Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toiminnan suunnittelu KPKssa.
Advertisements

1 Ristiinarviointi Ristiinarviointi Hämeenlinna, Verkkosote
Vopla-pilottityöpaja Työpajan ohjelma klo Kahvit ja työpajan tavoite klo Esittäytyminen (n. 10 min. / hanke) klo
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
PK-kehittämispalvelut
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
VOA-oppimispäiväkirja
IT- Pedan laaturisteily Yhteenveto tukipalvelujen laatu -ryhmätyöstä Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Kasarminmäki Living Lab ”Tarjoama”
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Malli? Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 KYSYMYKSIÄ: 5 kuukauden kokeilu pedagogiikka: sosiaalinen web, oppimisympäristöajattelu Verkkovälineiden.
Minä oppijana 1 ov..
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Tukihenkilöiden työpaja 21. 9
Verkko-opetuksen laatuseminaari 10. 2
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
Esitutkimus (tarvekartoitus)
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Miten verkko-opetuksen laatua mitataan? VOPLA-työpaja VVYOP´
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, Annikka Nurkka, Ulla Ritvanen,
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Anne Haarala-Muhonen Anni Tuomela Olli Wikberg
MITEN OPETTAJA VOI TUKEA YHTEISÖLLISESTI TOIMIVAN RYHMÄN TYÖSKENTELYÄ? Vasara oy.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Dokumentointipohjat 1-5 milj. € hankkeiden hankearviointiin (kevennetty vaihtoehto word-arviointikehikolle) JulkICT 10/2016.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2013
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
THL:n asiakkuustyön ja CRMn vaikuttamissuunnitelma
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
Hannu Mäyrä OHJELMOINTI PROJEKTI Hannu Mäyrä
Esityksen transkriptio:

Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari 10.2.2005 Aiheena LERU yhteistyö Palaveri, seminaariin pohjaa ja ohjelmaa. Sekä muihin yliopistojen yhteistyö

Mitä on laatu? Poikkeuksellisuutta, virheettömyyttä Tarkoituksenmukaisuutta Vastinetta rahalle Muutosta ja jatkuvaa kehittämistä ja parantamista Yliopistomaailmaan sopii parhaiten ajatus laadusta jatkuvana kehittämisenä ja parantamisena

Prosessiajattelun perusidea lähdetään liikkeelle asiakkaasta ja hänen tarpeistaan (sisäiset ja ulkoiset asiakkaat) mietitään, millaisilla tuotteilla ja palveluilla (output; tuotos) asiakkaan tarve voidaan tyydyttää suunnitellaan prosessi/prosessit (toimenpiteet, resurssit), joilla saadaan aikaan halutut tuotteet ja palvelut selvitetään, mitä syötteitä (input; tiedot, materiaali) tarvitaan prosessien toteuttamiseen ja mistä ne hankitaan (toimittaja)

Laatuprosessi auttaa määrittelemään ”oikeat asiat”, jotka organisaation tulee tehdä auttaa löytämään turhia asioita, päällekkäisyyksiä, virheitä ja pullonkauloja tuo järjestelmällisyyttä auttaa ymmärtämään kokonaisuutta kun prosessit on tunnistettu ja kuvattu on keino esittää organisaation käytännön työtä - Saila Vaittinen, Kuopion yliopisto/Koulutus- ja kehittämiskeskus

Prosessin kuvaaminen Prosessikuvaus on apuväline toimintatavan ymmärtämiseksi ja kehittämiseksi Prosessikuvaus: on lyhyt määrittää prosessin tarkoituksen sisältää graafisen esityksen (kuva & teksti) – tekstiosa tukee kaaviota kuvaa työvaiheet ja niiden tekijät esittää asioiden liitännät ja riippuvuudet on sovitun mallin mukainen terminologia on yhtenäinen on looginen ja ymmärrettävä - Saila Vaittinen KuY/KKK

Prosessin hallinta

Suunnittelu Tuotanto Käynnistys Toteutus Päätös

Suunnittelu 1 Tavoitteiden asettaminen Lähiopetuksen ja verkko-opetuksen erot! Sisältö – sisältöjen valinta, mikä verkkoon Vasta suunnitteluprosessin jälkeen katsotaan soveltuuko tämä verkko-opetukseen Resurssien ja puitteiden kartoittaminen TALOUS, AIKA, IHMISET, VÄLINEET Lähtötietojen, -tason kartoittaminen Oppimisalustan suunnittelu, valinta Vastuiden jako, tuen ja opetuksen vuorovaikutus Oppimisprosessiin huomio Kuormittavuus opiskelijalle ja opettajalle KENEN LAADUSTA ON KYSE?

