Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Julkinen Energian merkitys rautatieliikenteessä WEC Energiapäivä Tero Kosonen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Julkinen Energian merkitys rautatieliikenteessä WEC Energiapäivä Tero Kosonen"— Esityksen transkriptio:

1 Julkinen Energian merkitys rautatieliikenteessä WEC Energiapäivä Tero Kosonen 25.10.2016

2 Julkinen Koko konsernin energian- kulutus 4,35 PJ 8 600 työntekijää 76,0 miljoonaa junamatkaa Kauko- liikenteessä 12,4 miljoonaa junamatkaa Lähi- liikenteessä 63,6 miljoonaa junamatkaa 35,2 miljoonaa linja- automatkaa Tavaraa raiteilla 33,4 miljoonaa tonnia Tapaturma- taajuus VR Groupissa 15,3 Matkustaja- liikenteen CO 2 -päästöt 1,9 g /hkm Rautatie- logistiikan CO 2 -päästöt 7,3 g /tkm Kotimaan maantie- logistiikan CO 2 -päästöt 30,2 g /tkm Uusiutuvaa energiaa 60,7 % koko konsernin energian- kulutuksesta Tavaraa maanteillä 5,0 miljoonaa tonnia Markkina- osuudet tavara- liikenteessä 29 % Matkustaja- liikenteessä 5 % Mitä VR Group on tänä päivänä? n. 300 kaukojunaa ja 800 lähijunaa/pvä 350 tavara- junaa/pvä 25.10.2016 Energian merkitys rautatieliikenteessä, Tero Kosonen

3 Julkinen Sähkövedon osuus ja sen kehitys henkilöliikenteessä ja tavaraliikenteessä 25.10.2016 Energian merkitys rautatieliikenteessä, Tero Kosonen VR käyttää sähkövedon tuottamiseen pelkkää vesivoimalla tuotettua energiaa

4 Julkinen VR:n tavoitteena on maksimoida sähköveto 25.10.2016 Energian merkitys rautatieliikenteessä, Tero Kosonen

5 Julkinen Miksi sähköveto on tärkeä pitkällä tähtäimellä – fossiiliset kallistuvat 25.10.2016 Energian merkitys rautatieliikenteessä, Tero Kosonen EROEI = Energy Returned On Energy Invested ? (*) Suuntaa-antavia lukuja Helpot öljylähteet ovat kaikki jo käytössä ja uudet ovat heikommin tuottavia Biopolttoaineet ovat tehottomia Sähköä voidaan tuottaa jatkossakin tehokkaasti ja ilman fossiilisia

6 Julkinen Miten polttoaineiden kehitys tulee vaikuttamaan liikennesektoriin? 25.10.2016 Energian merkitys rautatieliikenteessä, Tero Kosonen Puu (lämpöarvo 21 MJ/kg) Hiili (lämpö- arvo 32,8 MJ/kg) Öljy (lämpö- arvo 45 MJ/kg) ? Liikennepolttoaineiden kehitys on kulkenut kohti energiatiheydeltään suurempaa Öljyn kallistuessa sille tulee löytää korvaava, energiatiheämpi ja halpa vaihtoehto Biopolttoaineet toiminevat vain rajoitettuna ylimenokauden ratkaisuna Energiatehokkuuden parantaminen on välttämätöntä, mikäli uutta mullistavaa ei löydy Sähkön merkitys tulee liikenteessä kasvamaan, mutta sen kattava käyttö on hankalaa Jatkossa se kuljettaa, joka on kuhunkin tehtävään energiatehokkain

7 Julkinen Miten digitalisaatio tulee vaikuttamaan kuljetusjärjestelmän muutokseen? Erilaiset sähköiset kauppapaikat sekä tavara- että matkustajaliikenteessä kehittyvät ja tulevat ottamaan yhä merkittävämmän roolin Tämä tukee edellä energiatehokkuuteen tähtäävää kehitystä: Kysyntä ja tarjonta kohtaavat helposti ja kattavasti Syntyy operaattoreita, jotka ketjuttavat eri kuljetusmuotoja ja energiatehokkain ratkaisu löytyy markkinaehtoisesti päivittäin mitattuna Markkinadynamiikka kasvaa selvästi nykyisestä Rautateiden rooli kasvanee energiatehokkuuden vuoksi 25.10.2016 Energian merkitys rautatieliikenteessä, Tero Kosonen Kuljetusten asiakkaat Kuljetus- palvelujen tarjoajat Sähköiset kauppapaikat

