Kuntalain kokonaisuudistus Demokratia

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kysely kuntajohtamisen kehittämisestä 2013 Kuntajohtajapäivillä julkistetut tulokset.
Advertisements

Green Building Council Finland Sovitut toimintatavat
Kuntaliiton palvelut muutosviestinnän tueksi
Mäntsälän Kokoomus ry Toimintasuunnitelma 2014
Miten kunnassa toteutetaan yhteisöllisyyttä
Aimo Ryynänen 1 PÄÄTÖKSENTEKO JA DEMOKRATIA -TYÖRYHMÄ Aimo Ryynänen
Tutustumme Kokoomukseen Opiskelevan pienryhmän aineisto.
Vaalirahoituksen valvonta - tarkastusviraston tehtävät Ylijohtaja Marjatta Kimmonen
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
EU-vaikuttaminen Suomessa
LAKIKATSAUS Pellervon Päivän 2009 juhlaseminaari Helsingissä Lakiasiainjohtaja, varatuomari Kari Lehto Pellervo- Seura ry.
Kuntalaki uudistuu -seminaarisarja: Miten kunnallisen päätöksenteon läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta parannetaan? Puoluerahoituksen kehittämistä.
Kuntalain uudistus ja osallistuva demokratia Yrjö Hakanen SKP:n paikallispolitiikan seminaari Kirjan talo.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Hyvinvointitoimikunnan tehtävät ja rooli Kaupunginhallitus Ma
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
Kuntaliitto Arto Koski Erityisasiantuntija Kuntajakoselvittäjien työseminaarin tavoitteet.
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
JÄRVI-POHJANMAAN YHTEISTOIMINTA-ALUE Maakuntaliiton alueellinen Paras – seminaari Alajärvi
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Elinvoimainen kaupunkiseutu - tulevaisuuden vaihtoehdot vaikutuksineen Kjk
Demokratian ja oikeudenmukaisuuden edistäminen Suomessa
Työsuhteen solmiminen ja päättäminen
AHJO Helsingin sähköinen asianhallinta- ja päätöksentekojärjestelmä 13
Talousarvioprosessi 2014 KH
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
Hannu Taskinen Yleisten kirjastojen neuvosto Maakuntakirjastokous Kuopiossa YLEISTEN KIRJASTOJEN NEUVOSTO TAUSTA, SÄÄNTÖUUDISTUS JA TOIMINTA.
Demokratian vahvistaminen ja uusi kuntalaki
Minna-Marja Jokinen Lainsäädäntöneuvos Valtiovarainministeriö
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Uusien taidetoimikuntien ja jaostojen perehdytyspäivä Säätytalo Ylijohtaja Riitta Kaivosoja.
1 Kainuun maakuntakokeilun jatkonäkymät: Kainuun mallin 2013 valmistelusta Kajaani Kainuun malli 2013 jatkovalmistelun työvaliokunnan ja ohjausryhmän.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Lautakuntatyön tulevaisuus. Kuntien lautakunnat toimialoittain
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
TIEDOTUSRYHMÄN TILANNEKATSAUS KUNTALIITOSSELVITYKSESSÄ LOHJA- SIUNTIO-NUMMI-PUSULA
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
Osallistuminen ja arviointi Suunnittelijan on ymmärrettävä niin kommunikaation kuin ympäristövaikutusten perusteet Suunnittelija käy useita kasvokkaisia.
Opetustoimen henkilöstön ammatillisen osaamisen varmistaminen (Osaava) Kimmo Hämäläinen, pääsihteeri Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunta.
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
OSALLISTUMISTAVAT JOENSUUN KAUPUNGISSA 1. ÄÄNESTÄMINEN KUNNALLISVAALEISSA Kunnallisvaaleissa valitaan kaupunginvaltuusto neljäksi vuodeksi Vaalit ovat.
Mahdollisen yhdistymisen aikataulu ja yhdistymissopimuksen sisältö.
Uusi kuntalaki (410/2015) Vaikutukset vammaisneuvostojen toimintaan ja kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksiin Kunta- ja aluehallinto-osasto.
Uusi kuntalaki (410/2015) VVM. Uusi kuntalaki voimaan Uudistuksen taustalla yli kahden vuoden valmistelu: Valmistelutyöryhmät ja parlamentaarinen.
Nuorisovaltuuston perustaminen.. Nuorten vaikuttamisesta on määrätty laissa Kuntien lakisääteinen velvollisuus on kuulla nuoria heitä koskevissa asioissa.
Päätöksentekoprosessi Helsingin kaupungissa Koonnut: Päivi Litmanen.
Keskustan politiikka keskustan kunnallispolitiikkaa johtaa kunnallisjärjestö kunnallisjärjestö hyväksyy kunnallisvaaliohjelman, ohjaa valtuustoryhmän nelivuotiskauden.
AU / Ammatillisen kuntajohtamisen välineistä uuden kuntalain (410/2015) mukaan Kunnallistieteen päivät, Helsinki / Työryhmä:
Hallinnon uudistus Väliraportin tulosten yhteenveto ja jatkotoimenpiteet Kaupunginjohtaja Esko Lotvonen Hallituksen iltakoulu
Organisaatiotoimikunnan tehtävään liittyviä kysymyksiä Kunnanhallituksen § 117 asettama organisaatiouudistusta valmistelema toimikunta Keijo.
LOHJAN KAUPUNGIN UUSI ORGANISAATIO Uudet ideat siirretty hallintosääntöön Alueiden johtokunta
Tutustumme Kokoomukseen
Uusi kuntalaki 98 §, 99 § ja 100 § - kuinka käytännössä
Tilannekatsaus valtakunnallisesta ja Pohjois-Karjalan valmistelusta
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Vammaisneuvostojen asema uudessa kuntalaissa
Malli 8:Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Yhteistoiminnallinen kokous
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Uusi asukasvaikuttamisen toimintamalli Vantaalla
Turvaa, luottamusta, toimintaa Perusturvan
Maakunnan hallintosääntö
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Sote-uudistuksen toimeenpano
Osallisuutta monella tasolla: Kuvaukset
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.


