Mitä auditointi tekee? Vaikutukset suuren kasvukeskuksen ulkopuolella toimivan ammattikorkeakoulun toimintaan. Timo Ala-Vähälä Korkeakoulujen laadunvarmistusjärjestelmien.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
MPKK:n laadunvarmistus-järjestelmän kehittäminen auditoinnin jälkeen
Kokonaisarkkitehtuuri osana laatutyötä KA-pilotti ohjausryhmä
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
ENCORE Enhancing Organisational Project Cycle Management Competence and Regional Co- operation in International Projects.
Laadunarvioinnin eurooppalainen ulottuvuus KOHTI BERLIINIÄ -SEMINAARI Paasitorni pääsihteeri Tapio Huttula, KKA,
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan.
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Auditointien vaikuttavuuden.
Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Anu Portti Laatupäällikkö
HYVÄ-DIILI luonnos /pj HYVÄ DIILI –VERKOSTO Opso-järjestäjien hallitus /Luonnos SUOMEN OPPISOPIMUSKESKUSTEN.
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
KAUPPAKESKUKSEN TURVALLISUUSRISKIEN ARVIOINTI
Auditoinnin vaikutuksista Laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Helsinki Riitta Pyykkö.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
LAATUTYÖSTÄ JA AUDITOINNISTA TTY:N KIRJASTOSSA Kaija Jääskeläinen, Tampereen teknillinen yliopisto Kirjasto.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus Mitä, miksi ja milloin? Koulutuksen tutkimuslaitos
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
STANDARDI 4:N SOVELTAMINEN KÄYTÄNNÖSSÄ: Henkisen kuormittumisen hallintamallin kehittäminen ESSHP:ssä Eeva Häkkinen TtM Hankekoordinaattori
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
”Monesta säikeestä yhdeksi köydeksi” – Helsingin yliopiston kirjastojen valmistautuminen auditointiin Yliopistokirjastojen laadun varmistus: kokemukset.
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
Innova Länsi-Suomen akk
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics Maria Schröder Laatuleimat osa Hankenin jokapäiväistä elämää Maria.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus IT-tiedekunnan.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Auditointikoulutus ma Johdantoa aiheeseen -Yleistä yhteiskuntavastuullisesta toiminnasta - Kokemuksia auditoinnista - Auditoinnin tavoitteet.
Turvallisuusosaamisen kehittäminen Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK) Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) Kemianteollisuus ry.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Laadunhallintajärjestelmä/ laatujärjestelmä
Kaikki Käy Koulua -toimintamallin arviointitutkimus
OKM:N HALLINNONALALLE
Hyvinvointitiimit – I työpaja
Vertais-auditointi-sparraus
Arvioinnista arkipäivää
Korkeakoulujen laadunvarmistus-järjestelmien nykytilanne
KOKONAISARKKITEHTUURIN ARVIOINTI
Esityksen transkriptio:

Mitä auditointi tekee? Vaikutukset suuren kasvukeskuksen ulkopuolella toimivan ammattikorkeakoulun toimintaan. Timo Ala-Vähälä Korkeakoulujen laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Hotelli Paasitorni, Helsinki 1

Tutkimusongelma • Miten KKA:n toimeenpanemat laatujärjestelmien auditoinnit vaikuttavat yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen toimintaan? – Ideologinen taso (asenteet, määrittelytavat) – Normatiivinen taso (säädökset, prosessikuvaukset) – Käyttäytyminen (kirjaamattomat toimintatavat) • Käyttäytyminen • Millaisessa kontekstissa laatujärjestelmien rakentajat ja hyödyntäjät kokevat toimivansa? • Miten se näkyy laatutyölle ja auditoinneille annetuissa tulkinnoissa? 2

Tutkimuskohteet • Helsingin yliopisto – 2 tdk, oikeustieteet, biotieteet • Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu – 2 yksikköä, molemmista tekniikka ja sosiaaliala • Haastateltavat – Johdosta opiskelijoihin henkilöitä, jotka laatutyön kanssa tekemisissä – Ei kerro yleisestä asenteesta laatutyöhön, vaan niiden asenteesta, jotka auditoinnin haasteen ovat joutuneet kohtaamaan • Kirjallinen aineisto – Suunnitteluasiakirjat, auditointiraportit 3

Haastateltavan/laatutyön tekijä • Virallinen rooli • Osallistumisen/sitoutumisen kautta hankittu asema • Sitoutuminen (tulkinta omasta asemasta) – Korkeakoulu, oma yksikkö (osallistuminen, johtaminen) – Tiedeyhteisö/ammatillinen yhteisö (verkostot, arvot) – Alue/reviiri (Koko maa, paikallinen alue, oma yksikkö) – Vastuullisempi tehtävä -> vahvemmat sitoumukset – > voimakkaammat mielipiteet 4

