Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TAITOTASO 1 = ALKEISTAIDOT
Advertisements

Kirjallisuus osana suomen kielen oppimista Pedagoginen tietoisku
Suomen kielen syötöksen ja käytön kartoitus
LanguageMaid Kielten oppimiseen ja opetukseen Itsenäiseen käyttöön Opettajan työvälineeksi.
Lukemaan ja kirjoittamaan oppiminen ja opettaminen
Suomen kielen ominaispiirteet.
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
 kieli on paitsi suussa oleva lihas myös ihmisten puhuma, kirjoittama tai viittoma merkkijärjestelmä ◦ luonnolliset kielet ◦ keinotekoiset kielet (ohjelmointikielet,
Oppimisvaikeudet Oppimisvaikeuksien taustalla voi olla lukemis- ja/tai kirjoittamisvaikeus, matemaattinen hahmottamisvaikeus, koordinaation tai hahmottamisen.
Muististrategioita Auttavat säilyttämään mielessä tai palauttamaan mieleen uutta informaatiota.
OPETTAJAN AIKAHARHA OPETTAJAN AJAN TAJU VÄÄRISTYY KUN HÄN ASTUU YLEISÖN ETEEN. OPETTAJAN AIKA OPISKELIJAN AIKA OPETTAJA LUULEE ETENEVÄNSÄ HITAASTI, MUTTA.
TAITOTASO 3 = KYNNYS- ELI KESKITASO
Päivän erikoinen ÄI1.
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Ensimmäiselle luokalle Paattisten kouluun syksyllä 2010.
TEKSTIN YMMÄRTÄMINEN.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Kivimäen koulu 1. luokkien vanhempainilta
Mitä kieli on?.
Kuinka tehdä blogi o365:ssä
SLOP150 Tekstiseminaari 4 op KL, 28 t kontaktiopetusta + 20 tuntia itsenäistä työskentelyä.
matematiikan ja luonnontieteiden pedagogiikan professori, OKL, JY
FSD:n seminaari Tutkimusmenetelmien oppimateriaalit ja verkko-opetus Tampere Tapani Alkula, HY Esimerkkinä on Helsingin yliopiston sosiologian.
0 Aloitussivu oppaat esittelevät pääosiot 2 Suomen kielen äännemaailma Ali 3 Matematiikka Ubah 1 Tietokoneen käyttö Mai 1.1 Hiiriharjoitukset 1.2 Näppäimistö-
Lukivaikeus.
Vierassanojen oikeinkirjoitus
VILU: A B C
Venäjän alkeiden opetus
2.2 Yksittäiset äänteet 2.2 Yksittäiset äänteet – Äänteiden esittelysivut – Äänteiden esittelysivut Karaoketeksti
¡Español, por favor!.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
KIRJOITETTUA JA PUHUTTUA KIELTÄ. Lue oppikirjasta s Tee Särmä-tehtävät tehtävävihkon sivulta 49.
Opetussuunnitelma/OPS
Päättötyön esittelyohjeet
Ops seminaari Askola.
Tekstien moniäänisyys
RAAMATTU Muistiinpanot 8. luokan oppikirjan 1. kappaleeseen
MISTÄ SANOJA SAADAAN? Sanasto. Kieli elää Kieli muuttuu koko ajan. Kun maailma ja ympäristö muuttuu, vanhat sanat jäävät pois tai saavat uusia merkityksiä.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Opetusvinkki 2: Raamatun tulkintatapoja.
Lukiopetuksen seminaari
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
Suomen kielen ominaispiirteet.
TUKIVIITTOMAT JA KUVAT KOMMUNNIKOINNIN TUKENA
1. Monimuotoinen terveys
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
TAVOITTEET JA SISÄLTÖ LV
Englanti 8. lk LV – 2017.
A2-VENÄJÄ ДОБРО ПОЖАЛОВАТЬ!.
ESSEE.
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Kielen kehityksen avainkohdat
RAAMATTU Muistiinpanot 8. luokan oppikirjan 1. kappaleeseen
MEDIAA TUTKIMASSA.
Kuinka niitä käsitellään
Kielitietoisuus.
STARTTILUOKKA LUKIPULMIEN KUNTOUTTAJANA
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Marja-Kristiina Lerkkanen
Arviointi Vsop-opetuksessa
Ihmiskielellä on monta käyttötarkoitusta
Oma kieli-opiskelukieli
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Valmistavan opetuksen arviointi
T Kirjoita nauhaan oma viestisi! Voit muuttaa tekstiä kirjain kerrallaan valitsemalla kirjaimen ja kirjoittamalla uuden. Kussakin diassa on yksi kirjain.
H Kirjoita nauhaan oma viestisi! Voit muuttaa tekstiä kirjain kerrallaan valitsemalla kirjaimen ja kirjoittamalla uuden. Kussakin diassa on yksi kirjain.
Matematiikan oppimisvaikeudet
Kielitietoinen opetus
H Kirjoita nauhaan oma viestisi! Voit muuttaa tekstiä kirjain kerrallaan valitsemalla kirjaimen ja kirjoittamalla uuden. Kussakin diassa on yksi kirjain.
Esityksen transkriptio:

Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla

Mitä on lukutaito? Dekoodaaminen eli kirjainten ja tavujen muuttaminen sanoiksi Merkityksen rakentaminen eli luetun ymmärtäminen

Lukemaanopettamisen menetelmiä 1.Synteettiset menetelmät (osista kokonaisuuksiin) Opetus lähtee kielen perusyksiköistä: Äänne, kirjain, tavu ja sana Menetelmä korostaa tarkkuutta ja tarkkoja havaintoja. Opetuksen avulla taidot automatisoituvat.

1. Äänteen opetus Äänne voidaan kuulla ja tuottaa puhumalla -miltä äänne kuulostaa (auditiivinen havainto) *tunnistaminen ja erottaminen muista äänteistä *kuuluuko sanan alussa, sisällä vai lopussa *äänteen kesto -miten äänne syntyy (artikulaatioita koskeva foneettinen havainto) *suun ja kielen asento *missä muodostuu -minkä näköinen merkki äänteellä on

2. Kirjaimen opetus Kirjain voidaan nähdä ja kirjoittaa, äänteen merkki -kirjoitussuunnan ja muodon opettaminen -paikka ja koko viivastolla Kirjainmallit: http://www.oph.fi/info/kirjainmallit.pdf

3. Äänteiden yhdistäminen tavuiksi ja sanoiksi Äänne ja sitä vastaava kirjain yhdistettävä. Äänteitä voidaan yhdistää joko -liukumalla (ääntöliikettä venyttäen liu`utaan äänteestä toiseen) tai -lihottamalla (äänteistä yhdistetään tavuja äänettömästi ”maistelemalla”)

2. Analyyttiset menetelmät (kokonaisuuksista osiin) LPP eli lukemaan puheen perusteella Opetus lähtee puhutun ja kirjoitetun kielen samankaltaisuudesta. Puhuttu auditiivinen kieli samaistetaan visuaaliseen koodiin. Luettavan merkitys korostuu.

LPP:n sovellus: 1.Kuvan tarkastelu 2. Tekstin saneleminen: oppilas näkee puhutun muuttuvan kirjoitetuksi 3. Sanellun tekstin analyysi: Etsi tekstistä esim.uusi opittu äänne, tuttu tavu, tuttu sana, kuinka monta lausetta kertomuksessa on, kertomuksen lyhin ja pisin lause jne.

Kirjoittaminen Puhuminen Lukeminen

Kun onnistun, niin innostun. Kun innostun, niin onnistun!