Psykoterapiainterventiot

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
MIKÄ ON TIIMI?.
Work/Non-Work Interface: A Review of Theories and Findings
VAPAAEHTOISTYÖSSÄ JAKSAMINEN OSAAMINEN Yhteiskunta Perhe Lähiyhteisö
OHJAAMINEN.
Tutkimussuunnitelma…
Terveydenhoitaja ikääntyvien toimintakyvyn ylläpitäjänä
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Neuropsykologin rooli aivovammakuntoutuksen eri vaiheissa
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Työrauha ja haastavat tilanteet
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Nuoruus kehitysvaiheena
TOIMINTAKYVYN EDISTÄMINEN JA KOTIKUNTOUTUS
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
PERHETERAPIAN HISTORIAA ja PERUSKÄSITTEITÄ
Työntekijän kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta jalkautuvassa työssä
Mielenterveyshäiriöiden hoito
Vanhemman neuvo - ammatillisesti ohjattu vertaistukiryhmä
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Mielenterveys s. 110 –
Kommunikaatio parisuhteessa
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Sankarit ja sankaruus Venäjällä Makula, kevät 2015 Tavoitteet, suorittaminen ja aikataulu.
Itäinen perhekeskus, Lapsiperheiden varhaisen tuen palvelut
UE © Anne Rongas Lähde: Uskonnon Arkki, Edita 2004, s. 43, © Jämsä & Ketola & Laturi & Nissinen & Vappula.
Koulussa elämää opettelemassa
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaarit Raija-Leena Punamäki, prof. Graduaiheet
Seminaarityön rakenteesta
Professionaalisen ohjauksen tunnuspiirteitä Hannu Soini Oulun yliopisto, Kasvatuspsykologian tutkimusklinikka, KASOPE 2008.
Suomen mielenterveysseura
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Taitava oppija Osaa yhdistellä tasapainoisesti erilaisia oppimistyylejä. On tietoinen siitä, miten itse oppii parhaiten. Pyrkii laajentamaan omia oppimisen.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
tarkastelee vauvan ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen malleja ja niiden vaikutusta lapsen kehitykseen lapsen minäkuvan muodostuminen lapsella biologinen.
19 Psykoterapiat perustuvat psykologian eri suuntauksiin Ydinsisältö.
Mieli voi sairastua, niin kuin kehokin Erilaisia mielenterveysongelmia voi esiintyä kaiken ikäisillä Tilapäinen oire saattaa olla terveen mielen reaktio.
NLP esimiehen työkaluna Työpaja – Arja Pakkala Tervetuloa NLP-työpajaan tutkimaan, kokeilemaan, kokemaan ja pohtimaan ihmisten erilaisuutta,
8. MIELEN HYVINVOINTI TERVEYSTIETO 9. Mitä hyvää sinulle kuuluu tänään?
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Mielenterveyden hoito
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
3 Minuudessa on kaksi puolta
PSYKOTERAPIA = HOIDOLLISTA VUOROVAIKUTUSTA, JOLLA VAIKUTETAAN PSYKOLOGISIN KEINOIN OIREHTIVAAN YKSILÖÖN TAI RYHMÄÄN - Keinoina mm. keskustelu, tehtävät,
1. Mitä tiedonkäsittely on?
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
10. Ajattelu.
Jukka Aaltonen Perhetutkimuksen päivät Jyväskylän yliopisto
Ongelmista selvitään Ihmiset selviävät vaikeista kokemuksista luultua paremmin. Menetystä ja kriisiä ei käsitellä erityisissä vaiheissa. Bonnano: jopa.
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Kognitiivinen psykoterapia
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Persoonallisuus-teoriat
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Kuinka autan puhelimessa
Esityksen transkriptio:

Psykoterapiainterventiot Outi Hietanen PsL, psykoterapian alan erikoispsykologi Luento psykologian Interventio-kurssilla 27.10. 2011

