Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Rautateiden Varautuminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Rautateiden Varautuminen"— Esityksen transkriptio:

1 Rautateiden Varautuminen
Jouko Pirttimäki UPS seminaari Vantaa

2 Sisältö: Varautumista koskevat säädökset Rautatieoimijat Koulutukset
Harjoitukset Valvonta Security, Turva-asioiden yhteistyöryhmä Onnettomuusvarautuminen Toimintavarmuus Logistiikkasektori ja poolit VOP–toiminta Yhteistyö

3 Varautumista koskevat säädökset 1
Varautumiseen liittyvät keskeisimmät säädökset ja ohjeet: Valmiuslaki (1552/2011) 82 § Rautatiekuljetusten järjestäminen poikkeusoloissa 12 § Yleinen varautumisvelvoite Pelastuslaki (379/2011) Rautatielaki (304/2011) 79 § Onnettomuuksiin varautuminen 81 § Poikkeusolot (toimintavarmuus näkökulma) 2019 Raideliikennelaki (yhdistetään Rautatielaki/Kaupunkiraideliikennelaki)

4 Varautumista koskevat säädökset 2
Yhteiskunnan turvallisuusstrategia, 2017 (YTS) Rautatiejärjestelmän varautuminen Trafin julkaisu 6/2015 Liikenteen turvallisuusviraston määräykset onnettomuuksiin varautumisesta (Ei annettu) Säädösperusta Rautatielaki (304/2011) 75§ Trafilla mahdollisuus antaa erillinen määräys varautumisesta onnettomuuteen tai vaaratilanteeseen. Raideliikennelaista mahdollisesti poistuva kohta. Komission asetus 1169/2010, Komission asetus EU /2010 (Kriteerit R ja L) Johtamisjärjestelmän vaatimukset toimijoille

5 Rautatietoimijat Raideliikenteen harjoittaminen tai rataverkon ylläpito ovat Suomessa luvanvaraista toimintaa. Luvan toiminnalle myöntää Trafi. Toimiluvan rautatieyritykselle myöntää LVM. Tulevaisuudessa Trafi. (LiPa/”Liikennekaari” –laki) Luvan ehtona Trafin hyväksymä Turvallisuusjohtamisjärjestelmä. Lain vaatimukset turvallisuusdirektiivin liitteestä III. Kriteeristö mm. varautumisesta kaiken tyyppisten hätätilanteiden varalle Turvallisuusdirektiivi implementoitu Rautatielakiin

6 Rautatietoimijat Suomessa (tilanne 23.1.2018)

7 Kaupunkiraideliikenne 1.3.2016 metro ja 1.1.2018 raitiovaunuliikenne
Trafin kaupunkiraideliikenteeseen liittyvistä tehtävistä säädetään kaupunkiraideliikenteestä annetussa laissa (1412/2015) Vastuu toiminnan turvallisuudesta säilyy toiminnanharjoittajalla Trafilla vastuu metro- ja raitioliikenteen turvallisuusvalvonnasta Trafin tehtävät: Toiminnanharjoittamisesta annettavien ilmoitusten vastaanotto ja käsittely Valvontamenettelyt Poikkeamailmoitusten vastaanotto ja analysointi Häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin varautuminen Valvontaa suoritetaan pääasiassa turvallisuusjohtamisjärjestelmän auditoinneilla - tavoitteena on, että toimijat kehittävät itse toimintaansa mahdollisimman paljon niiden omavalvonnan ja jatkuvan parantamisen periaatteiden kautta

8 Koulutukset 1)Rautateiden varautumisen peruskurssi. (n.20 hlöä/kurssi)
Pelastusopiston kanssa yhteistyössä kaksi koulutusta vuodessa: 1)Rautateiden varautumisen peruskurssi. (n.20 hlöä/kurssi) ”Mitä varautuminen on?” Kohderyhmä rautatieliikenteen harjoittajat ja rataverkonhaltijat Antaa perusteet varautumisesta Suunnattu uusille rautatietoimijoille Metro ja HSL-mukaan jatkossa 2) Rautateiden valmiussuunnittelukurssi (n.20 hlöä/kurssi) ”Miten varaudun?” Peruskurssin käyneille, valmiussuunnittelusta vastaavat Valmiussuunnittelu, varaukset, riskienhallinta Koulutuksen toteutuksessa mukana Liikennevirasto ja VR Muu koulutus: Alueellisen MP-kurssit, VAK-koulutukset

