Verkkopalvelu-uudistus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Palvelut ja tiedot käyttöön: Palveluväylä
Advertisements

Jyväskylän kaupungin viestintä Vammaispalveluiden asiakasraati Emmi Hyvönen viestintäpäällikkö, perusturvapalvelut.
Medinet- hoitopalvelu siellä missä potilas on
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Espoon Internet-sivuston uudistus Kristiina Andreasson
Suupohjan seutuportaali –hanke
Projektipäällikkö Heli Sillanmikko
SOPIMUS PRO: VIESTINTÄMODUULI ”ASIAKKUUKSIEN HALLINTAA JA YHTEYDENPITOA NYKYAIKAISILLA SÄHKÖISILLÄ MENETELMILLÄ” MARLEENA LEHTONEN.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Mikä on Peppi projekti ja miten se etenee?
TTL Sosiaalisessa mediassa
Tilakatsaus Paatti-projekti 7. kokous Mitä on tehty? Projektisuunnitelma Vaatimusmäärittelyn muokkausta Mobiilikäyttöliittymän toteutusta Tutkijan.
Toimintasuunnitelma 2010 Draft 1.0 AYYE iltakoulu
Lapin sairaanhoitopiiri Tietohallintastrategia 2007–2011.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opintopolku.fi tilannekatsaus KoTVejaos
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Rakenteen ja ilmeen määrittelystä konseptissa. Konseptisuunnittelu Konseptisuunnitelman sisällöstä Konseptisuunnitelmassa kuvaillaan Projektin tausta.
Suunnitelmia Jyväskylän yliopiston verkkosivuston uudistamiseksi
Internetsivujen uudistaminen Konsepti ja vaativuusmäärittely / raportin luonnos (päivitetty )
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Internetsivujen uudistaminen (päivitetty )
Metsähallitus MOSS:in käyttöönotto Metsähallituksessa Luonnonvarat-tapaaminen Satu Sorjonen
AVOT-KEHITTÄMIS- OHJELMA PEkoul-os 107/1/D/
Kokemuksia sometyökaluista verkkopalvelun kehittämisessä – Case toimeksi.fi Saara Pajunpää, VVV-projekti, Pohjois-Pohjanmaan sosiaali- ja terveysturvayhdistys.
KDK-asiakasliittymä – ajankohtaista Syyskuu 2010 Kristiina Hormia-Poutanen.
Oppimisfoorumi Tilanne AKTIVA ▲ Hyria Koulutus Oy ▲ VirtuaaliAMK.
Raakaideasta käsikirjoitukseksi Tuottajan näkökulma Juho Helminen.
Sisällönsuunnittelun workshop Verkkokoulutusprojektin eteneminen KonseptointiSisältösuunnittelu Vaatimus- määrittely ja visuaalinen ilme Sisällöntuotanto.
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen YLIOPISTOJEN OPISKELIJAVALINTOJEN VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISSEMINAARI.
KSHJ & KOULUTUSTARJONTA Opintohallinnon tietojärjestelmäiltapäivä Pia Penttinen, Hakijapalvelut.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Internetsivujen uudistaminen Projekti VSSHP ja SATSHP yhdessä Tavoitteena yhteismitalliset, mutta erilliset sivustot Konseptointi ja määrittely.
Internetsivujen uudistaminen (päivitetty )
Nuorisopalveluiden tavoitetila
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
Drupal Luonnonvarat joulutapaaminen Mikko Laine, Maanmittauslaitos.
Oppimateriaalin käsikirjoittaminen Hyvän käsikirjoituksen edellytykset.
Internetsivujen uudistaminen (päivitetty )
30. maaliskuuta Pohjois-Karjalan avoin kirjasto Taustalla tarve uusia kirjastojärjestelmä Pohjois-karjalassa 3 kirjastoryhmää ja yksi yksittäinen.
Toteutuuko yhdenvertaisuus kuntien verkkopalveluissa? Selkokieliseminaari Kuntatalo Sami Älli Kehitysvammaliitto / Papunet verkkopalveluyksikkö.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Internetsivujen uudistaminen (päivitetty )
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
1 Opintoluotsi kansalaispalveluna Senja Jouttimäki Helsingin yliopisto Avoin yliopisto Jyväskylässä
Kymenlaakson digitaalinen pääkirjasto Kymenlaakson kirjastojen yhteinen sosiaalista mediaa hyödyntävä verkkosivusto Verkkotyöryhmä: Mika Hatakka, Sinikka.
SUUPOHJAN PALVELUPORTIT. Suupohjan palveluportit Suupohjan palveluportit-hankkeen tavoitteena on asumis- ja hoivapalvelujen sekä seudun yhdistysten verkkopalvelujen.
Hämeenlinnan verkkokirjasto Kirjasto 2.0. Lähtökohdat Kerätä kirjaston erilliset verkkopalvelut yhdeksi toiminnalliseksi ja helppokäyttöiseksi kokonaisuudeksi.
Uusi rakenne - uudet sivut - miten toteutetaan?
Uudet palvelut (räätälöity): Tomin kommentit Painopiste on kuvassa mielestäni huono, tässä vaiheessa ja tätä ennen pitää panostaa eniten Jos näissä vaiheissa.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena.
THL-raportoinnin määrittely – yhteenveto
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Kansallinen palveluväylä PERTIVA-kokous
Tervetuloa Innokylään
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Hoitopaikanvalinta.fi Verkkopalvelun kehittämistyö – missä mennään?
Hoitopaikan valinta -verkkosivuhanke
Etelä-Savon maakunta- ja soteuudistus
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Verkko-ohjaushankeen tilannekatsaus
KOHTAAMO Verkko-Ohjaus
OpeOodi: missä mennään
Sote-uudistuksen toimeenpano
Lokakuu 2013 sakasti.evl.fi/verkkohanke
Lukujärjestysohjelman hankintaprojekti
Kaupunkistrategian laadinta
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