Aikataulu 27.10.11 Klo 14-14.30. Molemminpuolinen esittäytyminen ja orientoitumista päivän aiheeseen. Tavoitteet luentosarjalle. Klo 14.30.-15.15. Luento psykoterapian yleisistä muutostekijöistä Klo 15.15.-15.45. Parikeskustelu ja sen purku Klo 15.45.-16.15. Luento aiheesta terapeuttinen yhteistyösuhde Klo 16.15.-16.30. Parikeskustelu Klo 16.30.-17.00 Yhteenvetoa parikeskusteluista ja yleistä keskustelua päivän sisällöstä

Luentosarjan tavoitteita Lisätä tietoa psykoterapiasta hoitomuotona yleisten muutostekijöiden tarkastelun kautta Kuvata eri terapiasuuntausten painotuksia psykoterapiaprosessissa Pohtia yhteistyösuhteen merkitystä psykoterapiassa (ja hoitosuhteessa yleisemminkin) Harjoitella yhteistyösuhteen kannalta tärkeitä käytännön taitoja (mm. empaattisen reflektion käyttöä)

Psykoterapiasta Mitä psykoterapia on? Mihin psykoterapiassa pyritään? Miten psykoterapeuttiseen muutokseen pyritään? Mikä psykoterapiassa tuottaa muutosta? Mitkä tekijät psykoterapiassa vaikuttavat hoidon tuloksellisuuteen? Eri terapiasuuntausten painotuksia

Mitä psykoterapia on? Vuorovaikutukseen perustuva hoitomuoto Edellyttää asiakkaan tunnistamaa ongelmallista kokemusta ja omaa motivaatiota sekä sitoutumista säännölliseen, yhdessä sovittuun suunnitelmaan Perustuu terapeutin ja asiakkaan väliseen tutkivaan yhteistyösuhteeseen Perustuu johonkin teoreettiseen viitekehykseen tai eri viitekehysten integratiiviseen synteesiin (vs.keittiöpsykologian pohjalta tapahtuva jutustelu) Vuorovaikutus monimutkainen ilmiö: Samalla/eri aaltopituudella, ihmissuhteisiin liittyvät odotukset, rytmit, kielellinen ja ei-kielellinen kommunikaatio Tutkiva yht.työsuhde: yhteinen kiinnostus ja pyrkimys tutkia asiakkaan kokemusta Ei välttämättä diagnoosia Motivaatio voi olla ristiriitainen ja vaihdella eri vaiheissa. Joku kipinä täytyy kuitenkin olla, t. Ketään ei voi pakottaa terapiaan (esim. vanhemmat nuorta) (kehityspsykologia, ajatus ps.häiriöiden synnystä ja psykoter. muutoksesta)

Mihin psykoterapiassa pyritään Lisäämään asiakkaan psyykkistä hyvinvointia ja toimintakykyä Lisäämään asiakkaan omia valmiuksia: mm. itsehavainnointiin, kokemusten verbalisointiin ja itsensä ilmaisemiseen, ongelmienratkaisuun, tunteiden tunnistamiseen ja säätelyyn, sosiaalisiin taitoihin, mentalisaatioon..

Mihin psykoterapiassa pyritään... Vähentämään ongelmallisiin kokemuksiin liittyvää psyykkistä kärsimystä Vähentämään asiakkaan alttiutta ajautua esim. kielteisiin vuorovaikutuskuvioihin toisten kanssa, epätyydyttäviin ihmissuhteisiin, itselle vahingollisiin selviytymiskeinoihin jne. Edellyttää tpomivie selviytymiskeinjen rakentumista ennen kuin vahingollisista voi luopua

Psykoterapiaprosessin vaiheet 1. Asiakkaan ja terapeutin ensivaikutelma toisistaan Syntyy muutamassa minuutissa Näyttäytyykö terapeutti luotettavana ja kykenevänä auttaa asiakasta? Tätä tukee terapeutin hyväksyvä ja kunnioittava suhtautuminen asiakkaaseen sekä asiakkaan tunteiden empaattinen reflektoiminen Terapeutin ensivaikutelma siitä, pystyykö auttamaan asiakasta ja luomaan häneen myönteisen yhteistyösuhteen

