Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

- selvitystyön toteutuksesta ja linjauksista

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "- selvitystyön toteutuksesta ja linjauksista"— Esityksen transkriptio:

1 - selvitystyön toteutuksesta ja linjauksista
Selvityshenkilötyöryhmän työ osana palvelurakenneuudistuksen valmistelua - selvitystyön toteutuksesta ja linjauksista Helena Lahtinen Jorma Penttinen Tarja Kauppila KYS erva-alue

2 Tiivistelmä sosiaali- ja terveydenhuollon tavoitetilasta
Riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen toteutetaan yhdenvertaisesti koko maassa. Päävastuu sosiaali- ja terveydenhuollosta on perustasolla. Sitä tukee alueellinen erityisvastuutaso. Perustason toimijat tekevät erityisvastuualueittain keskinäistä yhteistyötä ja yhteistyötä erityisvastuutason kanssa. Uudistuksessa kaikkien kunnallisten sote-toimijoiden tehtävät ja palvelujärjestelmän ohjaus määritellään nykytilaan verrattuna uudestaan. Sote-päätökset tukevat kuntarakenteen muutoksia. Uudistuksen hallittuun toimeenpanoon kiinnitetään erityistä huomiota. (Kursivointi T.K.) Eija Koivuranta

3 Järjestämisvastuussa olevalle taholle kuuluu vastuu väestön hyvinvoinnista ja terveydestä (työryhmät 2011 ja 2012) väestön hyvinvoinnin ja terveyden seurannasta ja edistämisestä julkisen vallan käytöstä sosiaali- ja terveydenhuollossa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutarpeen selvittämisestä sosiaali- ja terveydenhuollon yhdenvertaisesta saatavuudesta sosiaali- ja terveydenhuollon saavutettavuudesta sosiaali- ja terveydenhuollon tuotantotavasta päättämisestä tuotannon laadusta, seurannasta ja valvonnasta järjestämiseen liittyvästä rahoituksesta voimavarojen tehokkaasta kohdentamisesta sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisestä (Lähde: STM:n raportteja ja muistioita 2011:7 ja 2012:12)

4 Sosiaali- ja terveystoimen ratkaisun väestöluokittelu 2013
Kunnan ratkaisun väestöpohja on alle asukasta, 97 kuntaa Kunnan ratkaisun väestöpohja on yli asukasta, mutta alle asukasta, 157 kuntaa Kunnan ratkaisun väestöpohja on yli asukasta, 66 kuntaa Ahvenanmaa, 16 kuntaa P.S. Luokittelussa suurenkin kuntalukumäärän sisältävä luokka voi merkitä pientä osuutta koko maan väestömäärästä, lisäys T.K. Eija Koivuranta

5 Kunta- rakenne indeksi indeksi 80 80
70 lasta ja vanhusta 100 työikäistä kohti 70 Talous kiristyy 70 Hoivatarve kasvaa 60 lasta ja vanhusta 100 työikäistä kohti 60 60 Palvelu- prosessit Eläköityminen lisääntyy Hyvinvointiyhteiskunnan rakentamisvaiheessa oli hyvin edullinen huoltosuhde Palvelu- rakenteet Kunta- 50 50 rakenne 40 40 1970 1980 1990 2000 2010 2020 2030 vuosi 2040 Eija Koivuranta

6 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistus
Palvelurakenteen (palvelujen järjestämisvastuun) tavoitetilan yleispiirteinen määrittely poliittisen tason linjauksin 11-12/2012 Selvityshenkilötyöryhmän ehdotus parhaaksi palvelurakenteeksi ja työryhmän toimeksiannon mukaisia tavoitetilan tarkennuksia 2/2013 Kuntien lausunnot; poliittisen tason käsittely - > tavoitetilan mahdolliset muutokset 2-4/2013 Tavoitetilan mukaisen järjestämislain valmistelu 3/ ; HE kevät 2014 Järjestämislain voimaantulo 2015 ja lailla ohjattu toimeenpanon siirtymäaika 2015 alkaen Eija Koivuranta

7 Tavoitetilan luovat keskeisimmät linjaukset
Hallitusohjelma Sosiaali- ja terveyspoliittisen ministerityöryhmän (sotepolin) linjaukset kuntarakenne-lakiluonnoksen lausuntopyynnön yhteydessä Selvityshenkilöiden toimeksianto ja sotepolin täydentävät linjaukset Palvelurakennetyöryhmän raportti Eija Koivuranta

8 Selvityksen tietopohja
Selvityshenkilötiimien käytössä työryhmässä kootut ja tarpeen mukaan täydennettävät alueelliset tietopaketit Alueiden toimijoiden kuulemiset ja keskustelut ja muu selvityshenkilötiimien kokoama aineisto (esim. KYS:n erva-alueella tiedotus- ja keskustelutilaisuudet, kuntakysely, muut mahdolliset kuntien/sote-toimijoiden ja selvityshenkilöiden tapaamiset, palauteseminaari Kuopio, lisäys T.K.) Työryhmän lakijaoksen ja sihteeristön täydentävä selvitystyö Eija Koivuranta

