Verkko-oppimisen valtakunnallinen kehittäjäyhteisö

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Jakson 3 lähestyessä. Tarkista valinnat Wilmasta • Ryhmiä ei vaihdeta kesken jakson. • Pidä huoli, että valitset riittävästi kursseja. • Jos haluat osallistua.
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Suomen Yrittäjäopisto NUORTEN AIKUISTEN OSAAMISOHJELMA Työseminaari III, Kuopio SYO -case.
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
PaLaVa-projekti Toimijoiden aloituspalaveri klo
ISOverstaan kouskuttamispäivä
Ylioppilaskokelaiden aikataulua syksy kevät 2013
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Toisen asteen yhteistyö Keski- Pohjanmaalla Ajankohtaiset asiat: -Valintatarjotin -Tiedotuskanavat.
ISOverstaan tarjoamat verkkotyökalut
Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä”
Potkua verkko-opetukseen
YHTEISHAKU Sähköisen yhteishaun ohjeistus.
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
KOULUTUSTAKUU.
Innovatiivista kestävää vakiintumista – Case ISOverstas
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
” Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä ” (kenialainen sananlasku) Juva.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Avoimet korkeakouluopinnot verkko-opintoina keväällä 2010
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Etäopetuksen koordinointihanke Eko-hanketiimi Koordinaattori Päivi Luoma Koordinaattori Päivi Luoma Suunnittelija Paula Pöyhönen (1pv/vko)
Keski-Pohjanmaan aikuisopiston palvelut yritysten ja työllisyyden kehittämiseksi Työllisyysseminaari Kaisa-Leena Ahlroth.
Oma ala, oma paikka, oma tulevaisuus!
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Oulun aikuislukio 2014.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
” Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä ” (kenialainen sananlasku) Lohja.
”Vertaistukena olemisen taidot ja tukihärvelit” Kouluttajakoulutus ”Vertaistukena olemisen taidot ja tukihärvelit” Kouluttajakoulutus.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
”Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin.
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä”
Sotungin etälukio Täydennä päivälukion opiskelujasi etäkursseilla.
Tampereen aikuislukion etälukio Jaana Leppä vt. rehtori Tampereen aikuislukio Tampereen aikuislukio.
” Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä ” (kenialainen sananlasku)
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
AMMATILLISTEN OPETTAJAKORKEAKOULUJEN YHTEISHAKU
Mistä voit anoa hyväksilukuja? muissa oppilaitoksissa suoritettuja kursseja aktiivinen koulun ulkopuolinen toiminta: esim. järjestö-, kulttuuri-, ohjattu.
Suonenjoen lukio1 YLIOPPILASTUTKINTO Kokelas on itse vastuussa siitä, että on selvillä yo-tutkintoon liittyvistä määräyksistä ja yo-kokeiden suoritusohjeista.
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
”Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
OSAAVA ISOverstas Kolme parasta osaamisen vahvistamiseen liittyvää kehittämisajatusta Säde Pirttimäki, Leena Suonio ja Anu Wulff ”Ne, jotka.
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
OILI-palvelun tilanne
Opiskelu eLukiossa
MIKSI LUKIOON???.
MIKSI LUKIOON???.
Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä”
ISOverstaan verkko-opetuksen laatukriteerit
OPS 2016 X OPETUSSUUNNITELMAPROSESSI 2015 KUNTARYHMÄT OPS tiimi;
ISOverstaan virtuaaliluokkahanke
Esityksen transkriptio:

Verkko-oppimisen valtakunnallinen kehittäjäyhteisö ISOverstas Verkko-oppimisen valtakunnallinen kehittäjäyhteisö 3.4.2017

