Visuaalisen kulttuurin sosiologia Kuva-analyysin menetelmiä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Advertisements

Nykytaide -Mitä se on?.
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Opitaan ja työskennellään yhdessä
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Vuorovaikutuksesta voimaan
 Nuorisotutkimuksen tieto (jne.) – kurssin luento / J.Lähteenmaa.
Metodologian ja menetelmien valinta
Tutkimussuunnitelma…
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Tiedon kuvaaminen Opasnet-wikissä Virpi Kollanus THL / YMAL Avoimen arvioinnin ja Opasnetin käyttökoulutus -seminaari
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Miellekartta ja kuvakollaasi Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun Helena Vuorio 2007.
Erica de Wit & Kirsi Haarto 09A
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
kielten keskus Säädösten ymmärtämistä selvittävä kysely- ja haastattelututkimus Vesa Heikkinen & Aino Piehl Säädöskielihankkeen.
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Heikki Salomaa TYÖELÄMÄSEMINAARI –LUENTO 1 Heikki Salomaa
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
Monitieteisen tutkimusryhmän haasteet ja hyödyt Jari Ojala
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
Mitä sosiologia on? -luennot Pekka Räsänen
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Aikakauslehtien Ylivoimapankki Vesa Väisänen IROResearch Oy.
Opetussuunnitelmaviestintä Merkki ja merkitys - Viestinnän yleinen teoria Jukka Savilampi 2005.
Viestintäsuunnitelma
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Teoria ja metodi 3. luento tapahtumahistoriasta annalismiin.
LASTENKULTTUURI -luento
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
historiassa oikein on sitä mikroa?
Systeemiajattelun yhteenvetoa General System Theory (Bertalanffy) General System Theory (Bertalanffy) Tavoite: yleiset systeemilait Tavoite: yleiset systeemilait.
J. Derrida postrukturalismin radikalisoituminen kielen rakenteet epästabiileja –kieli metamorfista ja monimerkityksellistä –muuttuvat rakenteet –”suurten.
Newtonin ensimmäinen laki
Laadullinen asennetutkimus
Historia tarkoittaa aikaa tästä hetkestä taaksepäin. Historia on tiedettä, tutkimusta menneistä tapahtumista. Lähteet kertovat menneisyydestä: Arkelogiset.
6. Luento kieli ja postmoderni filosofia
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Analyysissä huomioitavaa
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Hypoteesi Oman hypoteesini mukaan analysoimalla mediaa, vertaamalla sen julkaisemaa sisältöä valtion virallisiin linjauksiin ja tarkastelemalla tuloksia.
Liiketutkimusteorian pragmatistinen kritiikki
Tutkielman teko-ohjeet
Topic modeling sosiologin työkaluna
Johdantoseminaari.
Fenomenologia.
Semiotiikka lavastuksessa
MEDIAKASVATUS 2009 Antti Lokka.
Rakennetun ympäristön paikkatiedot RYM-C2004
Sosiaalisten verkostojen analyysi (ja Web2.0)
Kirkkona monikulttuurisessa yhteiskunnassa
Esityksen transkriptio:

Visuaalisen kulttuurin sosiologia Kuva-analyysin menetelmiä VTM Eeva Luhtakallio Sosiaalitutkimuksen kvalitatiiviset menetelmät -kurssi 14.10.2009 (Tekstikalvot)

Luennon rakenne Visuaalisen kulttuurin ja yhteiskuntatieteiden suhteista Sosiologisesta kuvantutkimuksesta Representaation käsite Kuvantutkimuksen menetelmistä Semiotiikka, sisällönanalyysi, kehysanalyysi Kehysanalyysi kuva-analyysin välineenä Esimerkki analyysista: Kansalaisuuden visuaaliset järjestykset Helsingissä ja Lyonissa

