VARAUTUMINEN RAUTATIEONNETTOMUUTEEN

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Toimitusjohtaja Mikael Aro
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto, lääninelintarviketarkastaja Raisa Romppanen1 Kokemuksia yleisötilaisuuksien turvallisuuden tarkastamisesta.
Tarkastaja Raija Jääskelä Työsuojelun vastuualue Julkishallinnon ryhmä p Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto.
Turvallisesti rautatieym-päristössä
Henkilöstön virkistysrahan käyttö HUS:ssa
Työ, teho ja yksinkertaiset koneet
Ajankohtaista onnettomuustutkinnasta Martti Heikkilä Onnettomuustutkintakeskus Kotimaanliikenteen matkustaja-alusyrittäjien turvallisuuspäivä
YRITYKSEN PALOTURVALLISUUS
Tieliikenneonnettomuudet Salon seudulla Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Lähisuhdeväkivaltarikoksesta epäillyn ohjaaminen kuulustelusta väkivaltaa katkaisevaan palveluun Oulu Hautamäki Jari, toiminnanjohtaja Hyvärinen.
Liikennevirasto ja Espoon kaupunki
Keskustelutilaisuus hedelmöityshoitotoiminnasta Jussi Holmalahti, FaT Johtaja Valvira.
Toimijoiden roolit väitteiden hyväksymisessä ja käyttämisessä Ravitsemus- ja terveysväiteseminaari , Evira, Helsinki Neuvotteleva virkamies Anne.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Keski-Suomen ELY-keskus Juha S. Niemelä
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
LAKI RAUTATIEJÄRJESTELMÄN LIIKENNE- TURVALLISUUSTEHTÄVISTÄ ANNETUN LAIN MUUTTAMISESTA (860/2012) Hallitusneuvos Hannu Pennanen
Copyright © 2009 Rautatievirasto. Kaikki oikeudet pidätetään. Rautatieturvallisuuskasvatus Opetuskuvia.
VIHERALUEIDEN TILAPÄISET MAANKÄYTTÖLUVAT
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
Valvontaviranomaiset 15 § Kunnan määräämä valvontaviranomainen valvoo, että kunta ja tontinomistaja täyttävät laissa säädetyt velvollisuutensa.
Juha Kauppinen Consulting oy Rakenneselvitykseen liittyviä tutkimuksia Tiedotustilaisuus Karjasillan kirkolla Juha Kauppinen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Tavallinen arkipäivä sisältää monia vaaratilanteita
palomestari Jukka Taskinen
Öljysuojarahaston asiat Ympäristövahinkojen torjunnan neuvottelupäivät SYKE Pääsihteeri Merja Huhtala.
Perusopetuksen ryhmäkoko
Innovaatiotilastot 2012 ja Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus, tutkimus- ja kehittämistoiminta (tietokanta) Tekes, Teknologiateollisuus.
Pidä pelivaraa moottorikelkkailija
Kauppakeskusturvallisuus - käyttäjät
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Työttömät* työnhakijat ELY-keskuksittain *) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat,
Tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa Kokkolan liikenneturvallisuussuunnitelman päivitys 2011.
ESITTELY VR Osakeyhtiö/VR Cargo Kouvolan asiakaspalvelukeskus
Eksponentiaalinen kasvaminen ja väheneminen
Raideliikenne aluepolitiikan ja liikennepolitiikan synteesi?
HAIPRON KÄYTTÖ JA KOKEMUKSET – Turvallisuuspäällikkö Lasse Koste
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Mediaan sitoutuminen Aikakauslehdet, KMT Kuluttaja 2007.
JIK KY:N TALOUS Tilinpäätökset Talousarvio 2013 Info-tilaisuus Etelä-Pohjanmaan Opisto Talousjohtaja Arto Saarela 1.
Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä Kommenttipuheenvuoro Pekka Söderling
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
Esityksen sisältö Tähän esitykseen on koottu tietoja Salon kaupungin alueella vuosina ja vuosina tapahtuneista poliisin tietoon tulleista.
Tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella vuosina Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Copyright © 2012 Trafi. Kaikki oikeudet pidätetään. Rautatieturvallisuuskasvatus Opetuskuvia.
Sosiaalihuoltolaki.
Suomen ja Venäjän välinen sopimus suorasta kansainvälisestä rautatieliikenteestä.
Julkinen Energian merkitys rautatieliikenteessä WEC Energiapäivä Tero Kosonen
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
Kotimaanliikenteen matkustaja-alusyrittäjien turvallisuuspäivä
Trafin rooli ja tehtävät
Rautateiden Varautuminen
Rautatiealan sääntelyelimen sidosryhmätilaisuus
Rautatiealan toimijoiden sidosryhmätilaisuus
Rautateiden turvallisuusselvitysprosessi ja ratapihatarkastukset
SEVESO SUURONNETTOMUUSHARJOITUSTEN JÄRJESTÄMINEN JA VALVONTA
Esityksen transkriptio:

VARAUTUMINEN RAUTATIEONNETTOMUUTEEN Suuronnettomuuspäivät Hyvinkää Arto Taskinen pelastuspäällikkö VR-Yhtymä Oy 11.4.2014

Esityksen sisältö Rautatiejärjestelmä Onnettomuuksien ennaltaehkäisy Varautuminen onnettomuuteen Toimenpiteet onnettomuuden sattuessa

Yhteisellä matkalla 150 vuotta Ensimmäinen säännöllinen junayhteys Helsinki— Hämeenlinna maaliskuussa 1862 Valtionrautatiet muokkasi Suomen taloutta, sosiaalista rakennetta ja kulttuuria Matkustajien ja tavaran määrä raiteilla kasvoi Höyry vaihtui dieseliin ja sitten sähköön 1995 Valtionrautatiet lakkautettiin, radanpito ja liikennöinti erotettiin toisistaan, VR-konserni ja Ratahallintokeskus perustettiin

Monien toimijoiden yhteistyötä Henkilöstö- järjestöt Valtio VR Group Poliittiset päätöksen-tekijät Viran-omaiset Liikenne- virasto Henkilöstö Asiakas Liikenne- ja viestintä- ministeriö Media Liiketoiminta- kumppanit Trafi Yhteistyö- järjestöt

Rautatieturvallisuutta ja rautatiejärjestelmien yhteensopivuutta valvoo ja kehittää liikenne- ja viestintäministeriön alainen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi. Trafi kehittää liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmään liittyvistä viranomaistehtävistä. Trafi muodostettiin yhdistämällä Ajoneuvohallintokeskus AKE, Ilmailuhallinto, Rautatievirasto sekä Merenkulkulaitoksen meriturvallisuustoiminto. Trafi aloitti toimintansa vuoden 2010 alussa.

Liikennevirasto Valtion rataverkon omistaa ja sitä hallinnoi liikenne- ja viestintäministeriön alainen Liikennevirasto. Liikennevirasto vastaa Suomen liikenneväylistä ja liikennejärjestelmän kokonaisvaltaisesta kehittämisestä. Liikennevirasto on liikenne- ja viestintäministeriön alaisuudessa toimiva keskusvirasto. Se muodostui, kun liikennehallinnon kolme väylävirastoa, Ratahallintokeskus, Merenkulkulaitos ja Tiehallinto yhdistettiin vuoden 2010 alussa.

Suomen rataverkko ja junakalusto pituus on 5 944 km sähköistetty 3 073 km tasoristeyksiä 3504 varoituslaittein 781 vartioimaton 2723 Junakalusto (2012) sähköveturit 155 dieselveturit 223 sähköjunat 158 dieselmoottorijunat 16 matkustajavaunut 1102 tavaravaunut 10364 n. 1600 junavuoroa, 200 000 matkustajaa/vrk

Valtion rataverkon hallinta Liikennevirasto Suunnitteluttaja- konsultit Liikenteen- ohjaus ja käyttötoiminta Rata- isännöitsijät Rakennuttaja- konsultit Suunnittelijat Kunnossapitäjät Urakoitsijat 11.4.2014

Liikennöinti valtion rataverkolla Rautatieliikenteen harjoittamisella tarkoitetaan rautatieyrityksen liikennöintiä radan kunnossapitoon liittyvää liikennöintiä museoliikenteen harjoittajan liikennöintiä muun kuin päätoimenaan liikennöivän yrityksen tai yhteisön liikennöintiä rataverkon haltijan liikennöintiä rataverkolla. Rautatieyrityksellä on oltava ministeriön myöntämä toimilupa, jonka edellytyksenä ovat hyväksytty turvallisuusjohtamis-järjestelmä ja turvallisuustodistus. Lisäksi Liikenneviraston on tehtävä rautatieyrityksen kanssa rataverkon käyttöä koskeva sopimus.

VR - konserni Perustehtävänä tarjota asiakkailleen matkustamisen ja logistiikan sekä radan rakentamisen ja kunnossapidon palveluita. Emoyhtiö on VR-Yhtymä Oy, ja siihen kuuluu kaikkiaan 22 yhtiötä. Yhtiön omistaa Suomen valtio ja sen omistajaohjauksesta vastaa valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosasto.