ISOverstaassa mukana 52 lukiota, 9 ammatillista oppilaitosta Uusimmat: Rantasalmen ja Sulkavan lukiot, Keski-Uudenmaan ammattiopisto ja Savon ammatti- ja aikuisopisto noin 28 000 opiskelijaa noin 2500 opettajaa Henkilöstö Leena Suonio, koordinaattori Anu Wulff, verkkopedagoginen asiantuntija (2 pv/viikko) Harri Tolvanen, atk-suunnittelija (virtuaaliluokka-hanke, OPH) Jukka Sormunen, rehtori (virtuaaliluokka-hanke, OPH, 1.25 pv/vk) Mikko Suonio, tietotekninen tukihenkilö (mm. kurssitarjontajärjestelmät, tuntipalkkainen) 3.4.2017

ISOverstas – kehittäjäyhteisö Johtoryhmä Avainhenkilö-tapaamiset rehtorit / yht.henkilöt opot ja verstastuet ammatillinen koulutus Strategiaryhmä Verstastiimi Alueelliset kokoukset Täydennys- koulutus Koulu-vierailut

Virtuaaliluokka-palvelut Tuottaa Kehittää Jakaa Ylläpitää Täydennys- koulutus Virtuaaliluokka-palvelut Kehittäjäyhteisö Tuottaa Kehittää Jakaa Ylläpitää Sisältötuotanto Opetustarjonta

www.isoverstas.fi www.isoverstas.fi

Opetustarjonta Kaikki verstasoppilaitokset voivat tuoda kursseja yhteiseen, kaikille avoimeen opetustarjontaan Verkko-opetustarjonta (Moodle) Tarjolla 230 verkkokurssia (5.12.2008) Kurssimaksut: 115 euroa / 50 euroa / opiskelija Virtuaaliluokan opetustarjonta (tallenteet/samanaikaisopetus) Tarjolla 29 kurssia tallenteina, 5 kurssia samanaikaisopetuksena Kurssimaksu: 140 euroa / opiskelija Rakentumassa virtuaaliluokan jaksotettu verkko-opetustarjonta: Ohjattu Moodle-verkkokurssi, jossa lähiopetustuokioita tallenteena Kurssimaksu: 125 euroa / opiskelija

Sisältötuotanto Verkkokurssipohjat (Moodle) Vuoden 2008 loppuun mennessä tuotettu noin 260 verkkokurssi-pohjaa (lukio ja ammatillinen) Vapaasti muokattavaksi ja hyödynnettäväksi lähiopetuksen tukena tai verkkokurssina ISOaitta (oppimateriaalien jakeluun) Alustariippumattomia ja luokiteltuja oppimateriaaleja yhteisessä käytössä noin 3700 Lähiopetuksen tueksi tai linkitettäväksi verkkokurssiin ISOarkisto Videotiedostoja oppilaitosten sisäiseen käyttöön (esim. oppituntitallenteet)

ISOverstaan virtuaaliluokkapalvelut Samanaikais-opetus (tuotantoluokasta tai koulukoht.virtuaalitilasta) Oppitunti-tallenteet (ISOarkisto, Wirecastilla tai virtuaalitilasta tuotanto-luokassa) Kokous/ryhmä-työpalvelut (koulukohtainen virtuaalitila) Virtuaaliluokan opetustarjonta ISOverstaan virtuaaliluokka –hanke (OPH) (30 oppilaitosta) Kaikilla verstaskouluilla - Koulukohtainen virtuaalitila - ISOarkisto + videoiden tallennusohjelma - Wirecast –ohjelma videoiden tuottamiseen Hankekouluilla lisäksi oma tuotantoluokka Hankekoulut: tuotantoluokka, Wirecast, virtuaalitila, ISOarkisto Kaikki koulut: virtuaalitila, ISOarkisto, wirecast WEB2.0 – sosiaalisen median työkalut tukemassa kaikkea toimintaa

ISOverstaan virtuaaliluokka-hanke Virtuaaliluokkapalveluja kehitetään ISOverstaan virtuaaliluokka- hankkeessa, joka kuuluu Opetushallituksen rahoittamiin oppimis- ympäristöhankkeisiin. Hankkeessa on mukana 30 lukiota.

