TEEMA I TERVEYTTÄ EDISTÄVÄ ELÄMÄNTAPA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Missä on laupias samarialainen tänään?
Advertisements

KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Jumalan kanssa.
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
2. Terveyteen vaikuttavat tekijät
Biolaakson tarkastelua johtamisnäkökulmasta
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Yksilö ostajana.
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Terveyden edistämisen politiikkaohjelma Kulttuurin hyvinvointivaikutusten toimintaohjelman asiantuntijaryhmä
Liikunnan ja kulttuurin PARAS –seminaari Kokkolassa
Terveyden edistäminen
Mitä ne ovat? Mitkä arvot ovat minulle tärkeitä?
Pro-Skillsin taustafilosofia
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
STES - kesäkoulu – UKK-instituuttiTampere.
2. Terveyteen vaikuttavat tekijät
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Kaikille kaveri -vanhempainilta
TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Tavoitteena on edistää liikunnan avulla terveellistä ja aktiivista elämäntapaa. Tavoitteena.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
LAADULLISEN TUTKIMUKSEN TUTKIMUSSUUNNITELMA
Terveystieto 7.
Aikuistyön yksikkö aikuistyön päällikkö Antti Hytti.
Arvo ja arvoitus Terveystieto 1, 2012.
AKTIIVINEN KOULUPÄIVÄ IDEAIMURI. Ideaimuri –työskentelyn teema: HYVÄ KOULUPÄIVÄ LUOSTARIVUOREN KOULUSSA JA MITEN VOIMME SITÄ EDISTÄÄ?
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
HPH konferenssi Turku 2011 Improving health gain orientation in all services: Better cooperation for continuity of care Koordinaattori Virpi Honkala, STES.
Yhteistyössä:. Mistä on kyse? Hanke edistää esi- ja alakouluikäisten vähän liikkuvien lasten yhdenvertaisia osallistumis- ja liikkumismahdollisuuksia.
Haastatteluun valmistautuminen
AH Lastensuojelulaki sosiaalityön arjessa Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö Arja Honkakoski Sosiaalityön kehittämispäällikkö.
Aikuisen hoitotyö Anitta Koistinen TtM.
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Toimintaohjeet opelle
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Tuki- ja liikuntaelinten sairaudet
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Ops seminaari Askola.
Päihteet ja Mielenterveys. Pohdittavaksi Miten suhtaudut nuorten tupakointiin? Miten koulussasi ehkäistään tupakointia? Miksi tupakoinnin lopettaminen.
( TE3 NÄKÖKULMIA TERVEYTEEN Hurtig
8. MIELEN HYVINVOINTI TERVEYSTIETO 9. Mitä hyvää sinulle kuuluu tänään?
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Terveystiede oppiaineena. Monitieteisyys taloudellinen näkökulma historiallinen näkökulma liikuntatieteellinen näkökulma biologinen, lääketieteellinen.
1. SUOMALAISET KANSANTAUDIT TERVEYSTIETO 9. MITÄ SAIRAUKSIA MUISTAT? KIRJOITA TAULULLE  Millä eri perusteilla sairauksia voidaan ryhmitellä?  Missä.
Koealue: s  Mielihyvän tavoittelu on luontaista, sitä tavoitellaan monin eri keinoin esim. urheilemalla, ruoalla, internetillä, peleillä 
3. ELÄMÄNKULKU JA TERVEYS TERVEYSTIETO 7. IKÄJANA  Asiantuntijaryhmät: Lapsuus 0-11v Nuoruus 12-18v Aikuisuus 19-64v Vanhuus 65  v  Perehtykää apukysymysten.
Terveyden määritelmät
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
Mielenterveyden häiriöt
TERVEYTEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT
Liikunta Liikunta on tärkeä osa terveellisiä elämäntapoja. Useimpien sairauksien taustalla on syy liikkumattomuuteen. Lisäksi liikunta ja terveelliset.
Hyvä vanhemmuus (/Pia Salo 2014)
Te3 TERVEYS JA TUTKIMUS-KURSSI
Lapsuus ja nuoruus.
TERVEYSTIETO 8 4. Perheen merkitys.
Lihavuus laskuun - Hyvinvointia ravinnosta ja liikunnasta
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
30. TERVEYS ERI PUOLILLA MAAILMAA
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Opiskeluhuollon palvelut
Terveyttä työpaikoille – suositukset
Esityksen transkriptio:

TEEMA I TERVEYTTÄ EDISTÄVÄ ELÄMÄNTAPA Professori Karin C. Ringsberg, Nordic School of Public Health NHV, pääasiassa vastannut teeman suunnittelusta yhteistyössä tutkijaopiskelija Hrafnhildur Gunnarsdottir kanssa.