8 Julkinen Energian merkitys rautateille vs. maantieliikenteelle 25.10.2016 Energian merkitys rautatieliikenteessä, Tero Kosonen 10 % 25 %

9 Julkinen Uusia tapoja tuottaa liikennettä tavaraliikenteessä Perinteinen malli – suora rautatiekuljetusUusi tapa tuottaa – Rail & Road Keräily kumipyörillä Edellyttää diesel- operointia ratapihoilla Asiakkaalla oltava oma ratainfra Runsaasti välikäsittelyitä Sitoo kalusto- ja henkilöresursseja Operointi kokonaan sähköllä mahdollista Myös asiakkaille ilman rataa Ei välikäsittelyitä Minimi sidottu resurssitarve 25.10.2016 Energian merkitys rautatieliikenteessä, Tero Kosonen

10 Julkinen Uusia tapoja tuottaa liikennettä tavaraliikenteessä Tuotantolaitos Juna Auto Trailerit Satama Asiakas Tuotantolaitos Juna Laiva tai trailerit Satama Asiakas Laiva Kokonaispalvelu tehtaalta laivaan (tai loppuasiakkaalle saakka) Perinteinen malli – suora rautatiekuljetus Uusi tapa tuottaa – Kokonaispalvelu Useita järjestelmiä rinnakkain Resurssihukkaa = piilokustannuksia Luotettavuutta vaikea taata Osaoptimoitu = ei energiatehokas Keskitys tuo volyymietuja Kustannusten osalta läpinäkyvä Luotettava ja stabiiliKokonaisoptimoitu 25.10.2016 Energian merkitys rautatieliikenteessä, Tero Kosonen

11 Julkinen Energian merkitys rautatieliikenteessä, Tero Kosonen 25.10.2016 Junakoon kehittyminen rautateiden tavaraliikenteessä 2009-2016 Mitä enemmän kerralla saadaan kulkemaan, sitä energiatehokkaampaa kuljetus on

12 Julkinen Panostamme voimakkaasti energiatehokkaisiin ajotapoihin Liikennerakenteen parantaminen Energiatehokas kuljettaminen EcoDrive-koulutus taloudelliseen ajotyyliin Driver Assistance System (DAS) – järjestelmä kuljettajien työkaluksi Energiamittarointi ja kytkentä takaisin suunnitteluua

13 Julkinen Kuljetuksista on mahdollista tehdä täysin hiilineutraaleja 25.10.2016 Energian merkitys rautatieliikenteessä, Tero Kosonen Asiakkaamme voivat hyödyntää päästövähenemän omissa ympäristölaskelmissaan Tarjoamme asiakkaillemme myös täysin hiilineutraaleja kuljetuksia päästöoikeuksien avulla Hiilineutraalisuus tarkoittaa, että toiminto ei aiheuta ilmastonmuutosta eli kasvihuonekaasujen nettopäästöt ovat nolla

14 Julkinen Yhteenveto 25.10.2016 Energian merkitys rautatieliikenteessä, Tero Kosonen Rautateiden energiatehokkuus ja energianlähteestä riippumattomuus on etu tulevaisuudessa Öljyn kallistuessa on liikennesektorin löydettävä uusi energiatehokas polttoaine Sähkön merkitys liikennesektorin energiamuotona kasvaa Rautateiden suhteellinen asema kuljettajana paranee Rautateiden kuljetuksista toteutetaan yli 70 % uusiutuvalla energialla Digitalisaation tuomat uudet ratkaisut ovat jatkossa merkittävässä asemassa liikennesektorilla Tulevaisuudessa energiatehokkain kuljettaja

15 Julkinen


Lataa ppt "Julkinen Energian merkitys rautatieliikenteessä WEC Energiapäivä Tero Kosonen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google