Opiskelijahyvinvointi ammattikorkeakoulussa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KENELLE PAHOINVOINTI KASAUTUU
Advertisements

MOTIVAATIO JA LIIKUNTA
Suvi Laine, 2005 Tietoa keskeytyksen taustalla olevista tekijöistä (lainattu OPH:n julkaisusta ”Keskeyttääkö vai ei?)
NATU -neljä askelta tulevaisuuteen
Hoitotyön koulutuksen keskeyttäminen - opiskelijan näkökulma
Opiskelijahyvinvointihanke Tarja Lipponen ToKem.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Lähipalveluhanke / Hämeenlinna (erityisesti Kalvola) Juva, Joroinen, Rantasalmi = JJR Porin yhteistoiminta-alue (Luvia,
VAPAAEHTOISTYÖSSÄ JAKSAMINEN OSAAMINEN Yhteiskunta Perhe Lähiyhteisö
Liikunnan ja kulttuurin PARAS –seminaari Kokkolassa
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Terveydenhoitaja ikääntyvien toimintakyvyn ylläpitäjänä
VAPAAEHTOISTEN VOIMAVARAPÄIVÄ
Tavoitteet Aamu- ja iltapäivätoiminnalla on oma erityisluonteensa, jossa painottuu laadukas vapaa-ajan toiminta → olympiakasvatusmateriaalista poimittiin.
Mitä terveys on? s. 8 – 15.
Tutkintojen perusteet I II III I-tason tutkinto väh 50 h opintokokonaisuus Korkeakoulututkinnot Ammatilliset tutkinnot Laji- /toimialatutkinto suoritettu.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Koulujen turvallisuus
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Sosiaalisten vaikutusten arviointi SVA Ann Holm, Vaasan kaupunkisuunnittelu,
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Kemi-Tornion ja Rovaniemen ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointi 2005 Minna Viuhko Otus rs
LAPSEN HYVÄN KASVUN JA KEHITYKSEN ARVIOINNIN NÄKÖKULMAT OPASKIRJASSA
Terveystieto 7.
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
Arvo ja arvoitus Terveystieto 1, 2012.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Ihmiskäsitys ihmissuhdetyössä
TULE-vaarojen tunnistaminen ja hallinta työssä
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Seksuaaliterveys.
Yleislääkäripäivät 2013: Kollegan työkyky
Mielenterveys s. 110 –
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Esteettömät oppimisympäristöt JAMK-ESOK
TYÖTURVALLISUUDEN AVAINASIOITA
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
STANDARDI 4:N SOVELTAMINEN KÄYTÄNNÖSSÄ: Henkisen kuormittumisen hallintamallin kehittäminen ESSHP:ssä Eeva Häkkinen TtM Hankekoordinaattori
Riippuvuus tupakoinnista
Pirkko Karjalainen, YTL Toimintakykyisenä kotona – haasteita sote-uudistukselle Miten pärjään kotona - vanhanakin.
 Hyvinvointi on ihmisen fyysistä, psyykkistä, sosiaalista, emotionaalista ja hengellistä hyvää oloa  Hyvinvointi syntyy ihmisen itsensä, hänen läheistensä,
Opiskelijan perehdyttämisen tarkoitus  Luoda opiskelijalle kokonaiskuva työpaikasta, työympäristöstä ja työyhteisöstä  Auttaa opiskelijaa tutustumaan.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Toimintakyky s.36 Fyysinen Psyykkinen Kognitiivinen Sosiaalinen
Turvallinen hoitotyö 1,5ov
TYÖKYKY TYÖNTEKIJÄN VOIMAVARAT s * Terveys, elintavat, lepo * Osaaminen, kehittyminen * Arvot, asenteet, motivaatio * Elämäntilanne TYÖN VAATIMUKSET.
8. MIELEN HYVINVOINTI TERVEYSTIETO 9. Mitä hyvää sinulle kuuluu tänään?
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Koealue: s  Mielihyvän tavoittelu on luontaista, sitä tavoitellaan monin eri keinoin esim. urheilemalla, ruoalla, internetillä, peleillä 
Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa
Terveyden määritelmät
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn mittaaminen
TE2 NUORET, TERVEYS JA ARKIELÄMÄ
TERVEYTEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT
Sosioemotionaalinen kehitys
Mielenterveys on psyykkisen, älyllisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila, jossa yksilö ymmärtää omat kykynsä, pystyy toimimaan elämän normaalistressissä,
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
Riski- ja suojaavien tekijöiden tunnistaminen
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
Mielenterveystyön kehittämissuunnitelma
Talvityhyt-seminaari turvallisuutta - terveyttä - työkykyä -
Työhyvinvointi …turvallista, terveellistä ja tuottavaa työtä, jota ammattitaitoiset työntekijät ja työyhteisöt tekevät hyvin johdetussa organisaatiossa.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Anssi Aunola Lääkintämestari Keski-Uudenmaan pelastuslaitos
Esityksen transkriptio:

Opiskelijahyvinvointi ammattikorkeakoulussa Kemi-Tornion ja Rovaniemen ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointitutkimuksen julkistamisseminaari 20.2.2006 Rehtori Riitta Käyhkö

Avauksia Otus: Ammattikorkeakoulujen henkilöstön ja opiskelijakuntien käsityksiä opiskelijoiden hyvinvoinnista 2004 Ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointitutkimus 2004 (Samok) Sosiaali- ja terveysministeriö: Opiskelijaterveydenhuollon tavoitteiden ja sisällön kehittämistyöryhmän muistio 2005 Sosiaali- ja terveysministeriö: Opiskeluterveydenhuollon opas 2005 Opetusministeriö: Esteetön opiskelu yliopistoissa 2005 Hyvinvointihanke. Kemi-Tornion, Rovaniemen ja Turun ammattikorkeakoulut 2005-6

Ideaalinen ammattikorkeakouluopiskelija On perustiedoiltaan ja taidoiltaan korkeakoulukelpoinen Opiskelee opiskelun aloitettuaan keskeytyksettä Samassa oppilaitoksessa Täysipäiväisesti Koko normiajan, ei yhtään sen enempää Normiajan kohdalla suorittaa tutkinnon

Ammattikorkeakouluopiskelija On siirtynyt nuoruudesta varhaisaikuisuuteen Rakastuu ja eroaa Perustaa perheen, saa lapsia Käy töissä Muuttaa toiselle paikkakunnalle, toiseen maahan Sairastaa Kokee toimeentulo-ongelmia On epävarma tulevaisuudesta: onko koulutusala oikea, saako töitä

Hyvinvointi onnellisuus, tyytyväisyys elämään Ihminen on kokonaisuus jossa fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset tekijät vaikuttavat toisiinsa ja luovat ihmisen hyvinvoinnin. Fyysinen terveys Psyykkinen terveys, stressien sietokyky Sosiaalinen ympäristö Henkinen ulottuvuus – arjen tietoisuuden rajojen ylittäminen

Psyykkinen hyvinvointi Oman itsen kokeminen arvokkaaksi Hyvä olo, hyvinvointi Elimistön tila ja elintoiminnot Turvallisuus Toimintakyky

Vastuu hyvinvoinnista Opiskelija Opiskelijakunnat, opiskelijayhteisöt Ammattikorkeakoulu Yhteiskunta, ammattikorkeakoulun sijaintipaikkakunta

Terveyspalveluiden järjestämisen vaihtoehdot Ongelma: palveluiden heikko saatavuus: tarve 110-140 terveydenhoitajaa, v. 2002 oli 62 = erotus 48 – 78 terveydenhoitajaa Ammattikorkeakoulun sijaintikunta AMK -opiskelijaterveydenhuoltosäätiön perustaminen YTHS Ammattikorkeakoulu (työterveysmalli)

Hyvinvoinnin merkitys Motivaatio, poissaolot Keskeyttäminen Opintomenetys Valmistuminen Huolenpito omasta itsestä

