Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Toimitusjohtaja Mikael Aro

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Toimitusjohtaja Mikael Aro"— Esityksen transkriptio:

1 Toimitusjohtaja Mikael Aro 14.11.2012
VR-konserni ja Venäjä Toimitusjohtaja Mikael Aro

2 Yhteisellä matkalla 150 vuotta
Ensimmäinen säännöllinen junayhteys Helsinki— Hämeenlinna maaliskuussa 1862 Valtionrautatiet muokkasi Suomen taloutta, sosiaalista rakennetta ja kulttuuria Matkustajien ja tavaran määrä raiteilla kasvoi Höyry vaihtui dieseliin ja sitten sähköön Valtionrautatiet lakkautettiin 1995, VR perustettiin

3 Monipuolinen palveluyritys
Vastuullisesti tuotetut matkustuksen, logistiikan ja infrarakentamisen palvelut Pääasiassa Suomessa mutta myös Venäjällä ja Ruotsissa 100 % Suomen valtion omistama Yli ammattilaista

4 Matkustajaliikenteen Venäjä-toiminta: Allegro-liikenteen kasvu ja Moskovan liikenteen kehittäminen
Allegro - nopeajunayhteys Helsingin ja Pietarin välillä Liikennöinti alkoi joulukuussa 2010 Liikenteen aloittaminen edellytti mittavia ratainvestointeja sekä Suomessa että Venäjällä Matka-aika keskustasta keskustaan 3,5 tuntia 4 päivittäistä lähtöä kummastakin kaupungista Matkustajamäärien kasvu yli 40 % vuonna 2011 (yli ) 2012 matkustajamäärä tulee olemaan yli

5 Junapalvelut yht. 344 matkustajapaikkaa seitsemässä vaunussa
1. ja 2. luokan vaunut ravintolavaunun palvelut lapsille uutuutena Venäjän-junissa leikkitila kuuden hengen seurueosasto varattavissa, neljän hengen istuinryhmiä erilliset paikat lemmikkien kanssa matkustaville sekä pyörätuolimatkustajille, esteetön WC ja invanostin rahanvaihto ja tax free -palautuspalvelut ilmastointi, sähköpistoke kaikilla paikoilla savuton juna suomalais-venäläinen henkilökunta huippunopeus on 220 km/h

6 VR Transpointin Venäjä-toiminta
Koko Venäjä ja IVY-maat Rekkakuljetukset, konttikuljetukset, terminaali- ja jakelupalvelut Suunnitellut trailerkuljetukset Junakuljetukset

7 VR Transpointin kansainväliset rautatiekuljetukset: uusia kuljetusvirtoja ja toimintaympäristön muutoksia Suomen ja Venäjän väliset rautatiekuljetukset muodostavat noin 30 % VR Transpointin rautatielogistiikasta Vienti ja tuonti Transito vahvassa kasvussa Venäjän WTO-jäsenyyden vaikutukset varsinkin puuntuontiin Uusien vaihtoehtoisten kuljetusreittien tarjonta Suomen ulkomaankauppakuljetuksiin Rikkidirektiivin päästörajoitusten vaikutukset?

8 Trailer-junahanke Traileri-kuljetusten organisointi Suomesta Moskovaan
Pitkä, monivuotinen prosessi Venäjällä ei vielä valmista lainsäädäntöä kansainvälisille yhdistetyille kuljetuksille Kokonaishinnan tulisi olla kilpailukykyinen Venäjän rautatiet tilaamassa omaa erikoisvaunukalustoa

9 VR Transpointin maantielogistiikka Venäjällä: orgaanista kasvua
Kansainväliset rekkakuljetukset Suomen ja Venäjän välillä Noin 500 rajan ylittävää kuljetusta kuukaudessa Asiakkaina suomalaisia viejiä ja tuojia Asiakaskohtaisesti paikallisjakelupalveluja

10 VR tutkii yhdessä RZD:n, Suomen aluehallintojen ja Karjalan tasavallan kanssa uusia junayhteyksiä
Sovittu, että selvitetään yhteisesti aluehallintojen ja kaupunkien kanssa matkustajapotentiaali Keskeisenä hankkeiden toteuttamisessa on markkinapotentiaali eli uusille yhteyksille löytyy riittävästi matkustajia Uusien junayhteyksien edellytyksenä ovat aina markkina-analyysit ja teknis-taloudelliset kannattavuuslaskelmat VR:llä pääpaino Allegro-liikenteen ja Moskovan liikenteen kehittämisessä

11 Imatrankosken rajanylityspaikan avaaminen kansainväliselle tavaraliikenteelle
Venäjän rautatiet on rakentamassa uutta tavararataa Pietarin ja Viipurin välille linjalle Losevo-Kamennogorsk –välille Uuden tavararadan arvioitu valmistusajankohta on vuoden 2013 aikana Uudelta ratalinjalta on suora yhteys Svetogorsk-Imatrankoski –rajanylityspaikalle Osa Suomen ja Venäjän välisestä tavaraliikenteestä voisi siirtyä kulkemaan sen kautta Vainikkalan sijasta Suomen hallitus teki syksyllä periaatepäätöksen Imatra-Luumäki kaksoisraiteesta sekä ratavälin parantamisesta Imatralta Venäjälle Suunnittelu toteutetaan vuoteen 2015 mennessä Kaksoisraide rakennetaan vuosina Suomen ja Venäjän raja-asemat ja ratalinjat tulisi varustella siten, että laajamittaisempi liikennöinti rautateitse olisi mahdollista Tähän toivotaan myös Venäjän valtion ao. viranomaisten myötävaikutusta ja rahoitusta

12 VR Groupin tulevaisuuden tavoitteet
Tulevaisuuden strategisia tavoitteita Venäjä entistä tärkeämpi osa VR Groupin liiketoimintaa Kannattavaa kasvua orgaanisesti Keskitytään ydinosaamiseen Kasvua noin 5% vuodessa Tulevaisuuden kasvu erityisesti: matkustajaliikenne transitoliikenne rautateitse maantielogistiikka


Lataa ppt "Toimitusjohtaja Mikael Aro"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google