Verkkopalvelu-uudistus Konseptointi- ja vaatimusmäärittelyvaihe syksy 2012

Konsepti ja vaatimusmäärittely verkkopalvelun liiketoiminnallinen ja viestinnällinen linja, miksi verkkopalvelu on olemassa, kenelle sitä tehdään, mikä sen tehtävä on ja mitä palveluja se antaa niille joille sitä tehdään Vaatimusmäärittely verkkopalveluprojektin suunnittelun ja hankinnan kivijalka, jonka perusteella syntyy yhteinen näkemys toteutettavasta kokonaisuudesta voidaan hankkia julkaisujärjestelmä välitetään riittävä kokonaiskuva suunnittelijoille ja toteuttajille hyvä määrittely = hyviä tarjouksia

Uudistusprojektin vaihe Valmistelu Päätökset Määrittely Konseptointi Vaatimus-määrittely Hankinta Kilpailutus Toimittajavalinta Sopimus-neuvottelut Projektointi Suunnittelu Sisältösuunnittelu Käyttöliittymä-suunnittelu Visuaalinen suunnittelu Toteutus Käsikirjoittaminen ja sisällöntuotanto Tekninen toteutus Hysäksyntä-testaus Käyttöönotto

Hankkeen tavoitteet Konsepti- ja vaatimusmäärittelyvaihe yhteisenä projektina sairaanhoitopiirien julkisille verkkopalveluille yhteinen konsepti ja vaatimusmäärittely hyödynnetään uudistuksessa ja hankintaprosessissa jatkoyhteistyö hankinnassa ja käyttöönotossa ? > kustannus- ja aikasäästöt Tavoitteena uudistaa sairaanhoitopiirien julkiset verkkopalvelut ja niiden palvelinympäristö tekninen alusta ja sisällönhallintajärjestelmä ulkoasu, sisältörakenteet ja sisällöt toiminnallisuudet sisällöntuotannon käytännöt. Sairaanhoitopiirien verkkopalvelut jatkossakin omina erillisinä sivustoinaan

Verkkopalvelun käyttäjät Rakenne, toiminnot, tietosisältö ja vuorovaikutus suunnitellaan vastaamaan käyttäjien odotuksia ja mieltymyksiä. Verkkopalvelu suunnitellaan ensisijaisesti seuraaville käyttäjäryhmille: potilaat ja heidän läheisensä toimialan ammattilaiset alan opiskelija tai valmistumassa oleva avoimia työpaikkoja hakeva tutkija tai tutkijakandidaatti lähettävä lääkäri tai jatkohoidosta huolehtiva ammattilainen ”hallinnollisessa” roolissa palvelua lähestyvät toimittajat virkamiehet luottamushenkilöt kuntalaiset

Verkkopalvelun strategiset tavoitteet (1/5) Potilasystävällisyys verkkopalvelun suunnittelun perustana ovat potilaan tiedon- ja palvelutarpeet tavoitteena käyttäjäystävällinen verkkopalvelu, joka helpottaa potilaiden tiedonsaantia ja parantaa palvelukokemusta. Tiedon löydettävyyden parantaminen Tavoitteisiin pyritään mm. seuraavin uudistuksin: Verkkopalveluista rakennetaan yksi eheä kokonaisuus: nykyiset (VSSHP:n) erilliset sivustokokonaisuudet, sisällöt ja palvelut kootaan yhdeksi yhtenäiseksi verkkopalveluksi Mahdollistetaan verkkosivuston vaivaton käyttö mobiililaitteilla Verkkopalveluille luodaan selkeä ja yhtenäinen konsepti, jolla sisältöjen määrää rajataan ja esittämistapaa yhdenmukaistetaan Uusi sisältörakenne on käyttäjälähtöinen (eikä organisaatiolähtöinen) Verkkojen sisältötekstit kirjoitetaan pääosin uudelleen Sisältöjen ulkoasuun, havainnollisuuteen, miellyttävyyteen ja näyttävyyteen panostetaan

