Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Lukiopetuksen seminaari

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Lukiopetuksen seminaari"— Esityksen transkriptio:

1 Lukiopetuksen seminaari
Irma Kakkuri

2 Lukitunti Tehtäväkohtaiset tavoitteet Tehtävät

3

4 Lukitunnin rakenne ja sisältö(esimerkki)
Motivoiva aihe (kysy oppilaalta jne..) Ehyt kokonaisuus- samaa aihetta koko tunti, toisiinsa liittyvät tehtävät Oikea jaksotus – yksi tehtävä n.10 min. Lukeminen ja kirjoittaminen liittyvät toisiinsa ja ovat vaikka limittäin Tunnin tehtävät rakennetaan niin, että onnistuminen seuraa toistaan, edellinen tehtävä valmistelee seuraavaa!

5

6 KÄTS-menetelmä 1 Esiharjoittelu
a)Tavujen erottelu sanasta-puheen analyysi - hitaasti rytmittäin, taputtaen, lorut, laulut, hokemat b) Sanojen kokoaminen tavuista - sanojen kokoaminen kuulluista tavuista, muistiharjoitukset c) Alkutavuharjoitukset - sanan muodostaminen alkutavun perusteella

7 KÄTS-alkeismenetelmä 2
Lukemisen ja kirjoittamisen alkeisopetus Kirjain-äänne-taso; 1) kirjaimen nimi, 2) kirjain äänteeksi (ääntöliikkeet, ääntöliikkeiden asento, ilmavirran kulku), 3) äänne kirjaimeksi; opetusjärjestys: vokaalit, r, s, m, n, l- venyttäen, v, j, h, k, p, t, -ääntöasennon avulla, äng-äänne, vierasperäiset konsonantit Tavutaso; lukeminen- äänteiden yhdistämistä lihottaen (m ma mar mars), venyttäminen, liukuminen (tavuhissit, lukukone, drillaaminen: sat, mat, kat, peittäminen)

8 KÄTS-1. luokan opetusjärjestys (Unto Tirronen):
Äänteet yksin, kirjainmerkin vastaavuus Pitkä-lyhyt vokaali 2:n äänteen tavut, 2- tavuiset sanat 3:n äänteen tavut: kons.+pitkä vokaali (saa-ri), suljettu tavu (kah-hu), diftongi (sau-na), geminaatta (San-na), h-loppuinen tavu (sah-ti) 4:n äänteen tavut: kons.kasauma (kart-ta), diftongin jälkeinen geminaatta (heik-ko), pitkä vokaali (kaar-to), h-loppuinen diftongi (vaih-to), h-loppuinen pitkä vokaali hiih-to

9

10 Alkavan lukemisen ja kirjoittamisen opettamisen lähtökohdat:
harjoitetaan nopeaa nimeämistä lapsen oma puhe muutetaan kirjoitukseksi fonologisen strategian harjoittaminen; äänteiden yhdistäminen ja erottaminen tunnistetaan ja tutkitaan sanojen kokonaishahmoja ”piperrysvihko” käyttöön toimitaan kirjoitettujen ohjeiden mukaan myös dysleksia.

11 Lukemaanopettamisen peruselementit
”Sano, minä kirjoitan!” ”Missä lukee ´koira´? A Kirjoitettu kieli Puhuttu kieli C B ”Toimi ohjeen mukaan!” ”Luetaan ohje ja toimitaan sen mukaan” Toiminta

12 Marian lukemaan opettaminen (Susanna Kaipainen-Juvonen)
Marialla on luokassa käyty Aapisesta kirjaimet A, E, I, ja N Rakennetaan tarina, jossa päähenkilönä on oppilas ja sanat koostuvat läpikäydyistä kirjaimista, mukana sanoja, joissa mitä tahansa kirjaimisa. Tarinassa kiva juoni ja se on kirjoitettu ”näteillä kirjaimille nätille paperille” Visuaalisesti kaunis materiaali houkuttelee lukemaan! Luetaan tarina yhdessä simultaanilukuna, opettaja ensin, Maria vain seuraa, sitten yhdessä, Maria yksin ensin vain oman nimensä. Niistä kirjaimista, jotka luokassa on ollut, laaditaan opeteltavien sanojen lista, joka luetaan liukuen ja harjoitellaan eri tavoin sujuviksi. Luetaan tarina uudestaan niin, että Maria lukee opetellut sanat ja opettajat muut Marian seuratessa lukemista. Uusi luokassa opetettava kirjain ympyröidään tekstistä. Seuraavalla kerralla tarina jatkuu ja siinä on taas uudet opeteltavat sanat. Maria alkaa vähitellen lukea myös muita kuin opeteltavia sanoja.

