Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Rautateiden turvallisuusselvitysprosessi ja ratapihatarkastukset

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Rautateiden turvallisuusselvitysprosessi ja ratapihatarkastukset"— Esityksen transkriptio:

1 Rautateiden turvallisuusselvitysprosessi ja ratapihatarkastukset
Pirjo Ranta

2 VAK-(rautatie)asioiden sijoittuminen Trafin organisaatiossa
Johtava asiantuntija Anu Häkkinen Säädös- ja kehittämispalvelut, Liikenneoikeus YHDYSLIIKENNENEUVOTTELUT JA –SOPIMUKSET, KV-YHTEISTYÖ VAK-SÄÄNTELY, LAINSÄÄDÄNTÖ Asiantuntija Pirjo Ranta Infrapalvelut, Raideliikenteen infra VAK-RATAPIHATARKASTUKSET, VAK-AUDITOINNIT,-TARKASTUKSET Erityisasiantuntija Jouni Karhunen Infrapalvelut, Raideliikenteen infra KV-YHTEISTYÖ RID ym. Tarkastaja Päivi Simola Infrapalvelut, Raideliikenteen infra VAK- RATAPIHOJEN TURVALLISUUSSELVITYKSET Ylitarkastaja Auri Halinen Infrapalvelut, Raideliikenteen infra VAK-RATAPIHOJEN TURVALLISUUSSELVITYKSET Erityisasiantuntija Miina Grönlund Alukset, Meriympäristöyksikkö SATAMIEN VAK-TURVALLISUUSSELVITYKSET, VAARALLISTEN AINEIDEN KULJETUKSET Raideliikennejohtaja Trafin Esikunta Yrjö Mäkelä YHDYSLIIKENNENEUVOTTELUT JA –SOPIMUKSET, KV-YHTEISTYÖ Tarkastaja Pekka Rahkola Henkilöluvat, Tutkinnot ja ammattiliikenne TURVALLISUUSNEUVONANTAJAKOKEET Lisäksi välillisesti useita muita henkilöitä organisaatiossa, kuten lakimiehiä. Talossa toimii myös VAK-tiimi.

3 Kansallinen VAK-lainsäädäntö
VAK-lain kokonaisuudistus ? Kansallinen VAK-lainsäädäntö Valtioneuvoston asetus vaarallisten aineiden kuljetuksesta (195/2002) muutosasetuksineen Laki vaarallisten aineiden kuljetuksesta (719/1994) Trafin määräys TRAFI/248802/ /2016 vaarallisten aineiden kuljetuksesta rautateillä Valtioneuvoston asetus vaarallisten aineiden kuljetukseen tarkoitettujen pakkausten, säiliöiden ja irtotavarakonttien vaatimustenmukaisuuden osoittamisesta ja tähän liittyviä tehtäviä suorittavista Tarkastuslaitoksista (124/2015) muutosasetuksineen Valtioneuvoston asetus vaarallisten aineiden maakuljetusten turvallisuusneuvonantajasta (274/2002) muutosasetuksineen

4 Trafin VAK-rooli (tarkemmin VAK-laissa)
Valvoo lain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten avulla toimialallaan vaarallisten aineiden rautatiekuljetuksia ja niihin liittyvää tilapäistä säilytystä Voi myöntää poikkeuksia, laatia tarkempia määräyksiä tai rajoituksia VAK-laissa tarkemmin määritettyihin asioihin Voi tehdä teknisluontoisia määräaikaisia sopimuksia kansainvälisiin VAK-kuljetuksiin Hyväksyy satamien (VAK > t/v) ja nimettyjen ratapihojen (13 kpl) turvallisuusselvitykset Ottaa vastaan turvallisuusneuvonantajien tutkintokokeet ja myöntää todistuksen kokeen hyväksytysti suorittaneille Tunnustaa kuljetettaviin painelaitteisiin liittyviä, laissa lueteltuja tarkastuslaitostehtäviä suorittavat tarkastuslaitokset VAK-valvonnan kehittäminen Koordinoi säännölliset ratapihatarkastustukset nimetyille VAK-ratapihoille