2. Psykoterapian alkuvaihe Terapeutti kutsuu asiakasta kertomaan tarinaansa, nimeämään koettuja ongelmia ja niihin liittyviä tavoitteita sekä tutkimaan ajatuksiaan ja tunteitaan Edellyttää riittävää turvallisuuden tunnetta ja luottamusta terapeuttiin, minkä syntyminen voi vaihdella huomattavasti eri asiakkaiden kanssa Terapeutti muodostaa alustavan käsitteenmuodostuksen asiakkaan problematiikasta (mm. ongelmat, voimavarat, kehityshistorialliset tekijät, haitalliset interpersoonalliset mallit, tavoitteet, strategiat)

3. Psykoterapiatyöskentely Terapeutti käyttää omaan orientaatioonsa ja asiakkaan tarpeisiin sopivia työskentelytapoja (esim. pyrkii haastamaan asiakkaan ongelmallisia ajatustapoja, auttaa häntä kokeilemaan uusia toimintatapoja tai tiedostamaan tunteitaan) Terapeuttinen yhteistyösuhde syvenee ja toisaalta eteen tulee erilaisia väärinymmärryksiä ja yhteistyön rakoilua. Näiden onnistunut käsittely lisää asiakkaan itseymmärrystä ja luottamusta terapeuttiin.

4. Psykoterapian päätösvaihe Erilainen riippuen siitä, miksi terapia lopetetaan (asiakkaan tarpeet vs. muut syyt) Asiakkaan aikaisemmat menetykset ja erot ja kyvyt käsitellä niitä vaikuttavat lopettamisprosessiin Tärkeää molemminpuolisen palautteen antaminen ja asiakkaan oman toimijuuden kokemuksen vahvistaminen Yhteisen kertomuksen luominen siitä, mitä terapiassa on tapahtunut ja sen pohtiminen, missä tilanteessa ja miten voi hakea tarvittaessa apua myöhemmin

Miten psykoterapeuttiseen muutokseen pyritään? Keskustelu (vapaa assosiaatio, haitallisten ajatusten tutkiminen, tunnetyöskentely, ym.) Harjoitukset terapiaistunnossa ja sen terapian ulkopuolella Kirjoittaminen Yhteisruokailut (syömishäiriöissä) Kokemukselliset harjoitukset (tyhjän tuolin, kahden tuolin tekniikka) Valokuvat ja muu kuvallinen ilmaisu Yhteistyö perheen ja verkoston kanssa Edellyttää riittävää kognitiivista kapasiteettia Ja kykyä tarkastella omaa mieltä

Mikä psykoterapiassa tuottaa muutosta? Myönteiset odotukset terapian tuomasta avusta Hyvä terapeuttinen yhteistyösuhde Tietoisuuden lisääntyminen ajatusten, tunteiden, tarpeiden ja käyttäytymisen välisistä yhteyksistä Tietoisuuden lisääminen siitä, kuinka itse vaikuttaa toisiin ja toiset vaikuttavat itseen Korjaavat kokemukset: asiakas saa (toistuvasti) uudenlaisen kokemuksen aikaisemmin hankalaksi kokemassaan asiassa

Mitkä tekijät psykoterapiassa vaikuttavat hoidon tuloksellisuuteen? Potilaaseen liittyvät tekijät (mm. persoonallisuus, kiintymyssuhdetyyli, psyykkinen häiriö, motivoituneisuus) Terapeuttiin liittyvät tekijät (persoonallisuus, työkokemus, koulutus, tuloksellisuus) Terapeuttinen yhteistyösuhde Käytetyt menetelmät -ovat vuorovaikutuksessa keskenään: mm. menetelmät toimivat vain hyvässä yhteistyösuhteessa ja mielekkäiden menetelmien käyttö parantaa yhteistyösuhdetta

Eri terapiasuuntausten painotuksia Kognitiivisessa psykoterapiassa pyritään tunnistamaan ja muokkaamaan asiakkaan ongelmallisia ajatustapoja ja niiden yhteyksiä tunteisiin ja toimintatapoihin. Vaihtoehtoisia ajattelu- ja toimintatapoja voidaan harjoitella sekä terapiassa että arkielämässä terapian ulkopuolella.