Esityksen transkriptio:

Kuntalain kokonaisuudistus Demokratia Paikallisdemokratian viikko 14.-20.10.2013 Tiedotustilaisuus Kuntatalossa 14.10.2013 Riitta Myllymäki Johtava lakimies, demokratiajaoston sihteeri

Kuntalain kokonaisuudistuksen organisointi Hallinnon ja aluekehityksen ministerityöryhmä HALKE johtaa Poliittista valmistelua varten myös Kuntauudistuksen ohjausryhmä: jäseninä valtiosihteerit Parlamentaarinen seurantaryhmä valmistelun tukena pj. hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen Työvaliokunta vastaa valmistelusta ja koordinoi jaostojen työtä pj. ylijohtaja Päivi Laajala, VM jäseninä valmistelujaostojen puheenjohtajat Valmistelujaostot Toimielimet ja johtaminen –jaosto, pj. Auli Valli-Lintu, VM Kunnan poliittinen ja ammatillinen johtaminen, toimielimet, kuntakonserni, yhteistoiminta Demokratiajaosto, pj. Inga Nyholm, VM Edustuksellinen demokratia sekä asukkaiden vaikuttamismahdollisuudet Talousjaosto, pj. Arto Sulonen, Kuntaliitto Kunnan talouden ohjaus, yhteistoiminnan talouden ja kuntakonsernin ohjaus, talouden tasapainotus sekä hallinnon ja talouden tarkastus Kunnat ja markkinat –jaosto, pj. Elise Pekkala, TEM Säännökset, joilla selkeytetään EU-kilpailuoikeuden vaikutuksia kuntien toimintaan, erityisesti kuntien yhteistoimintaan sekä kunnan mahdollisuudet tukea yritystoimintaa

Kuntalain kokonaisuudistus aikataulu Uusi kuntalaki voimaan 1.1.2015 Eduskunta syksy 2014 Jaostojen toimikausi päättyy 15.4.2014 Asettamispäätös3.7.2012

Valtuuston toimikauden (ja kunnallisvaalien) aikaistaminen Perusteet kunnan taloudesta päättämisessä Valtuuston toimikauden alkamista on mahdollista aientaa: aientamalla kunnallisvaaleja. säätämällä toimikausi alkamaan heti vaalien jälkeen. Valtuuston toimikauden tulisi alkaa viimeistään lokakuun alussa, jotta seuraavan vuoden talouteen pystyisi vaikuttamaan. vaalit syyskuun puoliväliin, jolloin vaalikampanjointi alkaisi elokuun puolella ja ehdokkaiden hankkiminen tapahtuisi kesällä Talousarvion valmistelu alkaa kunnissa jo keväällä, joten vaihtoehtona on vaalien siirtäminen keväälle  eduskuntavaalien ja kunnallisvaalien yhdistäminen, jolloin toimikausi voisi alkaa jo kesäkuussa. Ongelmana ennenaikaiset eduskuntavaalit. Tarvitaan sääntelyä siitä, miten eri tilanteissa palataan yhtenäiseen vaalirytmiin. HALKE: jatkovalmistelu puoluesihteeritoimikunnassa

Luottamushenkilöiden vaalikelpoisuus Eniten muutospaineita kunnanhallituksen jäsenten vaalikelpoisuudessa Ongelmana kunnan ja kuntakonsernin henkilöstön osallistuminen kunnanhallitustyöskentelyyn. Sääntelyn vaihtoehtoja: ”Enemmistö muita” -rajoitusta tiukennettaisiin esimerkiksi niin, että kahden kolmasosan kunnanhallituksen jäsenistä tulisi olla muita kuin kunnan tai kuntakonsernin palveluksessa olevia. Hallituksen puheenjohtajistoon ei voitaisi valita kunnan tai kuntakonsernin palveluksessa olevia.

