ESITYKSEN SISÄLTÖ (Dian nrot, sisältö 1-2)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Varsinais-Suomen tuulivoimaselvitys Aleksis Klap.
Advertisements

1 Ostopaikkakysely Heli Rauman Anu Simonen. 2 Kyselyn toteutus •Riihimäen kotitalouksiin lähetettiin yhteensä 2780 kyselyä •Kotitaloudet valitsimme postinumeroiden.
Sanginjoki – Pohjois-Suomen Nuuksio Sanginjoen ulkometsän suojeluhanke Me, aloitteen tehneet järjestöt, esitämme, että Oulun kaupungin tulee kehittää omistamaansa.
Metsähallituksen toiminnan monipuoliset hyödyt yhteiskunnalle
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
KAIVOSHANKKEET JA KAAVOITUS
Tuulivoima ja maanomistaja
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Yhteistyöryhmä maaseutupolitiikan tekijänä Pori Heli Siirilä Maaseutuasumisen teemaryhmä.
SAARENSALMEN RANTA-ASEMAKAAVA-ALUE
Metsäteollisuus käyttää vuosittain noin 150 milj. euroa ympäristönsuojeluun Suomessa Suomen massa- ja paperiteollisuuden ympäristönsuojelukustannukset.
ASETUKSEN KÄYTTÖÖNOTTO SATAKUNNASSA HAJA-HANKKEEN KYSELYN TULOKSIA Haja-asutuksen jätevesien käsittely –koulutustilaisuus
Seinäjoki Johtaja Markku Tornberg MTK
Etelä-Savon maakunnassa. Kunnan perustamisvuosi 1869.
Tulvadirektiivin esittely Tulvadirektiivityöryhmä Minna Hanski, MMM.
Maankäytön ja kaavoituksen suhde vesiensuojeluun Itämeri –foorum Anne Kumpula Turun yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Ateljeenäyttely Kaarina Karjalainen
3.45 3.40.
Hanke- ja hakuinfo Länsi-Suomen EAKR -ohjelma Pirjo Peräaho Keski-Suomen liitto.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Metsä Tieto Osaaminen Hyvinvointi Yleiskaavaselvityksen toteuttaminen Helena Mäkelä, Kari T. Korhonen, Tuula Packalen, Hannu Hirvelä Kaavoituksen vaikutukset.
Tampereen kaupunkiseudun rakennemallin tavoitteet Seutuhallituksen tavoiteseminaari Kuntajohtajakokous Maankäyttö- ja rakennetyöryhmä.
LIIKKUVA KOULU LOUNAIS-SUOMESSA
MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kittilä 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
STES - kesäkoulu – UKK-instituuttiTampere.
Hautausmaiden kulttuuriperinnön hoidon rahoittaminen Turun arkkihiippakunnan koulutuspäivä Harri Palo.
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Ympäristöhankkeet Länsi- Suomen kilpailukyky- ja työllisyystavoiteohjelmassa.
Kotiseutukosteikot - Life: kosteikkokoulutus Jyväskylä Luonnonsuojelu- ja metsälain kohteiden huomioiminen kosteikkohankkeissa Juha Jämsén.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
TULOSOHJAUKSEN JA TILIVELVOLLISUUDEN TILA Ylijohtaja Marjatta Kimmonen VTV
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
KAAVAHIERARKIA, KAAVAMUODOT JA RAKENTAMISEN OHJAUS
Ulkoilureittien vaativuusluokitus Anne Rautiainen, Suomen Latu ry
Aluesuunnittelu ja kaavoitus maaseudulla
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
Suuntaamattoman graafin syvyyshaku
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Laki rakennusperinnön suojelusta 498/2010
MAINOSTAJIEN LIITTO MARKKINOINTIVIESTINNÄN PANOSTUSTEN KEHITTYMINEN LOPPUVUONNA 2004 VERRATTUNA ALKUPERÄISEEN BUDJETTIIN SALDO MAINOSBAROMETRI.
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Kemi ALO-luokka 14 kyl, 3 pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl: 31, 26, 9, 3, 18, 20, 5, 13, 14, 4, 12, 14, 7,
SU MEN SALIBANDYLIITT 21 vuotta salibandya Suomessa.
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
Analyysi II Katsaus.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
HANKKEIDEN VALINTAMENETTELY JA PÄÄTÖKSENTEKO KUOPIO IISALMI VARKAUS Timo Ollila, Itä-Suomen lääninhallitus.
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Etelä-Pohjanmaan peruspalveluohjelman toimeenpano -hanke Projektipäällikkö Mervi Lehtola , 050 –
Väestömuutos Taajamat ovat kasvaneet 16,7 %, yli 73 % pohjois-savolaisista asuu taajamissa nyt Kylät (yli 20 asukkaan tiivistymät) ovat kasvaneet.
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
VISIO 2015 Metsät ja osaaminen- kasvavaa hyvinvointia uusiutuvasta luonnonvarasta Liite 6.
Satakunnan vaihemaakuntakaava 2 Kulttuuriympäristöt ja maisema-alueet
Valmisteluvaihe Satakunnan vaihemaakuntakaava 2, Viranomaistyöneuvottelu, Tuulivoimatuotanto Maakuntainsinööri Anne Nummela Kuvat: Sami Suominen,
Valmisteluvaihe Satakunnan vaihemaakuntakaava 2, Viranomaistyöneuvottelu, Maakunnallisesti merkittävät bioenergia- ja puuterminaalit Maakuntainsinööri.
Ajankohtaista Alueiden käyttö Päivi Liuska-Kankaanpää Alueiden käytön johtaja.
Pohjois-Karjalan ympäristökeskus / Juha Kokkonen Tulevan ohjelmakauden rahoitusmahdollisuudet matkailualalle -teemapäivä Juha Kokkonen Pohjois-Karjalan.
Pohjois-Karjalan näkymiä vuoteen 2040 Jaamankangas
ALUEIDEN KÄYTÖN SUUNNITTELUJÄRJESTELMÄ
VALTAKUNNALLISESTI ARVOKKAAT MAISEMA-ALUEET
Mainiot maisemat -hanke
Maankäyttö- ja rakennuslaki
Esityksen transkriptio:

SATAKUNNAN MAAKUNTAKAAVA Valmisteluvaiheen aineisto Viher- ja virkistysverkko maakuntakaavassa ESITYKSEN SISÄLTÖ (Dian nrot, sisältö 1-2) Valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet, yleistavoitteet ---------------- ” ------------------ , erityistavoitteet Satakunnan maakuntakaavan tavoitteet Viher- ja virkistysverkon määrittely Natura 2000- verkostoon kuuluva alue Suojelualue ja – kohde (S, s) Luonnonsuojelualue ja –kohde (SL, sl) Yyterin luonnonsuojelualueeseen liittyvä suunnittelumääräys Maa- ja metsätalousvaltainen alue, jolla on erityisiä ympäristöarvoja (MY) Arvokas perinnemaisema (my-p) Opetusmetsä (M-o), ulkoilunohjaamistarvealue (MU) Virkistysalue ja –kohde (V, v), veneilyä palveleva kohde (v-v) Luonnon monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeä alue (luo) luo-alueita koskevat suunnittelumääräykset Reitit, väylät ja reittien yhteystarpeet ------- ” ------- ------- ” --------

SATAKUNNAN MAAKUNTAKAAVA Valmisteluvaiheen aineisto Viher- ja virkistysverkko maakuntakaavassa ESITYKSEN SISÄLTÖ (Dia nrot) Kansallinen kaupunkipuisto (kp) Melutasoltaan hiljainen alue (hil) Aluevarausten muutokset seutukaavaan nähden ------------------ ” ------------------- Naturan ulkopuoliset uudet suojelu- ja luonnonsuojelualueet luontotyypeittäin Viher- ja virkistysverkko maakuntakaavassa prosessin vaiheet

SATAKUNNAN MAAKUNTAKAAVA Valmisteluvaiheen aineisto Viher- ja virkistysverkko maakuntakaavassa VALTAKUNNALLISET ALUEIDENKÄYTTÖTAVOITTEET (VAT) Yleistavoitteet Alueidenkäytöllä tulee edistää elollisen ja elottoman luonnon kannalta arvokkaiden alueiden monimuotoisuuden säilymistä sekä ekologisten yhteyksien säilymistä suojelualueiden välillä. Alueidenkäytöllä tulee edistää luonnon virkistyskäyttöä sekä luontomatkailua parantamalla moninaiskäytön edellytyksiä. Suojeluverkon ja arvokkaiden maisema-alueiden ekologisesti kestävää hyödyntämistä tulee edistää virkistyskäytössä, matkailun tukialueina sekä niiden lähialueiden kehittämisessä suojelutavoit-teita vaarantamatta.