Kognitiivis-behavioraalisessa psykoterapiassa painottuu se näkökulma, että muuttamalla käyttäytymistä asiakas vaikuttaa myös tunteisiinsa ja ennen pitkää myös minäkuvaansa ja maailmankuvaansa. Ko. psykoterapiassa on tavallista hyödyntää hoidon suunnittelussa ns. käyttäytymisanalyysiä, joka käsittelee ongelmalliseen käyttäytymiseen liittyviä edeltäviä tilanteita tai ärsykkeitä sekä sitä, millaisia seurauksia ongelmallisesta käyttäytymisestä on. Mm. HOT, dialektinen käyttäytymisterapia

Psykodynaamisessa psykoterapiassa pyritään tunnistamaan ja ymmärtämään laaja-alaisesti asiakkaan kokemiseen ja toimintaan vaikuttavia tekijöitä, jotka ovat eri asteisesti tiedostettuja/tiedostamattomia. Näitä tekijöitä tutkitaan havainnoimalla niiden ilmenemistä erityisesti vuorovaikutussuhteessa asiakkaan ja psykoterapeutin välillä. Nykyisiin kokemisen tapoihin pyritään saamaan ymmärrystä käsittelemällä myös asiakkaan elämänhistoriaa

Integratiivisessa psykoterapiassa korostuu ajatus, että psyykkisiä ilmiöitä on hyödyllistä tarkastella useasta eri näkökulmasta. Lähestymistavassa pyritään yhdistämään sitä tietoa ja ymmärrystä, jota eri suuntaukset (kuten esimerkiksi kognitiivinen ja psykodynaaminen teoria) sekä psykoterapiatutkimus ovat tuottaneet tuloksellisesta psykoterapiasta. Integratiivinen psykoterapia painottaa eri suuntauksille yhteisiä muutosta tuottavia tekijöitä, kuten hyvää yhteistyösuhdetta asiakkaan ja terapeutin välillä.

Ratkaisukeskeisessä psykoterapiassa ei keskitytä ongelmien ja niiden syiden etsimiseen vaan tuetaan asiakasta jatkamaan elämässä eteenpäin etsimällä uudenlaisia ratkaisu- ja toimintamalleja toimimattomien mallien tilalle. Asiakkaiden omilla toiveilla, ideoilla ja tavoitteilla on suuri merkitys terapiassa ja työskentely tapahtuu asiakkaan arvomaailman mukaisesti. Terapiamuodossa pyritään hyödyntämään erityisesti asiakkaiden uinuvia voimavaroja ja käytössä olevia vahvuuksia ja mahdollisuuksia. Ratkaisukeskeistä terapiaa kutsutaan myös voimavarakeskeiseksi terapiaksi.

Traumaterapiassa asiakasta autetaan kartoittamaan syntynyt tilanne ja ymmärtämään omaa reagointiaan traumaattista kokemusta muistuttavissa tilanteissa. Asiakasta rohkaistaan ja ohjataan vakauttamaan toimintatapojaan arjessa, kokoamaan itseään, tunnistamaan voimavaransa ja eheytymään.Traumaterapiassa voidaan myös tutkia oman kehon reaktioita traumamuistojen herätessä ja löytää omasta kehollisuudesta voimavaroja vakauttamiseen.

Perheterapia on ammatillinen ja tietoinen pyrkimys ja menetelmä tutkia, ymmärtää ja hoitaa perheen sisäisessä vuorovaikutuksessa ja yksittäisillä perheenjäsenillä esiintyviä häiriöitä ja niiden aiheuttamaa kärsimystä. Perheterapialla pyritään siihen, että ne ajankohtaisen vuorovaikutusverkon rakenteet, jotka ylläpitävät yksilöllistä mielenterveyden häiriötä ja estävät kehityksellisesti rakentavia ratkaisuja, muuttuisivat. Tämä tapahtuu erityisesti tavoittelemalla vuorovaikutuksessa olevia myönteisiä voimavaroja.

