Tehtävä: Tiimiakatemian markkinointiprosessien kehittäminen Kolme prosessia 4 P:n ja Kaken näkökulmasta: Tiimiakatemian ansaintalogiikka, mm. rakettikorjaamo/ Kimmo Tiimiyrityksen markkinointiprosessi / Simo Tiimiakatemian markkinointiprosessi / Johanna Muista kohderyhmät: Opiskelijat, yritykset, oppilaitokset. Visio mielessä! Miten rikot rajoja, miksi olet johtava ja miten niin eurooppalainen? Vaihe 1: Prosessien johtavat ajatukset tehtäviin perustuen luettuun kirjallisuuteen. Mitä ollaan tekemässä, miksi ja miten? => Esitys valmentajaraadille (15 min), kun valmis. Viimeistään klo 17. Vaihe 2: 3 H synnytys. Esitys klo 20.00 alkaen. Esityksen käsikirjoitus, teoriat, hauskuus, innovatiivinen ratkaisu. Muista mallinnus! Tikulla käsikirjoitus ennen esitystä!
CREF-malli Kake-malli Promotion Markkinointi- viestintä Collaboration Kaksisuuntainen markkinointi Price Hinta Revenue Model Ansaintamalli Product Tuote Experience Kokemus Place Saavutettavuus Findability Löydettävyys (etsittävyys)
Colloboration – kaksisuuntainen markkinointi Peruspilarina syvempi yhteistyö asiakkaiden kanssa. Asiakkaan tulee antaa mahdollisuus tavoittaa yritys (brändi) hänelle merkityksellisellä tavalla ja hänen ehdoillaan. Syvemmällä yhteistyöllä voidaan tuottaa konkreet-tisia tuotekehitysideoita ja lisätä asiakkaiden sitou-tumista. Internet ja muut vuorovaikutteiset kanavat soveltuvat erinomaisesti yhteistyön syventämiseen, vaikka ne toimivatkin parhaiten yhteistyössä muiden kanavien kanssa.
Revenue model - ansaintamalli Hinta ei enää ole tärkeä kilpailukeino – yhä useammin tuotteen tai palvelun hinta ei ole enää keskeinen asia markkinoinnissa tai hinnalla ei edes pystytä kilpaile-maan. Hinnan avulla ei enää voida määritellä kohderyhmää eikä markkinointiviestinnän sisältöä. Köyhä opiskelija saattaa kuulua kohderyhmään, jolle markkinoidaan kalliita design-käsilaukkuja ja luksuslomia.
Experience - kokemus Enää ei ole kysymys siitä, millainen tuote tai palvelu on, vaan siitä, millaisen kokemuksen asiakas saa. Kun markkinointi on tarina ja tuotteen kaikki osa-alu-eet toimivat yhdessä, tuote, myymälä, palvelu, mark-kinointi, paketointi ja internetsivusto muodostavat kokonaisvaltaisen myönteisen kokemuksen, parhaas-sa tapauksessa mieleenpainuvan elämyksen Myös b-to-b maailmassa myydään kokemuksia. Tuot-teiden ja palvelujen sijaan myydään ratkaisuja: kom-munikaatioratkaisuja, kuljetusratkaisuja……
Findability - löydettävyys Löydettävyys tarkoittaa sitä, kuinka helposti tietty tuo-te, brändi tai henkilö on löydettävissä sattumalta tai hakuprosessin avulla. Tuotteen ja tiedon pitää löytyä oikeista paikoista oike-aan aikaan – oikeista lehdistä, kauppiailta, medioista ja yhä useammin oikeista paikoista verkossa. Mistä asiakkaamme hakevat tietoa ostoprosessinsa tueksi?
Lauantai 1) Markkinoinnin johtamisen kriteerit 2) MT 6 avausjakson palaute Motorolan mukaan 3) Hei! Miten me tuunaamme asiakkaita? - Valmistautuminen ensi kertaan
a) Markkinoinnin johtamisen kriteerit 1) Arvioi ryhmän kapteenin toiminta viitekehyksen kautta Jokaisesta alueesta 0 tai 1 piste Yhteensä 0-10 piste Yleisluonnehdinta 2) Mitkä ovat markkinoinnin johtamisen kriteerit? Muutatko näitä vai mennäänkö näillä MT 6:n loppuun 3) Arvioi valmentajien toiminta tiiminä viitekehyksen kautta Palautus lauantaina klo 10.00 alkaen
Markkinoinnin johtamisen kriteerit (0-10 p.) 0 tai 1 piste Teorian ymmärtäminen Soveltaminen Tietojen saaminen Organisointi Markkinoinnin tavoitteet Operatiivinen johtaminen Markkinoinnin johtamisen kriteerit (0-10 p.) Tiimi Innovatiivisuus Turvallinen ilmapiiri Ideointiprosessi Motivointi Tiimin osaamisen hyödyntäminen Tasapuolisuus Tiimin rytmi
b) Motorola Mikä meni hyvin Mikä meni huonosti? MT 6 avausjakso, 4 P Mitä parannamme ensi kerralla? Mitä opin?
Hei! Miten me tuunaamme asiakkaita? 3.-5.4. Revontuli Samat tiimit Tiimit valitsevat itse uudet kapteenit (komissaarit) Ennen Jyväskylää informoidaan valmentajille Uudet komissaarit ovat suunnittelukomissiossa Uudet komissaarit sopivat keskenään ristipölytyksestä, 2 henkilöä vaihdetaan, ilmoitetaan Timolle 14.3. mennessä Samat projektit asiakkuuden kannalta: Tiimiakatemian ansaintalogiikka / Kimmo Tiimiyrityksen markkinointiprosessi / Simo Tiimiakatemian markkinointiprosessi / Johanna Johanna korvaa poissaolon asiakaskäynnillä ja tarinalla Milanossa Yksi jokaisen ryhmän kohdeasiakaskäynti ja tarina asiakaskäynnistä 28.3. mennessä Timolle Jokainen lukee vähintään kaksi kirjaa asiakkuudesta ja tekevät esseen 3.4. mennessä Raportit 3H-synnytyksistä jakeluun kaikille 12.3. mennessä