Suunnittelu 2 Pedagoginen malli? Rytmitys Tavoitteiden selkeys ja ilmaisu, tiedolliset, taidolliset, sosiaaliset Toimintatapa? Vuorovaikutus, mikä rooli sille annetaan Rytmitys Missä vaiheessa tarjotaan materiaali? Missä vaiheessa annetaan tehtävät? Mikä on aikataulu? Oppimisprosessin dokumentointi ja seuraaminen Opiskelijan oppimisen ja oppimisen arviointi Kurssin sujumisen dokumentointi Kurssin palautejärjestelmä Tukipalvelujen suunnittelu

Tuotanto Tuki opettajille Materiaalin tuotanto Testaaminen Kollegatiimi, yhdessä tekeminen Sisällön tuki Materiaalin tuotanto Ohjeet Sisällöt Testaaminen Koulutus – käyttäjät Tekijänoikeudet Päivitettävyys

Käynnistys Opastus Esittely Mahdolliset muutokset Orientointi Tavoitteiden aukaisu Ryhmäytymisen tuki

Toteutus Ohjaus Oppimista tukeva läsnäolo Vuorovaikutus Yhteisöllisyys Opettaja-opiskelija, opiskelija-opiskelija Kommentointi, palaute Prosessin aikana! Yhteisöllisyys Oppimistehtävät Vertaistyöskentely

Mikä menee pieleen? Epäselvä ohjeistus, huonot pelisäännöt Yllättävät muutokset kesken kaiken Käynnistys vasta sitten kun tekniikka on kunnossa Miten tunnistetaan miten kokeneita opiskelijat ja myös opettajat ovat?

Hyvän opetuksen kannalta kriittisiä kohtia – Yhteenvetoa työpajasta Verkko-opetus ja oppiminen Huomio opiskelijan oppimisprosessiin ja pedagogiseen malliin Huomio opiskelijan työhön verkkokursseja suunniteltaessa Opettajan työmäärän arviointi ennakkoon Opettajalla oltava riittävästi pedagogisia valmiuksia Vähemmän huomiota tukipalveluihin yms.

Verkko-opetus / VOPLA-työpaja 10.2.2005 Suunnittelu Tuotanto Käynnistys Toteutus Tavoitteiden asettaminen Sisällön valinta Vuorovaikutuksen rooli ja keinot Toimintatavat PEDAGOGINEN MALLI Tuki opettajalle: kollegatiimi ja sisällön tuki Orientointi: - Johdatus kurssin sisältöihin ja työskentely- tapoihin - tavoitteiden avaaminen Ohjaus ja Oppimista tukeva läsnäolo Materiaalin tuotanto: ohjeet ja sisältö Vuorovaikutus opettaja-opiskelija/ opiskelija-opiskelija -Palaute prosessin aikana Rytmitys -missä vaiheessa materiaali, tehtävät? - lähtötietojen kartoitus Testaus Resurssien kartoitus: talous, aika, välineet henkilöt ja osaaminen kuormittavuus Mahdollisten muutosten tekeminen Yhteisöllisyyden tukeminen ja vertaistyöskentely Käyttäjäkoulutus Vastuunjako ja tuen suunnittelu Tekijänoikeudet ja päivitettävyys/ päivittäminen Ryhmäytymisen tuki Oppimisprosessin dokumentointi opiskelijan oppimisen arviointi - kurssin sujumisen dokumentointi kurssin palautejärjestelmä Oppimistehtävät