SATAKUNNAN MAAKUNTAKAAVA Valmisteluvaiheen aineisto Viher- ja virkistysverkko maakuntakaavassa VALTAKUNNALLISET ALUEIDENKÄYTTÖTAVOITTEET (VAT) Erityistavoitteet Alueidenkäytössä on varmistettava, että valtakunnallisesti merkittävät luonnonperinnön arvot säilyvät. Alueidenkäytössä on otettava huomioon luonnonperintöä koskevat kansainväliset sopimukset sekä valtioneuvoston päätökset. Alueidenkäytön suunnittelussa on otettava huomioon ekologisesti ja virkistyskäytön kannalta merkittävät ja yhtenäiset luonnonalueet. Maakuntakaavoituksessa on otettava huomioon vesi- ja rantaluonnon suojelun tai virkistyskäytön kannalta erityistä suojelua vaativat vesistöt.

SATAKUNNAN MAAKUNTAKAAVA Valmisteluvaiheen aineisto Viher- ja virkistysverkko maakuntakaavassa Satakunnan maakuntakaavan tavoitteet (MH 21.6.2004) Maankäytön suunnittelussa otetaan huomioon ekologisesti ja virkistyskäytön kannalta merkittävät ja yhtenäiset luonnonalueet. Satakunnassa turvataan kattava ja laadukas virkistysalueiden ja viherkäytävien muodostama verkosto. Merkittävimmät ylikunnalliset ja maakunnalliset retkeilyreitit yhdistetään sekä verkostoa kehitetään käyttäen virkistys- ja suojelualueita sekä viherkäytäviä. Maakunnallisia ja seudullisia virkistysalueita varataan riittävä määrä maakunnan asukkaiden tarpeisiin. Turvataan maakunnallisten ja ylimaakunnallisten ulkoilureittien yhteystarpeet. Edistetään veneilymahdollisuuksia varaamalla veneväyliin ja veneilyyn liittyviä erilaisia tukikohtia. Osoitetaan moottorikelkkareittien ylimaakunnalliset yhteystarpeet

SATAKUNNAN MAAKUNTAKAAVA Valmisteluvaiheen aineisto Viher- ja virkistysverkko maakuntakaavassa VIHER- JA VIRKISTYSVERKON MÄÄRITTELY Verkolla tarkoitetaan virkistys-, ulkoilu- ja retkeilyalueiden , erilaisten suojelu- ja luonnonsuojelualueiden sekä maa- ja metsätalousalueiden muodostamien vihervyöhykkeiden muodostamaa kokonaisuutta, jota erilaiset reitistöt täydentävät. Viherverkkoon kuuluvat Natura 2000 -verkoston alueet, muut suojelu- ja luonnonsuojelu alueet sekä ympäristöarvoja omaavat maa- ja metsätalousvaltaiset alueet. Virkistysverkkoon kuuluvat ns. toiminnalliset alueet (varsinaiset virkistysalueet), virkistystä ja veneilyä palvelevat kohteet, ohjeelliset ulkoilureitit, melontareitit, merialueiden veneväylät ja ohjeellisten moottorikelkkareittien ylimaakunnalliset yhteystar-peet.

Maakuntakaavan valmisteluvaiheen aineisto Viher- ja virkistysverkkoa koskevat kaavamerkinnät Natura 2000 -verkostoon kuuluva alue   Merkinnällä osoitetaan valtioneuvoston päätösten mukaisesti Natura 2000 –verkostoon kuuluvat alueet. Alueiden suojeluarvojen huomioon ottamisesta on säädetty luonnonsuojelulain 65 ja 66 §:ssä. Yleismääräys: Alueen maankäyttöön mahdollisesti vaikuttavista merkittävistä suunnitelmista ja hankkeista tai ennen vallitsevia olosuhteita merkittävästi muuttaviin toimenpiteisiin ryhtymistä tulee alueelliselle ympäristökeskukselle varata tilaisuus lausunnon antamiseen. Suunnittelumääräys: Alueelle tai sen läheisyyteen ei tule osoittaa toimintoja, jotka voivat olennaisesti heikentää tai vaarantaa niitä alueen luonto- ja ympäristöarvoja, joiden perusteella alue on sisällytetty Natura 2000 –verkostoon.

