Erilaisia kauppapolkuja…. TILDAN POLKU  Tilda asiakaspalvelun ja myynnin merkonomiopiskelija valmistuu kahdessa vuodessa  ensimmäinen lukuvuosi 4 jaksoa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Yhteistyössä Pirkanmaalla:
Raahen Ammattiopisto Ammattistartti
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
MATKAILUALAN PERUSTUTKINTO
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Työpaikkaohjaajakoulutus
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Laajennettu työssäoppiminen:
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto (artesaani)
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen: toplaaja.purot.net toplaaja.wikispaces.com Hidas, tuettu polku.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Kiinnostaako tekeminen ja lukeminen?
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Mitä opetan ammatillisessa oppilaitoksesta? Tuija Saarimaa
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman Tarkistaminen 1. vuoden keväällä Opintopolun rakentaminen - Opiskelija - Ryhmänohjaaja/opinto-ohjaaja - Työpaikkaohjaaja.
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Verkostoseminaari 13. – Helsinki
-kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS-opskelijoille, jotka tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä -opiskelijoita voidaan ohjata.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
TURVALLISUUSALAN PERUSTUTKINTO 180 osp ”TURVALLISUUSVALVOJA”
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
Nuorten oppisopimus 2+1 malli viimeinen vuosi oppisopimuksella
Ammatillinen perustutkinto + yo-tutkinto. Erilaiset opiskeluväylät AmmattikorkeakouluYliopisto Työelämä Lukio Ammatillinen oppilaitos Kaksi tutkintoa.
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Lapin matkailuopisto, Levi-Instituutti Yksilölliset ja joustavat opintopolut Anne Grön-Keskiniva, Susanna Koskenniska, Taina Koskinen ja Sanna Pensonen.
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Kehitä taitojasi sihteerinä ja hae sihteerin ammattitutkintoon valmistavaan koulutukseen! TALOUSHALLINNON AMMATTITUTKINTO kirjanpitäjä, palkanlaskija.
Liiketalouden opiskelu
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
MIKSI LUKIOON???.
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Kotkan aikuislukio Opetus: Kotkankatu Kotka
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Toisen asteen koulutus
Kiinnostaako lukio?
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
MIKSI LUKIOON???.
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Kahden tutkinnon polku
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
Esityksen transkriptio:

Erilaisia kauppapolkuja…

TILDAN POLKU  Tilda asiakaspalvelun ja myynnin merkonomiopiskelija valmistuu kahdessa vuodessa  ensimmäinen lukuvuosi 4 jaksoa teoriaopintoja oppilaitoksessa ja 1 jakso työssäoppimassa (=Top)  Asiakaspalvelu 20 ov (16 ov teoriaa ja 4 ov Toppia)  Talouspalvelut 20 ov (16 ov teoriaa ja 4 ov Toppia)  toisen lukuvuoden ensimmäinen jakso oppilaitoksessa ja neljä työssäoppimassa  Visuaalinen myyntityö 20 ov ( 18 ov Toppia ja 8 lähipäivää)  Kaupan palvelu ja myynti 20ov ( 8ov teoriaa ja 12 ov Toppia)  Lähijaksolla opiskellaan sellaisia opintoja, jotka ovat haasteellisia opiskella työpaikalla esim. hinnoittelu, arvonlisäverotus…  Työssäoppimisjaksojen aikana opiskelijoilla on oppimista tukevia tehtäviä ja niihin liittyviä lähipäiviä oppilaitoksessa

TAPION POLKU  Tapio asiakaspalvelun ja myynnin ammattilukio-opiskelija opiskelee kolmoistutkintoa ja valmistuu neljässä vuodessa. Opintopolku on 3 ensimmäistä vuotta 2 jaksoa lukiolla ja 3 jaksoa ammatillisissa opinnoissa. 4. vuosi opiskellaan kokonaan lukiolla.  Asiakaspalvelu 20 ov (16 ov teoriaa ja 4ov Toppia)  Talouspalvelut 20 ov (16 ov teoriaa ja 4ov Toppia)  Kaupan palvelu ja myynti 20 ov (16 ov teoriaa ja 4ov Toppia)  Visuaalinen myyntityö 20 ov (10 ov teoriaa ja 10 ov Toppia)  Opiskelija valitsee henkilökohtaisen opiskelusuunnitelmansa mukaan edellä olevista tutkinnon osista (lukuunottamatta Talouspalvelut 20 ov tutkinnon osaa) työpainotteisesti suoritettavat opinnot.  Henkilökohtaistamiseen vaikuttavat mm. aikaisemmat lukio-opinnot, opintomenestys, ”kiihdytys- ja ryömintäkaistalla eteneminen ”, vaihtelunhalu ja opiskelutyyli - enemmän tekijä kuin lukija