9 Harjoitukset Rautatielaki 79§
……”Liikenteen turvallisuusvirasto voi velvoittaa rautatieliikenteen harjoittajan, rataverkon haltijan ja sen, joka suorittaa liikenneturvallisuuteen liittyviä tehtäviä rautatiejärjestelmässä osallistumaan pelastusharjoituksiin ja rautatieliikenteen pelastustoimintaan, kuitenkin enintään viideksi vuorokaudeksi kalenterivuodessa.” VAK-ratapihojen suuronnettomuusharjoitukset Rautateiden valmiusharjoitukset Liikenneviraston kunnossapitoalueiden mukaiset harjoitukset Mukana myös yksityisraidesektorit

10 Varautumisen valvonta
Rautatielaki 77§: 8) Liikenteen turvallisuusvirasto valvoo…… varautumista poikkeusoloihin sekä häiriötilanteisiin rautatiejärjestelmässä Lain perustelut: 77 §. Viranomaisvalvonta. Liikenteen turvallisuusvirasto vastaa 77 §:n mukaan rautatiejärjestelmän valvonnasta. Pykälän 2 momentissa säädetään viraston valvonnan kohteista. Virasto valvoo säännöksen nojalla, että rautatiealan toimijoiden varautuminen poikkeusoloihin ja häiriötilanteisiin on riittävällä tasolla suhteessa toiminnan laajuuteen ja sen merkittävyyteen huoltovarmuuden kannalta. Virasto ottaa valvonnassa huomioon myös toimijoiden kyvyn ja valmiudet varmistaa kuljetusketjujen toimivuus poikkeusoloissa ja häiriötilanteissa.  

11 Valvonta 2 Riskienhallinta lähtökohtana.
Valvonta konsultoivaa ja ohjaavaa. Liikennejärjestelmän toimintavarmuus ja häiriöttömyys. Kuljetuslogistisen ketjun varmistaminen! Valvontaa kohdistetaan merkittävimpiin toimijoihin. 1) PV:n kannalta merkittävät toimijat 2) HVK:n kannalta merkittävät toimijat 3) Viennin ja tuonnin kannalta merkittävät toimijat Liikenneviraston tuki merkittäville toimijoille vakavissa häiriötilanteissa, sopimusperusteisesti! Pienetkin verkot voivat olla merkittäviä!

12 Security: Raideliikenteen turva-asioiden yhteistyöryhmä
Taustalla muiden liikennemuotojen (ilmailu ja merenkulku) turvaryhmät ja niistä saadut myönteiset kokemukset. Raideliikenteestä vastaava työryhmä puuttui. Tiedot ”sirpaleina” => turvallisuuden kokonaiskuvan puuttuminen. Ryhmän kokoonpano: SM, LVM, Poliisin eri toimialat (HPL, SUPO, KRP, POHA), Liikennevirasto, VR, Fenniarail, Hki, HSL, Trafi Pj+siht. Amsterdamin – Pariisin Thalys tapaus elokuussa 2015, Bryssel maaliskuu Kaupunkiraideliikennelaki voimaan , Trafista vo. (Metro)

13 Raideliikenteen turva-asioiden yhteistyöryhmä 2
Säädös velvoite: Komission asetus Rautatiematkustajan oikeuksista ja velvollisuuksista (EY 1371/2007, artikla 26), jossa edellytetään viranomaisten sekä rautatieliikenteen toimijoiden välistä yhteistyötä matkustajien henkilökohtaisen turvallisuuden (security) varmistamiseksi mm. rautatieasemilla ja junissa sekä hallita järjestelmään kohdistuvia riskejä. Tiedon vaihto ja yhteistyön tiivistäminen sekä kehittäminen viranomaisten ja raideliikenteen toimijoiden kesken. Turvatasojen määrittely valmisteilla. Security-riskien kartoittaminen. Luodaan valmiudet ja toimivat menetelmät mahdollisen uhkan varalle. Käsitellään vain sec-toimintoihin liittyviä asioita. Tilannekuvan muodostaminen kokouksien yhteydessä ja tarvittaessa muulloinkin. Trafi välittää muille rataverkon haltijoille ja rautatieliikenteen harjoittajille tilannekuvaa mikäli siihen on tarvetta. Yhteistyöryhmä ei korvaa eikä muuta jo aiemmin luotuja yhteistyökanavia Pikaisen reagoinnin/kokoontumisen mahdollisuus.

