Hakalahden yläkoulun kehittämishankkeet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JOUTJÄRVEN SEURAKUNTA vuotiaiden seurakuntalaisuuden kehittämisohjelma.
Advertisements

Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
. Rauman freinetkoulu.
JOUSTAVUUTTA JA TOIMINNALLISUUTTA KOULUUN
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
Koulukuraattorien perehdytysohjelma Helsingissä
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Tuntisuunnitelmat nimi, puhelin, ohjaajan nimi
Oppilashuoltotyö Kokkolassa
Keski-Pohjanmaan Lapsi- ja Nuorisopoliittinen strategia
KOTIKÄYNTITYÖ.
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa
Yhteisöllisyyden uusi tuleminen
Palveluohjaus Ota Koppi 2 –tilaisuus
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Nuorten ohjautuminen Starttivalmennusverkoston tapaaminen Joensuu.
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Sosiaalialan asiantuntijapäivät Vanha Satama
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
KiVa Koulu koulukiusaamisen ehkäisijänä
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
KELPO-JA OSAAVA-hankkeiden seminaaripäivä
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Opiskelijan tukeminen yhteistyössä Itsesäätelyn kehittymisestä
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
LASTEN SUOJELU – JOKAISEN TEHTÄVÄ Varhaiskasvatuksen mahdollisuudet lasten suojelussa, KELTO Pirjo Harjupatana LTO Riitta Sinko.
Tutustumispäivä  8.30 aamukahvi  8.35 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.50 ekaluokkalaisten arkea, 1a:n opettaja Sofia Jääskeläinen.
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä Etäopetuksen somesulkeiset Katrina Vartiainen.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Koulussa elämää opettelemassa
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
OPO-hanke Hankeseminaari
Musiikki elämään. Musiikki elämään Osallistavan konserttitoiminnan ja yleisöyhteistyön alueellinen kehittämishanke 2011−2013.
Y HTEISÖLLISYYS KANSALAISTOIMINNASSA Yhteisöllisyys − mistä puhumme? Terveys ry:n miniseminaari Helsinki Elina Nivala.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Kuraattorin näkökulmia Simo Säippä
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Ops 2016 ja arviointi.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
MITÄ TAPAHTUU 6. LUOKALLA? Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Luokanopettajat täyttävät.
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Yrittäjien hyvinvointikilta® yrittäjien hyvinvointia tukemassa Yrittäjien hyvinvointikilta on Suomen Mielenterveysseuran ja Suomen Yrittäjien kehittämä.
Oppilaiden ja huoltajien osallisuus hyvinvoivassa koulussa Marja Kannisto Yhteisöpedagogi YAMK, AmO.
JOUSTAVA PERUSOPETUS ELI JOPO LUKUVUOSI
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
TET =Työelämään tutustuminen
Ohjauspalvelut Tredussa
Joustava perusopetus eli JOPO
KURAATTORI elokuu Tehtävä Yhteystiedot Asiakkaat Konsultaatiot
OPPILAANOHJAUS YLÄKOULUSSA
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tasa-arvosuunnitelma
MITÄ OPPILAANOHJAUS ON?
TET =Työelämään tutustuminen
Oppilaan siirtyminen toiseen kouluun eritysopetusperustein
JOPO Joustava perusopetus Kaakkurin
Sepon koulu Info Olettekaikki lämpimästi tervetulleita tänne Konalan ala-asteelle. Olen koulun v.s.rehtori Saija Holopainen ja tässä tilaisuudessa.
Sunan koulun vanhempainilta TERVETULOA!
JOPO Joustava perusopetus Kaakkurin
Esityksen transkriptio:

Hakalahden yläkoulun kehittämishankkeet Erityisopettaja Riikka Lehtonen Koulukuraattori Maria Indola

Kehittämishanke on lähtenyt liikkeelle: kevätlukukausi 2011- syyslukukausi 2011 Lähtökohtana sosiaalipedagoginen viitekehys, jonka tavoitteena on sosiaalisen kasvun ja hyvinvoinnin lisääminen koulun arjessa Avainsanat: Yhteisöllisyys: vuorovaikutus, osallisuus Elämyksellisyys: kokemukset ja niiden jakaminen Toiminnallisuus: yhteistoiminta, osallistuminen, vastuunkanto