Organisaatio Konserni- palelut Matkustajaliikenne Logistiikka Juna- liikennöinti Corenet Oy 60 %

VR Group lukuina Liikevaihto 1 421,2 miljoonaa euroa Henkilöstö 10 000 junamatkaa 29,1 miljoonaa linja-automatkaa Tavaraa raiteilla 36,4 miljoonaa tonnia Tavaraa maanteillä 5,7 miljoonaa tonnia

Turvallisuus osa jokapäiväistä työtä Matkustajat ja tavarat turvallisesti perille Työpaikoilla turvallisuusriskit minimiin Turvallisuustyö varmistaa toimintaedellytykset kaikissa olosuhteissa Turvallisuustyössä on onnistuttu hyvin. Isoja onnettomuuksia ei ole sattunut vuosiin. Työtapaturmat ovat vähentyneet.

Rautatieonnettomuuksia ehkäiseviä toimenpiteitä turvalaitejärjestelmä/automaattinen junien kulunvalvonta (JKV) tasoristeyksien poistaminen ja varoituslaitteet kuumakäynti-ilmaisimet ratojen kunnossapito ja uusiminen turvallisuuden johtamisjärjestelmä kaluston kunnossapitojärjestelmä VAK-tarkastukset ohjeistus ja henkilökunnan säännöllinen koulutus tarkastukset ja auditoinnit

JKV

Kuumakäynti-ilmaisimet ilmaisimet valvovat ohi ajavan junan akseliston lämpötilaa ilmaisu välittyy liikenteenohjaukseen turvatoimenpiteenä kalusto tarkastetaan ja tarvittaessa poistetaan liikenteestä

VAK-turvallisuus Laki sekä asetus vaarallisten aineiden kuljetuksesta Turvallisuusvaatimukset Turvallisuusselvitysten laadinta Trafin määräämille ratapihoille (12 paikkakunnalla) Suuronnettomuusharjoitukset ratapihoilla 3 v välein Rajatarkastusjärjestelmä

Yleisimmät onnettomuustyypit Suistuminen Ratapiha tai teollisuusalueen tasoristeys Törmäys Radalla romua tai muu este, kalusto Liikkuvan kaluston tulipalo Tasoristeysonnettomuus (tieliikenne- onnettomuus) Radalla liikkujan allejäänti Tahallisuus

VR:n varautuminen pelastus- ja raivaustoimintaan Välittömät ensitoimenpiteet onnettomuuspaikalla Onnettomuuspaikalla oleva henkilökunta VR pelastuspalvelu (tekninen avustaminen sekä pelastus- ja jälkiraivaustoiminta rautatie-onnettomuuksissa) VR:n pelastuspalveluyksiköt (9 kpl) VR:n päivystävät raivauspäälliköt viidellä paikkakunnalla (24/365 päivystys) Johtaminen onnettomuustilanteessa Kriisijohtoryhmä Operaatiokeskus Tekninen HELP

Erikoisvarusteita ja -kalustoa rautatieonnettomuuden varalle Paikantamiskartat, ohjausalueiden (liikenne/sähkö) rajat -kartta, tasoristeysluettelot Hätämaadoitusvälineet Järeä pelastus- ja nostokalusto/nostoapuvälineet Kalustoa säiliövaunuvuotojen tukkimiseen ja torjuntaan Henkilönsuojaimet Toimintaohjeita Tarkistuslistatyyppinen toimintaohje rautatieonnettomuuksiin Sähkörataohjeet ja liikkuvan kaluston sähköturvallisuusohjeet Vaarallisten aineiden tiedostot Kalustokohtaiset tekniset ohjeet, mm. säiliövaunut, nostot Asiantuntijoiden ja urakoitsijoiden yhteystiedot

Toimenpiteet rautatieonnettomuuden sattuessa Ilmoitukset ja hälytykset Ilmoitus sattuneesta onnettomuudesta tulee antaa viivytyksettä ensiksi tavoitettavalle liikenteenohjaukselle. Tämän jälkeen tapahtumapaikalta otetaan tarvittaessa yhteys hätäkeskukseen. Varoitus välittömästä vaarasta (hätäpunainen) annetaan junahätäpuheluna, joka ohjautuu vaara-alueesta vastaavalle liikenteenohjaukselle ja alueella junatilassa oleville RAILI-puhelimille. Mikäli onnettomuus edellyttää pelastustoimen, ensihoidon tai poliisin toimenpiteitä, liikenteenohjaus tekee hätäilmoituksen hätäkeskukseen neuvottelupuheluna. Sähköistetyllä radalla on tarvittaessa pyydettävä jännitekatko onnettomuusalueelle. Jännitekatkopyyntö tehdään liikenteenohjaukselle, joka välittää pyynnön käyttökeskukselle.