Maakuntakaavan valmisteluvaiheen aineisto Viher- ja virkistysverkkoa koskevat kaavamerkinnät   Suojelualue ja –kohde (S, s) Merkinnällä osoitetaan suojelualueet, jotka voidaan toteuttaa joko luonnonsuojelulain tai muun lainsäädännön perusteella. Alueilla on voimassa maankäyttö- ja rakennuslain 33 §:n mukainen rakentamisrajoitus. Yleismääräys: Alueen maankäyttöön mahdollisesti vaikuttavista merkittävistä suunnitelmista ja hankkeista tai ennen vallitsevia olosuhteita merkittävästi muuttaviin toimenpiteisiin ryhtymistä tulee alueelliselle ympäristökeskukselle varata tilaisuus lausunnon antamiseen. Suojelumääräys: Alueella ei saa toteuttaa sellaisia toimenpiteitä tai hankkeita, jotka voivat oleellisesti vaarantaa tai heikentää alueen suojeluarvoja.

Maakuntakaavan valmisteluvaiheen aineisto Viher- ja virkistysverkkoa koskevat kaavamerkinnät     Luonnonsuojelualue ja –kohde (SL, sl) Merkinnällä osoitetaan luonnonsuojelulain nojalla suojeltuja tai suojeltavak-si tarkoitettuja alueita. Yleismääräys: Alueen maankäyttöön mahdollisesti vaikuttavista merkittävistä suunnitel-mista ja hankkeista tai ennen vallitsevia olosuhteita merkittävästi muutta-viin toimenpiteisiin ryhtymistä tulee alueelliselle ympäristökeskukselle vara-ta tilaisuus lausunnon antamiseen. Suojelumääräys: Alueella ei saa suorittaa sellaisia toimenpiteitä ja hankkeita, jotka saattavat vaarantaa tai heikentää alueen luonnonsuojelullisia arvoja. Alueella voidaan kuitenkin valtion luonnonsuojeluviranomaisen niin salliessa toteuttaa alueen suojeluarvojen säilyttämiseksi ja palauttamiseksi tarkoitettuja toimenpiteitä. Suojelumääräys on voimassa, kunnes alue on muodostettu luonnonsuojelulain mukaiseksi luonnonsuojelualueeksi, kuitenkin enintään 5 vuotta kaavan voimaan tulosta.

Maakuntakaavan valmisteluvaiheen aineisto Viher- ja virkistysverkkoa koskevat kaavamerkinnät   Natura 2000-verkostoon sisältyvään Yyterin luonnonsuojelualu-eeseen SL-2060 (Pori) liittyvä suunnittelumääräys: Alueen käyttöä suunniteltaessa on huolehdittava siitä, ettei alueen suojeluperusteina olevia, Naturan luonnonarvoja heikennetä tai vaaranneta. Alueen yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota alueen geologisiin ja ekologisiin ominaisuuksiin, maisemapiirteisiin sekä kulttuuriperintöön. Suunnittelulla tulee lisäksi edistää valtakunnallisesti merkittävän virkistys- ja matkailualueen kehittämisedellytyksiä.

Maakuntakaavan valmisteluvaiheen aineisto Viher- ja virkistysverkkoa koskevat kaavamerkinnät     Maa- ja metsätalousvaltainen alue, jolla on erityisiä ympäristöarvoja Merkinnällä osoitetaan sellaisia maa- ja metsätalousvaltaisia alueita, joihin liittyy erityisiä kulttuuri-, maisema-, luonto- ja ympäristöarvoja, ja joilla tulee kiinnittää erityistä huomiota kyseisten arvojen säilymiseen sekä ympäristönhoitoon. Maa- ja metsätalousvaltaisilla, ympäristöarvoja omaavilla alueilla voidaan harjoittaa maa- ja metsätaloutta. Suunnittelumääräys: Alueen käytön suunnittelussa on otettava huomioon alueen kulttuuri-, maisema-, luonto- ja ympäristöarvot sekä huolehdittava, ettei toimenpiteillä ja hankkeilla merkittävästi vaaranneta tai heikennetä alueen arvojen säilymistä. Rakentamismääräys: Alueella sallitaan maa- ja metsätalouteen liittyvä sekä muu sellainen rakentaminen, joka soveltuu alueen kulttuuri-, maisema-, luonto- ja ympäristöarvoihin.