13 Alkava lukemisen erityisopetus, oppilaskuvaus Matti, Tiina ja Heikki
1 lk syyskuu- luokassa käyty läpi kirjaimet A, I, E, S, N Matilla vaikeuksia vaikeuksia muistaa kirjain-äänne-vastaavuutta, Tiina ja Heikki muistavat, mutta heillä vaikeuksia yhdistää kirjaimia tavuiksi lukiessa ja kuulla äänteitä kirjoittaessa. Lukeminen ja kirjoittaminen eivät motivoi, vilkkaita poikia, rauhallinen tyttö, joka jää helposti yksin poikien touhutessa. Suunnitelkaa lukitunti, aihe ja kaikki tehtävät ja tavoitteet. Tunnilla tulisi eriyttää tehtäviä, jotta oppilaat saavat yksilöllistä opetusta. Myös ryhmän rakenne ja kaikkien oppilaiden aktivointi tulisi ottaa huomioon!

14 Kirjoittamisen erityisopetus sanatasolla 1
Kirjoittaminen on lähtökohdiltaan auditiivinen prosessi, sana kuunnellaan, tavutetaan, kirjoitetaan ja tarkistetaan tavuttain. Mitään ei saa kopioida, koska se harjoittaa vain kirjoittamisen motorista suoritusta.

15 Kirjoittamisen erityisopetus sanatasolla 2
Jos oppilas ei erota yksittäisiä äänteitä Ohjaa kirjoitettava sana äänne äänteeltä lihottaen (Markka-ohje) Jos oppilas osaa erotella yksittäiset äänteet Pyydä oppilasta sanomaan mitkä äänteet hän kuulee tavussa ja sitten vasta kirjoittamaan Jos oppilas osaa kirjoittaa tavuittain Ohjaa oppilas tavuttamaan sanat ennen kirjoittamista Jos oppilas kirjoittaa lyhyet sanat oikein Ohjaa oppilasta kirjoittamaan pitkät ja vaikeat sanat tavuittain

16

17 Kirjoittamisen opettaminen sanatasolla ”presidentinvaalit”
” Mikä sana meidän piti kirjoittaa, oppilas sanoo sanan ”presidentinvaalit”. ”Sano sana tavuttain”: pre-si-den-tin-vaa-lit ”Mikä on 1. tavu?”, oppilas sanoo: ”pre” ”Mitkä äänteet kuulet tavussa pre?” ”Kirjoita sana loppuun!” Jos oppilaan kirjoittaminen on jo hyvin edistynyt, häntä voi auttaa instruktio: ”Kirjoita sana tavuttain, niin tulee oikein!”

18 Kirjoittamisen tarkistaminen
Kirjoittamisen erityisopetuksessa periaate on se, että opettaja ohjaa kirjoittamisen niin, että oppilas kirjoittaa sanan heti alussa oikein. Jos oppilas kuitenkin kirjoittaa: ”residentinvalit”, korjaa kirjoitus näin: Peitä väärin kirjoitettu sana, pyydä oppilasta sanomaan sana uudestaan tavuittain, paljasta sitten sana tavu kerrallaan, jotta oppilas itse löytää virheen. Periaate kuitenkin on, että oppilas itse oppii tarkistamaan sanan oikeinkirjoituksen tavuittain. Voit siis myös sanoa: ”Tarkista sana tavuittain:” Menettelytavat riippuvat oppilaiden taitotasosta, jonka opettaja oppii vähitellen huomaamaan.

19 Lukemisen perustekniikan erityisopetus
Perusperiaate on se, että oppilaan tulee kuulla itsensä lukevan sujuvasti. Lukijaa on valmistettava tekstin ääneen lukemiseen. ”Lue tästä” ei ole lukemisen perustekniikan opettamista, on tehtävä jotain, jotta lukeminen oikeasti sujuu.