Hälytyskaavio Junahätäpuhelu

HUOM! Onnettomuustilanteessa on kiinnitettävä erityistä huomiota lisäonnettomuuksien estämiseen. Lisäonnettomuuden voi aiheuttaa mm. muu junaliikenne (200 km/h = n. 55 m/s) sähköradan jännite (25 000 - 50 000 V) vaaralliset aineet (40 - 120 t / säiliövaunu) raskas kalusto (max. junapaino 4500 t) Asiaton ja luvaton radalla liikkuminen on kielletty!

Viereisen raiteen ajojohdin Risteävä suurjännitejohdin Junan virroitin Mikä voi synnyttää jännitekatkotilanteessa jännitteen ratajohtoon, jos hätämaadoitusta ei ole tehty? Uudelleenkytkentä Viereisen raiteen ajojohdin Risteävä suurjännitejohdin Junan virroitin Ilmastolliset syyt (salama) Jäännösjännite HUOM. Jännitekatko ja hätä- maadoitus ei ole aina välttämätöntä

Johtosuhteet onnettomuustilanteessa Välittömiä ensitoimenpiteitä onnettomuuspaikalla johtaa veturinkuljettaja tai muu junahenkilökunta Pelastustoimintaa johtaa pelastusviranomainen apunaan muut viranomaiset Raivaus- ja kunnostustoiminnan kokonaisjohtovastuu on rautatietoimintojen yleisjohtajalla Radan kunnossapitäjät huolehtivat radan ja ratalaitteiden kunnostuksesta VR:n pelastuspalveluyksikön toimintaa onnettomuuspaikalla johtaa päivystävä raivauspäällikkö tai yksikönjohtaja Tutkinnasta vastaa joko poliisi, Onnettomuustutkintakeskus tai Trafi

Tutkinta ja raportointi Rautatieliikenteessä tapahtuneen (525/2011) vakavan onnettomuuden tai vaaratilanteen tutkii Onnettomuus-tutkintakeskus turvallisuustutkinnasta annetun lain mukaisesti. Jos onnettomuutta tai vaaratilannetta ei oteta mainitun lain nojalla tutkittavaksi, Liikenteen turvallisuusvirasto voi tutkia sen, jos se on tarpeen rautateiden turvallisuuden edistämiseksi. Myös poliisi suorittaa rautatieonnettomuuden tutkinnan silloin, kun on tapahtunut henkilövahinko tai kyseessä on epäily lainvastaisesta toiminnasta. VR-Yhtymä Oy selvittää (ollessaan osallisena) myös itse onnettomuuden syyn Onnettomuuden havainneen tai siihen osallisena olleen henkilön on tehtävä poikkeamailmoitus VR:n turvallisuuden tietojärjestelmään.

Onnettomuuspaikan luovuttaminen liikenteelle ja onnettomuuden jälkitoimet Luvan jännitteen takaisinkytkemiseen häiriö- tai onnettomuustilanteen jälkeen saa liikenteenohjaukselle antaa ainoastaan toimintaa onnettomuuspaikalla johtava henkilö. Liikenteenohjaus välittää luvan käyttökeskukselle. Rautatietoimintojen yleisjohtaja luovuttaa radan onnettomuuden jälkeen liikenteenohjaukselle liikennöitäväksi ja vastaa siitä, että rata ja sen rakenteet ovat turvallisesti liikennöitävissä ja kaikki onnettomuustilanteen selvittämiseen osallistuneet osapuolet ovat poistuneet radalta. Ellei em. yleisjohtajaa ole erikseen nimetty, radan liikenteelle luovuttaa toimintaa onnettomuuspaikalla johtava henkilö. Mikäli radalle jää turvallisuuteen vaikuttavia rajoitteita, tulee niistä ilmoittaa liikenteenohjaukselle.

Liikenneviraston ohjeita Radanpidon turvallisuusohjeet (TURO 1/2012) Liikenneviraston ohje varautumisesta rautatieonnettomuuksiin (OVRO 1.11.2011) Ohje erityistyöstä rautatiealueella (31.10.2011) Sähkörataohjeet (B22/2009 RHK) Turvallinen työskentely sähköistetyllä radalla (1/2013)

VR-Yhtymä Oy:n ohjeita Ohje toimenpiteistä rautatieonnettomuuden varalta (OTRO 1.11.2011) VR:n sisäinen ohje Ohjetta sovelletaan rautatiellä tapahtuvaan onnettomuuteen, joka aiheuttaa vahinkoa tai välitöntä vaaraa ihmisille, omaisuudelle tai ympäristölle ja joka vaatii pelastus- tai raivaustoimenpiteitä. Liikkuvan kaluston sähköturvallisuusohjeet onnettomuustilanteita varten (1.1.2013) Ohjeet onnettomuustilanteita varten liikkuvan kaluston sähköturvallisuuden osalta. Jaettu kaikille pelastuslaitoksille.

Thank you for your interest! Kiitos!!