Kuvat yhteiskuntatieteissä Kuvat ovat historiallisesti yhteiskuntatieteiden ”lapsipuolia”: kuvantutkimusta on kauan pidetty marginaalisena, ei osana ”kovaa ydintä” Samalla yhteiskuntatieteet ovat kautta historiansa luottaneet kuvalliseen esitykseen (siinä missä muutkin tieteet) Myös yhteiskuntatieteellinen kieli nojaa kuvallisiin metaforiin: Rakenne, verkosto, malli Kuvilla ja kuvioilla on usein keskeinen kiteyttävä tehtävä myös sosiologisissa esityksissä

Kuvantutkimuksen historia sosiologiassa Sosiologian ja valokuvauksen synty ajoittuvat samaan ajankohtaan Erityisesti yhdysvaltalaisessa sosiologiassa valokuva oli keskeisessä roolissa 1900-luvun alussa Valokuvaa käytettiin ”todistusaineistona” esimerkiksi tutkijan havaitseman sosiaalisen ongelman olemassa olosta F.W. Blackmar (1897) ’The Smoky Pilgrims’; valokuvin dokumentoitu tutkimus urbaanista köyhyydestä Positivismin myötä valokuva asema sosiologisessa tutkimuksessa heikkeni Antropologit sen sijaan jatkoivat visuaalisten (todistus)aineistojen käyttöä Margaret Mead & Gregory Bateson (1942) Balinese Character: A Photographic Analysis Verbaalinen ja kuvallinen analyysi esitetään rinnakkain Vieraiden kulttuurien ymmärtäminen kuvien avulla mahdollisempaa kuin pelkin sanallisin kuvauksin

Visuaalinen kulttuuri yhteiskuntatieteellisenä tutkimuskohteena ”Kulttuurinen/kielellinen käänne” oli myös kuvallinen käänne Poststrukturalismi ja postmoderni teoria toivat populaarikulttuurin tuotteet yhteiskuntatieteiden keskiöön Tekstianalyysi menetelmineen vallitseva, mutta erityisesti elokuva- ja mainostutkimuksen myötä kiinnostus kuviin lisääntyi Feminismillä ja naistutkimuksella on ollut keskeinen merkitys kuvantutkimuksen kehittymisessä: Erityisesti sukupuolen ja etnisyyden kuvallisten esitysten tutkiminen on nostanut visuaalisen kulttuurin yhteiskuntatieteellisen kiinnostuksen kohteeksi.

Sosiologia ja visuaalinen kulttuuri Varhaisia esimerkkejä: Klassikoksi on muodostunut, Erving Goffmanin (1979) sosiologinen mainosanalyysi Gender Advertisements ”Mistä jokin kuva on kuva” Mainoskuvat rituaalisina esityksinä ”todellisuudesta”; tässä sukupuolten epätasa- arvoisuudesta Hyperritualisaatio, kehystäminen, näyttämöllisyys Goffmanin ”menetelmä” muistuttaa antropologien käyttämää kuvien sarjoittamista Pierre Bourdieun (1970) toimittama Art moyen. Essai sur les usages sociaux de la photographie Valokuvien sosiaalinen käyttö Luokkayhteiskuntanäkökulma Etnografinen tutkimus valokuvista arjen esineinä ja survey arjen käytännöistä ja mausta

Nykyinen visuaalisen kulttuurin sosiologia Käyttää monia eri menetelmiä: Sisällönanalyysia, narratiivisia ja semioottisia menetelmiä, kehysanalyysia… Visuaalisia elementtejä käytetään tutkimuksessa monipuolisesti: sekä analyy- sikohteina että apuvälineinä että näiden erilaisina yhdistelminä IVSA (International Visual Sociology Association): www.visualsociology.org

Visual Studies, Apr2009, Vol. 24 Issue 1 (mm.): AUBERT, DIDIER: The doorstep portrait: intrusion and performance in mainstream American documentary photography. WOODLEY-BAKER, ROCHELLE: Private and public experience captured: young women capture their everyday lives and dreams through photo-narratives. ANTTILA, ANU-HANNA: An integrated and recreated nation: socio- semiotic approaches to Finnish vacation propagandist short films in the late 1940s. Parmeggiani, Paolo: Going digital: Using new technologies in visual sociology. Newbury, Darren: Kurdistan: In the shadow of history Daring to look: Dorothea Lange's photographs and reports from the field. Lorenz, Laura S.: Picturing pity: Pitfalls and pleasures in cross-cultural communication. Image and word in a North Cameroon mission.