5 LVM:n VAK-strategian kansalliset pääperiaatteet vuosille 2012-2020
Kuva: LVM VAK-Strategia Linkki dokumenttiin:

6 TRAFIN VISIO: Ihmiset, tavarat ja tieto liikkuvat turvallisesti, kestävästi ja sujuvasti kaikkialla Suomessa. Liikennejärjestelmä toimii häiriöttömästi kaikissa olosuhteissa.

7 VAK-RATAPIHOJEN TURVALLISUUSSELVITYKSET
Vaarallisten aineiden kuljetuksesta rautateillä annetun valtioneuvoston asetuksen (195/2002) 32 § edellyttää, että nimetyille VAK-ratapihoille tulee laatia turvallisuusselvitys. Rautatieviraston vuonna 2008 nimeämiä VAK-ratapihoja on Suomessa 13, 12 eri paikkakunnalla: Hamina Kokkola Ykspihlaja Joensuu Niirala Kouvola Kotka (Mussalo) Oulu Riihimäki Sköldvik Tampere Turku Vainikkala

8 VAK-ratapihojen turvallisuusselvitykset (ja liitteenä oleva pelastussuunnitelma)
Toimivat tiedon lähteinä VAK-ratapihalla toimintaa harjoittaville rautatieyrityksille ja muille tahoille. Ohjeistavat, kuinka VAK-ratapihalla tulee toimia monitoimijaympäristössä normaali- ja häiriötilanteissa. Laadinnalla osoitetaan eri viranomaisille, että vaarallisten aineiden rautatiekuljetuksista aiheutuvat vaarat on kohteessa tunnistettu ja hallittu.

9 Turvallisuusselvitysprosessi ja eri toimijoiden rooli

10 Ohje: VAK-ratapihaa koskevan yhteisen turvallisuusselvityksen laadinta TRAFI/322153/03.04.02.01/2017
Ohjeessa kuvattu mm. mitä hyväksyttävän turvallisuusselvityksen tulee sisältää: Rataverkon haltijan perustiedot ja toiminnasta vastaavien henkilöiden yhteystiedot (yhteystiedot voivat olla liitteenä, joka ei aiheuta muuttuessaan koko turvallisuusselvityksen päivitystä) Ratapihan osoite Ratapihan sijainti ja rajaus (alueen koko, maa-aines, luonnonympäristön kuvaus, pohjaveden sijainti jne.) Ratapihaa ympäröivän lähialueen kuvaus: haavoittuvat kohteet; asutus, koulut, päiväkodit, sairaalat, palveluasutus ja rakennettu ympäristö, risteävä- ja muu lähialueen liikenne, muu raideliikenne jne. Ratapihan kuljetustoiminnan kuvaus Rataverkon infran kuvaus ja ajantasainen raiteistokaavio Ratapihalla toimintaa harjoittavien tahojen ja heidän toimintojensa kuvaukset Ratapihan kautta kuljettavien vaarallisten aineiden listaus vähintään aineluokittain ja vuosittaiset kuljetusmäärät Kuvaus ratapihalla tilapäisesti tapahtuvasta vaarallisia aineita sisältävien vaunujen säilytyksestä, valvonnasta ja seisontaraiteiden nimeäminen Kokoontumis- ja suojautumistilojen kuvaus ja paikat