Verkkopalvelun strategiset tavoitteet (2/5) Mielikuvat ja markkinointi Uusi verkkopalvelu on sairaanhoitopiirin osaamisen tärkein markkinointikanava. Palvelun pitää luoda myönteinen kuva osaavasta, turvallisesta ja potilasystävällisestä sairaanhoitopiiristä ja sen sairaaloista. Tavoitteisiin pyritään mm. seuraavin uudistuksin: Verkkosivuille tuodaan sisältöä, jossa kerrotaan sairaaloiden ja muiden palveluyksiköiden osaamisesta, ammattitaidosta, palvelun ystävällisyydestä, turvallisuudesta ja muista potilaille tärkeistä asioista Verkkosivujen ulkoasu toteutetaan markkinointiviestinnän näkökulmasta Sairaaloiden henkilökuntaa tuodaan kasvoina esiin verkkosivuilla Potilaiden palautteita tuodaan osaksi sivuston sisältöä

Verkkopalvelun strategiset tavoitteet (3/5) Verkkopalvelujen hallintaprosessien kehittäminen tavoitteena yhtenäisen viestintälinjan noudattaminen ylläpidon helpottaminen ja selkiyttäminen rajallisten verkkopalveluresurssien järkevä käyttö Tavoitteeseen pyritään mm. seuraavin keinoin: Ei tehdä päällekkäistä ylläpitotyötä ja sisältöjä Luodaan toistuvat tiedot vain kerran ja viedään ne nostoina ja linkityksinä sivuille hyödynnetään muissa internetpalveluissa saatavilla olevia tietoja (Duodecimin Terveyskirjasto, THL, Kela, ”kolmas sektori”)

Verkkopalvelun strategiset tavoitteet (4/5) Vuorovaikutteisuus verkkopalveluun kehitetään vaiheittain vuorovaikutteisia palveluja tarjotaan yhteisöpalveluista tuttuja palaute- ja vuorovaikutuskanavia sairaanhoitopiirien resurssien puitteissa Tavoitteeseen pyritään mm. seuraavin uudistuksin: tehdään palautteen antamisesta mahdollisimman helppoa nopeutetaan palautteiden käsittelyä päästetään potilaiden ”ääni” kuluviin verkkosivuilla julkaisemalla palautteita laaditaan kysymys-vastaus-palstoja rajallisista aihepiireistä

Verkkopalvelun strategiset tavoitteet (5/5) Asiointi ja potilaiden omatoimisuus Verkkopalvelun uudella julkaisujärjestelmällä ei ratkaista sähköisen asioinnin tarpeita Uusi verkkopalvelu tukee potilasasiointia tarjoamalla riittävästi ymmärrettävää ja tarpeellista tietoa vuorovaikutusmahdollisuuksia yksinkertaisia lomakkeita, joilla voidaan korvata ja täydentää neuvonta- ja asiakaspalveluprosesseja

Tekniset tavoitteet Tekninen toimintavarmuus uudella julkaisujärjestelmällä varmistetaan palvelun saatavuus, toimintavarmuus ja sivujen nopeat latautumisajat Helppokäyttöisyys (hallinta) sisällöntuotannon rajoitettu hajauttaminen joustavia ylläpitotyökaluja monipuolisten sisältöjen tuotantoon matala oppimiskynnys järjestelmän työkalujen käyttämiseen Kieliversioinnin tuki uuteen verkkopalveluun nykyistä enemmän vieraskielistä sisältöä teknisillä ratkaisuilla tuetaan vieraskielistä julkaisutoimintaa Varautuminen kriisitilanteisiin Teknisen järjestelmän valmius viestintätarpeisiin poikkeustilanteissa

Yhteenveto tavoitteista Mukautuminen älypuhelimiin ja tablettilaitteisiin Käytettävyys ja esteettömyys Kieliversiot Laatu ajantasaisuudesta huolehtiminen, tekninen varmuus ylläpitäjien koulutus, rajoitettu hajauttaminen verkkosivut osana maineenhallintaa (markkinointi) Sähköinen viestintä Uutiskirje, blogit, tapahtumakalenteri, videot Linkitykset yhteisöpalveluihin (some) Käyttäjälähtöisyys - aktiivinen käyttäjäseuranta Vuorovaikutteisuus

Hankintamenettely SH-piiri(t) valmistelee Vaatimusluettelo Medbitille Laaja kilpailutus Julkaisujärjestelmän toimittaja Mahdollisesti myös ulkoasun toteuttaja Tarjouspyyntö ulos 17.12. mennessä Tarjoukset sisään 14.1. mennessä Päätös 25.1. mennessä