Maakuntakaavan valmisteluvaiheen aineisto Viher- ja virkistysverkkoa koskevat kaavamerkinnät   my–p Maa- ja metsätalousvaltainen alue, jolla on erityisiä ympäristöarvoja, arvokas perinnemaisema Merkinnällä osoitetaan sellaiset valtakunnallisesti, maakunnallisesti tai seudullisesti arvokkaat perinnemaisema-alueet / -kohteet, joi-hin liittyy kulttuuri- ja luontoarvoja, ja jotka ovat kasvistollisesti ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaita perinnebiotooppeja. Suunnittelumääräys: Alueen käytön suunnittelussa on otettava huomioon alueen kulttuuri-, maisema-, luonto- ja ympäristöarvot sekä huolehdittava, ettei toimenpiteillä ja hankkeilla merkittävästi vaaranneta tai heikennetä alueen arvojen säilymistä. Rakentamismääräys: Alueella sallitaan maa- ja metsätalouteen liittyvä sekä muu sellainen rakentaminen, joka soveltuu alueen kulttuuri-, maisema-, luonto- ja ympäristöarvoihin.

Maakuntakaavan valmisteluvaiheen aineisto Viher- ja virkistysverkkoa koskevat kaavamerkinnät Maa- ja metsätalousvaltainen alue, jolla on merkitystä opetusmetsänä (M-o)   Merkinnällä osoitetaan sellaisia maa- ja metsätalousvaltaisia alueita, joilla on maakunnallista merkitystä opetusmetsänä. Maa- ja metsätalousvaltainen alue, jolla on erityistä ulkoilun ohjaamistarvetta Merkinnällä osoitetaan sellaisia maa- ja metsätalousvaltaisia alueita, joille suuntautuu tai on odotettavissa suuntautuvan maakunnallista tai seudullista ulkoilupainetta. Alueille on ulkoilun ohjaamistarpeen vuoksi mahdollisuus sijoittaa tarkempien selvitysten, suunnitelmien ja sopimusten perusteella ulkoilureittejä tukitoimintoineen. Suunnittelumääräys: Maa- ja metsätaloustoimintojen lisäksi alueen käytön suunnit-telussa tukee erityistä huomiota kiinnittää alueen ulkoilu-mahdollisuuksien turvaamiseen sekä ulkoilua palvelevien polkujen ja reittien linjauksiin.  

Maakuntakaavan valmisteluvaiheen aineisto Viher- ja virkistysverkkoa koskevat kaavamerkinnät Virkistysalue ja –kohde  (V, v)   Merkinnällä osoitetaan valtakunnallisesti, maakunnallisesti tai seudullisesti merkittävät ulkoilun, retkeilyn ja virkistyskäytön kannalta tärkeät alueet. Alueilla on voimassa maankäyttö- ja rakennuslain 33 §:n mukainen rakentamisrajoitus. Veneilyä palveleva kohde (v-v) Merkinnällä osoitetaan Satakunnan rannikkoalueella veneilyä palvelevat kohteet, joilla on valtakunnallista, maakunnallista tai seudullista merkitystä ja jotka tukeutuvat venereitistöön. Kohteilla on voimassa maankäyttö- ja rakennuslain 33 §:n mukainen rakentamisrajoitus. Suunnittelumääräys: Alueen maankäytön suunnittelussa tulee erityistä huomiota kiinnittää sen pääasialliseen käyttötarkoitukseen virkistys- ja retkeilyalueena sekä alueen virkistyskäytön ja virkistyskäytön kehittämisedellytysten turvaamiseen. Rakentamismääräys: Alueella sallitaan yleistä ulkoilu-, retkeily- ja virkistyskäyttöä palvelevan rakentamisen lisäksi jo olemassa olevien rakennusten korjaus-, muutos- ja laajentamistyöt.  

