Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

EESTINKALLION KOULU 1. LUOKKA

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "EESTINKALLION KOULU 1. LUOKKA"— Esityksen transkriptio:

1 EESTINKALLION KOULU 1. LUOKKA
AGORA Alexandra Odarenko ja Virpi Puro EESTINKALLION KOULU 1. LUOKKA Euroopan Unionin Kotouttamisrahasto osallistuu hankkeen rahoittamiseen.

2 VENÄJÄN JA SEN KULTTUURIN ESITTELYÄ
marraskuu 2014

3 AAKKOSLAULU, laulettiin usein venäjäksi,
SANOJA KYRILLISIN/LATINALAISIN KIRJAIMIN esim. koulu, opettaja BINGOPELI, numeroita harjoiteltiin venäjäksi, apuna oli ääntämismalli ja numero taululla,

4 Sadut kirjallisuus marraskuu 2014

5 vierailimme Lelumuseo Hevosenkengässä,
myös näyttelyssä Miska ja minä keskustelimme Miska-karhusta ja siitä mitä karhut syövät

6 katsoimme Aleksandr Puskinin, Ruslan i Ljudmila –satua venäjäksi ja suomeksi
oppilaat piirsivät sadun hahmoja

7 IHMINEN-JAKSO ympäristötieto
Kevät 2015

8 KEHON OSAT Jakson alussa koottiin suomeksi AJATUSKARTTA IHMISESTÄ, eli oppilaiden kertomaa tietoa ”Mitä ihmisessä on?” Lauloimme tuttua lasten laululeikkiä usein tunneilla venäjäksi GOLOVA/pää, PLESCI/olkapää, KOLENI/polvet, PJATKI/kantapää, GLAZA/silmät, USHKI/korvat, GUBI/huulet, NOS/nenä

9 Kehonosat –ryhmätyö Oppilaat keksivät ja kirjoittivat kehon osia lapuille ryhmissä. Alexandra oli venäjänkielisten oppilaiden kanssa. Sanat kirjoitettiin kyrillisin sekä latinalaisin kirjaimin, jotta osaisimme ääntää sanat. Vironkielisen sekä ghanankielisen oppilaan vanhemmat tekivät sanoja kotona. Ryhmästä yksi oppilas oli mallina, kun muut piirsivät kehon ääriviivat. Tusseilla vahvistettiin vaatteet ja kasvot. Oppilaat asettivat sanat kehoon oikeille kohdille. Leikimme KIM- leikkiä, jossa oppilaat laittoivat silmät kiinni ja yksi sana katosi. Kadonneen sanan keksijä sai ottaa seuraavan sanan pois.

10

11

12 Luuranko/oppilas liikkumassa
Oppilaat liimasivat luurangon osat kartongille ja leikkasivat ne huolella. Osat yhdistettiin numeroiden sekä haaraniittien avulla. Luurangon avulla tehtiin asento. Oppilas piirsi ääriviivat, suunnitteli vaatetuksen ja lopuksi maalasi isokokoisen työnsä.

13 TERVEELLINEN ELÄMÄ uni, ulkoilu, kohtuullinen ruutuaika, ravinto
Oppilaat seurasivat viikon ajan nukkumisen, ulkoilun sekä ”ruutuajan” määrää. Harjoiteltiin kellon aikoja ja pylväsdiagrammin täydentämistä. Nämä asiat käsiteltiin luokanopettajan kanssa suomeksi.

14 Ravinto Katsoimme Masha ja Karhu ”Makea elämä”
katselu pysäytettiin usein venäjänkieliset lapset suomensivat lauseita ja kaikki oppilaat saivat kertoa mitä heidän mielestään tarinassa tapahtui Tarinasta koottiin ruokasanoja taululle esim. MYSLI-muro, BUTERBROD-leipä, MOLOKO-maito, SAKHAR-sokeri, KLUBNIKA- mansikka, MALINA-vadelma, JABLAKI-omena

15 Harjoittelimme ruoan nimiä suomeksi ja venäjäksi venäjänkielistä ruokakuva –ohjelmaa smartboardilta katsoen. Tutustuimme RUOKA-AINEYMPYRÄÄN JA LAUTASMALLIIN Sanoja sanottiin suomeksi ja venäjäksi.

16 RAVINTOLA-LEIKKI Oppilaat koristelivat lautasen sekä suunnittelivat ja piirsivät ruoka- annoksen. Lautasen taakse kirjoitettiin, mitä annoksessa on. Jokainen kirjoitti Word-ohjelmalla oman annoksen yhteiseen ruokalistaan. Lisätehtävänä oli suunnitella ja piirtää jälkiruokia. Ruokalistan venäjänkieliset nimet ruoka-annoksille tehtiin venäjäntunnilla. Oppilaat menivät ravintolaan, jossa palveltiin suomeksi tai venäjäksi He harjoittelevat tilaamista ja lopuksi maksamista leikkirahoilla.


Lataa ppt "EESTINKALLION KOULU 1. LUOKKA"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google