Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuntauudistus.
Advertisements

Asiakasmaksulainsäädännön mukaiset kuntoutushoidon asiakasmaksut Lakimies Mari Laurén.
Ajankohtaista kuntauudistuksesta 2012 Valtiosihteeri Anna-Kaisa Ikonen Tampereen kaupunkiseudun seutufoorumi.
Avoimeen yhteistyöhön perustuva tehokas ja monipuolinen terveydenhuoltojärjestelmä
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja Pienkuntaseminaari Simo Kommenttipuheenvuoro kuntarakenneuudistuksesta.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Hyvinvoinnin edistäminen uudessa hallitusohjelmassa TerPs -hankkeen loppuseminaari Oulu Neuvotteleva virkamies Kerttu Perttilä Sosiaali- ja.
Sosiaali- ja terveyspalvelut uudistuvat
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.
Valtakunnallinen vammaispalveluhanke Keski-Suomen Vammais-Kaste
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
AR HALLITUKSEN ESITYS 155/2006 TYÖRYHMÄN NÄKÖKULMASTA Aimo Ryynänen.
Sosiaali- ja terveydenhuollon rahoitus- ja rakenneuudistus Uudenmaan Kokoomus ry:n syyskokous Mäntsälä Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko.
Järjestämisrakenteiden vaikutus sosiaalisten oikeuksien toteutumiseen Eeva Nykänen1.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Elinvoimainen kaupunkiseutu Selvitysmies Rauno Saari
Perusturvalautakunta liite nro 5
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
Rahoitus- ja tuotantojärjestelmien uudistaminen Suomessa
Työelämäosallisuuden lisääminen on YHTEINEN ASIA Asiantuntijaryhmän ehdotukset heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työelämäosallisuuden lisäämiseksi.
Elinvoimainen kaupunkiseutu - tulevaisuuden vaihtoehdot vaikutuksineen Kjk
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Alueellinen seminaari, Hämeenlinna Sosiaalialan kehittämishanke – mitä vuoden 2007 jälkeen? Martti.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Vaikeasti työllistyvien palvelujärjestelmän kehittäminen
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
- selvitystyön toteutuksesta ja linjauksista
1 Pertti Parkkonen, kh pj, Laukaa MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Sote -uudistus – missä mennään, miten & millä eteenpäin?
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistus
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
Jaana Simola UusiKunta – Lahden seudun kuntarakenneselvitys Johtoryhmä Heinola.
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
Sosiaalihuoltolaki.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Lainsäädäntö muuttuu, mutta mihin suuntaan - sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämisen haasteet Valtakunnallinen vammaisneuvostopäivä Helsinki.
Tiedosta hyvinvointia Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Imatra Kansallinen mielenterveys- ja päihdesuunnitelma.
Tuula Partanen Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattori Eksote Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Toimintarakenteet 2013.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Miten kunnat makaavat? Kunta-alan ajankohtaiskatsaus Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu Toimitusjohtaja Jari Koskinen
Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintajärjestelmä
LAKI POTILAAN ASEMASTA JA OIKEUKSITA Potilaan keskeiset oikeudet Oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun Pääsy hoitoon.
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Ravitsemushoidolla vaikutuksia kansantalouteen Ravitsemishoidon strategiaseminaari FinnMedi 5 Tampereen yliopistollinen sairaala Timo Keistinen,
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Esiselvitys.
OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Pelastustoimen uudistaminen
Asiakkaan valinnanvapaus
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Kuntarakenneselvityksen toimeksianto
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
Sote-uudistus ja ICT Maritta Korhonen.
Turvaa, luottamusta, toimintaa Perusturvan
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Eksoten kommentit ja kokemukset sekä alustavat tulokset
Sote sähköinen tiedonhallintastrategia ja muuttuva toimintaympäristö
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Sote-uudistuksen toimeenpano
Hallitusneuvos Päivi Salo
Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty
Esityksen transkriptio:

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys 02.5.2012

Hallitusohjelma korostaa sosiaali- ja terveydenhuollon integraatiota eri tasojen välistä integraatiota hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen integrointia kunnan muuhun toimintaan Voiko näitä asettaa tärkeysjärjestykseen? 2 3.4.2017 Etunimi Sukunimi