Sosiologisen kuvantutkimuksen keskeinen käsite: Representaatio Kaksoismerkitys: Representaatiot sekä esittävät että tuottavat ”todellisuutta” Representaation käsitteellä kuvataan sitä miten merkitykset syntyvät merkkivälitteisessä maailmassa: niiden avulla jotakin ”palautetaan läsnä olevaksi” mutta samalla ”tuotetaan osana maailmaa” Representaatio on siis merkitysten tuottamista mielessämme olevien käsitteiden avulla. Representaatioita tuotetaan ja käytetään eri tavoin ja eri tarkoituksiin. Ennen kaikkea representaatio on tulkinnallinen prosessi, jossa objektit (aistihavainnot, esineet, kuvat), mielikuvat ja merkkijärjestelmät kohtaavat. Representaation valta ja politiikka: Miten todellisuutta tuotetaan, kenen näkökulmasta ja millaisin välinein (media)kuvissa?

Kuvalliset representaatiot … “puhuvat” aina jostakin maailmasta käsin: se, esitetäänkö jokin kuva mainoksessa, sanomalehtireportaasissa vai oikeudenkäynnin todistusaineistona, vaikuttaa siihen mistä ja miten se on representaatio … osallistuvat eri julkaisuareenoilla, eri medioissa julkisten visuaalisten järjestyksien muodostamiseen (Seppänen 2001; 2005). Visuaaliset järjestykset ovat yhteiskunnallisten valtasuhteiden, ideologioiden ja näitä koskevien kappailujen kuvallisia ilmentymiä Miten merkitykset syntyvät ja kuka niitä hallitsee Roland Barthes: Myytti metakielisenä semiologisena järjestelmänä Louis Althusser: Ideologia ”kutsuu” subjektia tunnistamaan itsensä Esim. Judith Williamson: Decoding Advertisements: Mainokset ”kutsuvat” ideologian piiriin; valitsemaan ”oikein”

Miten tutkia kuvia? Kuvat menetelmällisesti haastava aineistotyyppi – mutta myös ehkä turhaan kaihdettu juuri menetelmällisistä syistä Kuvien analysoiminen, kuten kaikki muukin tutkimus, lähtee tutkimuskysymyksen tarpeista – mitä halutaan selvittää? Tämän jälkeen kysymys ja lisäksi tarvittavan aineiston laajuus ja laatu määrittävät menetelmän valintaa Monet käytetyt menetelmät on kehitetty alun perin toisenlaisten aineistojen – tekstien, etnografisen aineiston – parissa käytettäviksi

Semiotiikka ja sisällönanalyysi Keskeinen teoreettinen ja menetelmällinen varanto 1950-luvulta lähtien; nykyiselle visuaalisen kulttuurin tutkimuksen käsitteistö – lähtien representaation käsitteestä – rakentuu semioottisen teorian varaan. Sen keskiössä ovat merkit: mitä merkkejä kuva sisältää ja miten ne rakentavat merkitystä. Semioottisia analyyseja tehdään usein hyvin pienillä aineistoilla, jopa yhtä kuvaa analysoimalla: yhden mainoskuvan sukupuolirepresentaatiosta voi kirjoittaa kirjan. Sisällönanalyysi on kuvien ja niiden osaelementtien koodaamiseen ja koodausten tulkintaan perustuva menetelmä. Usein hyvin suurista kuva-aineistoista lasketaan erilaisten visuaalisten elementtien frekvenssejä: esimerkiksi yhden viikon tv- mainoksissa esiintyvien ihmishahmojen sukupuolijakauma voi olla yksinkertaisimmillaan koodauksen kohteena.

