Perehdyttämällä ja ohjaamalla osaajaksi – räätälöity työssäoppiminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
2. Työssäoppimisen ja näyttöjen järjestäminen sekä toteuttaminen
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Orientaatio ammatillisiin opintoihin NITOJA-hankkeen päätösseminaari Ulla-Maija Arminen Ulla-Maija Arminen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere
Topirkka -portaali ja työssäoppimispaikat:  vähentää työssäoppimisen organisoimisesta aiheutuvaa työtä (varausjärjestelmä)  selkiyttää käytäntöjä oppilaitosten.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Wilma ja työssäoppiminen Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
PK-kehittämispalvelut
LAAKERI – työelämäyhteistyö sujuvaksi Varsinais-Suomessa Toimintalinja 3: Työmarkkinoiden toimintaa edistävien osaamis-, innovaatio-
Ennakointikamari II Työelämän ja oppilaitosten yhteistyö
12DAT2O Yleisiä asioita lukuvuoden aluksi. 1.päivän ohjelma • Lukujärjestykset • Uudet käyttäjätunnukset ja salasanat • Wilma • Omien tietojen päivittäminen.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi TYÖPAIKALLA JÄRJESTETTÄVÄ KOULUTUS – opas ammattikoulutuksen järjestäjille Erityisasiantuntija, Minna Taivassalo-Salkosuo,
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Yhteishankintakoulutuksesta apua rekrytointiin
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Vaikeasti puhevammaisten tulkkipalvelu
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Työssäoppiminen eli TOP
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
ENO – ENNAKOIVA OHJAUS TYÖELÄMÄSSÄ Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Tarja Liljeroos.
SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori.
Kokkolan ammattiopisto
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Kouluterveyskysely 2011 Salon prosenttiosuudet Elinolot ja terveystottumukset Peruskoulun 8. ja 9. luokan oppilaat Lukion 1.ja 2. vuoden opiskelijat Ammatillisten.
MAAKUNNALLINEN PALLIATIIVISEN HOIDON TÄYDENNYSKOULUTUSMALLI
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
Kaivomestari TYÖPAIKKAOHJAUS. TO REPLACE AN IMAGE: Click on the image and delete then click on the photo icon. Select your photo and insert.
Opiskelijan perehdyttämisen tarkoitus  Luoda opiskelijalle kokonaiskuva työpaikasta, työympäristöstä ja työyhteisöstä  Auttaa opiskelijaa tutustumaan.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Puurakentamisen verkko- osaamiskeskus
Helmikuu NIVELVAIHE YLÄKOULUSTA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN / AMMATTILUKIOON/ JATKO-OPINTOIHIN JA TYÖELÄMÄÄN TAVOITTEENA: ”Onnistunut, yhteistyössä toteutettu.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
HUIPPU Elokuu 2017.
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjauksen malli SATAEDUSSA
Työelämään tutustuja yrityksessä/työpaikassa
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Sataedun osuuden väliraportointi
Kuntainfo Ajankohtaista monialaisten palvelujen kehittämisestä
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Lastensuojelun sosiaalityön moniammatillinen toimintamalli 22. 2
Oppia niinku töissä Anna-Mari Saarela, Noora Schroderus, Pirkko-Liisa Isoaho, Jussi Hiivala, Jari Niemi.
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Opintopolku.fi uudistuu oppijan parhaaksi
FIT – Finanssitietojen päivitys
YRITYSPOLKUTOIMINTAMALLI
RUOKAKASVATUKSEN VUOSIKELLO
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Esityksen transkriptio:

Perehdyttämällä ja ohjaamalla osaajaksi – räätälöity työssäoppiminen ENO - Ennakoiva ohjaus työelämässä Perehdyttämällä ja ohjaamalla osaajaksi – räätälöity työssäoppiminen ”Vuosikello” Osaamisen minimivaatimukset Perehdytys Oppilaan / oppilaitoksen yhteistyön takana Raija Vilponen , yrityskehittäjä Aikuiskoulutus Kankaanpää

Miten tähän päätyttiin Pilotointi Kaiken takana on määrämuotoisella tavalla toteutettu yrityskäynti kehittämisorganisaation toimijan kanssa: Toiminnan taustaa: Toimimme vahvasti yhteistyössä alueen kehittämisorganisaatioiden kanssa maakuntamme yritysmaailman hyväksi. Yrityskäynti: Sovittu yrityskäynti yhdessä Prizztech Oy / Protek toimija / Heikki Perkon kanssa täsmäkoulutuksen järjestämisestä herätti keskustelua rekrytointi, perehdytys, työpaikkaohjaajan sekä työssäoppimisen organisoinnista ja toiminnan selkeyttämisestä. Yritykseltä tuli viestiä, että heillä on erittäin hyvä kokemus työssäoppijoista, mutta opiskelijoiden osaamisen tason vaihtelu sekä nuorten perehdytyksen vaativuus luo ns. paineita työssöoppijan ottamiseen yritykseen. Keskustelun perusteella ehdotimme pilotointia työssäoppimisen järjestämiseksi räätälöidysti huomioiden ”työelämän ensikertalaisten” perehdyttämisen erityistarpeet Pilotointi: Ensimmäiset pilotoinnit aloitetaan marraskuussa 2011 ja toimintaa jatketaan sekä jalkautetaan 2012 Tuomo -hankkeessa