Maakuntakaavan valmisteluvaiheen aineisto Viher- ja virkistysverkkoa koskevat kaavamerkinnät Luonnon monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeä alue   Merkinnällä osoitetaan maakunnallisesti merkittävät, yhtenäiset ja laaja-alaiset luontokokonaisuudet, joilla on useita, erilaisia luonto- ja ympäristöarvoja. Luonnon monimuotoisuudesta johtuen alueilla voi olla useita eri käyttötarkoituksia, kuten maa- ja metsätalous, asutus, virkistyskäyttö ja suojelu. Alueilla on lisäksi merkitystä luontomatkailun kehittämis- ja vetovoima-alueena. Merkintä sallii mm. maa- ja metsätalouskäytön, maankäyttö- ja rakennuslain mukaisen haja- ja loma-asutuksen, matkailupal-veluiden kehittämisen sekä jokamiehenoikeudella tapahtuvan virkistyskäytön.  

Maakuntakaavan valmisteluvaiheen aineisto Viher- ja virkistysverkkoa koskevat kaavamerkinnät Haapakeitaan ja Koskeljärven luo-osa-alueita koskeva suunnittelu-määräys:   Alueen maankäyttö ja siellä suoritettavat toimenpiteet tulee suunnitella ja toteuttaa niin, että alueen luonnon monimuotoisuuden arvot säilyvät. Erityistä huomiota tulee kiinnittää alueen suo-, metsä- ja vesiluonnon arvojen huomioon ottamiseen suunnittelussa sekä niiden toimintojen edistämiseen ja tukemiseen, jotka ylläpitävät alueelle ominaisia luontotyyppejä. Jämijärven - Mertiöjärven luo-osa-aluetta koskeva suunnittelu-määräys: Alueen maankäyttö ja siellä suoritettavat toimenpiteet tulee suunnitella ja toteuttaa niin, että alueen luonnon monimuotoisuuden arvot säilyvät. Erityistä huomiota tulee kiinnittää alueen kulttuuriympäristön ja vesiluonnon huomioon ottamiseen sekä niiden elinkeinojen tukemiseen, jotka toiminnallaan ylläpitävät alueelle ominaisia luontotyyppejä ja edistävät niiden säilymistä.  

Maakuntakaavan valmisteluvaiheen aineisto Viher- ja virkistysverkkoa koskevat kaavamerkinnät Reitit, väylät ja reittien yhteystarpeet Ohjeellinen ulkoilureitti   Merkinnällä osoitetaan maakunnallisesti tai seudullisesti merkittä-vät, olemassa olevat tai kehitettävät ohjeelliset ulkoilureitit. Ohjeellisen ulkoilureitin yhteystarve Merkinnällä osoitetaan maakunnallisesti tai seudullisesti merkittä-vien ohjeellisten ulkoilureittien yhteystarpeet. Ohjeellinen melontareitti Merkinnällä osoitetaan maakunnallisesti tai seudullisesti merkittä-vät, olemassa olevat tai kehitettävät ohjeelliset melontareitit.  

Maakuntakaavan valmisteluvaiheen aineisto Viher- ja virkistysverkkoa koskevat kaavamerkinnät Reitit, väylät ja reittien yhteystarpeet Veneväylä   Merkinnällä osoitetaan tärkeät viitoitetut veneväylät. Alueilla on voimassa maankäyttö- ja rakennuslain 33 §:n mukainen rakentamis- rajoitus. Laivaväylä Merkinnällä osoitetaan merialueelta, tärkeimmät, kulkusyvyydeltään yli 2,5 metrin väylät laivaväyliksi. Alueilla on voimassa maankäyttö- ja rakennuslain 33 §:n mukainen rakentamisrajoitus. ◄ [ [ [ [ [ [ [ ► Ohjeellinen moottorikelkkareitin yhteystarve Merkinnällä osoitetaan ylimaakunnallisesti merkittävät, ohjeellisten moottorikelkkareittien yhteystarpeet.  

