Varastoprosessi Rengasvarasto Juha Lepistö Posten logistik / Go on

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lisää tähän prosessin nimi Kerro tässä tuotteen ja yrityksen nimi.
Advertisements

makramee-tekniikalla
Kiinteistöveroprojekti Tilanne: huhtikuu 2013
Posten Logistik SCM OY Logistiikan ykkönen.
Tuulen mittaus Tuulen nopeus mitataan pikamatkoilla 200 m:iin asti sekä pituussuuntaisissa hypyissä. Tuuli mitataan kilpailun jokaiselle suoritukselle.
0 Aloitussivu oppaat esittelevät pääosiot 2 Suomen kielen äännemaailma Ali 3 Matematiikka Ubah 1.0 Tietokoneen esittely Mai (audio + kuva) 1.1 Hiiriharjoitukset.
Tietopaketti Big Datasta
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tilatiedot ja niiden muutokset
V 0.5. Nuolinäppäimet ylös / alas - Likkuminen valikoissa Nuolinäppäimet vasen / oikea - Likkuminen valikoissa eteen ja taakse
Tuulivoimaloiden vaikutus valvontasensoreihin toteutettu tutkimusprojekti Markku Sipilä, VTT.
Kuluttajan e-lasku Lyhyt tietopaketti laskuttajille
Kuluttajan e-lasku Lyhyt tietopaketti kuluttajalle
Suorita menulta voit ottaa yhteyden iSeries:iin tai katkaista yhteyden sinne ja poistua RI400:sta.
PISKI –HANKE JA KULJETUSPALVELU PIRKANMAALLA Kirjastotoimen apulaisjohtaja Maija Kanerva Tampereen kaupunginkirjasto-Pirkanmaan maakuntakirjasto Jyväskylä.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Liköörikonvehtien pakkaaminen Pandalla
3 April, 2017 Sonera Multi-SIM Internal.
AVAINTURVALLISUUS Teemu Janger.
LEAN JA PUHTAUSPALVELUT
Jätteiden lajittelu ja kierrätys
ERIKOISKULJETUS TRAKTORILLA
Arvonlisävero budjetoinnissa
Liiketoimintasuunnitelma
EN-APUVÄLINEET Sillankorvankatu Hyvinkää
Klikkaa Työkalut ja Mobile Properties. Sender id = Puhelinnumero, jolta lähetetään ja jolle vastaussanoma palautuu. Password = Operaattorilta saatu palvelun.
Duaali Teemu Myllynen.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-XDW Käsitemäärittely,
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Lapin sairaanhoitopiiri Tietohallintastrategia 2007–2011.
Tiimi osat Asiakas Jäsen 1 Osk Muut jäsenet Tiimi on ryhmittymää kehittyneempi muoto. Se vastaa ulospäin katsottuna yritystä joka tuottaa kokonaisvaltaista.
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Kirjoittakaa sana oikeaan esimerkkiin! 1. Kun kaksi autoa törmää toisiinsa, on kyseessä …..
Suunnitelma paperittomasta kokouskäytännöstä koko luottamushenkilöhallinnolle Kaupunginhallitus
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
2. Vuokaaviot.
1 Hei, Kouluratsastuksen SM 2013 alkaa nyt viikonloppuna perjantaina ja liikennejärjestelyt näyttelevät isoa osaa kisojen onnistumisen kannalta. Kuten.
Lajittelupeli Graafinen ala.
Tietovuokaaviot (ei osa UML-kieltä)
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Nurmi Hydraulics Oy Vaiheittain kansainvälistynyt.
Kontrollirakenteet laajemmin
MinunMatka eli kutsujoukkoliikennettä työmatkailijoille Tämä idea on kehitetty Peloton Tampere -työpajassa maaliskuussa
VERKKOKAUPAT T-TK-1-2 Sara Rocco, Jaana Malm, Miko Pukkinen.
PC-liitäntä AtMega32:lle Viestin lähetys / vastaanotto Sekä laitteen konfigurointi.
MapInfon tiedostot TAB – Tiedosto, jonka avulla tietokanta avataan MapInfossa. Tiedostossa tietoja kentistä ja koordinaattijärjestelmästä. DAT, XLS. TXT.
Lehden tietojärjestelmän suunnittelu ja käyttöönotto.
VARMUUSKOPIOINTI Näin tehdään Varmuuskopiointi Mac OS X 10.5 Leopard Serverillä, mutta varmuuskopiointi tehdään samalla tavalla myös muissa Mac OS X- käyttöjärjestelmissä,
Opintopolku.fi Siirtohaut Korkeakoulujen pääkäyttäjien seminaari.
1 Kuorma-auton kuljettaja jäi levynipun ja lavan väliin ollessaan lavalla ottamassa vastaan ja sijoittamassa trukin tuomia kipsilevynippuja.
Paperirullien lastaus rekka-autoon
BYOD Bring Your Own Device
Traktorin renkaan vaihto
Trukilla työskentely rakennustyömaalla
Taakan siirto Varsinainen kulkuväylä oli sinne varastoitujen tavaroiden takia ahdas. Vuokratyöntekijänä yrityksessä työskentelevä 27-vuotias.