Kuvia kahden kaupungin kansalaisista Visuaaliset järjestykset Helsingin ja Lyonin aktivistisivustoilla ja kaupunkilehdissä Aktivistien nettisivustot 2005-2007(Helsinki N=275; Lyon N=231) Paikallisten liikkeiden ja yhdistysten sivuja Kuvat julkaistu sekä “yleisölle” että “sisäiseen” kommunikaatioon Helsinki-info 2004-2005 (N=607) ja Lyon Citoyen 2004- 2005 (N=1833) (kuvista analysoitu näyte) Kaupunkien asukkailleen julkaisemia lehtiä Näissä aineistoissa muodostuvien visuaalisten järjestysten vertailu

Kehysanalyysi (1) Kehysanalyysi on sosiosemioottinen metodi, jonka avulla tutkitaan kulttuurisia representaatioita. Erving Goffman 1974: Frame Analysis. An Essay on the Organization of Experience. ”What is going on here?” Kehystäminen on representaatioiden varaista toimintaa, jota tarvitsemme ymmärtääksemme maailmaa ympärillämme Kehystäminen on prosessi, jossa merkityksiä sosiaalisissa tilanteissa tuotetaan. Kehyksen kautta ilmiö kiinnittyy johonkin tilaan ja aikaan. Kehys sisältää ennakkokäsityksen siitä, miten todellisuus on rakentunut – sen pohjalta jäsennetään uudet tiedot, havainnot ja kokemukset osaksi tiettyä kokonaisuutta.

Kehysanalyysi (2) Kehykset eivät sulje toisiaan pois, vaan eri kehykset esiintyvät sisäkkäin eri asetelmissa. Kehysten vaihto on jatkuvaa ja tilanteet sisältävät tyypillisesti useita eri kehystyksiä. Tilanteen saama määritelmä saattaa muuttua hetkessä jonkin yksityiskohdan muuttuessa tai lisäinformaation paljastuessa: kehystykset eivät ole lopullisia Kehykset myös vaikuttavat toisiinsa ja esiintyvät limittäin. Vaikka yksi kehys määrittäisikin pääasiallisesti tiettyä tilannetta, toiset kehystykset suuntaavat siitä tehtyjä tulkintoja lisäten määritykseen aina uuden, edellisiä muokkaavan, tulkintakerroksen

Kehysanalyysin sovelluksia Sosiaalisten liikkeiden tutkimuksessa; tarkastelee sosiaalisten liikkeiden pyrkimyksiä kehystää asioita, ilmiöitä ja tilanteita strategisesti ”Tulkinnalliset kehykset” kvalitatiivisessa tutkimuksessa Anssi Peräkylä: Kuoleman monet kasvot – Kehysanalyysi vuorovaikutuksen tutkimuksessa Eeva Raevaara: Tasa-arvo ja muutoksen rajat – Kehysanalyysi diskurssien tutkimuksessa Kehysanalyysi journalismintutkimuksessa Esa Väliverronen: Geenipuheen lupaus – Uutisjournalismin kehykset geeniteknologiaan käsittelevissä tv-uutisissa Kehysanalyysi visuaalisten mediarepresentaatioiden tutkimuksessa Eeva Luhtakallio 2003, 2005 – Kehysanalyysi kansikuvien sukupuolirepresentaatioiden Suomi-Ranska vertailussa ja

Kehysanalyysin peruskäsitteitä (Goffman) Strip (”strippi”) on empiirinen kohde, joka on meneillään olevasta toiminnasta tarkasteltavaksi irrotettu ymmärtämystämme vaativa seikka. Stripit ovat elementtejä, joihin kehystäminen kohdistuu. Frame (kehys), primary frameworks (perustava kehystys) saa meidät ymmärtämään mistä yleisesti ottaen on kyse. Keying (transponointi, virittäminen) muuttaa kehystystä luoden uusia ennen kokemattomia tulkintayhteyksiä tuttuihinkin kehystyksiin pohjaavista tilanteista. Virittämistä voi seurata loputon määrä uudelleenvirittämisiä, jotka muuttavat aina uudelleen niin perustavaa kehystystä kuin aikaisempia virittämisiäkin. Lamination (kerrostuneisuus) ja superimposition (päällekkäisyys) ovat kehyksille ominaisia ilmenemisen tapoja