Yhteistyö Koulukuraattorin ja erityisopettajan työparitoiminta Yhteistyökumppaneina: Kelpo-hanke rahoitus Sosiaalisen nuorisotyön hanke ”Myötätuulta elämään” Yhteistyöpalaverit Osittainen rahoitus Opiskelijoiden näyttötutkinto Kokkolan kaupungin nuorisotyö Koppari-toiminta Nuorisokeskus Villa Elban Luontokoulu ostopalvelu

Lähtötilanne Oppilashuoltoryhmässä nousi huoli eri luokka-asteilla näkyvistä koulumotivaatio-, koulumenestys- ja työrauhaongelmista Huoli tyttöjen heikosta itseluottamuksesta ja -tuntemuksesta

Miten huoleen vastattiin? Muodostettiin 2 tsemppi-ryhmää eri vuosiasteille sekä yksi tyttö-ryhmä Tsemppi-ryhmä koostui noin 5 oppilaasta Yhteydenotot huoltajiin Tapaamiset ja Wilma-viestit Huolten jakaminen ja yhteiset pelisäännöt Tsemppi-ryhmän tapaamiset Tavoitteiden asettaminen ja seuranta Toiminnan suunnittelu ja palkinto Palkinto heille, jotka yltävät tavoitteisiinsa

Tsemppi-ryhmän tapaamisen teemoja Opiskelu Arjenhallinta Hyvinvointi Vapaa-aika Tulevaisuuden suunnitelmat Tytöillä Valokuvaus-projekti (3 päivää)

9-luokkien Tsemppi-kierros Tavoitteena herätellä oppilaat tuleviin jatko-opintoihin ja niihin tukikeinoihin, joita heille voidaan vielä koulussa tarjota Opinto-ohjaaja, erityisopettaja ja koulukuraattori kiersivät kaikki 9-luokat kertomassa tukimuodoista, joita on tarjolla Tavoitesuunnitelma eri oppiaineisiin Moniammatilliset/yksilölliset tapaamiset ”Opi oppimaan” –materiaalin jako halukkaille Kaikki oppilaat vastasivat kyselyyn, jolla kartoitettiin oppilaiden kiinnostusta tukikeinoihin Kyselyvastausten perusteella oppilaille laadittiin tavoitesuunnitelmia ja sovittiin moniammatillisia tapaamisia Tsemppi-kierroksella tavoitettiin myös niitä oppilaita, jotka eivät muuten olisi hakeutuneet tukitoimiin

Kehittämistyön arviointi POSITIIVISTA + Työn tehostuminen + Työssä jaksaminen + Tukikeinojen monipuolistuminen + Työntekijän oppilastuntemus paranee ja oikeiden tukikeinojen löytäminen helpottuu + Tiedonkulku helpottuu + Oppilas tunnistaa aidon välittämisen + Kuulluksi tuleminen vahvistaa oppilaan hyvinvointia + Ryhmädynamiikan positiivinen paine + Oppilaiden vastaanottavuus lisääntyy + Luottamuksen kehittyminen yksilötapaamisten pohjalle + Toimiva yhteistyö oppilaan vanhempien kanssa + Oppilaat hyötyvät moniammatillisesta osaamisesta ja ovat ottaneet sitä vastaan + Oppilaat ovat tulleet aikuisten silmillä katsottuna motivoituneina tapaamisiin + Tyttöryhmässä löytyi vahva vertaistuen kokemus

Kehittämistyön arviointi HAASTEITA -Yhteisen suunnitteluajan löytyminen koulun sisällä sekä yhteistyökumppaneiden kanssa -Kesäloma nollaa tilanteen -Rahoituksen löytäminen -Toiminnallisuuden ja opiskelun yhdistäminen -Lukujärjestysteknilliset haasteet -Yhteisen sävelen löytäminen aineopettajien kanssa -Positiivisen ryhmäpaineen löytäminen ja hyödyntäminen -Tapaamisten arviointi ja nopea tilanteisiin reagointi -Resurssipula suhteutettuna tarpeeseen -Reagointi oppilaan vapaa-ajan, elämänhallinnan ja ihmissuhteiden muutosten aiheuttamiin ongelmiin -Ajan löytäminen dokumentointiin - Toiminta tarvitsee selkeän aloituksen ja lopetuksen (-> siirtyminen tarvittaessa yksilölliseen tukeen)