Opitaan ja työskennellään yhdessä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

TUPLATIIMI - YHTEISÖLLISYYS
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
KidsGames-esittely koostanut Perttu Laaksonen. Australia.
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
Toimintaohjeet opelle
Future Learning Environment
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Katso Aitolasta lisää:
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Menettelytavat ja ennakkoehdot
Luodaan innovatiivinen, oppiva ja uudistuva työyhteisö!
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
© TKK Dipoli Markku Markkula, Heikki Hallantie, Lars Miikki Tällainen lakana on valmiiksi pöydässä.
Dialogi ja sen soveltaminen ympäristöongelmien ratkaisemisessa VIEVE Työseminaari Levi Marika Palosaari.
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Tiimien kaksoisprosessin tarkasteleminen 1. Pyritään etenemään kohden tavoitteita (tehtäväorientaatio) 2. Viedään läpi yhteistoiminnallisia prosesseja.
Ruuti - nuorten vaikuttaminen Helsingissä. Ruuti-toiminnan päämäärä Jokaisella nuorella on vähintään yksi myönteinen kokemus vaikuttamisesta.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
AITOLAN RYHMÄPERHEÄIVÄKOTI SADUTUSKOKEILUN KAUTTA KOHTI SADUTUKSEN TOIMINTAKULTTUURIA Helena Lindqvist Sadutus, dokumentointi, pienryhmä- ja teematyöskentely.
Millaisia verkostoja syntyy? Leena Vainio, AKTIIVI Plus Tuumasta toimeen seminaari Kuva © Neal SingletonNeal Singleton.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Punainen: tunteet, vaistot - Millaisia tunteita ja tuntemuksia tehtävä herättää? Musta: varovaisuus, arviointi, kriittisyys - Mitkä ovat ehdotuksen hyvät.
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
KIT-toiminnan strategiset toimenpiteet vuodelle 2015 Kulttuuripalvelut Kulttuuri ja hyvinvointi.
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Ajatteluhatut Teeman tarkastelua eri näkökulmista
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Kotiin – Behind the Scenes
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
5/2007 Kv. harjoittelun haasteet sessio 15 Kv. kevätpäivät, Seinäjoki
on pienoistutkielma jostakin teemasta.
Ops seminaari Askola.
Kauppakatu 7 I KAJAANI I Päivi Partanen/Intotalo1© Makke Leppänen 2004 Vapauteen ja vastuuseen valmentaminen Päivi Partanen.
Taitajat framilla Taru Toivonen & Teemu Vesalainen.
Yrittäjyysasennetta, työelämävalmiuksia, talouslukutaitoja – tekemällä oppien. NY V UOSI YRITTÄJÄNÄ 2. ja 3. tunti – Tiimit, ideariihi ja neuvonantaja.
FINELI: VERKKOPALVELUN KONSEPTI Työpaja klo 9-12.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Tutkielman teko-ohjeet
pieni pala sinusta, tehdään meistä kakkuja
Tervetuloa Innokylään
Valmentajakoulutuksen suunnittelu
Tietoa välittävä puheenvuoro
ESSEE.
Hyvien käytäntöjen dialogit Yhdessä eteenpäin työpaja 25. 4
Valmistautuminen luennoille
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Vertaisvinkkejä hankkeiden hyvään viestintään
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLINEN KUNTOUTUS -TYÖPAJAN KOOSTE
Linkkejä hyviin menetelmiin
Merja Lyytikäinen ja Hanne Savolainen
Innopaja
Digitaalisen oppimisohjelman työpaja Jyväskylän vertaisoppimispäivä 5
Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen Kokeilukiertuekonseptin kuvaus
Luova aivoriihi Esittelijän nimi.
Luova aivoriihi Esittelijän nimi.
Innopaja
Tapatuunaus-hankkeen seminaari
MATKALLA KOHTI REILUMPAA URHEILUA
Esityksen transkriptio:

Opitaan ja työskennellään yhdessä Learning Café Lähteet: The World Café Community ja Leenamaija Otala 2001

Kutsu kahville Tervetuloa kahvilaan, jossa ollaan vieraanvaraisia ja avoimia. Jatketaan toisten ideoita, luodaan uutta tietoa ja kyseenalaistetaan itsestäänselvyyksiä rakentavassa hengessä. Unohdetaan muodollisuus!