Voimavaroja antavat tekijät liittyvät opiskelija: perintötekijät, kokemukset, koulutus, opitut tottumukset, älykkyys, kyky ratkaista ongelmia, terveys, sosiaaliset taidot, menestyminen tärkeäksi koetuissa asioissa, toimeentulo, asunto opiskelijan sosiaalinen ympäristö: kulttuuri, arvot ja asenteet , turvalliset ja vakaat läheiset ihmissuhteet ammattikorkeakoulu: ammattikorkeakoulun terveellisyys ja turvallisuus, opetuksen laatu, opiskelun ohjaus ja tuki, opiskelujärjestelyt, hyvinvointiohjelma yhteiskunta: opintososiaalinen tuki, terveys- ja hyvinvointipalvelut

Ammattikorkeakoulun hyvinvointiohjelma Opintojen ohjauksen kehittäminen Terveydenhuolto Opiskelija-asuminen Liikuntamahdollisuudet Opintojen ohjauksen kehittämistoimet ja olemassa olevat käytännöt. Opintojen suunnitteleminen, tentteihin lukeminen, oppimaan oppiminen Miten terveydenhuolto on järjestetty Paikkakunnan/kuntien opiskelija-asuntotilanne Paikkakunnan liikuntamahdollisuudet ja oman oppilaitoksen liikuntatilojen käyttömahdollisuudet

Ammattikorkeakoulun hyvinvointiohjelma Päihdestrategia Kriisinhallintasuunnittelu Ympäristön terveellisyys ja turvallisuus Yhteisöllisyys Tasa-arvo Sitoutuminen opiskelijan hyvinvointia edistävään päihdepolitiikkaan ja varhaiseen puuttumiseen. Savuttomia tiloja ja tupakointia koskevat säännöt Toimintaohjeet ja vastuunjako. Ohjeistus kriisitilateiden varalle Seuraava dia Toimet joilla lisätään opiskelijoiden ja henkilöstön vuorovaikutusta Sukupuolten tasa-arvo, esteettömyys

Terveellisyys ja turvallisuus Fyysinen ympäristö Fysikaaliset altisteet Kemialliset altisteet Biologiset altisteet Työssäoppimisen asettamat vaatimukset Tilat, tilat/opiskelijamäärä, kalusteet, viihtyvyys, tilojen esteettömyys, sosiaalitilat, piha-alueet, ruokailu- tai ravintolatilat Valaistus, ääniympäristö, ilmastointi, lämpösuhteet, haju, kosteus, vetoisuus, säteily, tärinä. Opetustiloissa käytettävät kemialliset aineet ja niiden käyttöturvallisuus sekä oikea säilytys, epäorgaaniset pölyt, metallihuurut, kaasut ym. Sisäilma, eläinpöly, homepöly, infektiovaara Esim. fyysinen kuormittavuus, ergonomiset tekijät, henkilökohtaiset suojaimet ja niiden laatu, perehdytys työhön

Terveellisyys ja turvallisuus Psykososiaalinen työympäristö Tapaturma- ja terveysuhat Hyvinvointiohjelma(toimintakulttuuri) Riskien yksilöinti Suositeltavat toimenpiteet Henkilöstön ja opiskelijoiden asenteet, vuorovaikutustaidot, ilmapiiri, työajat ja opintojärjestelyt Tapaturmat oppilaitoksessa ja työssäoppimisjaksoilla, liikenneturvallisuus, fyysisen ja henkisen väkivallan vaara Suunnitelma joka kertoo pelisäännöt ja toimintatavat, toimintaohjeet erityisiä riskitilanteita varten Terveysvaarojen ja turvallisuusriskien tunnistaminen ja terveydellisen merkityksen arviointi Toimenpidesuunnitelma ilmenneiden riskien poistamiseksi tai vähentämiseksi, vastuuhenkilöt, uudelleen arvioinnin ajankohta

Koherenssin tunne Kyse on siitä, että opiskelijalla on pysyvä luottamus ja usko siihen, että hänen sisäinen ja ulkoinen maailmansa ovat ennustettavissa olevia ja selkeitä = YMMÄRRETTÄVYYS hän voi saada käyttöönsä sellaisia voimavaroja, joilla hän voi hallita paineisia tilanteita, asiat tulevat todennäköisesti sujumaan = HALLITTAVUUS elämässä on mahdollisuuksia ja haasteita, joiden puolesta kannattaa ponnistella ja tehdä työtä = MIELEKKYYS