11 Ohje: VAK-ratapihaa koskevan yhteisen turvallisuusselvityksen laadinta TRAFI/322153/03.04.02.01/2017
Karttakuva alueesta: karttakuvassa tulee olla merkittynä kokoontumis- ja suojautumistilat. Karttakuvassa tulisi olla merkittynä lisäksi hätä- ja onnettomuustilanteeseen varautumiseen liittyvän varustelun sijainnit; kuten alkusammutuskalusto, hätäsuihkut, silmähuuhteluvälineet, vuotavien kemikaalien keräilyastiat, VAK-torjuntakärryt, tuulipussit, sähköradan hätämaadoituspaikat, palopostit, nimetyt pelastustiet, väestöhälyttimet jne. Kuvaus hätä- ja onnettomuustilanteisiin liittyvästä ohjeistuksista ja niiden saatavuudesta Kuvaus ratapihan hätä- ja onnettomuustilanteeseen varautumiseen liittyvästä varustelusta, niiden ylläpidosta sekä varusteluun liittyvistä vastuista Onnettomuusvaarat ja vaara-alueet, suuronnettomuusskenaariot Ratapihalla työskentelevän henkilöstön VAK-tietoisuuden ja pätevyyden varmistamisen kuvaus (perehdytykset, koulutukset, ohjeet) Ratapihalla tapahtuvien poikkeamien ja turvallisuushavaintojen ilmoittamis- ja käsittelymenettelyiden kuvaus Kuvaus pelastus- ja raivaustoiminnan järjestämisestä ja menettelyistä normaalien toimintaolosuhteiden palauttamiseksi onnettomuustilanteen jälkeen Kuvaus menettelyistä hätä- ja onnettomuustilanteiden harjoittelemiseksi Riskienarviointimenettelyiden kuvaus ja kohteeseen liittyvä riskien arviointi Pelastussuunnitelma liitteenä

12 Pelastussuunnitelma Pelastussuunnitelmassa tulee tunnistaa vaaratekijät ja esitellä keinot, joilla vaaratilanteet voidaan ehkäistä ja sekä hallita vahingot hätä- ja onnettomuustilanteissa. Kunnan pelastusviranomainen tarvitsee turvallisuusselvityksen ja sisäisen pelastussuunnitelman tietoja laatiakseen ulkoisen pelastussuunnitelman. Sisäministeriön asetuksessa 612/ §:ssä säädetään, että Liikenteen turvallisuusviraston tulee toimittaa pelastuslaitokselle ratapihan ja satama-alueen turvallisuusselvitys ja sisäinen pelastussuunnitelma ulkoisen pelastussuunnitelman laatimiseksi.

13 Riskienarviointi Riskien arvioinnissa tulee arvioida normaali- ja poikkeusolosuhteiden riskejä. Riskien arvioinnissa tulee huomioida ihmisiin, ympäristöön ja omaisuuteen kohdistuvat vaarat sekä arvioida riskien todennäköisyys, vakavuus ja riskien suuruus. Toiminnan muuttuessa turvallisuusselvityksen sisältö liitteineen tulee päivittää ajantasaiseksi ja toimintaan liittyviä riskejä on tarkasteltava uudelleen. Muutostilanteissa muutosten merkittävyys tulee arvioida ja tarvittaessa käyttää riskien arviointia koskevan asetuksen yhteisestä turvallisuusmenetelmästä (EU) N:o  eli ns. YTM- asetuksen mukaisia menettelyjä. Riskien arviointi on suositeltavaa laatia yhteistyössä VAK- ratapihalla toimintaa harjoittavien tahojen sekä paikallisen pelastusviranomaisen kanssa.

14 Ratapihojen varustelu
Liikennevirasto vastaa rataverkon haltijana ratapihan onnettomuus- ja vaaratilanteiden varautumiseen liittyvästä varustelusta, sen hankinnasta ja ylläpidosta. Liikennevirastolla on mahdollisuus sopia ratapihan varusteluihin liittyvistä vastuista ratapihalla toimintaansa harjoittavien kanssa yhteistyössä. Rataverkon haltijan tulee myös varmistaa, että pelastustoimella on onnettomuus- ja hätätilanteessa riittävästi sammutusvettä saatavilla. VAK-ratapihojen varustelusta ei ole tarkasti säädelty lailla, mutta lainsäädännöstä löytyy useita, vaatimuksia siihen, että rataverkon haltijan tulee varautua normaali- ja poikkeusolojen hätä- ja onnettomuustilanteisiin. VAK-ratapihoille tulee olla asiattomilta pääsy kielletty