Uudistuksen eteneminen VM:n kuntarakennetyöryhmä luovutti kuntarakenneselvityksen ministeri Virkkuselle 8.2.2012 Selvitys sisältää kuntauudistuksen tarkemmat kriteerit ja etenemisen sekä alueittain laaditun esityksen uudeksi kuntarakenteeksi Helmi-maaliskuussa 2012 on toteutettu alueellinen kuulemiskierros: kuntien kirjalliset lausunnot 13.4.2012 mennessä STM asettanut 21.3.2012 työryhmän valmistelemaan muodostuvien kuntien pohjalta palvelurakenneselvityksen, jonka lähtökohtana on hallitusohjelman kirjaukset sote-rakenteeksi: väliraportti toukokuussa Hallitus linjaa kunta- ja palvelurakenneuudistuksen jatkotyön kuntien kuulemisen ja selvitysten jälkeen Rahoitusuudistus toimeenpannaan osana palvelurakenneuudistusta SOTE-palvelurakenneuudistuksen toteuttamiseksi säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä, rahoitusta, kehittämistä ja valvontaa koskeva laki 02.5.2012

väestön hyvinvoinnin ja terveyden seurannasta ja edistämisestä Järjestämisvastuussa olevalle taholle kuuluu omalta osaltaan vastuu väestön hyvinvoinnista ja terveydestä Tähän sisältyy vastuu väestön hyvinvoinnin ja terveyden seurannasta ja edistämisestä julkisen vallan käytöstä sosiaali- ja terveydenhuollossa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutarpeen selvittämisestä sosiaali- ja terveydenhuollon yhdenvertaisesta saatavuudesta sosiaali- ja terveydenhuollon saavutettavuudesta sosiaali- ja terveydenhuollon tuotantotavasta päättämisestä tuotannon laadusta, seurannasta ja valvonnasta järjestämiseen liittyvästä rahoituksesta voimavarojen tehokkaasta kohdentamisesta sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisestä Lähde: STM:n raportteja ja muistioita 2011:7 02.5.2012

Järjestämisvastuun toteutumisen edellytykset itsenäinen valmistelu-, päätöksenteko- ja toimeenpanokyky mahdollisuus tuotantotapojen valintaan mahdollisuus poliittisesti arvotettuihin linjausvalintoihin kyky vertikaaliseen ja horisontaaliseen yhteistyöhön kyky rahoittaa sosiaali- ja terveydenhuollosta merkittävä osa omalla tulorahoituksellaan riittävä väestöpohja ennustettavuuden kannalta kyky ohjata kokonaisuutta 02.5.2012

Sosiaali- ja terveydenhuollon tehtäviä sosiaalityö kasvatus- ja perheneuvonta kotipalvelut asumispalvelut laitoshuolto perhehoito omaishoidon tuki lasten- ja nuorten huolto päivähoito (voidaan järjestää myös koulutoimen yhteydessä) päihdehuolto kehitysvammaisten erityishuolto vammaisuuden perusteella järjestettävät tukitoimet kuntouttava työtoiminta terveysneuvonta sairaanhoito ja kuntoutus ensihoito ja sairaankuljetus hammashuolto kouluterveydenhuolto opiskeluterveydenhuolto seulonnat työterveyshuolto ympäristöterveydenhuolto mielenterveyspalvelut erikoissairaanhoito sosiaali- ja terveydenhuollon ympärivuorokautinen päivystys aivoverisuonten ohitusleikkaukset elinsiirrot huuli- ja suulakihalkion leikkaushoito ylipainehappihoito vaativa ensihoito mielenterveystyön koordinointi ja kehittäminen päihdetyön koordinointi ja kehittäminen seksuaalisen hyväksikäytön tutkimus ja hoito raskaana olevien päihdeäitien hoito ja kuntoutus tutkimukseen, kehittämiseen ja koulutukseen liittyvät tehtävät 02.5.2012

Pääministeri Kataisen hallitusohjelma Hyvinvointipolitiikka Kuntapolitiikka Sosiaali- ja terveydenhuollon laadukkaiden, vaikuttavien ja oikea-aikaisten palvelujen yhdenvertaisen saatavuuden varmistamiseksi uudistetaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakennetta osana kuntarakenteen uudistamista. Kuntatalouden vakautta ja kestävyyttä edistetään uudistamalla kunta- ja palvelurakenteet, vahvistamalla kuntien tulopohjaa, parantamalla kunnallisen toiminnan tuottavuutta ja vaikuttavuutta sekä rajoittamalla kuntien tehtäviä 02.5.2012

