Miten sosiaalista mediaa on hyödynnetty puoluepoliittisessa viestinnässä?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

SOME Eli sosiaalinen media ja lähinnä sitä Facebook Roast.
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Sähköpostiviestien uudelleenohjaus ohje Maks Larionov DP11LA.
Otamme kantaa! Tavoitteena on saada nuoret aktiivisesti itse ottamaan kantaa tupakanpolttoa vastaan. Kannanotoissa voi hyödyntää laajempien aihekokonaisuuksien.
Sosiaalisen median palveluita - facebook Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Teknologia ja liikunnanopetus oppimisympäristöhankkeissa
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Otetaan sosiaalinen media haltuun! Ohjeita sosiaalisen median hyödyntämisestä Karjalan Liiton piirien puheenjohtajille ja aluevastaaville Sosiaalisen median.
Susanna Plathan1 Bambuser Ohjeet videon tekemiseen
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Sosiaalinen media muuttaa järjestötoimintaa Vapaaehtoistoiminnan laatu ja tukirakenne -seminaari Perttu Iso-Markku maailma.net.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Ohjeita sosiaalisen median hyödyntämisestä Karjalan Liiton piirien puheenjohtajille ja aluevastaaville Sosiaalisen median mahdollisuuksia järjestö- ja.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Reaaliaikainen tiedonhaku.
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
YMALin strategia: tavoitteet ja painopistealueet.
YMALin strategia: tavoitteet ja painopistealueet.
MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA 2009 Kokemuksia sosiaalisen median käytöstä Luonnonvaraviestintätapaaminen Mikko Laine.
KAM-JURIDINEN YHTEISTYÖ Pekka Heikkinen.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
NIKO PARKKINEN & MATTI YLINIEMI SOSIAALISEN MEDIAN KÄYTTÖOHJEISTUS.
SOSIAALINEN MEDIA YHDISTYSTOIMINNASSA - Keinoja viestinnän tehostamiseksi Anni Lantto (Projektipäällikkö), Maija Laatikainen & Jannika Sammalkangas JOHDANTO.
Tehtävä Suomelle Tehtävä kirjastoille …ja Yleisten kirjastojen neuvoston strategia
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Netvibes Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Aitoja tekoja joka päivä Energiansäästöviikko 2012.
Klikattuasi Uusi… saat seuraavan näytön. Dashboard kohdasta voit luoda minkä tahansa aiheisen Netvibesin. Jos haluat lähteä luomaan itse rakennellen Netvibesia.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Asiallinen aamiainen Vauhtia myyntiin sähköä markkinointiin Tornio – Kemi Paula Aikio-Tallgren, puheenjohtaja Länsipohjan Yrittäjät.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Ahdistaako avoimuus? - sosiaalinen media projekti/hankeviestinnässä
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
SOSIAALINEN MEDIA MYYNTITYÖSSÄ 1. SOMEN JAOTTELU Sosiaalinen media voidaan määritellä ei alueisiin, sen mukaan, millainen rooli käyttäjällä on sovelluksessa.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Reaaliaikainen tiedonhaku.
Sosiaalinen media Sinikka Torssonen Sivu
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
SOSIAALINEN MEDIA MARKKINOINTIKANAVANA KASPER HAKUNTI.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Sosiaalisen median eri kanavat osana Viherympäristöliiton viestintää ja markkinointia Opinnäytetyön suunnitteluseminaari Ville Miettinen & Jussi Front.
Kirjan tehtävien vastaukset s. 114 III Vaikuttamisen kanavat 10 Media on tärkeä mielipidevaikuttaja.
Matkailutiedottaja Elisabeth Heinrichs Asiakkaan kohtaaminen verkossa - Case Visit Helsinki Miten hyödyntää sosiaalista mediaa matkailutoimiston markkinoinnissa,
Sosiaalisen median hyödyntäminen ja kehittäminen nuorille suunnatuissa sosiaalipalveluissa Case: nuorten Facebook-palveluohjaus Oulussa Saila Lähteenmäki,
PK-yrittäjän some-aakkosetsome PALVE PALVE – Juha Konttinen.
Sosiaalinen media työelämän viestintäkanavana
Onko Facebook monopoli?
Työvälineiden hyödyntäminen sote-tieto strategian laadinnassa ja toimeenpanossa
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
Kaikki viestintä, toiminta perustuu ihmiseltä ihmiselle.
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Tiedotustilaisuus
Esityksen transkriptio:

Miten sosiaalista mediaa on hyödynnetty puoluepoliittisessa viestinnässä?

