Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

PUHEEN VUORO Vanhempainilta
OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Ranskan A2-etäopetus Turussa  Adoben Connect Pro –verkkokokousjärjestelmä  oppilaita /luokka-aste, etäringissä 2-3 koulua  jokaisella tietokone,
Ranskan etäopetus alakoulussa
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
Katso Aitolasta lisää:
Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos
Topintupa , mobiilipilotti Blogien käyttöönotto.
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Prosessin analysointi ja töiden viimeistely
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
8 -luokan biologian maasto-opiskelua
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Katajanokka oppimisympäristönä Osallistavaa ja monipuolista opetusta omassa kaupunginosassa Tavoitteena on hyödyntää Katajanokkaa oppimisympäristönä monipuolisesti.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
TYÖTAPAVERSTAS Tea Kantola (KAT).
Ongelmaperustainen oppiminen
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Poikolan kognitio-projekti Anne, Helena ja Kristiina Syksy-kevät
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Venäjän alkeiden opetus
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa
Mitä historia on?.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
SundaySoup Oulu Hupisaaret.fi Rahoita: Mesenaatti.me Osallistuaksesi, hae mukaan 5.5. mennessä osoitteessa: hupisaaret.fi/sundaysoup-oulu.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli 3. Pohdinta ja tulkinta 4. Käsitteellistäminen (ja uuden tiedon hakeminen) 5.Kokeilu ja tiedon soveltaminen.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Tervetuloa, oppilaat! Opettajan nimi – X. luokka.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
2. Oppimiskerta PERSISTENT
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Ryhdistä yhdistystä treffille: Miten jäsenistä huolehditaan?
Kieli itseilmaisun välineenä
YK eli Yhdistyneet kansakunnat
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Tutkimuksen objektiivisuus
Englannin valinnainen lisäkurssi
Luonnontiedeaiheinen projekti
Lintulammen koulun valinnaiskurssit
Kuvat ja teksti
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
’POHTIVA KIRJOITELMA’
Miellekartta.
Timo Rissanen Kouluprojekti POM2STN Kevät 2017 Timo Rissanen
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
Aineistotyyppi työpaja
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
PELI-IPPO INNOKAS PELI STEP 5
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Kokemuksia valmistavan inklusiivisesta mallista meidän koulussa
. Käytännön kokemuksia /
CLT132 Tehtävät (viikko 2).
Esityksen transkriptio:

Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli 3. Pohdinta ja tulkinta 2. Kokemus ja havainto 1. Aikaisempi tietämys 4. Käsitteellistäminen (ja uuden tiedon hakeminen) 6.Opitun jakaminen yhteisölle 5.Kokeilu ja tiedon soveltaminen

Aikaisempi tietämys Mitä oppilaat jo tietävät opiskeltavasta aiheesta ”Kirsin tunti” Miten englannin kielessä kertoisit, että jotain on tapahtunut joskus aiemmin kuin nykyhetkessä?

Kokemus ja havainto Mikä on se havainto/kokemus, joka konkretisoi opiskeltavaa aihetta ”Kirsin tunti” yksilötehtävä itse valittu englanninkielinen teksti (esim. laulun sanat, runo, pätkä kirjasta), jossa kerrotaan, että jotain on tapahtunut menneisyydessä tekstin sisällön selvittäminen suomeksi verbien alleviivaaminen

Pohdinta ja tulkinta Mitä on havaittu/koettu? Mitä tapahtui? ”Kirsin tunti” pienryhmät (”kotiryhmät”) (3opp.) avataan muille oman tekstin sisältö aivoriihi: ”Miten englanninkielessä ilmaistaan, että jotain on tapahtunut menneisyydessä/mennyttä aikaa?” -> ryhmän oma sääntö kotiryhmistä” uusiin kolmen hengen ryhmiin kerrotaan muille ryhmän jäsenille kotiryhmän päätelmät/sääntö

Käsitteellistäminen Havainnon/kokemuksen yhdistäminen opiskeltavan aiheen käsitteisiin. Yksittäisestä tapauksesta yleistykseen Aineen oppimismenetelmien harjoittelu Miten oppia tiettyä ainetta parhaalla mahdollisella tavalla apuvälineet , tekstin avaaminen ymmärrettäväksi, olennaisen tiedon löytäminen, vieraiden sanojen selittäminen, omat muistiinpanot, ajatuskartta parikeskustelut, toiselle opettaminen

”Kirsin tunti” opettajajohtoinen työskentely käsitteellistäminen: Millä nimellä kutsutaan menneen ajan aikamuotoa? imperfekti. Miten se muodostetaan englanninkielessä? säännöllinen/epäsäännöllinen imperfekti

Kokeilu ja tiedon soveltaminen ”Kirsin tunti” soveltaminen – oma tuotos jokainen kirjoittaa oman tekstin, jossa käyttää imperfektiä (ensin kotona paperille, myöhemmin koulussa tietokoneella, mahdollisten kuvien etsiminen ja liittäminen tekstiin) opitun arviointi tapahtuu tehtävää tekemällä suoriutuuko vaaditusta tehtävästä

Opitun jakaminen yhteisölle ”Kirsin tunti” omien tuotosten esittely muille

Arviointi Opitun arviointi Menetelmän arviointi Pistareilla, kokeilla, kyselemällä jne. Menetelmän arviointi Itsearviointi, palautteenanto jne.

Kokemus/havainto Minkälainen? Eri aistein saatava tieto esineistä tai asioista Havainnot materiaaleista tai tekniikoista Havainnot elollisesta luonnosta Erilaiset kuvat; valokuvat, taidekuvat, uutiskuvat, mainoskuvat, itse tehdyt kuvat Liikkuva kuva; videot, elokuva Näytelmä, improvisaatio tai muu esitys oppilaiden tekemänä Kokeet ilmiöistä tai materiaaleista Tunteet, muistot tai unet Vierailut, asiantuntijat, ammattilaiset