Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Niilo Konttinen Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus (KIHU)

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Niilo Konttinen Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus (KIHU)"— Esityksen transkriptio:

1 Niilo Konttinen Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus (KIHU)
Mentaaliklubi Tampere URHEILIJAN VALMENTAUTUMISEN PSYKOLOGINEN TUKI Niilo Konttinen Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus (KIHU)

2 Esityksen runko 4.11.2017 Kasvutarinasta menestystarinaan
Psyykkiset voimavarat kehittymisen perustana Mitä on valmentautumisen psykologinen tuki? Henkisten vahvuuksien kasvattaminen

3 ”Jokainen menestystarina on kasvutarina”

4 ULKOINEN PAINE ”MENESTYS” SUORITUSTILAN RAKENTAMINEN SISÄINEN
TAVOITTEET SISÄINEN PAINE POTENTIAALIN SAAVUTTAMINEN ARKI Konttinen/ KIHU, 2017

5 Psyykkiset voimavarat kehittymisen perustana

6 Voimavarat urheilijan arjessa
Kokonaisvaltainen valmentautuminen Voimavarat urheilijan arjessa -Urheilun asema ja merkitys urheilijan elämäntilanteessa -Urheilijan identiteetti vs. roolit urheilun ulkopuolella -Arjen mielekkyys -Yleinen hyvinvointi ja terveys -Ihmissuhteiden tärkeä merkitys -Taloudellisen tilanteen vakaus -Arki tarjoaa myös vastapainon suorittamiselle! Arki & Elämäntilanne

7 Päämäärät & Sitoutuminen
Kokonaisvaltainen valmentautuminen Päämäärien selkeys on voimavara! -Mitä haluaa tavoitella urheilijana vs. mitä on valmis tekemään päämäärän saavuttamiseksi -Päämäärä suhteessa omaan potentiaaliin -”Maisema”, jota kohti on mielekästä kulkea omalla urheilijanpolullaan -Unelma – Päämäärä – Tavoite -Sitoutuminen erinomaisuuteen Päämäärät & Sitoutuminen Arki & Elämäntilanne

8 Positiivinen ajattelu Ajatus- & Toimintamallit
Kokonaisvaltainen valmentautuminen Positiivinen ajattelu voimavarana -Ajatusmallit ohjaavat käyttäytymistämme ja valintojamme -Kehittymistä ja kasvua tukevat toimintamallit vievät kohti ”maisemaa” -Kehittymisen jatkumon rakentaminen (onnistumiset JA vastoinkäymiset) -Positiivinen ajattelu = eteenpäin katsomista; ei itsensä pakottamista positiiviseksi! Ajatus- & Toimintamallit Päämäärät & Sitoutuminen Arki & Elämäntilanne

9 Kokonaisvaltainen valmentautuminen
Voimavarat ja harjoittelu --Kehityskohteista vahvuuksia harjoittelun kautta -Vaatimustason ylläpitäminen kaikessa toiminnassa -Harjoittelu sisältää elementtejä, jotka valmistavat kohtaamaan kilpailutilanteen -Tietoisuus siitä, että on harjoitellut laadukkaasti ja määrällisesti riittävästi on merkittävä voimavara! -Palautumisesta huolehtiminen pitää yllä voimavaroja Harjoittelu & Palautuminen Ajatus- & Toimintamallit Päämäärät & Sitoutuminen Arki & Elämäntilanne

10 Kokonaisvaltainen valmentautuminen
Kilpailu & Tulos Voimavarat ja kilpaileminen -Kilpailuun valmistautumisen kautta otetaan voimavarat käyttöön -Luottamus omaan tapaan valmistautua kilpailuun (esim. rutiinit) -Tietoisuus omista vahvuuksista keskeisenä voimavarana kilpailutilanteessa -Myös jännitys ja epävarmuus voivat olla kilpailutilanteessa urheilijalle voimavara! Harjoittelu & Palautuminen Ajatus- & Toimintamallit Päämäärät & Sitoutuminen Arki & Elämäntilanne

11 Mitä on valmentautumisen psykologinen tuki?

12 ”Psyykkinen valmennus tarkoittaa urheilijan kokonaiselämäntilanteen
huomioimista valmennuksessa ja hänen psyykkisen hyvinvointinsa tukemista sekä psyykkisten taitojen opettamista …” (Liukkonen & Jaakkola, 2003)