15 - vuosi 2018… Trafissa on vuonna 2014 hyväksytty rautatieyrityksen (VR Yhtymä Oy) laatimat turvallisuusselvitykset, koska koko ratapihaa koskevat turvallisuusselvitysten koosteet ovat puuttuneet vuodesta 2007 saakka nimetyiltä VAK- ratapihoilta. Kentältä on tullut jatkuvasti palautetta, koko ratapihaa koskevien päivitettyjen turvallisuusselvitysten puuttumisesta (esim. eri alueiden AVI:t). Vuoden 2016 alusta alkaen Trafin suorittamissa ratapihatarkastuksissa on systemaattisesti kirjattu turvallisuusselvitysten koosteiden puuttumiset auditointipoikkeamiksi ja poikkeamille on edellytetty määrittelemään aikataulu korjaavien toimenpiteiden toteuttamiselle. Tätä ennen puute on lähinnä todettu tarkastuksessa.

16 - - vuosi 2018… Liikennevirasto ei ole pitäytynyt vaadituissa aikatauluissa turvallisuusselvitysten ja pelastussuunnitelmien laatimiseksi, joten Trafi piti Liikenneviraston kanssa palaverin, jossa edellytettiin pikaisia toimia asian kuntoon saattamiseksi. Liikennevirastolta pyydettiin selvitystä ja toimintasuunnitelmaa mennessä toimitettavaksi Trafiin. Selvitys ja toimenpidesuunnitelma saapuivat Trafiin 15.1., jotka Trafi hyväksyi 19.1.

17 Ratapihatarkastukset
Trafi suorittaa ratapihatarkastuksen nimetyille VAK- ratapihoille vähintään kolmen vuoden välein. Tarkastuksen kohteena on Liikennevirasto. Tarkastukseen kutsutaan mukaan alueen ELY- ja AVI- viranomaiset, toiminnanharjoittajat, kunnossapitäjä, alueisännöinti jne. Tarkastukset tehdään auditointimenettelyjä käyttäen Löydökset kirjataan ylös ja niille edellytetään toimenpiteiden, aikataulun ja vastuuhenkilöiden määrittely. Trafi on kehittänyt ratapihatarkastuksia yhteistyössä toiminnanharjoittajan ja rataverkon haltijan kanssa.

18 Ratapihatarkastusten kehittäminen Esimerkki – Palotarkastuksen yhdistäminen ratapihatarkastukseen
Paikalliselle pelastustoimella on mahdollisuus suunnitella oma palotarkastuskäyntinsä samaan yhteyteen - säästää resursseja. Palotarkastuspöytäkirja tulee ratapihatarkastusraportin liitteeksi.

19 Millaisia asioita Trafi VAK-tarkastuksissa monitoroi?

20 Muu rautateiden VAK-valvonta (auditoinnit/tarkastukset)
Muu rautateiden VAK-valvonta (auditoinnit/tarkastukset). Mitä esimerkiksi valvontaan? Riskienhallinta Turvallisuusmenettelyt Liikennöinnin hallinta Varautuminen onnettomuus- ja vaaratilanteisiin Poikkeamista ilmoittaminen ja niiden käsittely Tietojen vaihto ja yhteistyö Merkinnät säiliöissä, dokumentaatio Raiteiston infra ja ratapihan varustelu Toimintaympäristö Pätevyydet, osaaminen Koulutukset, perehdyttäminen Jne.

21 Rautateiden VAK-onnettomuusharjoituksiin osallistuminen tarkkailijana

22 Kaavoitus

23 Kiitos!

24


Lataa ppt "Rautateiden turvallisuusselvitysprosessi ja ratapihatarkastukset"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google