Sidonnaisuuksista ilmoittaminen Perusteita lainsäädännön kehittämiselle: Päätöksenteon avoimuuden ja läpinäkyvyyden lisääminen. Merkitystä ennen muuta esteellisyyden ja vaalikelpoisuuden arvioinnissa. Nykyisin ei yleistä velvollisuutta julkistaa sidonnaisuuksia. Vaihtoehtoja: Laissa säädetään sidonnaisuusrekisteri pakolliseksi. Lakiin perussäännökset sidonnaisuusrekisterin perustamisesta, mutta sen käyttöön ottaminen edellyttäisi kunnan (= valtuuston) päätöstä. Lisäsääntely ei ole tarpeen. HALKE: laissa määritellään ilmoitusvelvollisuuden minimitaso kaikissa kunnissa

Kunnallinen puoluerahoitus Perusteita lainsäädännön kehittämiselle: Yhteiskunnan puoluetoiminnalle maksaman tuen tulee olla läpinäkyvää ja perustua laissa säädetyille periaatteille. Luottamushenkilömaksu (= puoluevero) kehittynyt puoluetoiminnan tukimuodoksi mm. sen vuoksi, että kunnan harjoittamaan puoluetoiminnan rahoitukseen suhtauduttiin oikeuskäytännössä torjuvasti. Luottamushenkilömaksu on vuodesta 2006 lukien ollut verovähennyskelpoinen. Kunta huolehtii perinnästä ja välittämisestä puolueelle. Kuntalain valtuustoryhmien toiminnan tukemista koskeva säännös (15 b §) selvensi tilannetta toimialan kannalta. Uuden sääntelyn vaihtoehtoja: Lähtökohtana nykyisen luottamushenkilömaksun turvaama tulopohja. Verovähennyskelpoisuus poistettaisiin eikä kunta osallistuisi maksun perintään. Valtuustossa edustettuina oleville puolueille ja muille ryhmille maksettaisiin suoraa tukea, joka voisi olla laissa säädetty/kunnan päättämä euromäärä valtuutettua tai kunnallisvaaleissa saatua ääntä kohden. Näin muissa Pohjoismaissa. HALKE: jatkovalmistelu puoluesihteeritoimikunnassa

Demokratiajaoston asiakokonaisuudet Asukkaiden vaikuttamis- ja osallistumismahdollisuudet Tiedottaminen Kuulemis-, palaute- ja vuorovaikutuskäytännöt Kansanäänestys Aloiteoikeus Sähköiset osallistumis- ja vaikuttamismuodot Muut suoran/osallistuvan/käyttäjädemokratian uudet muodot (mm. erilaiset raadit, foorumit, osallistuva budjetointi ym.) Edustuksellinen demokratia Luottamushenkilöiden toimintaedellytykset ja luottamushenkilötyön tukeminen (palkkiot, ajankäyttö, muu tuki) Alueelliset ja muut toimielimet, tehtävät ja asema Kunnanosahallinto (ja sisäiset vaalipiirit)

Vuorovaikutus ja suora osallistuminen/ Lainsäädännön kehittämistarpeet Kuntalain tulisi edistää monipuolisten osallistumistapojen ja –keinojen käyttöönottoa Laissa ei tulisi velvoittaa kuntaa ottamaan käyttöön tiettyjä osallistumisen ja vaikuttamisen tapoja tai rakenteita – kunnilla oltava mahdollisuus arvioida asiaa paikallisten olosuhteiden perusteella Uuteen kuntalakiin nykyistä 27 §:ää vastaava säännös, johon esimerkkiluettelo päivitettynä ja täydennettynä erilaisilla osallistumisen tavoilla Käyttäjälähtöisyys ja sen edistäminen selkeämmin esiin Konserninäkökulma HALKE : Valmistellaan lakiin mahdollistava säännös erilaisista kuntalaisten vuorovaikutus- ja osallistumiskeinoista sekä käyttäjädemokratiasta.