Vuorovaikutuksesta yhdessäoppimiseen Keskustelu Dialogi Vuorovaikutus ”vuoroin vaikuttaminen” Yhdessäoppiminen ja -tekeminen, yhteisen todellisuuden rakentaminen © Suurla& Markkula 1999

Learning Café Tieto ja viisaus, jota tarvitsemme ovat läsnä täällä ja kaikkien käytettävissä. Yhteiset oivallukset ilmestyvät kun: Arvostamme yksilöllistä panostusta Yhdistämme ideat Kuuntelemme “keskelle” Huomioimme syvälliset teemat ja kysymykset Yhdistämällä erilaiset luovat näkemykset olemassa olevaan järjestelmään syntyy uutta intelligenssiä.

Toimintatapa ja tavoitteet Learning Caféssa TOIMINTATAPA TAVOITTEET Jokaiseen pöytään valitaan isäntä/emäntä, joka vauhdittaa keskusteluja ja tekee yhteenvedot Muut pöytäseurueen jäsenet toimivat tiedon siirtäjinä Pienryhmäkeskustelut Spontaani uudelleen organisoituminen aina kellon soidessa Yhteisen näkemyksen luominen Ideoiden synty Ideoiden priorisointi, kiteytys Ideoiden levitys Ideoiden jalostuminen Tiedon levitys Uuden osaamisen synty © Leenamaija Otala 2001

Café Etiquette Keskity olennaiseen Panosta omaan ajatteluusi Anna älyn ja sydämen puhua Kuuntele ymmärtääksesi Liitä ja yhdistä ideat Kuuntele yhdessä oivalluksia, malleja ja syvällisiä kysymyksiä Leiki, kehittele ja piirrä – pöytäliinoihin kirjoittaminen ja piirtäminen on sallittua! Pidä hauskaa!

Voimallinen kysymys On selkeä ja yksinkertainen Provosoi ja auttaa ajattelemaan Synnyttää energiaa Keskittyy tutkivaan asenteeseen Nostaa olettamukset ja periaatteet esiin Avaa uusia mahdollisuuksia ja uusia kysymyksiä

Learning Cafén työt

Pöytä 1 ja 2 Mitä tuotteistaminen EQUAL-hankkeessa tarkoittaa? Miten se tehdään? Konkreettisia ideoita! Kehitämme yhdessä...

Pöytä 3 ja 4 Mitkä ovat hankkeen tavoitteet hyvien käytäntöjen levittämisen ja valtavirtaistamisen näkökulmasta? Kehitämme yhdessä...

Pöytä 5 ja 6 Toimenpiteitä ja uusia keinoja valtavirtaistamiseen? Konkreettisia ehdotuksia! Kehitämme yhdessä...

Pöytä 7 ja 8 Kenelle teemme hyviä käytäntöjä? Kehitämme yhdessä...

Pöytä 9 ja 10 Miten muutamme maailmaa EQUAL-hankkeilla? Suuret tavoitteet! Kehitämme yhdessä...

Vaihdetaan pöytiä

Yhteenveto dialogista Emännät/isännät esittävät lyhyen yhteenvedon kahvilakeskustelun tuloksista.

Opitaan YHDESSÄ!

Apua levittämiseen – mistä? Miten? Pöytä 1 ja 2 Apua levittämiseen – mistä? Miten? Kehitämme yhdessä...

Hyvien käytäntöjen kriteerit? Pöytä 3 ja 4 Hyvien käytäntöjen kriteerit? Kehitämme yhdessä...

Uusia ideoita yhteistyöhön? Pöytä 5 ja 6 Uusia ideoita yhteistyöhön? Kehitämme yhdessä...

Vaikuttamisen käytäntöjä? Pöytä 7 ja 8 Vaikuttamisen käytäntöjä? Kehitämme yhdessä...

Pöytä 9 ja 10 Mistä meidän tulee oppia pois? Mitä lopetetaan tekemästä? Kehitämme yhdessä...

Levityksen ja tuotteistamisen ongelmia ja ratkaisuja Jokainen ryhmä valitsee yhden ongelman ja kirjaa sen kahvilan pöydälle. Etsitään ongelmaan ratkaisuja. Kiteytetään paras ratkaisu. Keskustellaan ja jaetaan opit toisille.