EPÄONNISTUMISESTA SELVIÄMINEN URHEILUSSA – seminaari

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SPL Päätoimisten Coaching-ohjelma
Advertisements

Neuropsykiatrinen valmennus – erikoistumisopintojen seminaariin
Juniori-SaPKon ohjeistus Pohjola- leirille. LEIJONA TIEN ALKUA 1996 ikäluokassa pelaajia n ikäluokka kulkee saman matkan, mutta POHJOLALEIRI.
ARKIPÄIVÄN PSYYKKINEN VALMENNUS ESPOON JÄÄTAITUREISSA
”Suomalaisen valmennusosaamisen kehittäminen” Valmentaja + Urheilija
Taitojen johdonmukaista, systemaattista, pitkäjänteistä opettelua ja harjoittelua. Fyysiset taidot Psyykkiset taidot Ainakin taitolajeissa psyykkinen.
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Psyykkinen valmennus Tavoitteenasettelu Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Seurayhteistyön painopisteet PELI, LUONNE, LUISTELU
Niilo Konttinen Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus (KIHU)
Valmennusosaamisen malli
Pekka Koskela •Suomen lumilautamaajoukkueen valmentaja •Olympiahopeamitalisti Peetu Piiroisen valmentaja •Suomen Valmentajien Vuoden Yksilövalmentaja 2010.
Tartu tulevaisuuteen! Paula Paavilainen Neuropsykiatrisen valmennuksen mahdollisuudet tukea nuorta.
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Työnohjauksen mahdollisuudet johtamisen ja esimiestyön täydennyskoulutuksessa Seija Ollila
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
MITEN LAPSI SELVIÄÄ KRIISISTÄ
Koulutuksesta työhön –ryhmien vaikutuksia ja seutukunnallisuus
Opiskelun ja huippu-urheilun yhdistäminen korkea-asteella
Sijaisperheiden ja sijoitettujen lasten kanssa tehtävä työ
Suomen Jääkiekkoliitto / Jukka Jalonen1 HUIPPU-URHEILUN VAATIMUKSET.
Copyright ME YHDESSÄ – TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOSPROSESSI.
Satu Kaski, PsT, urheilupsykologi (sert.)
Urheilutoiminnan painopisteet kaudelle
Rajaa terveyden ja sairauden välille on vaikea vetää
Tämän esityksen pohdittavana teemana on yleisen kehittämisen näkökulmasta koulun toimintakulttuuri Lähtökohtaisesti jokaisessa kouluyhteisössä tarvitaan.
Urheilijan sijoittuminen työelämään Suomen Olympia-akatemia
Kuinka kuulla kadunmiestä? - Kokemuksia osallisuuden tukemisesta ruohonjuuritason ja kehittämistyön rajoilla Salli-päivä , Katja Hämäläinen-Puhakka.
Oppimisen tavoitteet ja osaamisen oivallukset SpiritUra -valmennuksessa Tavoitteeni - millaista muutosta tavoittelen valmennusprosessin tuloksena oman.
Mielenterveyshäiriöiden hoito
Valmennusosaamisen malli
AJANKOHTAISTA VALMENNUSOSAAMISEN KEHITTÄMISESTÄ Osaamisohjelmasta OK /HUY URHEA
Valmentajana kehittyminen
Koulussa elämää opettelemassa
HAAGA-HELIA Myynnin ja palvelun kehittämisen kumppani palveluyrityksille/palveluliiketoimintaan/palveluorganisaatioille Sales and Service Run.
Ops seminaari Askola.
Kauppakatu 7 I KAJAANI I Päivi Partanen/Intotalo1© Makke Leppänen 2004 Vapauteen ja vastuuseen valmentaminen Päivi Partanen.
Valmennusosaamisen malli Kirsi Hämäläinen Suomen Olympiakomitea.
19 Psykoterapiat perustuvat psykologian eri suuntauksiin Ydinsisältö.
1. Kasva urheilijaksi Oulussa URHEILIJAN / LIIKKUJAN POLKU.
TALENTTIPELAAJAN VUOSIKELLO JÄRVENPÄÄN PALLOSEURASSA Lahjakkaiden pelaajien kehittäminen yksilöllisemmin Vuosikello on valmentajan tukena yksilövalmennuksessa.
Yläkouluakatemia 8 lk. Keskittyminen. Perusteet Urheilijan tulee pystyä sulkemaan suorituksen kannalta epäolennaiset sisäiset ja ulkoiset tekijät pois.
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
VOK- valmentaja- ja ohjaajakoulutuksen kehittäminen
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Valmennustoiminnan strategia – Vastuullisesti huipulle
EROTUOMARI, HARRASTEKIEKKO, VALMENNUS, PIPOLÄTKÄ
tunteet ja kehityspsykologia
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Henkinen valmennus valmennuksen ja kehittymisen tueksi
VALMENTAMISEN ETIIKKA
Humanistinen psykologia
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
opiskeluorientaatio (+)
Niilo Konttinen Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus (KIHU)
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Kokemuksia etävalmennuksesta
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa
Valmentajakoulutus taso 1 osa 1 Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Viikonlopun aikataulu (alustava) Lauantai 10:00 Avaus ja virittäytyminen 12:00.
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
ELÄMÄNPUU RY TÄYTTÄ ELÄMÄNARVOA
shine Strong human increases new energy
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Persoonallisuus-teoriat
Ei voi löytää uusia maisemia ennen kuin uskaltaa lähteä liikkeelle.
B-salissa, Otakaari 1, 2. kerros
Psykologi Vilhelmiina Välimäki
Sairaalasielunhoitajan erityiskoulutus 55 op
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
MAALIVAHTIPELI ja MAALIVAHTIVALMENNUS
Esityksen transkriptio:

EPÄONNISTUMISESTA SELVIÄMINEN URHEILUSSA – seminaari Arcada 5.5.2014 Suomen Psykologiliiton psyykkisen valmennuksen ammatillinen työryhmä, Suomen ammattivalmentajat SAVAL ry, Suomen Valmentajat ry ja Suomen urheilupsykologinen yhdistys SUPY ry

SEMINAARIOHJELMA Valmentautumisen psykologian kenttä kokonaisuudessaan Urheilupsykologit Päivi Frantsi ja Satu Kaski Miksi ja mitä hyötyä trauman käsittelystä valmentamiseen? Dosentti, kriisi- ja traumapsykologiaan erikoistunut psykologi Salli Saari Keskustelu ja kysymykset Lounas klo 12.00 Käytännön kokemuksia trauman kohtaamisesta ja käsittelystä Entinen urheilija Julia Romanyuk (rytminen voimistelu) Valmentaja Jukka Partinen (purjehdus) Kahvitauko n. klo 14.00 Mitä valmentajan tulee tietää trauman käsittelystä; ammatillisuuden rajat ja tarjolla oleva apu Urheilupsykologit Satu Kaski ja Terhi Mets Loppuyhteenveto.

Valmentautumisen psykologian kenttä kokonaisuudessaan

Urheilijan ja valmentajan yhteistoiminnan taso Valmentautumisen psykologiasta tarvitaan tietoa kaikilla toiminnan tasoilla Organisaatiotaso Urheilijan ja valmentajan yhteistoiminnan taso Urheilijataso

Valmentautumisen psykologia Yksilöstä koko systeemiin (esim. urheilijasta – urheiluorganisaatioon/elämäntilanteeseen) Taidosta koko persoonaan (esim. keskittymiskyvystä – tulemaan omaksi minäksi) Yksilöstä suhteeseen (esim. valmentajasta – vuorovaikutukseen joukkueen kanssa/kilpailuun)

Valmentaja tarvitsee osaamista valmentautumisen psykologiasta, pystyäkseen mm…

Kohtaamaan urheilijan kokonaisvaltaisesti.

Rakentamaan suotuisan oppimis- ja valmennusilmapiirin.

Pystyäkseen opettamaan taitoja.

Kehittymään valmentajana itsearvioinnin ja itsereflektion kautta.

Urheilija tarvitsee ohjausta ja tukea mm…

Oppiakseen käyttämään psyykkisen valmennuksen menetelmiä valmentautumisen apuna. Vireyden säätely, ajatusten ohjaaminen, keskittyminen, rentoutuminen, kilpailujännityksen käsittely

Ajattelu- ja tunneälytaitojen kehittämisessä.

Urheilijan identiteetin ja uran rakentamisessa.

Yleisessä elämänhallinnassa.

Itsetuntemuksen- ja itseohjaustaitojen kehittämisessä.

Vaikeuksien ja traumojen käsittelyssä.

Tavoite Psyykkistä hyvinvointia ja persoonallisuuden kehitystä tukeva valmennus Psyykkisten taitojen opettaminen Ongelmien hoito Menetelmät (esim) Vuorovaikutuksen kehittäminen, valmentajan työnohjaus, oppimis-, harjoittelu- ja kilpailuilmapiirin kehittäminen Erilaiset interventiot; kyselyt –purku (esim. joukkuehenki) Kognitiiviset taidot: keskittyminen, ajattelunstrategiat Itsesäätely: Tietoinen läsnäolo, rentoutuminen, stressinhallinta , ”tietoinen tunnetyö” Yleiset: tavoitteiden asettaminen Persoonaan liittyvät: vahvuudet Haitallinen kilpailujännitys, urakriisit, TRAUMAT, loukkaantumiset, uran lopettaminen, ristiriidat jne. Toteuttajat Urheilija, valmentaja, työnohjaaja, valmentajakouluttaja, psyykkinen valmentaja ja/tai urheilupsykologi Urheilija, valmentaja, psyykkinen valmentaja, urheilupsykologi Urheilupsykologi (sert), jolla perehtyneisyys em. asioihin tai psykoterapeutti Osa-alueet (Lintunen ym. 1997, Frantsi & Kaski, 2014 lisäykset)

Psyykkinen valmentautuminen Toiminnalliset tasot Kilpailu & Tulos ”LAJIOSAAJA” Harjoittelu Urheilemiseen liittyvät ajatus- ja toimintamallit URHEILIJA Motivaatio & Päämäärät Elämäntilanne & Elämänhallinta IHMINEN Lähde: Niilo Konttinen

Haasteiden kohtaaminen on psyyken kehittymisen ehdoton edellytys! 1.Kyvyt ja taidot 2.Asenne, halu 3.Reagointitavat ja taipumukset, valmiudet Haasteet, ongelmat ja häiriöt -Vastoinkäymiset -Menestys -Muutokset -Kriisit Henkinen vahvuus Konttinen 2011, Frantsi ja Kaski lisäyksin, 2014

Kysymyksiä kommentteja!