Sähköiset toimintatavat Sähköinen päätöksenteko Ajasta ja paikasta riippumaton päätöksenteko sähköisessä päätöksentekojärjestelmässä Päätösten nähtävillä pitäminen verkossa ja julkisten kuulutusten julkaiseminen verkossa Kuntien tiedottamiskäytännöistä kuntalakiin voitaisiin ottaa kunnan verkkosivujen vähimmäissisältöä koskevaa sääntelyä. Verkkoon esim. hallintosäännöt ja johtosäännöt sähköinen julkisten kuulutusten ilmoitustaulu toimielinten esityslistat (pl. salassa pidettävät asiat) toimielinten asialistat talousarvio ja -suunnitelma sekä tilinpäätös kunnan strategia luettelo sähköisistä asiointipalveluista sekä niiden yhteystiedoista luottamushenkilöiden yhteystiedot HALKE: Valmistellaan sähköiseen viestintään velvoittavia säännöksiä, mm. kunnan verkkosivusto

Alueellisen vaikuttamisen vahvistaminen/ Vaihtoehtoiset osahallintomallit Kunnan sisäiset vaalipiirit Vaaleilla valittava kunnanosahallinto Alueelliset toimielimet Vuorovaikutus- ja tiedonvaihtofoorumeina Suunnittelukumppaneina Palvelukumppaneina Velvoittava sääntely/mahdollistava sääntely Alueellisen toimielimen selvitysvelvollisuus tiettyjen kriteerien täyttyessä HALKE Valmistellaan lähidemokratian vahvistamista alueellisten toimielinten mallin pohjalta ja luonteeltaan mahdollistavalla lainsäädännöllä. Selvitetään kuntien halukkuus ottaa käyttöön vaaleilla valittuja toimielimiä kunnanosatasolla sekä ryhdytään tarvittaessa jatkovalmisteluun.

Luottamushenkilötyö ja ajankäyttö Luottamushenkilötyö on monipuolistunut ja siihen käytetty aika on kasvanut merkittävästi 2000-luvulla Miten kuntalailla voitaisiin parantaa luottamushenkilöiden toimintaedellytyksiä ja työn houkuttelevuutta? Tärkeätä, että jatkossakin luottamushenkilöiksi hakeutuu eri ikäisiä, erilaisessa elämäntilanteessa olevia ja erilaisen työnantajataustan omaavia henkilöitä V. 2009 valtuutetuista oli 82,2 % oli työelämässä 46 % yksityisen sektorin 23 % kuntasektorin (13 % kyseisen kunnan) 8 % valtion 5 % yhdistyksen, järjestön tai kirkon palveluksessa V. 2013 valtuutetuista 80,3 % työelämässä, 13,2 % eläkeläisiä, 2,8 % työttömiä, 2,4 % opiskelijoita, 1,3 % muita

Oikeus saada vapaata työstä luottamustoimen hoitamista varten Osallistuminen toimielimen kokoukseen Oikeutta saada vapaata ehdotetaan laajennettavaksi nykyisestä Ehdoton oikeus saada vapaata työstä, kunhan kokousten ajankohdat/tarvittava vapaa on ilmoitettu työnantajalle laissa mainitussa määräajassa Jos työnantaja saa tiedon tarvittavasta vapaasta määräajan jälkeen, työnantaja voisi kieltäytyä myöntämästä vapaata jos hänellä on kieltäytymiselleen työhön liittyvä painava syy Muut luottamustoimen hoitamiseen kuuluvat tehtävät Säännökseen ehdotetaan lisättäväksi valtuustoryhmän kokoukset Vapaasta sovittava työnantajan kanssa, työnantaja ei tarvitse kieltäytymiselleen työstä johtuvaa painavaa syytä

Kunnanhallituksen puheenjohtaja Kunnanhallituksen puheenjohtajan aseman vahvistaminen, kun pormestarimalli ei nykyisessä muodossa näytä kiinnostavan Kunnanhallituksen puheenjohtajan tehtävistä, toimivallasta ja asemasta säädetään täsmällisemmin Säädetään koko-/puolipäivätoimiselle kunnanhallituksen puheenjohtajalle oikeus saada virka-/työvapaata kunnanhallituksen toimikauden ajaksi jos tehtävä päättyy kesken toimikauden, oikeus keskeyttää virka-/työvapaa puheenjohtajan tehtävän päättymisestä lukien palkkaa ja korvauksia koskeva sääntely – voiko kunta päättää harkintansa mukaan? oikeus vuosilomaan, sairauslomaan ja perhevapaisiin Sääntelyn ulottaminen koko-/osapäivätoimiseen valtuuston puheenjohtajaan? lautakunnan puheenjohtajaan?

Kuntaliiton edustajat Kuntalain kokonaisuudistuksen valmistelujaostoissa Toimielimet ja johtaminen Heikki Harjula, jäsen Sini Sallinen, sihteeri Demokratia Kaija Majoinen, jäsen Kristina Wikberg, jäsen Marianne Pekola-Sjöblom, pysyvä asiantuntija Riitta Myllymäki, sihteeri Talous Arto Sulonen, puheenjohtaja Kirsi Mononen, jäsen Sari Korento, pysyvä asiantuntija Anneli Heinonen, sihteeri Kunnat ja markkinat Pirkka-Petri Lebedeff, jäsen Tarja Myllärinen, jäsen Katariina Huikko, sihteeri