Miten tämä liittyy kuvantutkimukseen? Tavoitteena sisällönanalyysin ja semioottisen analyysin vahvuuksien yhdistäminen Suuren kuva-aineiston kanssa työskenneltäessä määräävät kehystykset – ensisijaiset tilanneanalyysit – mahdollistavat aineiston kvantifioimisen siten, että samalla saadaan tulkinnallista tietoa aineiston suurista linjoista Kehysanalyysin tarkoitus on kaksitahoinen: tavoittaa yhteiskunnassa vaikuttavat perustavat kehystykset, joiden varassa tapahtumia ja tilanteita voidaan ymmärtää, ja analysoida näiden kehystysten haavoittuvuutta – muuntumia ja murtumia.

Määräävät ja sekundaarikehykset Kysymykseen ”mitä tässä tilanteessa on meneillään” tarjoutuu yleensä yksi ensisijainen vastaus, jonka rinnalle saattaa nousta muita tulkintoja – joiden myötä koko ensisijaistulkinta saattaa muuttua, mutta jotka toisaalta saattavat toimia lähinnä syntyvän merkityksen suuntaajana tai värittäjänä. Määräävä kehys on kuvasta ensisijaisesti esiin tarjoutuva tilanneanalyysi tai merkitysyhteys Vaikka kuvista nousisi useita ristiriitaisiakin ajatuksia ja tulkintoja, yleensä yksi ensisijainen tulkinta on paikannettavissa Sekundaarikehys on rinnalle nouseva merkitysyhteys, joka suuntaa ja tarkentaa – ja toisinaan siirtää tai jopa vaihtaa – kuvan katsomisen vuorovaikutusprosessissa syntyvää merkitystä Sekundaarikehyksiä voi olla yksi tai periaatteessa lukemattomia. Se vastaa Goffmanin mallin transponoinnin ja kerrostuneisuuden keinoin tapahtuvia kehysmuuntumia.

Kehysanalyysin vahvuudet Laadullinen analyysi kehysten avulla semioottisia analyyseja yksinkertaisempaa – usein kehysanalyysi on pelkästään laadullista Määräävien kehysten käyttö aineiston määrällisten piirteiden kartoittamisessa on sisällönanalyysin kategorisointia yksinkertaisempaa Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen aineistonkäsittely voidaan toteuttaa samoista lähtökohdista käsin Kehysten määrittäminen aineistosta vähentää ja yksinkertaistaa käytettävää terminologiaa (vrt. semiotiikka) Kehysten nimeäminen vaatii aineiston huolellista lähilukua ja sen piirteiden tuntemista

Miten? (1) Ensimmäinen askel: Määräävien kehysten hahmottaminen aineistosta. Aineiston “strippien” eli yksittäisten kuvien läpikäyminen sarjoina ja keskeisten, toistuvien teemojen hahmottaminen. Toinen askel: Sekundaarikehysten määrittäminen. Määrääviin kehyksiin lajitellun aineiston läpikäyminen etsien kuvista näitä tilanteita muuntavia, uudelleen suuntaavia, eri tavoin “virittäviä” elementtejä. Kolmas askel: Kahden tason kehysten dynamiikan tarkastelu ja tulkintojen tekeminen.

Miten? (2) ”Strippi” on valitun aineiston kuvien joukosta tarkasteluun otettu empiirinen kohde Perustava kehystys (primary frameworks) on ymmärrys siitä, minkä tyyppiseen representaatioparadigmaan kuva kuuluu – onko se mainos, lehtikuva, kansikuva, uutisreportaasin pätkä… Määräävä kehystys ohjaa meidät kuvaa katsoessamme ymmärtämään siinä vallitsevan ”perustilanteen” Tehty ”tilanneanalyysi” kuitenkin virittyy uudelleen kuvan muiden elementtien myötä Kvantitatiivista ja kvalitatiivista analyysia yhdistettäessä voidaan määrällinen analyysi tehdä karkeammin määrääviin kehyksiin pohjaten ja valita tarkemman analyysin kohteeksi erityisen tyypillisiä tai ”tiheitä” strippejä. Tämän jälkeen esimerkkejä analyysista