14 Onnettomuusvarautuminen
Raideliikenteen toimijoilla (rataverkonhaltijat, rautatieliikenteenharjoittajat) velvoite onnettomuusvarautumiseen. Turvallisuusjohtamisjärjestelmävaade perustuu komission asetukseen varautua kaikentyyppisiin hätätilanteisiin. Rautatielaki 79§ Rautateitä uhkaavaan vaaraan ja onnettomuuteen varautuminen ”Rautatieliikenteen harjoittajan ja rataverkon haltijan on riittävällä tavalla varauduttava rautateitä uhkaavan vaaran tai onnettomuuden varalta”……..

15 Toimintavarmuus Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut Trafille tavoitteet toimintavarmuuden parantamiseksi. Taustalla: Kansalaiset ja yritykset luottavat, että ministeriön toimialan palvelut ja verkot toimivat odotusten mukaisesti. Palveluiden ja verkkojen häiriötilanteet tai niihin liittyvät tietoturvaloukkaukset heikentävät tätä luottamusta. Trafin tehtävä: odotetaan ryhtyvän painottamaan toimintavarmuuden ja varautumisen valvonta- ja häiriötilannetyössään mm: Suomen keskeisen rataverkon toimintavarmuuden ja resilienssikyvyn parantaminen. Valvontatyön painotusta on kehitettävä yhteistyössä Liikenneviraston kanssa. (Esim. Juupajoki 2016) Lähtökohtana kyky toimia arjen ongelmissa, jonka avulla syntyy toimintavarmuus myös poikkeusoloihin.

16 Logistiikkasektori ja poolit
Trafin pääjohtaja toimii Huoltovarmuusorganisaatiossa Logistiikkasektorin puheenjohtajana. Trafin valmiuspäällikkö Tapio Tourula sektorin sihteeri. Logistiikkasektorin laisuudessa kolme poolia joissa liikennemuotokohtaiset edustajat: 1) Maakuljetuspooli 2) Ilmakuljetuspooli 3) merikuljetuspooli

17 VOP-toiminta Trafilla 24/7 varallaolopäivystysjärjestelmä
Normaalioloissa – operatiiviset kaikkien liikennemuotojen onnettomuus- ja vaaratilannepäivystys: Raideliikenteessä mm. tasoristeysonnettomuudet, VAK-onnettomudet Poliisin liikennehallinnon ERTI-tilanteet Turvallisuuden seuranta, tilannekuvan lisäarvon tuotto – analyysitoiminta Tiedon välitysvelvollisuus mm. LVM, VN-TiKe Tarvittaessa valmiuden nosto, tilanteen seurannan aktivointi. Trafin vahvuus on kulkuvälineisiin ja henkilöstöön liittyvä tieto – rekisterit Poikkeusolojen operatiiviset tehtävät Rautatiejärjestelmä Ilmailujärjestelmä Kehittymässä Meriliikennejärjestelmä, satamat Metro- ja raitiovaunujärjestelmät

18 Yhteistyöviranomaisia
LVM, SM Pelastustoimi = Suuronnettomuusharjoitukset, onnettomuus (Yt: Trafi-Kumppanuushanke=> turvallisuuden kehittäminen) Poliisi = security -yhteistyö ja tiedonvaihto Puolustusvoimat = poikkeusoloihin varautuminen Huoltovarmuuskeskus = huoltovarmuus LANDSEC komission alatyöryhmä (raideliikenteen security)

19 Kiitos mielenkiinnostanne!
Kysymyksiä


Lataa ppt "Rautateiden Varautuminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google