"HERE WE LIVE – COME AND VISIT US" Kymentaan koulun Comenius-projekti 2006 – 2008 Koordinaattori Taina Mikkola.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mediakasvatus MLL:ssa
Advertisements

. Rauman freinetkoulu.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
S2-tiimin muistiinpanot
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Vaasan Ammattikorkeakoulu
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Tulevaisuuden Oulu Oulujoen koulu. Tulevaisuuden oppilas •Vastuullinen omasta oppimisestaan •Hallitsee projektioppimisen •Osaa raportoida oppimaansa •Etenee.
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Lausteen koulun TVT-STRATEGIA
Lukemaan oppiminen kirjoittamalla – tietokoneen avulla 7.–
Oppia ja elämyksiä maalla - Maatila tulevaisuuden oppimisympäristönä?
Suomen kansallinen tarkastus ja maksatusten hakeminen /MU.
Suomen kansallinen tarkastus ja kansallisen vastinrahahan maksatushakemus Haaparanta /Maija Uusisuo.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
TOP-keskus 2003 Turun 6-luokkalaisten TVT- taitotasokartoitus, kevät 2003 Turun kaupungin Tieto- ja viestintätekniikan TVT - opetuskäytön strategia -asiakirjassa.
Ammatit ennen, nyt ja tulevaisuudessa Jobs in the past, present and the future Vatialan koulu, Kangasala (Suomi) Belle vue Boys’ School, Bradford (Iso-Britannia)
Lapinlahden lukio ja Kuvataidelukio Школа Искусств № 1 Петрозаводск.
Kulttuuri- ja liikuntapolku Espoossa. Valtioneuvoston asetus peruskouluille 1435, 3 § ’Opetuksen tulee antaa oppilaille perusta laajaan yleissivistykseen.
Small World - Big World Tavoitteena kouluhyvinvoinnin lisääminen – teoreettisena viitekehyksenä Päivi Hamaruksen Vaakamalli Vaihdetaan kiusaamiseen puuttumisen.
Perusopetuksen ryhmäkoko
Kansainvälistä joustavaa oppimista ITK, Aulanko Education and Technology Transfer Division, CERN Switzerlandhttp://cern.ch/webuniversity.
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
ETwinning Mikä eTwinning on? Komission hanke, jolla halutaan antaa mahdollisimman monille oppilaille mahdollisuus tutustua ja työskennellä.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
TEUVAN LUKION COMENIUS-HANKE ”EVERY HUMAN IS UNIQUE” Teuvan lukion Comenius-hanke käynnistyi vuonna 2011 ja kumppanimaitamme ovat Portugal, Mallorca ja.
Itävalta – GRAZ, Kevät 2008 Andreas Ojala KOT5SN3.
Versolan pääsivu Paluu Takaisin Versolaan Soteversot Koulunkäyntiavustajan ammatti.
Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 1 EU:n Comenius 2.1 -ohjelma (2005 – 2008) Helsingin.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi eTwinning Yrjö Hyötyniemi Opetushallitus
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
Kotkatjärven keskikoulu (kylän sosiaali- ja kulttuurikeskus)
Gloucestershire Englanti Bassano del Grappa, Veneto / Italia Liffre Ranska Comenius on Sokrates-ohjelman kouluopetuksen alaohjelma. Ohjelman tavoitteena.
2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson
Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 1 Haastavien ja monikulttuuristen koulujen johtaminen.
Anita Zenger, Turun Kielitivoli
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Yksikielisyys vastaan monikielisyys Euroopan sydämessä Helena Lehečková Slavistiikan ja baltologian laitos Helsingin yliopisto IKEBB
 Jäälin koulu 5-6D VANHEMPAINILTA MAANTIEDON PROJEKTI  Syksyn maantiedon projektissa tutustumme Euroopan valtioihin ja niiden tärkeimpiin.
KAAKKURIN KOULUN HYVÄNTEKEVÄISYYSKÄVELY
Ryhmäkysymys 1 SDG, eettinen vastuu, vihapuhe… Miten integroidaan opetukseen ja oppimiseen? Kokemuksia ja esimerkkejä: Kestävä kehitys ja kestävän tulevaisuuden.
Lähiympäristön metsä - projekti Suunnittelu: Liisa Ansala, Kati Reinikka & Anette Valtanen.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Jokainen varje. Esimerkkejä Varje människa –Jokainen ihminen Varje bil –Jokainen auto Varje hus –Jokainen talo Varje stycke –Jokainen kappale.
Koulun kehittämisprojekti
Suomen sota ja Haminan rauha 1809
COMENIUS Ohjelman avulla tuetaan eurooppalaisten koulujen yhteistyötä ja niiden välistä oppilas- ja henkilökuntavaihtoa. Ohjelman tavoitteena on auttaa.
SMART Table (Kaijan kokeilu)
Kansainvälinen Varia tsemppiä tulevaan syksyyn!
ERASMUS + -PROJEKTI LUKUVUODET JA
”ompeluseurat” kouluissa 2017
KURAATTORI elokuu Tehtävä Yhteystiedot Asiakkaat Konsultaatiot
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Kankaisten kyläkoulun suuri lukuseikkailu:
HYGIENIATYÖ.
HI8 – kulttuurimatka historiaan London calling!
Helsingin Saksalainen koulu
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Ranskan ja saksan opettajan
Ohjeita posterin (seuraava slide) käyttöön Voit käyttää koko pohjaa tai valita soveltuvat osat Tulosta H3 lopetustilaisuuteen posterisi koossa A3 Tiedot.
EESTINKALLION KOULU 1. LUOKKA
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
”Matka maailman ympäri”-näyttely: Ohjeet ja aineisto
Esityksen transkriptio:

"HERE WE LIVE – COME AND VISIT US" Kymentaan koulun Comenius-projekti 2006 – 2008 Koordinaattori Taina Mikkola

Projektin johto Koordinaattori Taina Mikkola Kymentaan koulu Suomi

Yhteistyökoulut ja koordinaattorit •Kymentaan koulu, Suomi, Taina Mikkola •Clayesmore Preparatory School, Iso- Britannia, Isabel Rose •Zakladni skola jazyku Karlovy Vary, Tsekinmaa, Marcela Kotesovcova •Szkola Podstawowa w Jaworzni, Puola, Magdalena Stolarz •Grundschule Zschortau, Saksa, Sabine Kops

Projektin tavoitteet •Oppilaiden ja opettajien käsityksen avartaminen Euroopan maiden kulttuurista. •Oppilaiden harjaannuttaminen käyttämään oppimaansa ensimmäistä vierasta kieltä (englantia).

Projektin tavoitteet •Oppilaiden tietoteknisten taitojen kehittyminen •Paikallisen ja kansallinen kansanperinteen tunteminen. •Ympäristökasvatus

Toiminta 2006 •Esiteltiin oma maa, koulu, kylä sekä opettajat ja oppilaat englanniksi •Jokainen oppilas otti kuvia perheestään ja kodistaan sekä laati pienen englanninkielisen esittelytekstin itsestään. •Laadittiin koulusta kertova englanninkielinen video ja valokuvajuliste

Toiminta 2006 •Valmistettiin lautapeli Hiidenvuoren historiasta •Valmistettiin ryhmätyö Verlasta •Lasten työt lähetettiin kaikkiin projektikouluihin

•Oppilailla on kirjekaveri sähköpostitse englantilaisessa Clayesmoren koulussa •Koulu vieraili Verlassa toukokuussa - opas oli yllättynyt lasten taustatiedon määrästä. •Kaikkiin yhteistyökouluihin lähetettiin joulupukin kirje ja joulukalenterit. Toiminta

•Projektikokoukset järjestettiin Isossa- Britanniassa ja Tsekinmaalla •Projektin koulut olivat arviointikokouksessa Kymentaan koulussa 2007 (10 opettajaa) •Järjestettiin juhla ja Kalevala-näytelmä Kymentaan koulussa projektikokouksen vieraille, kyläläisille ja kunnan luottamusmiesjohdolle Toiminta

•Näytelmästä tehtiin DVD ja Kalevala-peli kaikille kouluille •Juhlan järjestelyissä oli huomattava rooli oppilaiden vanhemmilla •Laadittiin moniste suomalaisista sanonnoista, arvoituksista ja tarinoista (käännös englanniksi). Toiminta

•Laadittiin moniste suomalaisista jättiläistarinoista. •Oppilaat tekivät ”tutkimuksen” suomalaista kansansaduista ja niiden olennoista ja kirjoittivat tarinan omasta olennostaan •Laadittiin digikuvitus suomalaisiin ja englantilaisiin sanontoihin. Toiminta

•Kaikki tuotokset opettajat käänsivät englanniksi •Puolan projektikokous 2007, josta PowerPoint- esitys jokaiseen projektikouluun •Opettajavaihto apulaisrehtori John Thorpe, Clayesmore Preparatory School, Kymentaan koulussa viikon ajan Toiminta

•Laadittiin kymmenen 3-4 sivuista sähköistä tiedostoa kuvineen ja teksteineen kaikkiin kumppanikouluihin. •Vastaavia raportteja tuli kaikista kumppanikouluista •Tekstejä ja kuvia sisältävä viikkopäiväkirja tehtiin luokkien yhteistyönä. Toiminta

•Laadittiin ”One Week In Our Schools” – päiväkirja kaikkien kumppanikoulujen lähettämästä materiaalista •Kirja painettiin kirjapainossa. •Kaikki opettajat vierailivat Saksassa syyskokouksessa Toiminta

•Kaikki koulut ottivat osaa projektin loppukokoukseen Englannissa. •Matkasta koottiin PowerPoint – esitys CD:lle, joka lähetettiin kumppanikouluille •Projekti päättyi Toiminta

Rahoitus •Hanketta varten myönnettiin valtion rahoitusta enintään € •Valtionosuuteen hyväksyttävät kustannukset olivat kirjanpidon mukaan 7 290,94 € •Kunta rahoitti opettajien sijaisten palkkakustannukset