20 Lukemisen perustekniikan, sujuvuuden ja nopeuden, harjoittaminen
Muokkaa tekstiä Suurenna fonttia, leikkaa kappaleiksi, voit kaventaa myös riviä palstaksi Opeta lukemaan pitkät ja vaikeat sanat nopeasti Tee pitkistä sanoista sanalaput, bingo tms, josta luette ne moneen (4-5) kertaan Opeta oppilasta visuaalisesti tunnistamaan lapuilta luetut sanat tekstissä ”Näytä, missä lukee tämä sana?” Anna oppilaiden lukea tekstiä ääneen Ohjaa oppilaat lukemaan kiinnittäen huomiota pitkien sanojen tarkkaan lukemiseen

21 Lukemisen sujuvuuden harjoittaminen- toorarullatehtävä
Tekstin pitkät sanat luetaan ensin rauhallistesti sanalapuista. Luetaan moneen kertaan, jotta sanoista tulee silmäilysanoja. Teksti kirjoitettu pitkänomaisesti toorarullan tapaan. Oppilasta neuvotaan ”hyppimään” sanojen yli. Harjoitellaan monta kertaa- voi myös nauhoittaa.

22 Lukemisen ja kirjoittamisen perustekniikan opetus, tuntisuunnittelua
Tunnilla kolme 3.luokkalaista Leila, Taina ja Sakari. Leila ja Taina lukevat hätäisesti sanojen loppuja arvaillen. Sakarin lukeminen on hidasta, takeltelevaa, tulee, vääriä ja puuttuvia kirjaimia, reversaalivirheitä, Kirjoittamisessa kaikilla paljon geminaattavirheitä, puuttuvia kirjaimia pitkästä vokaalista ja puuttuvia tavuja. Suunnitelkaa eriytetty tunti, joka harjaannuttaa lukemisen ja kirjoittamisen perustekniikkaa ja samalla motivoi aiheellaan.

23

24 Tunnistavan ja toistavan luetun ymmärtämisen harjoittaminen
Tunnistavan luetun ymmärtämisen tehtävässä suora vastaus kysymykseen täytyy löytää tekstistä sitä silmäilemällä. Toistavassa tehtävässä suora vastaus kirjoitetaan sille varattuun tilaan. Tunnistavaa luetun ymmärtämista harjoitetaan silmäilemällä tekstistä sanoja, lauseíta jne..Kysytään esimerkiksi: Mistä löydät vastauksen tähän? Toistavaa luetun ymmärtämistä harjoitetaan vastaamalla suoriin kysymyksiin kokonaisilla lauseilla muotoilemalla lause uudestaan, ei jäljentämällä.

25

26 Päättelevän luetun ymmärtämisen harjoittaminen
päättelevässä luetun ymmärtämisessä oppija tekee johtopäätöksiä ja päättelee tekstin sisältämien asioiden välisiä suhteita avainasia on tekstiin pitäytyminen ja vuorovaikutus tekstin kanssa harjoitettaessa päättelevää luetun ymmärtämistä teksti luetaan moneen kertaan eri näkökulmista ja vastataan eri tavoin - keskustellaan vastauksista jne.. päättelyä voi myös mallintaa ääneen puhuen

27 Arvioivan ja soveltavan luetun ymmärtämisen harjoittaminen
arvioivassa ja soveltavassa luetun ymmärtämisessä suhteuttaa omia tietojaan tekstin tietoihin, arvioi ja luo uutta harjoittamisessa avainasia on omien aiempien tietojen ja ennakkokäsitysten aktivointi. lukemishistoria vaikuttaa kaikki eivät ole lukeneet aiemmin paljon avainkäsitteiden tarkka avaaminen auttaa vähän lukevia

28 Tekstin silmäilystä luetun ymmärtämiseen
Lukemisen perustekniikka- silmäily Sanalista kappaleesta, ensin järjestyksessä, sitten epäjärjestyksessä: ”Näytä, missä lukee?” Tunnistava ly Toistava ly ”Näytä, missä lukee vastaus.” Vastaus löytyy suoraan tekstistä. Vastaus kirjoitetaan omin sanoin. Päättelevä ly Miksi-kysymykset. ”Näytä, vastaus.” Soveltava ly Tekstiä laajentava kysymys. ”Näytä tekstistä se kohta, josta sait ajatuksen vastaukseesi.” Irma Kakkuri

