SEINÄTÖN PAJA- VERKOSTOTAPAAMINEN Työpaja-seinillä ja ilman

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Laajennetun työssäoppimisen mahdollisuudet
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
KOULUTUSTAKUU.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Opinnollistamistyö Työvoimalasäätiössä
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Opso ry kevätseminaari Opetusneuvos Mari Pastila-Eklund.
Työmarkkinakeskusjärjestöjen esitykset koulutuksen ja työelämän yhteistyön kehittämiseksi Ehdotukset valmisteltu työurasopimuksen pohjalta käynnistetyssä.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma ja nuorisojärjestöt
Uusi Väylä Ammattiin.
Tulevaisuuden koulutus ja osaamistarpeet IOY:n koulutuspäivä , Turku Hamburger Börs.
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Nuorisotoimi Nuorten työpajatoiminta Lapissa 2009.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Työpaikkakouluttaja- hanke
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
HEVOSOPPILAITOSTEN YHTEISTYÖPÄIVÄT
Quo vadis – oppisopimuskoulutus
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Georg Henrik Wrede1 Lapsi- ja nuorisopolitiikan uudistuvat tavoitteet.
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Teija Felt, TM Ohjauspalvelut julkisten työvoimapalvelujen strategiassa Teija Felt, TM
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
VALMA MUUTOSTEN TUULISSA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
VALMA ja TELMA – kenelle ja miten?. Taustaksi toisen asteen tutkinto edellytys jatko-opinnoille ja/tai siirtymiselle työelämään – tavoite, että kaikki.
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Työpajojen yhteistyön merkitys Saila Aho-Mantila
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Sedussa Dialoog.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Ohjaus uudistuvassa ammattikoulutuksessa Elise Virnes
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Nuorisolain uudistaminen
Mikä ihmeen oppisopimus?
Etsivä nuorisotyö Ohjaamoissa – seminaari Mikkeli 9. 2
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Työelämälähtöisyys Valmassa
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
Ryhmä 2 Keväällä 2016 haussa olevat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan valtakunnalliset ESR-toimenpidekokonaisuudet Osuvaa osaamista: Sujuvat.
OSMo Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin –projekti
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
– sujuvien siirtymien kansallinen koordinointi
Esityksen transkriptio:

SEINÄTÖN PAJA- VERKOSTOTAPAAMINEN Työpaja-seinillä ja ilman SVEPS Nuorten työpaja (Svenska Produktionsskolan) Toiminnanjohtaja Peter Rolin

SVEPS / Svenska produktionsskolan 1996-2012 Monialaista ruotsinkielistä yhteistyötä pääkaupunkiseudulla (Ainoa ruotsinkielinen työpaja pääkaupunkiseudulla) Alueella asuu n. 1 milj. Ihmistä, 65 00 ruotsinkielistä (molemmat kotimaiset hallussa x 2) 11 500 henkeä 16-28/nuorisolain kohderyhmää 19 yksikköä suomeksi

TPY:n strategisia painopisteitä ja tavoitteita Työpajojen paikallisen vaikuttavuuden ja palvelujen saatavuuden lisääminen Oppilaitosyhteistyön kehittäminen yhdessä oppilaitosten ja viranomaisten kanssa Yritysyhteistyön kehittäminen +Hallitusohjelma, kärkihankkeet, Yhteiskuntatakuu..

Lapsi – ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma Barn –och ungdomspolitiska utvecklingsprogrammet ( Lanuke 2012-2015) Strategiset tavoitteet 3: ”Suuntaviivat alueelliselle ja paikalliselle toiminnalle / työlle Työpajatoiminnan ja etsivän nuorisotyön yhteistyötä edistetään matalan kynnyksen palveluja kehitettäessä. Etsivässä nuorisotyössä lisätään yhteistyötä koulutuksen järjestäjien ja muiden nuorille palveluja tarjoavien kanssa. Nuorten työpajatoiminnassa lisätään yhteistyötä koulutuksen järjestäjien ja työnantajien kanssa. Perusopetuksen lisäopetuksen, ammatillisen koulutuksen valmistavien ja valmentavien koulutusten sekä työpajatoiminnan ja etsivän nuorisotyön yhteistyötä vahvistetaan ja työnjakoa selkeytetään siten, että ne tukevat tehokkaasti jatko-opintoihin siirtymistä”.