MUOVIPUTKIEN KÄSITTELY, KULJETUS, PURKAUS JA VARASTOINTI
Yleistä opintokohteista
Logistiikka ville Mustakallio
Tietoturva.
Minä kuljettajana Mikko Rautio.
Putken asennustyö Yrittäjä asensi paineilmaputkea teollisuushallin seinään nosto-oven yläpuolelle noin viiden metrin korkeuteen. Yrittäjä (putkiliikkeen.
Teräsaihioiden purkutyö satamassa
Liiketoimintasuunnitelma
Rekan ratissa istuu isiä ja äitejä
Yleistä opintokohteista
Esityksen transkriptio:

Varastoprosessi Rengasvarasto Juha Lepistö Posten logistik / Go on Varastoalan ammattitutkinto

Piha-alue & Liikennejärjestelyt Google maps palvelun ilmakuva varastorakennuksesta ja sen piha-alueista Rengasvaraston tilat Saapuva / Poikkeuksellinen lähtevä tavara Lastaus-sillat Päivittäinen lähtevä tavara Nosto-ovet Trukkiliikenne päävaraston ja kylmävarastojen välillä Suuniteltu tulo-reitti Suuniteltu poistumis-reitti

Piha-alue & Liikennejärjestelyt Kuten aiemmasta kuvasta voi havaita liikennejärjestelyt ovat aika iso vaaratekijä saapuvan / lähtevän tavaran sekä varaston oman trukkiliikenteen kohdatessa pihalla. Ongelma ei ole käytännössä ratkaistavissa seuraavien tekijöiden takia: Rakennus on valmistunut vuonna 1945 jolloin ei vielä ollut huomioitu lainkaan kasvavaa liikennöintiä varsinkaan raskaalla kalustolla - Muut yritykset samalla tontilla / kiinteistössä - Varastotilat ovat vuokralla Rengasvaraston osalta liikennejärjestelyitä olisi mahdollisuus kuitenkin parantaa merkitsemällä selkeästi kyltein ajosuunnat kuten kuvasta ilmenee. Ongelmana tässäkin on ulkomaalaiset kuljettajat jotka vaihtelevat tai käyvät todella harvoin koska valtatie 12:sta pääsee kahta eri reittiä alueelle.

Tavaran vastaanotto Renkaista n. 90% saapuu varastoon laivalla merikontissa keskieuroopan keskusvarastoista ja n. 10% tulee suoraan Japanista tehtaalta. Satamasta kontit kuljetetaan Lahteen rekalla ja varastoprosessi voi alkaa. Saapuvan tavaran tulo pyritään toteuttamaan aamupäivisin jotta iltapäivästä tuotteet ovat hyllyissä varastosaldoilla ja näkyvät asiakkaan järjestelmässä myytävissä olevina tuotteina. Merikonteissa saapuvat henkilö- ja pakettiauton renkaat ovat irtonaisina suomutettuina riveihin jolloin ne täytyy purkaa miesvoimin purkualueelle rengashäkkeihin. Apuvälineenä meillä on käytössä sähkötoiminen rulla-rata joka kuljettaa renkaat kontin ulkopuolelle.

Tavaran vastaanotto Rulla-radan päädyssä jokaisesta tuotteesta luetaan viivakoodi Motorolan viivakoodinlukijalla jossa pyörii Apacus varasto-ohjelma. Tämän jälkeen järjestelmälle ilmoitetaan häkki mihin kyseiset tuotteet laitetaan ampumalla häkistä viivakoodi, jonka jälkeen häkit pinotaan purku-alueelle. Purun valmistumisen jälkeen hyllytämme häkit paikoilleen varastoon ampumalla häkistä häkkinumeron ja häkkitornista paikkanumeron. Jos tuotteissa huomataan näkyviä vahinkoja merkitään rahtikirjaan asiasta varauma. Näkyvissä sekä piilevissä vahingoissa tuotteet viedään niille varatulle alueelle, kirjataan tapahtuma, tarvittaessa otetaan tuotteesta kuva ja informoidaan asiakasta. Asiakkaan tekninen reklamaatiohenkilöstö selvittää onko tuote myyntikelpoinen. Väärän tuotteen tai kappalemäärän ollessa kyseessä asiakas reklamoi siitä tavaran toimittajaa. Käsittelemme kaikkia saapuvia ja lähteviä kuormalavoja kertakäyttöisinä joita tilataan tarpeen vaatiessa aina lisää.

Tavaran säilytys Renkaat varastoidaan mittatilaustyönä tehtyihin häkkeihin, normaaleja henkilöauton renkaille tarkoitettuja häkkejä voidaan pinota päällekkäin 10kpl jolloin niiden yhteiskorkeus on 8 metriä. Alumiinivanteille ja teräslevypyörille meillä on kuormalavahyllyjä n. 1600 lavapaikkaa. Kuormalavahyllyjen lisäksi on n. 220 kpl pientarvikehyllystöä sisäkumeille, venttiileille,vanteiden sovitteille ja vanteiden tasapainoille.