ISOverstaan täydennyskoulutus Verkostotaitoja ja verkostoitumista ISOverstaan työkalut ja mahdollisuudet tutuiksi Virtuaaliluokkapalvelut käyttöön Monimedian ja sosiaalisen median taitoja

ISOverstaan täydennyskoulutus Verstastukiopettajat, verkko-opettajapäivä syyskuu 2008 Monimediaisen oppimateriaalin tuottaminen (4 op, JoY) 23.9., 9.10., 29.10., 10.11.2008 (Kuopio) TULOSSA MYÖS KEVÄÄLLÄ! Sosiaalisen median työkalut tutuiksi (4 op, JoY) 6.10., 31.10., 21.11., 1.12.2008 (Kuopio) TULOSSA MYÖS KEVÄÄLLÄ! Yhdenvertaisuus oppilaitoksissa (4 op, JoY, kokonaan verkko-opiskeluna) KEVÄÄLLÄ ISOverstaan Verkko-VESO 1.10.-31.12.2008 TULOSSA MYÖS KEVÄÄLLÄ! Opinto-ohjaajat 8.12.2008 klo 9.30-15.00 Ammatillinen verstaspäivä – HELMIKUU 2009 ISOverstaan täsmäkoulutuksia oppilaitoksissa Virtuaaliluokka käyttöön –koulutuksia (virtuaaliluokka-hanke) Verkostojohtaminen (2 op, Opeko), 20.2. ja 2.4.2009 ISOverstaspäivä IT-hallinnolle? Tarpeita?

Uudelle vuosikymmenelle verkko-oppimisen edelläkävijänä ja aktiivisena toimijaverkostona

ISOverstaan maksullisen verkko-opetustarjonnan toteuttaminen Opetusta tarjoava koulu 1. Päätös tarjottavista verkko-kursseista 2. Ohjaus ja palkkio sovittu 3. Koulun perustiedot järjestelmään 4. Saatu ilmoittautu-minen ja maksu-sitoumus 5. Moodle-tunnusten hankinta opiskelijalle 6. Kurssipäivä-kirja ja lasku opiskelijan kotikoululle, palkkio opettajalle Verkko-opettaja 1. Verkko-kurssi ISO-verstaan Moodleen 2. Kurssitiedot ISOverstaan kurssitarjontaan 3. Saatu kurssille ilmoittautum. sähköpostilla 4. Alku-ohjeet ja tunnukset opiskelijalle 5. Ohjaus-prosessi ja arviointi 6. Kurssi-päiväkirja kansliaan 7. Palaute ja jatko-kehitys Opiskelijan kotikoulu 1. Päätös ISOverstaan verkkokurs-sien käytöstä 2. Opiskelijan kurssivalinnan hyväksyminen ja ilmoittaminen verkkokurssille 3. Maksusitoumus lähetetään 4. Mahdollinen lähiohjaus ja loppukoe 5. Kurssipäiväkirja 6. Kurssisuoritus omaan järjestelmään 7. Laskun maksaminen Opiskelija 1. Neuvottelu verkkokurssin valinnasta opon/rehtorin kanssa 2. Opo tai rehtori ilmoittaa opiskelijan verkkokurssille 3. Alkuohjeet ja tunnukset verkko-opettajalta 4. Opiskelu verkkokurssilla (mahd. lähiohjaus ja kokeet omalla koululla) 5. Opiskelija antaa kurssipalautteen ja saa arvosanan ISOverstas vastaa verkko-opetustarjonnan rakentamisesta, kehittämisestä ja ylläpidosta

Verkkoympäristöjen tunnukset Henkilökohtaisten tunnusten luonti: 1. Moodleen koulun verstastuki 2. Portaaliin Anu ja Harri 1. Kurssi-ilmoittautumiset ilman salasanoja 2. Kurssiraportit ja ylläpito koulukohtaisella tunnuksella Koulukohtainen virtuaalitila: 1. Portaalitunnuksella ylläpitoon 2. Koulukohtaisella tunnuksella salasanan vaihto ja tiedostojen poisto