Koulutus ja tutkimusvuosina 2011–2016 Kehittämissuunnitelma Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2012:1 S.8 ”Elinikäisen oppimisen politiikkaan kuuluu, että siirtymät asteelta toiselle ja koulutuksesta työelämään ovat mahdollisimman joustavia. Oppiminen ei pääty nuorena hankittuun tutkintoon, vaan jatkuu koko aikuisiän. Kaikessa koulutuksessa kiinnitetään huomiota opitun tunnistamiseen ja tunnustamiseen siten, että aikaisemmassa koulutuksessa ja muualla opittu voidaan mahdollisimman täysimääräisesti hyväksyä osaksi opintoja”. S. 16 Koulutuksen ja työelämän yhteyksiä vahvistetaan”Koulutusjärjestelmän kehittämiseksi ja läpäisyn lisäämiseksi on tarpeen lisätä joustavuutta myös niin,että erilainen oppija ja erilaiset oppimistyylit tulevat huomioiduiksi. Tämä edellyttää työssä oppimisen mahdollisuuksien laajentamista sekä tiivistyvää yhteistyötä myös kolmannen sektorin toimijoiden kanssa, jotka ovat analysoineet omat työympäristönsä opetussuunnitelmien päämääriin pyrkivinä oppimis ympäristöinä”.

S. 33Joustavat opintopolut 71. Ammatillisessa koulutuksessa hyödynnetään työvaltaisia opiskelumenetelmiä ja vaihtoehtoisia koulutusmalleja mm.yhdistämällä erilaisia ammatillisen koulutuksen järjestämismuotoja. Kehitetään menettelyjä oppisopimuskoulutuksen osallistumiskynnyksen alentamiseksi. Muun muassa maahanmuuttajien ja vammaisten osallistumista oppisopimuskoulutukseen edistetään esimerkiksi lisäämällä opiskelijan tukipalveluita tuetun oppisopimuksen mallin mukaisesti. Sopimuksellista yhteistyötä ammatillisen koulutuksen ja työpajojen kesken vahvistetaan siten, että opinnot voidaan suorittaa työpajoilla tai muissa vaihtoehtoisissa oppimisympäristöissä. 72.Kehitetään monityönantajaista oppisopimuskoulutusta. 73. Perusopetuksen lisäopetuksen, ammatillisen peruskoulutuksen valmistavien ja valmentavien koulutusten sekä työpajatoiminnan ja etsivän nuorisotyön yhteistyötä vahvistetaan ja työnjakoa selkeytetään siten, että ne tukevat tehokkaasti jatko-opintoihin siirtymistä.

Työpajat, oppimisympäristöt Seinillä tai ilman? Pajoilla tapahtuva oppiminen/opinnollistaminen virallisen koulutusjärjestelmän osan/tukena Case 1 ” työssä oppiminen työpajayksikössä, Nuorille jotka hyötyvät pienryhmäohjauksesta. Eivät valmiita ”avoimeen työharjoitteluun”, ”laskeutumisalusta”.. Case 2. Työharjoittelun ”sijaan” työpainoitteinen jakso.Valmentaja ja opettaja suunnittelevat jakson joka vastaa opintosuunnitelman sisältöä..tavoitteen asettelu..Seinätön paja..? Case 3 , nuoret jotka harkitsevät opintolinjan vaihtoa, seinätön paja? Case 4 Pajalta takaisin opiskelemaan ”opiskelijastatuksella” tuttuun ympäristöön..opintoja pajalla.. Seinätön paja..?

Seinättömyys ja mitä muuta? Kuinka jatkokehittää seinätönta pajatoimintaa pienemmille pajatoimijoille ? Yhteistyö. Työpaja – oppilaitos - työpaikka Seinätön pajatoiminta – joustavat opinpolut – opinnollistaminen – työvaltainen oppimisympäristö. TYÖPAIKKA 

Tack www.sveps.fi SVEPS/ Svenska Produktionsskolan Simonsgatan 8 A, 00100 Helsingfors www.sveps.fi