Näkökulmia ”koulukuntien” välisiin eroihin ja yhtäläisyyksiin Koulukuntien välillä on enemmän yhtäläisyyksiä kuin eroja Jokaisella terapeutilla oma tapansa yhdistellä erilaisia menetelmiä ja tapoja käsitteellistää ilmiöitä Uran alussa tyypillisempää omistautua tiettyyn koulukuntaan Mitä kokeneempi ja tuloksellisempi terapeutti, sitä joustavammin hän hyödyntää eri näkökulmia

Näkökulmia ”koulukuntien” välisiin eroihin ja yhtäläisyyksiin... Tärkeintä, että terapeutilla joku viitekehys, jonka hän kokee uskottavaksi, mielekkääksi ja omaa persoonaansa sopivaksi Olennaista terapeutin kyky neuvotella asiakkaan kanssa hänelle sopivista työskentelytavoista ja tavoitteista Mitä ajatuksia terapiakentän jakautuminen eri koulukuntiin herättää tässä vaiheessa opintoja? Koetko löytäneesi oman käyttöteorian vs. etsitkö käyttökelpoisia rakennusaineita eri teoreettista lähestymistavoista?

Terapiasuhde Terapiasuhde: tunteet ja asenteet, joita terapeutti ja asiakas kokevat ja ilmaisevat toisiaan kohtaan reaalinen suhde (real relationship) terapeuttinen yhteistyösuhde (working alliance) transferenssi ja vastatransferenssi: asiakkaan ja terapeutin aikaisemmat kokemukset ihmissuhteista muokkaavat heidän havaintojaan nykyhetken vuorovaikutuksesta

Terapeuttinen yhteistyösuhde emotionaalinen side (bond) yksimielisyys terapian tavoitteista (goal) yksimielisyys terapian tehtävistä (task)

Emotionaalinen side Missä määrin asiakas kokee terapeutin arvostavan häntä ja ymmärtävän häntä Kuinka luotettavana asiakas näkee terapeutin Kuinka kykenevänä hän näkee terapeutin auttamaan häntä

Sopimus terapian tavoitteista Mihin terapialla pyritään? Joskus terapeutilla ja asiakkaalla erilaiset tavoitteet Esim. oireiden lievittyminen, uudenlainen suhde omaan kokemukseen, kyky selviytyä esiintymistilanteista jne. Kuinka konkreettisia vs. abstrakteja tavoitteet ovat Mistä tietää, onko tavoitteet saavutettu?

Sopimus terapian tehtävistä Mitä olisi hyödyllistä tehdä tavoitteiden saavuttamiseksi Esim. puhutaanko varhaisista vuorovaikutuskokemusksista, etsitäänkö uudenlaisia keinoja selvitä arkipäivän haasteista, tehdäänkö sukupuu keskustelun pohjaksi ym.

Terapeuttisen allianssin merkitys hoidossa Erityisesti alkuvaiheen allianssi on yhteydessä terapian tuloksellisuuteen Allianssi on jatkuvaa neuvottelua terapeutin ja asiakkaan välillä → se lisää asiakkaan toimijuuden tunnetta antaessaan kokemuksen siitä, että omista tarpeista voi neuvotella Allianssiin tulee tavallisesti säröjä, joiden onnistunut työstäminen tuo lisätietoa asiakkaan haitallisista ihmissuhteisiin liittyvistä skeemoista ja voi antaa näihin skeemoihin sopimattoman korjaavan kokemuksen

Parikeskustelu seuraavalla instruktiolla: Millaisia omakohtaisia kokemuksia sinulla on hoitokontekstiin liittyvästä yhteistyösuhteesta (esim. potilaan roolissa)? Minkälaiset asiat ovat mielestäsi edesauttaneet tai häirinneet toimivan yhteistyösuhteen syntymistä?