Tarkoitus Teeman I tarkoitus on, että osallistujien tiedot lisääntyvät, että he ymmärtävät terveyden ja elämäntavan välisen yhteyden sekä että he voivat suhteuttaa sen oman elämäntapaansa sekä lastensa ja perheensä elämäntapaan. KC Ringsberg

Teema I on jaettu viiteen keskustelunaiheeseen Terveyden taustatekijät: Keskustellaan tekijöistä, jotka ohjaavat terveyttämme ja elämäntapaamme. Terveyttä edistävä työ : Keskustellaan terveyttä edistävän ja ennalta ehkäisevän työn eroista. Millainen on terveystilanne? Keskustellaan pohjoismaisten aikuisten ja lasten tavallisimmista elämäntapasairauksista. Terveys – enemmän kuin sairauden poissaoloa : Keskustellaan holistisesta, terveyttä edistävästä ja salutogeenisestä terveysnäkemyksestä. Uusia teemoja Perhe-elämäntapatyöpajassa työstettäviksi - Ryhmä laatii strategian tulevalle työlleen yhdessä. KC Ringsberg

WHO jakaa terveyden taustatekijät seuraavasti: Sosiaaliset ja taloudelliset tekijät Fyysiseen ympäristöön liittyvät tekijät Yksilön luonteeseen ja käyttäytymiseen liittyvät tekijät (elämäntapatekijät). Kuva 1. Terveyden taustatekijät WHO (2012). KC Ringsberg

Kuva 2. Terveyden taustatekijät, Dahlgren & Whitehead (1991). KC Ringsberg

Mitä mieltä olette tästä terveyden taustatekijöiden jaosta? Keskustelunaiheita Mitä mieltä olette tästä terveyden taustatekijöiden jaosta? Mihin ”kerroksiin” uskotte voivanne vaikuttaa? Miten voitte vaikuttaa? KC Ringsberg

Kuva 3. Elämäntapa ja vuorovaikutustekijät. KC Ringsberg

Ellei, mistä ja miten saisit tällaisia tietoja? Keskustelunaiheita Mitkä elämäntapavalintojesi tekijät vaikuttavat mielestäsi eniten sinuun ja perheeseesi? Mieti perheesi elämäntapaa. Voiko jotain muuttaa? Kertokaa toisillenne kokemuksistanne. Onko sinulla mielestäsi riittävästi tietoja, jotta voit tehdä oikeita päätöksiä terveellisestä elämäntavasta? Ellei, mistä ja miten saisit tällaisia tietoja? KC Ringsberg

Kuva 4. WHO:n terveyden edistämisen (health promotion) määritelmä. ”Prosessi, jonka avulla ihmiset voivat lisätä terveytensä ja sen parantamisen hallintaa” (Ottawa Charter 1986).   Kuva 4. WHO:n terveyden edistämisen (health promotion) määritelmä. KC Ringsberg

Mihin tekijöihin voit vaikuttaa terveyden edistämiseksi? Keskustelunaiheita Mitkä tekijät vaikuttavat omaan terveyteesi ja elämäntapaasi sekä lastesi ja muun perheesi terveyteen ja elämäntapaan? Mihin tekijöihin voit vaikuttaa terveyden edistämiseksi? Keskustelkaa siitä, miten voi käytännössä edetä. Keskusteletteko lasten kanssa terveydestä, kuten terveenä pysymisestä terveellisesti syömällä ja olemalla fyysisesti aktiivinen? KC Ringsberg

Taulukko 1. Pohjoismaisten vanhempien osuus, jotka keskustelevat terveydestä ja terveyttä edistävistä aktiviteeteista lastensa kanssa, ikäryhmät 2–6 vuotta ja 2–17 vuotta (2011). Lähde: NordChild 2011 KC Ringsberg