Hyvinvointipolitiikka Kuntapolitiikka Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämis- ja rahoitusvastuu säilytetään kunnilla. Laadukkaiden sosiaali- ja terveyspalvelujen saatavuuden varmistamiseksi ja rahoituksen turvaamiseksi tulee muodostaa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämis- ja rahoitus-vastuuseen kykeneviä vahvoja peruskuntia. Hallitus toteuttaa koko maan laajuisen kuntauudistuksen, jonka tavoitteena on vahvoihin peruskuntiin pohjautuva elinvoimainen kuntarakenne. 02.5.2012

Hyvinvointipolitiikka Kuntapolitiikka Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämiseen ja rahoittami-seen kykenevän vahvan kunnan vaihtoehtona voidaan tarvittaessa antaa mahdollisuus poikkeusmenettelyyn, jossa kunnat yhdessä voivat muodostaa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämis- ja rahoitusvastuuseen kykeneviä, väestöpohjaltaan riittävän suuria sosiaali- ja terveyden-huolto-alueita Sosiaali- ja terveydenhuollon rahoitus- ja järjestämisvastuu on samalla organisaatiolla (kunta tai sote-alue). Vahvojen peruskuntien ulkopuolisilla syrjäisillä alueilla palvelurakenne uudistetaan siten, että palvelut on koottu ohjatusti riittävän suuriksi kokonaisuuksiksi tukeutuen vahvojen peruskuntien palvelurakenteeseen vastuukuntamallilla. 02.5.2012

Hyvinvointipolitiikka Kuntapolitiikka Hyvinvointipolitiikka Kunnat ja sosiaali- ja terveydenhuoltoalueet vastaavat sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalveluista sekä osasta erikoissairaanhoidon tehtäviä sekä vastaavasti sosiaali-huollon tehtävistä tavoitteena mahdollisimman laajan palvelukokonaisuuden muodostuminen. Vahva peruskunta muodostuu luonnollisista työssäkäyntialueista ja on riittävän suuri pystyäkseen itsenäisesti vastaamaan peruspalveluista vaativaa erikoissairaanhoitoa ja vastaavasti vaativia sosiaalihuollon palveluja lukuun ottamatta. 02.5.2012

Hyvinvointipolitiikka Kuntapolitiikka Kuntien ja sote-alueiden yhteisiä tehtäviä varten on viisi erityisvastuualuetta (Erva). Erva-alueen tehtäviin kuuluvat muun muassa vaativat keskitettävät terveyden- ja sosiaalihuollon palvelut sekä alueellaan tutkimukseen, kehittämiseen ja koulutukseen liittyviä tehtäviä. Sairaanhoitopiirien ja erityishuoltopiirien palvelutuotantoa käytetään täydentämään kuntien ja sote-alueiden palveluja. 02.5.2012

Hyvinvointipolitiikka Kuntapolitiikka Valtionosuusjärjestelmä uudistetaan osana kuntarakenne-uudistusta. Järjestelmää yksinkertaistetaan ja selkeytetään. Järjestelmän kannustavuutta parannetaan. Kunnallista terveyspalvelu-järjestelmää ja sv-järjestelmää yhteen sovitetaan monikana-vaisen rahoitusjärjestelmän ongelmien vähentämiseksi. Tehostetaan terveydenhuollon, sosiaali-vakuutuksen ja kuntou-tuksen eri toimijoiden välistä yhteistyötä ja raportointia niin, että muodostetaan asiakkaiden kannalta tavoitteelliset ja toimin-nalliset hoito- ja palveluketjut, joiden kokonaiskustannukset ovat järjestämisvastuussa olevilla tahoilla hallinnassa. 02.5.2012

Hyvinvointipolitiikka Kuntapolitiikka Sovitetaan yhteen Kelan järjestämä ja rahoittama psykoterapia ja kuntoutus muuhun julkiseen palvelu-kokonaisuuteen. Selkeytetään lääkinnällisen kuntoutuksen työnjakoa ja yhteistyötä erikoissairaanhoidon, perus-terveydenhuollon ja Kelan kanssa. 02.5.2012