Yliopiston/ammattikorkeakoulun tilanne • Haastatteluissa yleensä esiin haasteet ja ongelmat – Jännite paikallisyksikköjen kesken – Perinteinen ”tiedekulttuuri” vs. yliopisto yrityksenä – Maine, houkuttelevuus • ”Laadun takaavat hyvät opettajat ja opiskelijat” – Aseman turvaaminen, pelivaran säilyttäminen • ”Kriisiala” – Miten markkinoida koulutusta, keille? Mitä ongelmia valitsee? – Tulevaisuutta koskevat odotukset • Rakenteellinen kehittäminen • Muut uudistushankkeet (esim. aluehallinto) 5

Laatutyötä koskevat käsitykset • Kolme laatuoppia: – Johtamisen ja hallinnon laatuoppi (KKA auditoi), • Laatua ”ylhäältä alas” – Teollisen tuotannon laatuoppi (T&K- toiminta) • Asiakasrajapinnan laatu – Akateemisen työn laatu (Opetuksen ja tutkimuksen taso) • Tiedeyhteisön määrittämä laatu • Ammattilaisten määrittämä laatu (?) 6

Laatutyötä koskevat käsitykset • Vahvuudet: – Laatutyö tukee suunnitelmallista ja arvioivaa toimintaa – Läpinäkyvyys, selkeys, yhteismitallisuus • Ongelmat – Heikentää paikallista toimintakykyä – Pakottaa samaan muottiin – Eri laatuopit eivät aina kohtaa toisiaan – Osa rakenteista muodollisesti kasassa, mutta toimii huonosti – ”Laatutyö vie aikaa” 7

Auditoinnin toteutus • Tekninen toteutus hyvä • Auditointihaastattelut hyviä kokemuksia • Auditointiryhmän havainnot osuivat kohdalleen • Kritiikkiä – Vähän – ”Näytelmä” – Ei puututa tärkeisiin asioihin (rahanjako, työn organisointi) 8

Auditoinnin vaikutukset • Ennakkovaikutukset – Ohjaa laatujärjestelmän rakentamista • Suora ohjaus, KKA:n ohjeisto, • “Vertaisohjaus” – Laatuasiantuntijat: koulutus, yhteiset projektit, osallistuminen muiden yksikköjen auditointeihin – Tavoitetason määrittäminen, vertailu • Auditoinnin seuraukset – “Laatuleima”, mahdolliset sanktiot, suositusten toimeenpano (?) • Auditointi oppimiskokemuksena – Prosessien kartoittaminen ja kuvaus 9

Auditoinnit ja arvioinnit johdon työkaluna • Ongelmien esiintuonti – Kierrättäminen auditointiryhmän kautta? • Taustatuki uudistuksille • Ammattikorkeakouluja kehitetty alusta pitäen arviointien avulla – Toimilupa-arvioinnit, laatuyksikkövalinnat, laatujärjestelmätyö 90-luvun lopulta lähtien – KKA: lla ilmeisesti keskeinen rooli AMK-kehitystyössä • Auditoinnit ja laatutyö yhtenäistämisen ja vallankäytön välineenä – Keskushallinto vs. yksiköt 10

Väljät hierarkiat • Muodolliset päätökset, toimeksiannot, tulossopimukset – “Ylhäältä alas” • Sisällön ja standardien määrittäminen – Opettajien, asiantuntijoiden yhteistyö yli oppilaitosten rajojen – Opetus, hallinnon käytännöt, laatutyö – Johto ei voi sanella toimintatapoja • Laatutyöntekijä voi joutua työskentelemään ristiriitaisten intressien alla – Johdon antamat tavoitteet ja resurssit, kollegiaalisesti määritellyt standardit, työyhteisön intressit (Vrt. kolme eri laatukäsitystä) • Uudistukset eivät etene ylhäältä alas, vaan ”kiemurtelevat” eri reittejä (aloitteentekijät, viestinviejät) 11

Muita havaintoja • Auditoinnin lakiperusta • Vuosina 2005 – 2009 ei lakiperustaa • Seurattiin tulosneuvottelujen yhteydessä • Riippumattomuudella ei (vahvaa) lakiperustaa, ”välttämättömyys” perustui OPM:n sivustatukeen • Haastateltavat epätietoisia auditointien merkityksestä • Fokuksena laadunvarmistuksen prosessit • Voiko laadunvarmistuksen toimivuutta arvioida uskottavasti puuttumatta lopputuotosten laatuun? • Voidaan tarkistaa, ovatko prosessit olemassa, mutta ei sitä, miten ne vaikuttavat • Peilattava: huippuyksikköarvioinnit, laajat kv-vertaisarvioinnit (HY) • -> Raskas koneisto (Arviointiväsymys) 12