29 Luetun ymmärtämisen opettaminen sanoja ja tekstejä käyttäen
Oppilaille eri tekstikappaleet, jotka lukevat hiljaa itsekseen. Pöydällä sanoja jokaisesta tekstikappaleesta, sekaisin. Oppilaat lukevat sanat ja poimivat omat sanansa. Kertovat tarinan sisällön muistellen (teksti ei enää esillä) käyttäen hyväksi pöydältä poimittuja sanoja

30 Tuntisuunnitelma oppilaalle, jolla lukeminen sanatasoista, pysähtelevää, edestakaisin sahaavaa, luetun ymmärtäminen ei onnistu 1. Perustekniikkaan keskittyvän lukutavan muuttaminen luetun ymmärtämiseen painottuvaksi lukustrategiaksi 2. Perustekniikan vaikeuksien vähentäminen 3. Kokonaisten sanahahmojen silmäilevän lukemisen kehittäminen 4. Tunnistavan luetun ymmärtämisen kehittäminen 5. Tekstin kokonaisuuden ja juonen ymmärtäminen 1. Luetaan hiljaa itsekseen pieninä paloina. 2. Tekstissä mukava aihe, kertoa hänestä itsestään, iso fontti ja väljä riviväli, mutta ei sanaväli 3. Tekstin sanat kappaleittain myös sanalistana sekalaisessa järjestyksessä. ”Näytä, missä lukee?” 4.”Mitä, kuka, minkä värinen?”-kysymyksiä tekstistä. ”Näytä, missä lukee vastaus tähän.” 5. Keskustellaan tekstin sisällöstä. ” Kerro, mitä tässä nyt oikein tapahtuikaan.”

31 Luetun ymmärtämisen opettaminen; tuntisuunnittelua
Tunnilla kaksi viidesluokkalaista poikaa Tapio ja Arto. Heillä lukemisen perustekniikka kohtalaista, mutta toistavassa, tunnistavassa ja päättelevässä luetun ymmärtämisessä vaikeuksia. Sanelukirjoituksen normiarvo 4-5, geminaattavirheitä, puuttuvia tai liikoja kirjaimia, pitkän vokaalin virheitä. Suunnitelkaa tunti, jossa historian kappaleen käsittelyssä harjoitetaan näitä luetun ymmärtämisen osataitoja yhdistettynä kirjoittamisen harjoitteluun.

32 Laaja-alaisen erityisopetuksen solmukohtia ja solmujen aukaisuja; alakoulu
Yhteistyö useiden eri opettajien ja harjoittelijoiden kanssa, aikataulut ja vastaukset, tiedottaminen. Luotanko materiaaliin vai perusopetukseen? Mikä on kunkin ryhmän tavoitetaso; millaiset tekstit ja aiheet. Millaisia sanoja lapsen kanssa käyttää; erityisesti ohjeiden annossa? Kiinnostavat aiheet, kysy oppilaalta, humoristiset esimerkit; oppilaiden nimien käyttö

33 Laaja-alaisen erityisopetuksen solmukohtia ja solmujen aukaisuja; yläkoulu
Monta harjoittelijaa ; tuntien valikoiminen vaikutti sen, että jatkumoita ei syntynyt, vaikutti ohjakseen (ajan puute), ohjauksen teemoja olisi voinut käsitellä enemmän Motivointi? Maahanmuuttajat ja toinen vieras kieli! Motivointi on iso ongelma yläkoulussa. Konkretisointi! Yläkoulussa oppimisvaikeuksien päällekäistyminen pahenee. Tasapainoilu aineenopettajan vaatimusten ja oppilaan taitojen välillä. Työnkuva ja työn kuormittavuus; yhteydenpito kotiin

34 Yksi tunti-idea: Oppilaat kahteen ryhmään.
Lehdestä leikattu kuva. Tehtävänä on keksiä kuvaus tästä henkilöstä. Eriyttäminen, taidoiltaan heikompi kirjoittaa (sanelusta tai ilman) Mikä voisi olla henkilön nimi? Mikä on hänen ammattinsa? Minkä ikäinen hän on Missä asuu Taidoiltaan parempi kirjoittaa vastauksia kysymyksiin: Mitkä ovat hänen harrastuksensa, mistä hän tulee iloiseksi, mistä hän tulee surulliseksi jne. Tekstit ovat omalla paperillaan, ne liimataan kuvapaperiin, teksti esitetään toisille.


Lataa ppt "Lukiopetuksen seminaari"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google