CASE •Yhdysvaltojen Presidentinvaalit •Obaman kampanjat (2008 ja 2012) •Obama vs. McCain sekä Obama vs. Romney

Ennen ja nyt: •Vuoden 2008 USAn vaalit jäivät historiaan Sosiaalisen Median Vaaleina - The Social Media Election. •Obaman tiimin sosiaalisen median käyttö on muuttunut vuoden 2008 epävarmoista kokeluista voimakkaan strategian rakentamiseksi. •Digitaalisten työkalujen variaatio ja saatavuus kasvanut valtavasti - vuonna 2008 iPhonea ei ollut vielä olemassa ja Twitter oli sikiövaiheessa. •Poliittiseen mainontaan käytetty summa oli noussut vuoden biljoonasta dollarista 6.5 biljoonaan vuonna 2012.

Sosiaalisen median rooli: •Tarjoaa keskusteluplatformin, jossa kandidaatit voivat keskittyä potentiaalisiin äänestäjiin, jotka eivät ole vielä tehneet päätöstä, vaikuttamatta jo varmoihin äänestäjiin. •Tämä saavutetaan käyttämällä data-mining-työkaluja, jotka määrittää äänestäjien internetin käytön tavat ja adaptoi mainokset, videot ja muut viestit jokaista käyttäjää varten individuaalisesti - strategia jota ei juuri voida toteuttaa missän muualla kuin Internetissä. •Internetin käyttö kampanjassa on hyödyllistä myös edullisuudensa vuoksi - maksaa huomattavasti vähemmän kuin mainosten pyörittäminen TVssä. Myös tehokkaampi keino nuoremman sukupolven tavoittamiseen.

•Obaman v.2008 presidentinkampanja sosiaalisen median hyödyntämisen pioneeri •Yksi Facebookin luojista toi Obamalle oman sosiaalisen verkoston (barakobama.com) joka yhdisti kampanjan vapaaehtoiset toimimaan järjestelmällisesti

Sosiaalinen media ja Obama

Facebook ja Obama •Loi spesifejä facebook ryhmiä: esim. Veteraaneille, Naisille, Afro- Amerikkalaisille… •->mahdollisti yksilöllisen äänenkeruun taloudellisesti

@BarakObama •Käyttää Twitteriä omien lakialoitteiden ja mielipiteidensä esiintuomiseen •yhteydenpito äänestäjiin ja kansalaisiin vaikuttaa välittömältä ja läheiseltä •Vuoden 2012 presidentinkampanjassa twiiteillä oli vielä tähdellisempi osa kampanjaa

v.2012 presidentinvaalit •Presidentti Obama kirjautui redittiin ( ) ja vastasi 10:een käyttäjien lähettämään kysymykseen •  ottamalla huomioon myös politiikassa aikaisemmin passiiviisesti toimivat saatiin uusia äänestäjiä

Keskeiset viestintätoimijat sosiaalisessa mediassa •Sosiaalisen median paras asia on sen välittömyys •Teoriassa jokaisella on samat mahdollisuudet tulla kuulluksi •Yksilö voi näinollen vaikuttaa ratkaisevasti kanssa- kansalaisen mielipiteeseen ja ääneen

Sosiaalisen median vaaleissa hyödyttämisen riskit: •- Koska informaatio on vapaasti käytettävissä ja levitettävissä, Internetin käyttäjien omat mielipiteet voivat helposti siihen vaikuttaa ja jopa muuttaa viestin merkitystä, tähän päälle vielä "rikkinäisen puhelimen" efekti. Väärinymmärrystä aiheutuu helposti myös kokonaisuuden rikkoutumisesta - esimerkiksi artikkelista napsahdettu pala, joka lähetetään eteenpäin muille, voi vailla kontekstia sumentaa tai vääristää alkuperäistä viestiä.

•Obaman presidentinkampanja on nostanut sosiaalisen median statusta ja tehnyt siitä vakavasti otettavan median muiden medioiden muassa •Kansalaiset ovat tiedostamassa itsensä sekä sosiaalisen median vastaanottajina että sen luojina

Lopputulos: •Vaikka 94% äänestysikäisistä sosiaalisen median käyttäjistä tarkkailee poliittisia aiheita, vain 57.5% äänesti v2012 vaaleissa. (Yhden lähteen mukaan äänestäneiden määrä oli vuodesta 2008 noussut vain 0,4%, toisen lähteen mukaan määrä oli laskenut 4.8%.) •Obaman kampanja hyödynsi digitaalisia työkaluja äänestäjien tavoittamisessa melkein nelinkertaisesti Romneyn kampanjaan verrattuna, ja voitti 126:lla äänellä.

Yhteenvetona: •Kohdentamalla kampanjaa passiivisten kansalaisten käyttämiin sivustoihin saadaan aikaan enemmän aktiivisia äänestäjiä •Sosiaalisen median hyödyntäminen mahdollistaa yksilöllisemmän äänenkeräämisen •Sosiaalista mediaa tullaan tulevaisuudessa hyödyntämään entistä enemmän sen potentiaalin vasta selvitessä