Kuva 5. Yhteiskunnan terveyskehitys viimeisen vuosikymmenen aikana KC Ringsberg

Minkä uskotte aiheuttaneen tämän kehityksen? Keskustelunaiheita Minkä uskotte aiheuttaneen tämän kehityksen? Miten voimme yhdessä kääntää suunnan? KC Ringsberg

Kuva 6. Terveellisiä elämäntapavalintoja. Terveellisiä elämäntapa-valintoja lasten kasvuvuosina Lapset tekevät omia terveellisiä elämäntapavalintoja aikuisina Terveys lisääntyy ja elämäntapa- sairauksien rasitus vähenee Kuva 6. Terveellisiä elämäntapavalintoja. KC Ringsberg

Kuinka tärkeänä pidätte yhteyttä, joka on esitetty Kuvassa 6? Keskustelunaihe Kuinka tärkeänä pidätte yhteyttä, joka on esitetty Kuvassa 6? KC Ringsberg

Taulukko 2. Terveiden pohjoismaisten lasten osuus ikäryhmissä 2–6 vuotta ja 2–17 vuotta. Lähde: NordChild 2011 KC Ringsberg

Taulukko 3. Psykosomaattisista ongelmista kärsivien pohjoismaisten lasten osuus ikäryhmissä 2–6 vuotta ja 2–17 vuotta. Lähde: NordChild 2011 KC Ringsberg

Taulukko 4. Ylipainoisten pohjoismaisten lasten osuus ikäryhmissä 2–6 vuotta ja 2–17 vuotta. Lähde: NordChild 2011 KC Ringsberg

Jos on, milloin lapsi yleensä tekee näin? Keskustelunaiheita Onko lapsesi valittanut vatsakipua, päänsärkyä, unettomuutta tai vastaavia oireita? Jos on, milloin lapsi yleensä tekee näin? Miten luulet ylipainoisuuden vaikuttavan lapseen? Onko tyttöjen ja poikien välillä terveyteen/sairauteen liittyviä eroja? KC Ringsberg

Kuva 7. WHO:n terveyden määritelmä Terveys on täydellinen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila eikä vain sairauden tai heikkouden poissaoloa. WHO 1948 Kuva 7. WHO:n terveyden määritelmä KC Ringsberg

Keskustelkaa WHO:n terveyden määritelmästä. Keskustelunaiheita Keskustelkaa WHO:n terveyden määritelmästä. Keskustelkaa siitä, miät terveenä oleminen merkitsee kullekin. Mainitkaa riskitekijöitä ja keskustelkaa siitä, miten ne voivat johtaa sairauteen. Mainitkaa terveystekijöitä ja keskustelkaa siitä, miten ne voivat edistää terveyttä. Keskustelkaa siitä, onko sukupuolten välillä eroja terveyden ja sairauden suhteen. KC Ringsberg

Kuva 8. Salutogeneesi KC Ringsberg

Elämänhallinta Ymmärrettävyys Että kokee olemassaolon käsitettävänä ja ennustettavana, että ymmärtää, mitä omassa elämässä tapahtuu ja miksi. Hallittavuus Että kokee olemassaolon hallittavaksi, että selviytyy arjen vaikeuksista rakentavasti, että on resursseja, joihin voi turvautua. Mielekkyys Että elämä tuntuu mielekkäältä.   Kuva 9. Elämänhallinta (Antonovsky 1991) KC Ringsberg

Keskustelkaa Antonovskyn terveyttä koskevista ajatuksista. Keskustelunaiheita Keskustelkaa Antonovskyn terveyttä koskevista ajatuksista. Voiko ihmisellä olla eriasteinen terveys? Voiko olla sairas ja silti ihmisessä on terveyttä? Yrittäkää löytää konkreettisia esimerkkejä elämänhallinnasta keskusteltaviksi. KC Ringsberg

Kuva 10. Lapsen elämään liittyviä toimijoita. KC Ringsberg

Uusia teemoja Perhe-elämäntavan työpajassa työstettäviksi KC Ringsberg