13 Psyykkisen valmentautumisen osa-alueet
SISÄINEN PALO *Suoritusmotivaatio *Tavoitteenasettelu

14 On tärkeää asettaa itselleen tavoitteita, sillä ne …
Ylläpitävät motivaatiota Antavat käyttövoiman ja perustelut harjoittelulle Suuntaavat toimintaa Auttavat keskittymään olennaisiin asioihin Selkiyttävät kehittymisen seurantaa Muodostavat yksilöllisen toimintasuunnitelman Energia Suunta Arviointi

15 Psyykkisen valmentautumisen osa-alueet
SISÄINEN PALO *Suoritusmotivaatio *Tavoitteenasettelu ITSETUNTEMUS *Tunnetilat *Toimintamallit *Ajatusmallit

16 ”Maiseman maalaaminen” ”Mahdolliset esteet ja hidasteet”
Uhkat Mahdollisuudet ”Maiseman maalaaminen” ”Mahdolliset esteet ja hidasteet” Vahvuudet Kehityskohteet ”Missä olen hyvä” ”Missä voin kehittyä” Nimi

17 Psyykkisen valmentautumisen osa-alueet
SISÄINEN PALO *Suoritusmotivaatio *Tavoitteenasettelu ITSETUNTEMUS *Tunnetilat *Toimintamallit *Ajatusmallit ITSELUOTTAMUS *Saavutetut tulokset *Tietoisuus omista vahvuuksista *Luotto oppimiskykyyn

18 Miten urheilijan itseluottamusta voidaan parantaa?
3. Reagointi 1. Minäkäsitys 2. Osaaminen Oppimi- nen Sopeutu- minen Identiteetti Itsetunto Minäkuva Tulokset/ Arviointi Oma kokemus

19 Psyykkisen valmentautumisen osa-alueet
SISÄINEN PALO *Suoritusmotivaatio *Tavoitteenasettelu ITSETUNTEMUS *Tunnetilat *Toimintamallit *Ajatusmallit VUOROVAIKUTUS *Ryhmän ilmapiiri *Palaute *Johtaminen ITSELUOTTAMUS *Saavutetut tulokset *Tietoisuus omista vahvuuksista *Luotto oppimiskykyyn

20 Joukkueeksi kasvaminen & Identiteetin rakentuminen
Joukkueen toiminnan tavoitteellisuus Löytääkö joukkue yhteisen päämäärän? Onko joukkueen sisäinen vaatimustaso riittävän korkea? Joukkueen dynamiikan rakentuminen Minkälaiseksi joukkueen hierarkia muodostuu? Toimiiko hierarkia joukkueen kasvamista tukevalla tavalla? Johtajuus joukkueessa ja joukkueen johtaminen Löytyykö joukkueesta riittävästi suunnannäyttäjiä? Miten valmennus johtaa joukkuetta? Joukkueen oppimis- ja sopeutumiskyky Kykeneekö joukkue reagoimaan muuttuviin tilanteisin (a) yhdessä sekä (b) kasvua/ kehittymistä tukevalla tavalla?

21 Miten ryhmä reagoi muuttuvissa tilanteissa?
! 1. ”Yksityisyrittäminen” 2. Kuppikunnat 3. Syyllistäminen 4. ”Seuraa johtajaa” 5. Yhteistoiminta

22 Psyykkisen valmentautumisen osa-alueet
SISÄINEN PALO *Suoritusmotivaatio *Tavoitteenasettelu KYKY HEITTÄYTYÄ *Kilpailuun valmistautuminen *Kilpailun aikana toimiminen *Psykologiset taidot ITSETUNTEMUS *Tunnetilat *Toimintamallit *Ajatusmallit VUOROVAIKUTUS *Ryhmän ilmapiiri *Palaute *Johtaminen ITSELUOTTAMUS *Saavutetut tulokset *Tietoisuus omista vahvuuksista *Luotto oppimiskykyyn

23 Valmistautumisen tarkoitus
Asenteen virittäminen Keskittymisen ohjaaminen olennaisiin asioihin (3) Kilpailujännityksen hyödyntäminen (4) Suoritustilan saavuttaminen (5) Omien vahvuuksien esille saaminen

24 URHEILEMISEN AIKAMUODOT
”Tässä-ja-nyt” ”Historia” ”Tulevaisuus” A. Päivittäinen harjoittelu -Keskittyminen päivän har- joitukseen B. Kilpailutilanne -Kisaan valmistautuminen -Hetkessä eläminen -Tulokset -Odotukset -Menestys -Kehittyminen -Mahdollisuudet -Epäonnistumiset -Kokemukset -Elämykset -Menestymiset -Epäonnistumiset Aika