9 Selvityshenkilötyöryhmän työn tuloksena
Nykytilan kuvaus ja tulevaisuuden haasteet Ehdotus uudeksi palvelurakenteeksi järjestämisvastuun näkökulma ensisijainen Arvio uuden palvelurakenteen vaikutuksista järjestäjien kantokyky ja alueiden erityispiirteet palvelujen saatavuus ja saavutettavuus hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen sote-työvoiman käyttö ja palvelukokonaisuuden hallinta Ehdotukset toimeenpanovaiheesta ja sen ohjauksesta Rakenneperiaatteiden ja /tai ohjauskeinojen tarkennusehdotukset Jatkoselvitettävät kysymykset Ehdotukset koostuvat selvityshenkilöiden työstä ja koko selvityshenkilötyöryhmän työstä Eija Koivuranta

10 Keskeiset linjaukset/lähtökohdat 1
Tavoitteena kaksiportainen järjestelmä: uusi laaja perustaso, jota tukee erityisvastuutaso Peruslinjaus: sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämis- ja rahoitusvastuu on kunnilla Eija Koivuranta

11 Keskeiset linjaukset/lähtökohdat 2
Vaihtoehtoina vahva kunta tai toissijaisesti sote-alue sote-alue organisoidaan vastuukuntamallin mukaisesti, toissijaisesti kuntayhtymänä kun kunnat kuuluvat sote-alueeseen, palvelujen järjestämisen perusteet ovat yhtäläiset lähipalvelujen turvaamiseen kiinnitetään erityistä huomiota Eija Koivuranta

12 Perustason toimijoiden määrittely 1
Laajan perustason, joka sisältää myös erityispalveluja, palvelutarpeeseen vastaaminen edellyttää 1.) vähintään noin – väestöpohjaa sekä 2.) muiden kantokykytekijöiden ja 3.) erityispiirteiden huomioon ottamista. (numerointi T.K.) Eija Koivuranta

13 Perustason toimijoiden määrittely 2
Kantokyky koostuu riittävästä väestöpohjasta ja talouden kestävyydestä ja vakaudesta palvelujen järjestämistä ja omaa tuotantoa koskevan osaamisen varmistamisesta ammattitaitoisen henkilöstön riittävyydestä ja kyvystä huolehtia palvelutuotannon edellyttämästä infrastruktuurista yhteisten indikaattoreiden tarkentaminen meneillään työryhmässä Eija Koivuranta

14 Mistä tekijät sosiaali- ja terveysalalle? (TEM 43/2012)
Eija Koivuranta

15 Perustason toimijoiden määrittely 3
Myös erityispiirteet otettava huomioon, kuten kielelliset olosuhteet harva asutus Pyrittävä ratkaisuihin, jotka tukevat kuntauudistuksen tavoitteita Eija Koivuranta

16 Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämismallit
NYKYMALLI Huom. erva ei oikeushenkilö UUSI MALLI erva Erva ESH laajennettu perustaso Perustaso Eija Koivuranta

17 Palvelutavoite 1 Parannetaan väestön yhdenvertaista pääsyä oikea-aikaisiin ja tarpeenmukaisiin palveluihin Vahvistetaan palvelu- ja hoitopolkujen toimivuutta Vähennetään tarpeetonta päällekkäisyyttä sekä puretaan hallinnonalojen välisiä raja-aitoja Tärkeä haaste hyvinvointi- ja terveyserojen kaventaminen sekä painopisteen siirtäminen ehkäiseviin ja oikea-aikaisin palveluihin (Korostus J.P.) Eija Koivuranta

18 Palvelutavoite 2 Palvelujen käyttäjä saa palvelut valitsemallaan kielellä, suomeksi tai ruotsiksi, kielilainsäädännön mukaisesti Saamelaisten kielelliset oikeudet turvataan saamelaisten kotiseutualueella Eija Koivuranta

19 Palvelutavoite 3 Kunnat tai sote-alueet pystyisivät laajasti ja pääosin itse vastaamaan sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä ja tuottamisesta sekä tuloksekkaasta kehittämistyöstä. (Korostus J.P.) Eija Koivuranta

20 Palvelutavoite 4 Kunta voi tuottaa järjestämisvastuullaan olevat palvelut itse, yhdessä toisten kuntien kanssa tai ostaa ne toiselta kunnalta tai yksityisiltä palvelutuottajilta (yritykset, järjestöt, säätiöt). Kolmannen sektorin ja seurakuntien osaamista ja kokemuksia hyödynnetään Kuntalaisten oikeus lähipalveluihin turvataan Eija Koivuranta

