Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTuomas Hänninen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 1 EU:n Comenius 2.1 -ohjelma (2005 – 2008) Helsingin yliopisto, Käytännöllisen teologian laitos
2
14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 2 Koulutuksen toteuttaminen Lopullisen koulutusmateriaalin kääntäminen kohdemaittain ja pilotointi tutkimukseen osallistuvien rehtoreiden johdolla. Rehtorit kouluttavat pareittain materiaalin avulla 3 - 4 ulkopuolista rehtoria (2 x 3/4 = 6 - 8), koulutustapahtuman kesto on yksi päivä lokakuu 2007 – toukokuu 2008 (syksyllä 2008: 5 päivän koulutus)
3
14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 3 Koulutusmateriaalin suunnittelu Maakohtaisen koulutusmateriaalin alustava suunnittelu –Materiaalin tarkoitus: Auttaa myös muita (aloittelevia/kokeneita suurten/pienten ala/yläkoulujen) rehtoreita johtamaan koulujaan menestyksellisesti haastavissa olosuhteissa. –Materiaalin laatijat: Tutkimukseen valitut rehtorit yhdessä projektin tutkijoiden kanssa. –Kohderyhmä: Tutkimukseen myöhemmässä vaiheessa osallistuvat rehtorit (ja luonnollisesti materiaalin julkaisun jälkeen kaikki muutkin kiinnostuneet).
4
14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 4 Koulutusmateriaalin suunnittelu –Sisältöalueet? –Julkaisumuodot? (moniste, kirja, www-sivu,..) –Erilaisten käyttäjien huomiointi? (työkokemus, koulumuoto, koulun koko,..) –Itse sisältö, millaista koulutusmateriaalin tulisi olla?
5
14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 5 Puolan tutkijakokouksen antia (syksy 2006) Ehdotettiin valmistettavaksi kolmen tyyppistä materiaalia: 1.Kouluttajien kirjanen (trainers booklet) 2.Rehtorien kirjanen (principals booklet, reflektiivisiä harjoitteita) 3.Lähdekirjanen (knowledge booklet)
6
14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 6 Puolan tutkijakokouksen antia (syksy 2006) Rehtorien kirjanen: –Osa 1: Johdanto. Kenelle materiaali on tarkoitettu, käyttöohjeita, ”mitä hyötyä sinulle”,.. –Osa 2: Kontekstin kuvaus. Ongelmakentän ja maan koulutusjärjestelmän lyhyt kuvaus.
7
14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 7 Puolan tutkijakokouksen antia (syksy 2006) Rehtorien kirjanen: –Osa 3: Johtajuuden realiteetit – tunnustuksia ja todistuksia kentältä. 2-4 kriittistä tapausta ala- ja yläkoulujen rehtoreiden työstä jäsenneltynä viiteen osaan: 1) Ongelma, 2) konteksti, 3) rehtorin toiminta, 4) tulokset, 5) reflektio –Tapaukset pyritään luokittelemaan maittain yhdeksään ryhmään: 1) Vanhemmat, 2) Ympäristö, 3) Oppilaat, 4) Päättäjät, 5) Opettajat, 6) Rehtori itse, 7) Yhteiskunta, 8) Muu henkilöstö, 9) Muut
8
14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 8 Puolan tutkijakokouksen antia (syksy 2006) Rehtorien kirjanen: –Osa 4: Tarpeiden tunnistaminen. Materiaalin käyttäjän tarpeiden ja arvojen tunnistaminen/profilointi (yhteistoiminnan, demokraattisen toiminnan, jaetun asiantuntijuuden yms. arvostaminen).
9
14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 9 Puolan tutkijakokouksen antia (syksy 2006) Rehtorien kirjanen: –Osa 5: Successful school leadership –malli. Kirjallisuuskatsauksen yhteenveto. –Osa 6: Lähdeluettelo.
10
14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 10 Strategies for successful school leadership model v2 Poland 09/2006
11
14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 11 Strategies for success model v2 – Intial model
12
14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 12 Strategies for success model v2 – Intial model
13
14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 13 Strategies for success model v2 – Intial theoretical model
14
14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 14 Parikeskustelujen 13.11.2006 yhteenvetoa Koulutusmateriaalin sisältöalueita voisivat olla: Oppilashuoltotyö (kokonaisuudessaan) Henkilöstöjohtaminen (eri osa-alueet: työssä jaksaminen, työnjako, kokous-suunnittelukäytänteet; käytännönläheinen koulutus; erityisesti työssä jaksaminen on vaativa koulutusaihe) Erityisoppilaiden integraatio ajankohtaista; malleista pitkä kokemus, voisi antaa ideoita erityisoppilaskouluihin Eri kulttuurien huomioiminen
15
14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 15 Parikeskustelujen 13.11.2006 yhteenvetoa Koulutusmateriaalin sisältöalueita voisivat olla: Vanhemmat ja oppilaat: integraatio, oppilaskuntatyö, yhteisökasvatus, oppilaiden osallistuminen Critical incidents: rehtoreiden tapauksia + sitä, miten on selvitty Myös muiden maiden rehtoreiden tapaukset kiinnostavat On hyvä ottaa huomioon se, että rehtorit ovat hyvin erilaisia (ikä, taustat jne.). Kukaan ei kuitenkaan koskaan ole valmis.