Tavaran säilytys Varasto-osoitejärjestelmä on toteutettu seuraavasti: Käytävä B Häkkitorni paikka Häkki Halli A AB-038/3521 Paikat alkavat numerosta 001 Siten että tornia vastapäätä on Ns. satapuoli 101 Jokainen häkki on numeroitu yksilöllisellä neljä Numeroisella luvulla ja lisäksi niissä on viivakoodi Jotta niitä voidaan käsitellä viivakoodinlukijalla

Tavaran säilytys Varaston lay-out kuva

Tavaran keräily Asiakas tekee tilaukset omaan tietojärjestelmään mistä ne siirtyvät tietoliikenneyhteyksien kautta meidän järjestelmäämme. Meidän varasto-ohjelmisto (Log Master) muodostaa paperille keräyslistan saapumispäivämäärän mukaan (Fi Fo) Keräyslistat laitetaan lokeroihin kuljetusliikkeen reittien mukaan, lisäksi eritellään listat sen mukaan kerätäänkö ne korkeakeräilijätrukilla vai työntömastotrukilla.

Trukkikalusto Käytössämme olevat koneet ovat pääsääntöisesti Bernerin leasing-koneita, ja merkiltään Mitsubishi. Leasing-koneiden etuja ovat mms. se ettei trukit sido yrityksen pääomaa ja edullinen kun tarvitaan lisäkoneita vain väliaikaisesti. Kalusto numeroina: Työntömastorukki 8 Kpl Vastapainotrukki 6 Kpl Korkeakeräilijätrukki 5 Kpl Lavansiirtovaunu 3 Kpl Henkilönostot ovat sallittuja ainoastaan korkeakäreilijän ohjaamossa, lisäksi inventaarioissa käytössä ovat saksinosturit joilla nostot voidaan myös suorittaa. Työvuoron alkaessa trukit noudetaan latauskopista ja vesitetään, vuoron loppuessa käytössä ollut trukki viedään koppiin lataukseen. Lisäksi iltavuoro tarkistaa päivän päätteeksi ”harvemmin” käytössä olleiden koneiden (vastapainot ja lavansiirtimet) akun varaustason ja tarvittaessa vie nämäkin lataukseen.

Trukkikalusto Työntömastotrukki Korkeakeräilijä Yleisin varastossamme käyttämä trukki on työntömastotrukki. Sitä käytetään tavaran vastaanotossa, hyllyttämisessä ja keräilyssä. Suurin nostokyky 1400 kg Suurin nostokorkeus 8200mm Korkeakeräilijä Käytetään paljon yksittäisten renkaiden ja artikkeleisissa keräyksissä. Myös yksittäiset renkaat hyllytetään usein korkeakeräilijällä. Suurin nostokyky 1000 kg Suurin nostokorkeus 5800 mm

Trukkikalusto Vastapainotrukki Lavansiirtovaunu Käytetään pääsääntöisesti kuorma-autojen ja maansiirtokoneiden vanteiden purkamiseen ja lastaamiseen. Myös maansiirtokoneiden renkaiden vanteille asennuksessa usein apuna nostamassa rengasta. Suurin nostokyky 1600-3000 kg Suurin nostokorkeus 2500-3300 mm Lavansiirtovaunu Käytetään massapaikka keräilyssä, kertakäyttölavojen purkamisessa ja välillä normaalissa purkamisessa ja lastaamisessa.

Lisälaitteet vastapainotrukeissa Trukkikalusto Lisälaitteet vastapainotrukeissa Pihtipuristin Käytetään saapuvassa tavarassa silloin kun merikontti sisältää kuorma-auton, traktorin tai maansiirtokoneen renkaita. Myös isojen maansiirtokoneiden renkaiden keräämisessä käytössä. Kourapuristin Kuorma-auton renkaat puretaan kontista purkualueelle pinoihin, kourapuristimella voidaan ottaa kokonainen pino renkaita, kääntää ne pystyyn ja asettaa suoraan rengashäkkiin. Tällöin säästyy aikaa ja lihaksia.

Tavaran lähetys Renkaat ja vanteet pakataan asiakkaan ohjeistuksen mukaan. Yksittäiset (alle 9 renkaan/vanteen) tilaukset lähetetään kappaletavarana. Vanteet pakataan 2kpl:een nippuihin pahvien suojaan pannoituskoneella kuljetusvahinkojen estämiseksi. Renkaisiin liimataan osoitetarrat ja laitetaan FIN-lavoille. Isommat määrät renkaita/vanteita (yli 9kpl) kerätään koosta ja määrästä riippuen FIN-, euro- tai teholavalle ja kelmutetaan hyvin kelmutuskoneella. Valmiit lavat ajetaan lähtöalueelle josta erillinen lastaaja (Itella) lastaa ne perävaunuihin Asiakas määrittää kuljetuspalvelun, Suomen sisäisessä rahdissa kuljettajana on tällä hetkellä Itella, ja toimituslausekkeena CIP.