21 Palvelutavoite 5 Uudistuksella vahvistetaan julkisen sektorin työnantajien vetovoimaisuutta ja parannetaan henkilöstön saatavuutta, osaamista ja jaksamista Erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon integraation lisäksi uudistuksella vahvistetaan myös sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatiota Integraatio myös muuhun kunnalliseen päätöksentekoon tärkeä (Korostus J.P.) Eija Koivuranta

22 Perustason rooli Perustason tehtävänä on järjestää sosiaali- ja terveydenhuolto lukuun ottamatta tehtäviä, jotka erikseen säädetään erityistason tehtäviksi Eija Koivuranta

23 Erityistason rooli 1 Erityisvastuualueen (ervan) tehtävänä sosiaali- ja terveydenhuollon vahva alueellinen koordinaatio ja ohjaus Erva-alueittain sovitaan vahvojen peruskuntien ja sote-aluieden keskinäisestä yhteistyöstä erva-alueen sisäisessä järjestämissopimuksessa, kuten 24/7 päivystyksen ja ensihoidon järjestäminen Ervan koordinaatiolla ja ohjauksella turvataan yhdenvertainen pääsy palveluihin, hallitaan palveluverkon päällekkäisyyksiä ja ohjataan voimavaroja väestön tarpeiden edellyttämällä ja niitä ennakoivalla tavalla (Korostukset ja lisäys J.P.) Eija Koivuranta

24 24/7 operatiivinen päivystys

25 Erityistason rooli 2 Ervan tehtävänä myös viranomaistehtäviä
tutkimus, opetus ja strateginen kehittäminen valtakunnallisten tavoitteiden toteuttamiseksi (ml. henkilöstön määrän ja osaamisen ennakointi) velvoite sopia kansallisesti määritellyistä erityistason palveluista ja varmistaa niiden saatavuus velvoite sopia keskitettävistä tukitoiminnoista ja varmistaa niiden saatavuus ( Islab ja Istekki-Medi-IT) (Korostus J.P.) Eija Koivuranta

26 Sote-alueiden sisäisen vastuunjaon määrittely 1
Mahdollisuus järjestää joitakin peruspalveluja itse säilyy ja muiden sosiaali- ja terveyspalveluiden saatavuus turvattava kuulumalla sote-alueeseen jos kunnassa vähintään noin asukasta ja jos muutoinkin riittävä kantokyky sote-alueella palvelujen järjestämisen yhtäläiset perusteet Eija Koivuranta

27 Sote-alueiden sisäisen vastuunjaon määrittely 2
Itsenäistä järjestämisvastuuta ei ole ja palvelut turvataan kuulumalla sote-alueeseen jos kunnan väestö alle ( Lapinlahti, Rautalampi; lisäys J.P.) Eija Koivuranta

28 Perustason kysymykset 1
Miten saavutetaan riittävä sosiaali- ja terveydenhuollon kantokyky? Miten vahvistetaan vastuukuntien kantokykyä? Minkälaisia alueita näiden kriteerien kautta muodostuu? Millaiset valmiudet kunnilla arvioidaan olevan muodostaa selvityksen mukainen palvelurakenne? Mitä erityisjärjestelyjä kielellisten oikeuksien toteuttaminen/muiden erityispiirteiden huomioon ottaminen edellyttää? Eija Koivuranta

29 Perustason toimijoiden määrittely 6
Mitä palveluja vähintään asukkaan kunta voi järjestää itse, jotta integraatio toteutuu riittävässä määrin? Millaisen palvelutason sote-alueeseen silloin kuulutaan ja minkälaisin kriteerein? Millaisen palvelutason sote-alueeseen alle kunnan tulee kuulua ja minkälaisin kriteerein? Eija Koivuranta

30 Erityisvastuutason määrittely
Sosiaali- ja terveydenhuollon erityisvastuualueita on viisi Ervat ovat kuntien ja sote-alueiden omistamia oikeushenkilöitä Eija Koivuranta

31 Erityisvastuutason kysymykset
Miten turvataan ervan riittävät koordinaatiomahdollisuudet, jotta kuntien/alueiden välinen kilpavarustelu voidaan välttää Miten erityisvastuualueiden ja yliopistosairaaloiden hallinto järjestetään? Mitä ervojen omistajaohjausta kehitetään? Eija Koivuranta

32 Yhteistyön määrittely erva-alueella 1
Jokaisella kunnalla ja sote-alueella on tarpeelliset yhteistyökumppanit. Tästä sovitaan ervan sisäisessä järjestämissopimuksessa. Eija Koivuranta

33 Erva-alueen yhteistyötä koskevat kysymykset
Miten varmistetaan perustason laajan järjestämisvastuun palveluiden saatavuus, jos vahvassa peruskunnassa/sote-alueella ei ole riittävää palvelutuotantoa (esim. keskussairaala)? Mitä yhteistyötä tarvitaan perustason toimijoiden kesken? Mikä on perustason toimijoiden ja erityisvastuualueiden yhteistyö? Eija Koivuranta


Lataa ppt "- selvitystyön toteutuksesta ja linjauksista"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google