Hyvinvointipolitiikka Kuntapolitiikka Palvelurakenneuudistuksen toteuttamiseksi säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä, rahoitusta, kehittämistä ja valvontaa koskeva laki. Hallitus määrittelee kunta-uudistuksen tarkemmat kriteerit ja etenemisen vuoden 2011 loppuun mennessä. Annettava rakennelaki korvaa voimassa olevan puitelain. 02.5.2012

Hallituksen iltakoulu 1.2.2012 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteen uudistamisesta käynnistetään oma jatkotyö, jossa selvitetään palvelurakenne muodostuvien uusien peruskuntien pohjalta siten, että pääsääntöisesti palveluiden rahoitus- ja järjestämisvastuu on kunnilla. Työn tulee olla valmis toukokuussa 2012. 02.5.2012

Palvelurakennetyöryhmän työn tavoitteena on uudistaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenne vastaamaan tulevaisuuden tarpeita huomioiden erityisesti väestön palvelutarpeet, julkisen talouden kestävyys sekä tulevaisuuden kuntarakenne. sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä, rahoitusta, kehittämistä ja valvontaa koskevaa lainsäädäntöä. 02.5.2012

Organisointi johtoryhmänä toimii sosiaali- ja terveyspoliittinen ministerityöryhmä työryhmän pj kansliapäällikkö Kari Välimäki. Mukana VM:n, THL:n, Suomen Kuntaliiton sekä palvelujärjestelmän edustus valmistelevan asiantuntijaryhmän pj Päivi Sillanaukee sihteeristö 02.5.2012

Työryhmän tehtävä Valmistella esitys sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteeksi ottaen huomioon hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä ja rahoituksesta. Työryhmän tulee tehdä vähintään kolme erilaista mallia palvelurakenteeksi, joista hallitus valitsee poliittisella päätöksellä sopivimman ottaen huomioon hallitusohjelman kirjaukset ja muut hallituksen linjaukset kunta- ja palvelurakenteesta. Selvittää toukokuussa 2012 miten kuntarakennetyöryhmän esittämien selvitysalueiden mukaisesti muodostuvien kuntien pohjalta sosiaali- ja terveydenhuollon tarkoituksenmukainen palvelurakenne muodostuisi. 02.5.2012

Koska toukokuuhun 2012 mennessä ei ole vielä tiedossa millainen kuntarakenne esitettyjen selvitysalueiden pohjalta todellisuudessa muodostuu, on sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvityksessä huomioitava mahdollisuus siihen, että tuleva kuntarakenne eroaa esityksen selvitysalueista. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteen valmistelu tulee koordinoida valtiovarainministeriön johdolla tapahtuvan hallitusohjelman mukaisen rakennelain valmistelun kanssa. 02.5.2012

Työryhmän tehtävä: joulukuun 2012 loppuun mennessä loppuraportti Lisäksi työryhmä valmistelee sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä, rahoituksesta, kehittämisestä ja valvonnasta annettavaan lakiin liittyviä osakokonaisuuksia: sosiaali- ja terveydenhuollon valvontaa koskeva sääntely sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämistä koskevat rakenteet tutkimuksen ja koulutuksen valtionkorvauksia koskevat rakenteet ja uuteen palvelurakenteeseen liittyvät potilas- ja asiakastietojen käsittelyyn sekä tietosuojaan liittyvät kysymykset. 20 3.4.2017 Etunimi Sukunimi

Asiantuntijaryhmän tehtävänä on varmistaa työryhmälle kattavasti selvitystyössä huomioitavat näkökulmat, koota ja hankkia työssä käytettävä tieto, tehdä sen perusteella mahdollisia tulkintoja selvitystyön tueksi sekä valmistella mahdollisia palvelurakenteen ratkaisuvaihtoehtoja ja niihin liittyviä näkökohtia. ohjata lain valmistelussa palvelurakenneratkaisusta riippuvien ratkaisujen valmistelua. Nämä liittyvät mm. valvontaan, asiakastietojen käsittelyyn, potilaiden liikkuvuuteen sekä valtion korvauksiin koulutuksesta ja tutkimuksesta. 02.5.2012

Aikataulutus Väliraportti toukokuussa 2012 Loppuraportti joulukuun 2012 loppuun mennessä 02.5.2012