16
14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 16 Parikeskustelujen 13.11.2006 yhteenvetoa Koulutusmateriaalin julkaisumuodot: Voisi olla eri julkaisumuotoja, kirja raskas ja kallis Moniste ja www-sivu, joissa voisi olla samat sisällöt, avustusta käyttämiseen ja tiedotusta, jotta pystyy käyttämään hyödyksi Materiaalit rehtorien kautta eteenpäin Painoalueet kouluittain, opetussuunnitelman vaikutus, omaperäiset rakenteet Materiaalissa voisi olla projektin esittely PowerPointina, videotakin voi olla
17
14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 17 Parikeskustelujen 13.11.2006 yhteenvetoa Koulutusmateriaalin julkaisumuodot: Esimerkkitilanteet: hyvä, konkreettinen malli, myös muiden maiden esimerkit –Sopiva tapausten määrä: 4 / ryhmä –Enemmän ongelmia tietyissä ryhmissä (oppilaat, vanhemmat) –Eri alakohtia: esim. ops, resurssit –Hakusanoja ongelmaryhmiin esim. opettajien kohdalla ”opetusmenetelmäongelmat” –Ei saa olla liian hienojakoista
18
14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 18 Parikeskustelujen 13.11.2006 yhteenvetoa Koulutusmateriaalin julkaisumuodot: Netissä oleva materiaali voisi olla –Itsereflektiota –Arvo- ja asenneilmaston kartoitusta –Omien mielipiteiden ilmaisua –Mahdollisuus, että ohjelma palauttaisi vastaajalle profiilin (arvoista, asenteista jne.) –Strategioita, joilla selviää arkipäivässä Olisiko keskustelualusta hyvä? Miltä tapaus vaikuttaa? Toimisiko se Suomessa?
19
14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 19 Parikeskustelujen 13.11.2006 yhteenvetoa Koulutuksen toteuttaminen käytännössä: Etukäteen ennen koulutusta tehtäisiin ”itseinventaariota” –Jonkinlainen orientaatio on välttämätön, netti siihen kätevin Profiloinnit rehtoreista ja kouluista: arvot, asenteet ja vahvuudet sekä kartoitus, mihin tarvitsevat apua tältä pohjalta koulutuksen suunnittelu Pelkkä nettikoulutus ei riitä –Nettikoulutus voisi olla inputtina etukäteen: saadaan selville odotukset ja taustatiedot Ongelmatilanne + pohdinta + purku Tehtävävihko –Liityttävä konkreettiseen työhön, konkreettinen materiaali
20
14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 20 Parikeskustelujen 13.11.2006 yhteenvetoa Koulutuksen toteuttaminen käytännössä: Draama yhtenä vaihtoehtona: draaman alku suunniteltu, loppu sovelletaan harjoituksessa Projektin muiden maiden rehtorien esimerkkien lukeminen toimiiko ne Suomessa? –esim. integraatio Suomessa pitkällä, esimerkkinä meiltä? Koulutuksessa olisi hyvä olla lähijakso ja itseopiskelujakso Itseopiskelu tapahtuisi helpoiten internetin avulla
21
14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 21 Parikeskustelujen 13.11.2006 yhteenvetoa Koulutuksen toteuttaminen käytännössä: Jälkiseuranta lähipäivien jälkeen: kriittisten tilanteiden käsittely, nettipalaute Koulutuksen jälkeen voisi muodostaa työpareja, jotka jatkavat keskustelualustalla Etätehtävä n. 1-2 viikkoa koulutuksen jälkeen ja sen kommentointia
22
14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 22 Kohti koulutusmateriaalia Tulevia työvaiheita: –Haastatteluaineiston analysointi: esimerkkitapausten poimiminen ja ryhmittely sen mukaan, mihin ryhmään kriittiset tapaukset liittyvät (vanhemmat, oppilaat jne.) –Lopuksi tapausten kokoaminen sarakkeisiin, joista löydettävissä kätevästi tiettyyn ryhmään ja aiheeseen liittyvä tapaus –Mahdollisesti lisäaineistoa esimerkkikertomusten muodossa rehtoreilta myöhemmin
23
14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 23 Kohti koulutusmateriaalia Mitä ajatuksia heräsi? –Sisältöalueet? –Julkaisumuodot? –Käytännön toteutus? –Muuta? Esim. koulutettavien rehtorien valinnasta?
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.