25 Yliyrittäminen Suoritukseen liittyy vahva tunnelataus
Vireystila ei ole optimaalinen Itseen kohdistuvat odotukset ovat tavallista korkeammalla TUNNE FYSIIKKA AJATTELU

26 FLOW-tila Tunnetila rauhallinen, turvallinen ja luottavainen
Vireystila on optimaalinen Tietoinen tekeminen vähenee Oma osaaminen ja tehtävän vaatimukset ovat tasapainossa TUNNE FYSIOLOGIA AJATTELU

27 Henkisten vahvuuksien kasvattaminen

28 ”MINÄ” Minä voidaan määritellä yksilön itsestään muodostamaksi jäsentyneeksi ja tietoiseksi käsitehavainnoksi. Minä on yhtä kuin persoonallisuus siinä muodossa kuin sen itse näemme.

29 Tasapainon häiriintyminen
Säätelymekanismit käynnistyvät O p i m s k o e u R a k e n u s v i h ”Shokki” Tasapainon häiriintyminen Mielen ja tunteiden tasapaino

30 Tiedostamattomat keinot (= Defenssit)
Minän kehittämiä puolustuskeinoja Henkilö pyrkii suojautumaan liialta ahdistukselta Käynnistyvät uhkaavassa tilanteessa automaattisesti Antavat henkilölle hallinnan tunteen ja mahdollistavat siten toiminnan Ovat osa myös ”normaalia” persoonallisuutta Defenssimekanismit jaetaan kolmeen (3) luokkaan: Kypsymättömiin, neuroottisiin sekä kehittyneisiin

31 Defenssimekanismit = Todellisuuden havaitseminen + Reagointitapa
1. Kypsymättömät mekanismit = Uhkaava tilanne kielletään, tai siihen liittyvä vastuu siirretään minän ulkopuolelle. -Regressio, projektio ja torjunta 2. Neuroottiset mekanismit = Uhkaava tilanne havaitaan realistisesti, mutta siihen liittyvät merkitykset käännetään päinvastaisiksi. -Rationalisaatio, reaktionmuodostus ja älyllistäminen 3. Kehittyneet mekanismit = Uhkaava tilanne havaitaan realistisesti, ja uhkaan liittyviä tunteita hallitaan, kunnes tilanne on ohi. -Huumori, suppressio ja sublimaatio

32 Tietoiset keinot (= Coping)
Coping-taidot ovat vuorovaikutuksen myötä kehittyneitä hallintakeinoja Henkilö pyrkii säätelemään ulkoista uhkaa Työkaluja mielen hallintaan Kaksi (2) perusmallia: Aktiivinen toiminta Mielialojen ja tunteiden tarkastelu

33 Tietoisen itsesäätelyn keinot
Aktiivinen toiminta Suunnittelu Keskittyminen yhteen asiaan kerrallaan; muiden asioiden jättäminen sivuun Odottaminen, kunnes olosuhteet muuttuvat Neuvojen hakeminen Tunteiden käsittely Näkökulman muuttaminen positiiviseksi Asioiden hyväksyminen Tunteiden purkaminen Tunteiden kieltäminen

34 Miten rakentuu menestyvän urheilijan psyyke?
Onnistumiset -Uudet taidot -Menestys -Palaute (+) 1.Ominaisuudet 2.Asenne 3.Reagointi Haasteet -Vastoinkäymiset -Menestys -Muutokset Henkinen vahvuus

35 Itsehallinnan monet muodot…
Sisäinen tila Mielenhallinta Tunteiden hallinta Hermojen hallinta Arki ja elämäntilanne Elämänhallinta Arjen hallinta Ajanhallinta Julkisuuden hallinta Suoriutuminen Suorituksen hallinta Kilpailutilanteen hallinta

36 Mitä laskuvarjohypyn suorittaminen edellyttää?
Valmiutta toimia epämukavuusalueella Huolellista valmistautumista JOKA hyppyyn Keskittymisen ankkurointia Heittäytymistä suoritukseen

37 Yhteenvetoa … Valmentautumisen kokonaisvaltaisuus =IHMINEN -
URHEILIJA - HUIPPU-URHEILIJA Tavoitteiden tärkeys =MAISEMA Jatkumon rakentaminen =KASVUTARINA Heittäytyminen =PAINETTA PÄIN!

38 Yhteystiedot Niilo Konttinen KIHU Rautpohjankatu 6 FIN-40700 Jyväskylä
+358 –


Lataa ppt "Niilo Konttinen Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus (KIHU)"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google