TAISTON POLKU  Taisto on asiakaspalvelun ja myynnin merkonomiopiskelija, jolle koko tutkinnon suorittaminen on osoittautunut liian haasteelliseksi. Hän tavoittelee osatutkintoa ja suorittaa seuraavat tutkinnon osat:  Asiakaspalvelu 20 ov ( 16 teoriaa ja 4 ov Toppia)  Kaikille valinnaiset tutkinnon osat 10 ov  Ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat 20 ov  Vapaasti valittavat tutkinnon osat 10 ov  Taisto opiskelee Asiakaspalvelu tutkinnon osan teoriat ja Ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat oppilaitoksessa ja muut edellä mainitut tutkinnon osat työssäoppien kaupassa.

TELLUN POLKU  Tellu on asiakaspalvelun ja myynnin merkonomiopiskelija, joka kokee olevansa omalla alalla. Oikean opiskelumuodon löytäminen on osoittautunut erittäin haasteelliseksi. Teoriaopinnot eivät suju tuesta huolimatta. Tellu ei mene oppitunneille vaan viihtyy ”aulakoulussa” poikakaverin kanssa. Opintosuorituksia ei kerry.  Toinen lukuvuosi alkaa ja päädytään kokeilemaan työpainotteista opiskelua. Työssäoppiminen tuettuna ja tiukasti valvottuna onnistui kaksi kuukautta. Tänä aikana Tellu täydensi työssäoppien asiakaspalvelu 20 ov teoriaopintoja työpainotteisesti. Lisäksi työelämän pelisääntöjen muun muassa aikataulujen noudattamisen opettelu olivat keskeisiä opittavia avaintaitoja.  Kolmas lukuvuosi alkaa. Onnistuneesta työssäoppimisesta huolimatta Tellu halusi takaisin kouluun opiskelemaan teoriaopintoja, koska työssäoppiminen on niin rankkaa. Opiskelu ei onnistu tuesta ja valvonnasta huolimatta. Ei kuitenkaan halua mennä entiseen toppipaikkaan, kun mielestään osaa jo kaiken. Uuden paikan hakeminen jäi aikomiseksi. Tellu keskeyttää opinnot ja jää miettimään tulevaisuuttaan.

HAASTEET  Pilotointivaiheessa koko opiskelijaryhmä TopLaajassa osoittautui osalle opiskelijoista vääräksi valinnaksi:  Työssäoppiminen raskasta  ”Pitkät ” työpäivät, ei voi lyhentää päivää aamusta eikä iltapäivästä  Kokivat olevansa ”orjatyövoimaa”  Kokivat osaavansa jo kaiken  Opiskelu haittasi palkallisia ilta-/ viikonlopputöitä – jaksaminen  Koki valinneensa ”väärän” työssäoppimispaikan- joku vaihtoi paikkaa/ joku ei halunnut kuitenkaan vaihtaa paikkaa  Haluaa opiskella koulussa ja tutussa opiskelijaryhmässä  Työpainotteiseen opiskeluun lähdetään jatkossa ainoastaan henkilökohtaisesta halusta ja mielenkiinnosta, ei koko ryhmänä.

HELMET  TopLaaja mahdollistaa yksilöllisen etenemisen  Kiihdyttäjät  Ryömijät  Erityistä tukea tarvitseva  Tekijät enemmän kuin lukijat  Aiemmin opintonsa keskeyttäneet tai opinnoista eronneet – täysin räätälöity opintopolku  Tutkinnon täydentäjät  Tuo valinnan mahdollisuuksia ja vaihtelua opiskeluun  ”Oppisopimustyyppisesti” oppiminen omalla työpaikalla  Parhaimmillaan auttaa työllistymään  Enemmän työkokemusta kuin perinteisesti opiskellen  Hyvin perehdytetty, mahdollinen uusi työntekijä kyseiseen työssäoppimispaikkaan  Osatutkinnon suorittaja työllistyi omaan työssäoppimispaikkaan

Kauppa työsalina jää elämään…