäväksi paikaksi •Muutoksen on teknisesti tehnyt mahdolliseksi nopeutuneet verkkoyhteydet ja halventunut tiedon varastointi •Todellisuudessa sen on tehnyt mahdolliseksi verkon käyttäjät

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Suuntauksia Internetissä • Web 2.0 –Käyttäjien yhteisöt, yhdessä tuotettu palvelu, ohjelmat ja sisältö • Long tail – teoria –Vähemmän on enemmän • Multimedia – Laajakaistat ja alentuneet tiedon varastointikustannukset

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Long Tail

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 TILASTO KATSAUS

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Matkailutilastoja •Matkailutuotteet suosituimpia Internet-ostoksia, vaatteet ja kengät toiseksi suosituimpia •Nettiä käyttävistä kuluttajista 85 prosenttia hakee verkosta tietoa ostopäätöksensä tueksi myös silloin, kun varsinainen ostaminen tapahtuu myymälässä. •Online-matkailijat ovat suunnitelleet matkansa etukäteen, mutta varaavat sen viime minuuteilla Internetistä •Lähes kaikki netin käyttäjät selailevat tuote- ja palvelutietoja ja 2/3 matkatietoja •Lähes 50 prosenttia Lapin suurten hiihtokeskusten matkailijoista varasi majoituksensa tai joitakin lomansa aktiviteetteja internetissä vuonna 2007

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Scandinavian Travel Market, Gross Bookings (€M) and Online Penetration, , PhocusWright

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 MITEN?

1. OIKEALLE HENKILÖLLE

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 MARKKINOINTI?

INTERNET- MARKKINOINTI = MARKKINOINTIA INTERNETISSÄ

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Segmentointi Kohderyhmä

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen OIKEAAN AIKAAN

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 KYLPYLÄLOMA TALLINNAAN

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Matka prosessi • Palvelun valinta • Matkan motiivi usein jo selvillä • Ostopäätöksen vahvistaminen • Kokemuksen onnistuminen •Uusintaostos •Kanta-asiakkaaksi ja käyttäjäksi •Suosittelu • Kokemuksen vahvistaminen MatkavalintaEnnen matkaaMatkaKotimatkaMatkan jälkeen Lisämyynti Mobiilipalvelu Verkkopalvelu Markkinointiviestintä

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen OIKEALLA VÄLINEELLÄ

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Sähköisen markkinoinnin välineitä • Sähköinen suoramarkkinointi ja syötteet • Yhteisömarkkinointi mm. yhteisöt, kuvagalleriat, blogit, sosiaaliset suosittelupalvelut, virtuaalimaailmat ja pelit • Verkkomainonta mm. bannerit, kampanjasivustot, sponsorointi ja kilpailut

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Sähköisen markkinoinnin välineitä • Affiliate- eli kumppanuusmarkkinointi • Hakukonemarkkinointi • Linkitys • Mobiilimarkkinointi • www-sivut

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Hakukoneoptimointi • noin 80% www-sivujen ensikävijöistä tulee hakukoneiden kautta • Hakutulosten 10 ensimmäisen joukossa oleminen tärkeää • Sisältää joukon keinoja joiden avulla yrityksen sivut saadaan näiden 10 joukkoon valituilla ja mahdollisimman monella mulla hakusanoilla tai fraaseilla, huom. Long tail • Aktiivinen, koko ajan seurattava prosessi

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Hakukoneoptimointi -keinot 1. Linkitys 2. Laadukas runsas sisältö 3. Teknisten ongelmien poistaminen 4. Muita vähemmän tärkeitä keinoja, joista tärkein kenties tällä hetkellä Title-tag

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Kirjoittaminen 1.Otsikoi hyvin 2.Väliotsikoi 3.Kirjoita luonnollista kieltä 4.Riittävän pitkä teksti 5.Toista tärkeitä sanoja muutaman kerran (älä liioittele) 6.Artikkeleita voi olla useampia samasta aiheesta

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Linkitys • Tärkein yksittäinen markkinontikeino • Hanki mahdollisimman sivuillesi paljon laatulinkkejä • Keinoja hankkia linkkejä satoja, mutta tehokkain tapa on tehdä hyvät sivut • Luonnollinen teksti esim. Melontaa Muoniossa • Sisäinen linkitys • Linkitä suoraan oikeaan sisältöön, huom. kielet • Järjestelmällinen prosessi

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Hakukonemainonta - Google Adwords • Maksetut eli sponsoroidut linkit • Maksetaan PPC • Oikein käytettynä tehokas työkalu, ei kuitenkaan enää samanlainen aarreaitta kuin pari vuotta sitten • Googlen lisäksi hakutulokset leviävät partnereiden kautta useille sadoille muille sivuille • Useat yritykset tarjoavat, vältä puhelinmyyjiä • Muista myös muut hakukoneet ja kieliversiot!