Maakuntakaavan valmisteluvaiheen aineisto Viher- ja virkistysverkkoa koskevat kaavamerkinnät Kansallinen kaupunkipuisto   Merkinnällä osoitetaan maankäyttö- ja rakennuslain 68 ja 69 §:n mukaisesti ympäristöministeriön päätöksellä perustettu kansallinen kaupunkipuisto.    Suunnittelumääräys: Kansallisen kaupunkipuiston kulttuuri-, luonto- ja muiden arvojen säilyttämiseksi tulee noudattaa puiston perustamispäätöksessä annettuja määräyksiä.  

Maakuntakaavan valmisteluvaiheen aineisto Viher- ja virkistysverkkoa koskevat kaavamerkinnät Melutasoltaan hiljainen alue Merkinnällä osoitetaan maakunnallisesti arvokkaat melutasoltaan hiljaiset alueet. Merkintä on ohjeellinen ja alueen päämaankäyttöä täydentävä. Merkintä sallii normaalin maa- ja metsätalouskäytön sekä maankäyttö- ja rakennuslain mukaisen haja- ja loma-asutuk-sen.   Suunnittelumääräys: Alueen ja sen lähiympäristön suunnittelussa tulee kiinnittää eri-tyistä huomiota alueen säilymiseen hiljaisena siten, että luonnon äänien ja hiljaisuuden kokeminen on mahdollista.  

Maakuntakaavan valmisteluvaiheen aineisto Viher- ja virkistysverkko / muutokset seutukaavaan nähden SK5 MK S alueet 12 200 ha (132) 20 500 ha (86) näistä Naturaan sisältyy --- 16 500 ha (21) erotus 4 000 ha (65) SL alueet 33 700 ha (195) 40 800 ha (217) näistä Naturaan sisältyy --- 36 900 ha (117) erotus 3 900 ha (100) MY alueet 3 100 ha (48) 4 450 ha (64) my-p alueet 310 ha (80) 380 ha (40) M-o alueet --- 740 ha (2) MU alueet 4 700 ha (15) 4 050 ha (9) V alueet 18 150 ha (151) 16 400 ha (89) V1 (uimarannat) (128) --- V2 / v-v kohteet (88) (25)  

Maakuntakaavan valmisteluvaiheen aineisto Viher- ja virkistysverkko / muutokset seutukaavaan nähden SK5 MK kansallinen kaupunkipuisto --- 960 ha (1) luo-alueet --- 24 150 ha (3) hil- alueet --- 18 300 ha (5) ohjeelliset ulkoilureitit 240 km 300 km ulkoilureittien yhteystarpeet --- 290 km ohjeelliset melontareitit 250 km 590 km veneväylät 460 km 220 km laivaväylät 260 km 340 km ohjel. mottorikel.reitin yhteystarve --- 240 km  

Maakuntakaavan valmisteluvaiheen aineisto Maakuntakaavaan osoitettavat Naturan ulkopuoliset uudet S- ja SL-alueet luontotyypeittäin S-alueet SL-alueet ha (kpl) ha (kpl) luonnontilaiset suot 1 120 (12) 285 (6) kosteikot, lähteet, suvannot 85 (2) 110 (7) vanhat, varttuneet metsät ---- --- 115 (6) merenrannikon fladat ---- --- 65 (2) lintuvedet, lintuluodot 55 (1) 205 (2) YHT. 1 260 (15) 780 (23) luonnontilaiset purot 16 km (2) --- ---  

Maakuntakaavan valmisteluvaiheen aineisto Viher- ja virkistysverkko maakuntakaavassa / käsittelyvaiheet SELVITYKSEN KÄYNNISTYMINEN tammikuu 2005 SELVITYSLUONNOS MK-toimikunta 15.8.2006 VIVI-yhteistyöryhmä 22.8.2006 MK-seuranta ja vaikutusten arviointiryhmä 22.8.2006 PALAUTTEET JA VASTAUKSET (54 tahoa, 155 kommenttia) MK-seuranta ja vaikutusten arviointiryhmä 16.11.2006 VIVI-yhteistyöryhmä 21.11.2006 MK-toimikunta 19.1.2007 VIHER- JA VIRKISTYSVERKON ALUEVARAUKSET MH:LLE MK-toimikunta 15.2.2007 MH:n käsittely 26.2.2007