Räätälöidyn työssäoppimisen edut ja tavoitteet Suunnitelmallinen yhteistyö Sovitut työssäoppimisaikataulut Osaamisen minimivaatimukset Perehdytys yhteistyössä Onnistuneempi työssäoppimispaikka Työllistymismahdollisuus paranee Kesätyöpaikat ym työllistymistiedot kerätään Ennakointitiedon keruu oppilaitokselle alueen työllisyystilanteesta ja ammattitaitovaatimuksista (raportoitu TEMPO hankkeelle, tyke)

Suunnitelmallinen yhteistyö Aikataulutus - Vuosikello Yhteinen aikataulu työssäoppimisen perustaksi Yritys voi valita parhaan ajan työssäoppimisen ajanjaksoksi ennakoidaan loma-aika ym Voidaan myös sopia, että työssäoppijoita otetaan ympäri vuoden tilanteen salliessa Kesäkuu loma-aika ei työssäoppijoita KESÄTYÖNTEKIJÖITÄ ALALTA (katso minimivaatimukset, yrityksessä tehty aiempi työssäoppimisjakso katsotaan eduksi) Lisäksi sovitaan yritykselle yhteyshenkilö sekä ns. soittoaika

Oppilaitoksen vuosikello – Yrityksen vuosikello Koulutusjaksot nuorisoaste elokuu – toukokuu kahden kk jaksoissa Aikuiskoulutus ei jaksotusta heinäkuu kolme viikkoa oppilaitos kiinni 1 12 10 7 6 4 3 9 8 11 5 2 Yritykselle paras aika vastaanottaa työssäoppija Yritykselle paras aika vastaanottaa työssäoppija Aikuiskoulutus loma-aika Nuorisoaste loma-aika

Osaamisen minimivaatimukset Yrityksen kanssa sovitut ammatilliset minimivaatimukset Lupakorttivaatimukset Aluekoulutukset Työturvallisuus ym. vaatimukset

Perehdytys Koulutus Yritykselle esitellään perehdyttäjäkoulutus – työpaikkaohjaajan koulutus Kerrotaan koulutuksen sisällöstä ja sen lisäarvosta yritykselle. Perehdytys Toimitaan työssäoppimisen perehdytyksen sääntöjen mukaisesti. Lisäarvona voidaan toteuttaa räätälöity yhteistyössä sovittu perehdytys. Tarkoituksena perehdytyksen jakaminen ja selkeyttäminen. Toiminnan seuranta Toiminta kirjataan ja lomake liitetään oppilaitoksen sekä yrityksen perehdytystoimintaan.

SOPIMUS PEREHDYTTÄMISESTÄ Työntekijän perehdyttäminen SOPIMUS PEREHDYTTÄMISESTÄ Sopimus voi olla yrityksen oma perehdytysmalli tai se voidaan rakentaa yrityksen tarpeen mukaan. Lait ja asetukset ohjaavat toimintaa, joten on hyvä käyttää esim. valmiita työturvallisuuskeskuksen lomakepohjia. Lähde työturvallisuuskeskus

Työelämän ennakointitiedon kerääminen oppilaitokseen Tempo – hankkeelle tulosta kumppanuuden rakentamisesta Räätälöity työssäoppimisen toimintatapa mahdollistaa samalla työllisyystilanteen ja osaamistarpeen kartoittamisen toiminta-alueellamme. Maakunnallisen yhteistyön kautta kokonaisvaltainen yritysyhteistyö kehittyy luonnolliseksi tavaksi toimia

Kumppanuus Yrityskumppanuuden nostaminen seuraavalle tasolle: Yrityksen kanssa sovitaan työssäoppimisen toiminta Toiminnasta tiedotetaan levityssuunnitelman mukaisesti oppilaitoksen intrassa Työstetty lomakepohja yrityskäynnin tueksi toiminnan ohjaamiseksi – tavoitteena saada ohjeistus crm ympäristöön

Toiminnanohjaus Sovittu yrityskäynti (esim.työssäoppiminen) Kirjaa Yrityksen perustiedot Sovitut aikataulut, yhteyshenkilöt ym asiat työssäoppimisen toiminnalle Perehdytys Minimivaatimukset Työntekijätarpeet

Levitys (oppilaat / oppilaitos) Intra------ opiskelijat Crm---- kouluttajat Lisätietoja Raija Vilponen raija.vilponen@sataedu.fi

KIITOS