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Sähköpostimarkkinointi • Sähköposti on Internetin eniten käytetty sovellutus • Yksinkertaisimmillaan sähköpostin lähetystä • Matkan eri vaiheet • Kustannukset asiakaskontaktia kohden pieniä • Varo spämmäämistä • Mahdollista rakentaa pitkälle meneviä automaatioita • Muista signature! • Kuvallinen vs. teksti • Käytettävä ohjelma? • Opettele Cc: ja Bcc:n käyttö

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Sosiaaliset mediat Sosiaalisten medioiden hyväksikäyttö on parhaimmillaan erittäin tehokasta markkinointia. 1)Käytetään hyväksi olemassa olevia 2)Perustetaan oma 3)Lisätään sosiaalisia ominaisuuksia oman verkkopalveluun Voi jopa korvata koti- tai kampanja sivut Ks.

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Blogit • Hakukoneet rakastavat blogimuotoista julkaisua • Mahdollistavat monia tehokkaita markkinointitoimenpiteitä • Sitouttaa lukijansa –> RSS • Antaa mahdollisuuden sitouttavaan viestintään • Yhteisöllistä toimintaa

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Affiliate eli kumppanuus-markkinointi • Kumppanuusohjelmien muodostamiseta ja ylläpitoa • Esim. bannereita tai varausikkunoita muiden sivuilla • Maksetaan yleensä cost-per-click(CPC) tai cost-per-action (CPA) • • Googlen AdSense, adsense.google.com • Googlen banneri-, mobiili- ja paikallishaut • Satoja muita verkostoja • Omat verkostot

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Bannerit • Eivät läheskään yhtä tehokkaita kuin haluaisi • Toimii myös imagomarkkinointina • Bannerin tarkoitus on saada käyttäjä klikkaamaan sitä! • Kaikkinainen klikkaamaan houkuttelu suotavaa • Kannattaa hoitaa CPA:lla! (tai CPC)

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Muita markkinointivälineitä • Kuva- ja videogalleriat • Karttapalvelut ja navigaattorit • Sosiaaliset suosittelumediat • MMOG:t, muut pelit ja virtuaalimaailmat • Mobiilimarkkinointi

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen MYY LISÄÄ

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Lisämyynti • Tehokkainta myyntiä • Parhaimmillaan koetaan hyväksi asiakaspalveluksi • Kaikissa liiketoiminnan vaiheissa järjestelmällisesti • Henkilökunnan koulutus • Teknologia

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009

5. SEURAA

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Seuranta • Järjestelmällisesti • Säännöllisesti • Ainut tapa oppia omasta markkinoinnista • Yleislukujen sijasta seurattava TULOSTA -> yleensä runsaasti kehittämisen varaa

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Kertaus TavoiteKohdennaTavoita Koko suhteen ajan Myy lisää Seuraa

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 VERKKOPALVELU

KÄVIJÄT

KONVERSIO

KISS

CONTENTISKING

Verkkokaupan top 10 virheet 1. Markkinoinnin unohtaminen 2. Jumiudut hiomaan verkkokauppaasi loputtomiin ennen julkaisua 3. Unohdat, ettei tuotteisiin voi koskea 4. Et ymmärrä, että verkkokaupan asiakkaat eivät ole kovin sitoutuneita 5. Liiallinen panostaminen perinteiseen mediaan

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Verkkokaupan top 10 virheet 6. Verkkokauppasi ei vaikuta luotettavalta 7. Etusivu vie kaiken suunnitteluajan 8. Lisämyynnin unohtaminen 9. Verkkokaupan tilastotietojen huomiotta jättäminen 10. Kivijalkamyymälän ja verkkokaupan synergiaetujen unohtaminen

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Verkkopalvelun suurimmat uhat • Riittämättömät kävijämäärät • Liian pieni konversio • Väärin valittu teknologia • Liialliset panostukset teknologiaan ja liian pienet sisältöön ja sen markkinointiin. • Ongelmat teknologiatoimittajan kanssa • Internet-markkinointiosaamisen puute • Organisaation muut ongelmat

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Kaikki asiat on jo ajateltu, mutta ongelma on ajatella jokin asia uudelleen”. Johann W. von Goethe

Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 Kodja Consulting Ilkka Kauppinen